InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Hoe krijg je als particulier belasting terug in 2020?

Hoe krijg je als particulier belasting terug in 2020?

Hoe krijg je als particulier belasting terug in 2020? Je krijgt als particulier in 2020 alleen maar belasting van de Belastingdienst terug als je erom vraagt en er recht op hebt. Als je op een teruggave van belastinggeld recht hebt, maar geen geld terug vraagt en geen belastingaangifte inkomstenbelasting doet, blijft jouw geld in de staatskas en betaalt de belastingdienst niets uit. Niet uitbetalen is dan een meevaller voor de fiscus. Vooral jongeren, mensen met een bijbaan en mensen met veel aftrekposten betalen meestal te veel belasting en in ieder geval meer dan nodig is.

Belasting terugvragen als particulier in 2020

Voor het terugvragen van loonbelasting, maakte je vroeger gebruik van het zogenaamde P-formulier. Voorheen was dat nog het T-formulier of T-biljet, maar die bestaan niet meer. En als je de te veel ingehouden loonbelasting eerder terug wilt hebben van de Belastingdienst, dan kun je ook een voorlopige aanslag inkomstenbelasting invullen. Dat is de manier van handelen als je snel je geld terug wilt.

Verschil tussen voorlopige aanslag en belastingaangifte inkomstenbelasting

Het verschil tussen een voorlopige aanslag gedurende een jaar en de belastingaangifte na afloop van een jaar is vooral gelegen in:
  • De snelheid van handelen;
  • De voorlopige aanslag is veel meer op basis van voorlopige cijfers.

De snelheid van handelen zal iedereen aanspreken, maar het gevaar schuilt erin dat je gedurende het jaar te veel terug kunt krijgen en dan op een later moment zelf moet terug betalen. Dat is geen probleem voor bijvoorbeeld jongen die een vakantiebaan van een paar maanden hebben, want die weten bijna zeker dat er geen extra inkomen meer binnen zal komen. Maar wie promotie maakt, onverwacht geld bijverdient, minder aftrekposten heeft dan hij aanvankelijk dacht, moet straks extra betalen.

Wanneer is het zinvol om geld van de fiscus terug te vragen in 2020?

Geld terugvragen is eigenlijk alleen maar zinvol als je er recht op hebt. Dat zijn in veel gevallen de volgende mensen:
  • Iedereen met een tijdelijke baan of vakantiebaan. Vaak zijn dit jongeren.
  • Mensen die veel aftrekposten hebben waarmee de werkgever nog geen rekening heeft gehouden.
  • Fiscale partners waarvan de ene partner werkt en de ander niet.
  • Je recht hebt op heffingskortingen die niet via de werkgever lopen.

Dit zijn geen garanties dat je belastinggeld terugkrijgt want dat hangt van vele zaken, maar in potentie zijn dit wel de mensen die het meeste daarop kans maken en als ze geen belastingaangifte doen, naast de boot grijpen.

Tijdelijke baan of vakantiebaan, belastingvrij inkomen

Of je bij een tijdelijk baan geld terug krijgt, hangt af van hoeveel belasting en premies de werkgever heeft ingehouden en hoeveel je hebt verdiend. Aan de hand van het loonstrookje is dan vrij snel te bepalen of er te veel loonbelasting is ingehouden of misschien wel te weinig. Je zult het misschien niet geloven, maar belastingvrij verdienen in 2020 is mogelijk in ons land.

Ik heb veel aftrekposten en dan?

De werkgever kan niet met alle aftrekposten rekening houden, dat zou te veel werk zijn. Daarom kun je aankloppen bij de Belastingdienst zelf. Wie bijvoorbeeld veel hypotheekrente betaalt of veel ziektekosten heeft, kan hiervan een deel terugkrijgen bij de aangifte inkomstenbelasting, maar je hoeft daarop niet te wachten. De teruggave kan als je daarom vraagt ook gedurende het lopende jaar al plaats vinden.

Algemene heffingskorting minst verdienende partner

Als een partner geen of weinig inkomen heeft, kan dat betekenen dat de algemene heffingskorting waarop recht bestaat, niet zomaar via de Belastingdienst kan worden uitbetaald. In de regel kun je immers niet meer belasting terugkrijgen dan je ooit hebt betaald. De kans om geld terug te krijgen wordt groter als je een fiscale partner hebt met voldoende inkomen. In dat geval kan de Belastingdienst desgevraagd overgaan tot uitbetaling van je algemene heffingskorting, ook wel aanrechtsubsidie genoemd, via het inkomen van je partner. Let op de voorwaarden daarbij.

Heffingskortingen laten uitbetalen

Maar er zijn nog een paar andere heffingskortingen waarop je recht kunt hebben die niet door de werkgever worden meegenomen in de belastingafdracht:
  • De alleenstaande ouderkorting;
  • De doorwerkbonus;
  • De inkomensafhankelijke combinatiekorting;
  • Groen beleggen.

Als je aangifte inkomstenbelasting doet, komen deze heffingskortingen terug in de vragen en wordt aan het einde van de invulling duidelijk waar je recht op hebt. Ook hier geldt dat als je eerder een teruggave wil, je gedurende het jaar en het liefst nog voordat het jaar is begonnen actie moet ondernemen.

Conclusie belasting terugvragen van de Belastingdienst in 2020

Nogal wat mensen mijden het contact met de belastingdienst, omdat ze denken dat het altijd geld kost. Vaak is dat ook zo, maar velen hebben recht op een teruggave en laten die liggen omdat ze geen belastingaangifte doen. Bereken eens een keer voor jezelf of je ook recht hebt op een belastingteruggave of vraag iemand die je goed kent eens om advies. Vooral bij de heffingskortingen kan het gebeuren dat je niet krijgt waar je wel recht op hebt. Bij de hogere inkomens speelt dit probleem nauwelijks omdat men dan toch verplicht is om belastingaangifte te doen, maar bij de lagere inkomens blijft zo nog wel eens ongebruikt geld bij de Belastingdienst liggen en dat is natuurlijk wel jammer. Gebruik in 2020 de voorlopige aanslag 2020 inkomstenbelasting. Dat kan digitaal.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Maandelijks belastingteruggaveMaandelijks belastingteruggaveU kunt de belastingteruggave in termijnen laten uitbetalen door maandelijkse belastingteruggave aan te vragen. Het is oo…
Voorlopige aanslag 2019 inkomstenbelastingVoorlopige aanslag 2019 inkomstenbelastingU wilt uw voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2019 aanvragen, wijzigen of stoppen? Een voorlopige aanslag inkomstenbel…
Belasting terugvragen over 2019: studenten en scholierenBelasting terugvragen over 2019: studenten en scholierenWie in 2019 te veel loonbelasting betaalt, kan de Belastingdienst vragen om een belastingteruggave inkomstenbelasting. S…
Wanneer krijg je geld van Belastingdienst terug?Wanneer krijg je geld van Belastingdienst terug?Voor sommige mensen kan de belastingaangifte een positief gevolg hebben: ze krijgen geld terug. Maar wanneer heb je rech…
Sneller definitieve aanslag Belastingdienst in 2019Sneller definitieve aanslag Belastingdienst in 2019Ook u kunt een versnelde definitieve aanslag van de Belastingdienst krijgen in 2019 en 2020. Dat betekent sneller uw gel…

Reageer op het artikel "Hoe krijg je als particulier belasting terug in 2020?"

Reacties

Frits, 23-02-2015 22:04 #2
Is het mogelijk om meer geld terug te krijgen dan er aan loonheffing is ingehouden? Reactie infoteur, 18-01-2020
Beste Fritz,
Het is in de regel niet mogelijk om meer belasting terug te krijgen dan u betaald hebt. Een uitzondering hierop kan de situatie zijn waarin sprake is van een grote aftrek aan zorgkosten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anneke Dijkers, 27-09-2014 12:44 #1
Met ingang van 1-1-2015 ga ik met vervroegd pensioen en vermindert mijn inkomen aanzienlijk. De huidige situatie is dat mijn partner en ik jaarlijks vóór 1 april onze belastingaangifte doen en daarna in 1 x onze teruggave door de belastingdienst overgemaakt krijgen.
Met ingang van 1-1-2015 willen mijn partner en ik niet meer 1 x per jaar een teruggave ontvangen, maar maandelijks.
Welke acties moeten wij hiervoor nemen om dit ook met ingang van 2015 gerealiseerd te krijgen?
Ik dank u bij voorbaat voor uw evt. te nemen moeite om mij een antwoord hierop te doen toekomen. Reactie infoteur, 18-01-2020
Beste Anneke Dijkers,
Als u een maandelijkse teruggave wilt, vult u een voorlopige aanslag inkomstenbelasting in. Dat is een belastingformulier dat vergelijkbaar is met een gewoon belastingformulier in het voorjaar, maar het is gebaseerd op voorlopige cijfers. Een voorlopige teruggave kan, als de financiën onverhoopt anders uitpakken, later nog worden teruggevorderd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 14-02-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2020
Reacties: 2
Schrijf mee!