InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Tarief thuiskopieheffing 2018

Tarief thuiskopieheffing 2018

Tarief thuiskopieheffing 2018 Om artiesten en auteurs te compenseren voor derving van inkomsten als gevolg van thuiskopiëren is de thuiskopieheffing in het leven geroepen. Aanvankelijk zou deze regeling per 1 januari 2013 worden afgeschaft, maar dat is niet gebeurd. In plaats daarvan werd deze uitgebreid. Je betaalt de heffing niet meer zoals voorheen bij de aanschaf van cd's en dvd's, maar wel voor apparaten die gebruikt kunnen worden om een kopie mee te maken zoals een HDD-recorder en een computer en ook bijvoorbeeld voor e-readers. Het tarief voor de thuiskopieheffing wordt steeds voor meerdere jaren vastgesteld.

Thuiskopieheffing

Waarvoor dient de thuiskopieheffing?

Als particulier mag je volgens de Auteurswet voor eigen oefening, studie en gebruik een kopie maken van bijvoorbeeld een CD of DVD. De artiest of auteur die het oorspronkelijke product heeft gemaakt loopt hierdoor echter wel inkomsten mis ten opzichte van een situatie waarin iedereen het product individueel in de winkel zou aanschaffen. Om hen hier deels voor te compenseren wordt de thuiskopieheffing geheven. Stichting de Thuiskopie is door het Ministerie van Justitie aangewezen om al deze thuiskopievergoedingen te incasseren en te verdelen. Het geld wordt verdeeld onder muzikanten, componisten, schrijvers, fotografen, beeldend kunstenaars, journalisten, scenarioschrijvers, acteurs en andere producenten van audio- en audio-visueel materiaal. Meer informatie over de verdeelsleutel is te vinden op de website van Stichting de Thuiskopie.

Thuiskopieheffing ter discussie

Veel mensen zijn het oneens met het principe achter de thuiskopieheffing. Dit is wel begrijpelijk. De heffing heeft betrekking op een handeling die je zou kunnen uitvoeren met een product. Mensen die dit niet van plan zijn betalen er echter ook voor. Aanvankelijk leek het erop dat de heffing overbodig zou worden omdat in 2012 gesproken werd over het invoeren van een downloadverbod in Nederland. Dit is echter niet door de Tweede Kamer gekomen. Alleen de VVD was voorstander, de PvdA twijfelde lang.

Producenten van computers, laptops en telefoons menen dat zij inkomsten mislopen doordat hun producten duurder worden als gevolg van de thuiskopieheffing. In februari 2013 won Imation, een importeur en verkoper van cd's en dvd's, al eens een rechtszaak van Stichting de Thuiskopie. Zij meenden geen heffing te hoeven betalen omdat deze volgens Europese regels alleen mag gelden voor consumenten en niet voor professionele personen.

Ook technologiefabrikant Acer raakte in een juridisch conflict met Stichting de Thuiskopie verwikkelt. Volgens de rechtbank is over visuele werken uit landen die niet zijn aangesloten bij het Verdrag van Rome onterecht ook een thuiskopieheffing geheven. De opbrengsten hiervan gaan naar Nederlandse filmmakers en dit is volgens de rechter onterecht. Er zitten dus nog wel wat haken en ogen aan de heffing zoals die in Nederland gehanteerd wordt.

In november 2013 kwam de Mediamarkt in opspraak omdat is gebleken dat zij willens en wetens onterecht een thuiskopieheffing hebben geïnd bij de verkoop van losse interne harde schijven en SSD's. De regeling was toen echter helemaal niet van toepassing op deze producten maar toch liet de Mediamarkt consumenten er 1,21 euro extra voor betalen. Klanten die onterecht teveel hebben betaald kunnen hun geld terugkrijgen.

Tarief thuiskopieheffing in 2018

De hoogte van het tarief van de heffing wordt per drie jaar vastgesteld. Met ingang van 2018 is de thuiskopieheffing op cd's en dvd's komen te vervallen. Het tarief dat geldt voor 2018 heeft een ingangsdatum van 1 januari 2018 en blijft op dit niveau tot 1 januari 2021. De heffingsbedragen zijn als volgt.
Product Heffing
PC / laptop / notebook / tablet 2,60
Externe harddisk (HDD) 0.60
Solid State Disk (SSD) 0.60
Smartphone / telefoon met MP3 functie 4,70
Portable audio/videospeler 1,20
Settopbox met harde schijf / HDD Recorder 3,80
E-reader 0,80
USB-stick 0,60
Overige wearables met opslagcapaciteit 1,20

Ondernemers kunnen heffing terugkrijgen

Als ondernemer kun je mogelijk vrijstelling krijgen van betaling van de thuiskopieheffing wanneer je één van de in de bovenstaande tabel genoemde producten aanschaft. Hiervoor is een vereiste dat je je als professioneel gebruiker laat registreren bij Stichting de Thuiskopie. Wanneer je daadwerkelijk recht hebt op de vrijstelling en je schaft incidenteel aan de heffing onderhevige producten aan dan kun je de betaalde heffing terugvragen. Koop je regelmatig dit soort producten dan kun je de vrijstelling ook vooraf krijgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
65 jaar belastingtarief  de houdbaarheidsbijdrage 2018-201965 jaar belastingtarief de houdbaarheidsbijdrage 2018-2019De Bos-belasting is het belastingtarief voor wie 65 jaar of ouder is, recht heeft op AOW en ook nog eens is geboren na 1…
Schijvensysteem bij de belastingSchijvensysteem bij de belastingHoe werkt dat schijvensysteem bij de belasting ook al weer? Met de volgende stappen kunt u de belastingdienst controlere…
Welke belastingen heft de Rijksoverheid?Welke belastingen heft de Rijksoverheid?In Nederland is de Rijksoverheid verantwoordelijk voor het maken van wetgeving op basis waarvan de Belastingdienst de di…
Voorkom schenken aan de BelastingdienstVoor mensen die niet beschikken over grote vermogens, is het vaak niet nodig om belasting te betalen over schenkingen en…
Vermijd dubbele heffing via beroep op de samenloopregelingVermijd dubbele heffing via beroep op de samenloopregelingNiet twee keer belasting betalen voor hetzelfde in 2018 en 2019, niet twee keer een heffing maar soms is het door een sa…
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid - http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/intellectueel-eigendom/vraag-en-antwoord/wat-is-de-thuiskopieheffing.html
  • Nu.nl - http://www.nu.nl/tag/thuiskopieheffing/
  • De Zaak - http://www.dezaak.nl/tip-thuiskopieheffing-betaald-vraag-uw-geld-terug-4688169.html

Reageer op het artikel "Tarief thuiskopieheffing 2018"

Reactie

J. Berende, 15-12-2018 11:49 #1
L.S.,

Moet ik thuiskopieheffing betalen voor een simpel mobieltje als de Archos F 28?

M.vr.gr.
J.Berende

Infoteur: Dessal
Laatste update: 19-02-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2014
Reacties: 1
Schrijf mee!