Belastingvoordeel ouderen 2019 en 2020

Belastingvoordeel ouderen 2019 en 2020 Welk belastingvoordeel hebben ouderen in 2019 en 2020? De koopkracht van veel ouderen kan dalen door een lager pensioen en ingrepen in de AOW. De politiek lijkt soms wel bezig om steeds meer voordelen van ouderen en wie recht heeft op een AOW af te pakken. Dit onder het mom dat ouderen, 65 plus, relatief rijk zijn en allerlei voordelen hebben. Dat merkt u in de loop van het jaar maar ook bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting. Maar wat is hun fiscale voordeel dan nog in 2019 of 2020? De oudertoeslag verdween (voordeel ouderen box 3). Dit kost veel ouderen geld. Deze ingreep heeft ook gevolgen voor de toeslagen en inkomensafhankelijke regelingen.

Het voordeel van de ouderenkorting

Koopkracht ouderen daalt

De koopkracht van ouderen daalt, niet van alle ouderen, maar toch van veel ouderen. Dit komt ook door allerlei ingrepen van de politiek. Het kabinet laat rapporten opstellen waaruit moet blijken dat ouderen relatief rijk zijn, terwijl velen dat niet zo zullen ervaren. Bij ouderen, personen die AOW-gerechtigd zijn, lijkt van alles te halen. Een paar maatregelen op een rij:
  • De partnertoeslag AOW is afgeschaft.
  • De AOW-leeftijd is later.
  • De AOW wordt verlaagd als u een tijdje in het buitenland hebt gewerkt door de MKOB in de AOW af te schaffen.
  • De aftrek van ziektekosten wordt minder en raakt vele ouderen.
  • Pensioen worden al jaren niet geïndexeerd.
  • Steeds meer wordt alles inkomensafhankelijk gemaakt zodat een aanvullend pensioen soms wel een nadeel lijkt te zijn.
  • Ouderen hebben baak de hypotheek afgelost en worden daardoor extra getroffen door het afschaffen van de Wet Hillen.

Hypotheek

Regelmatig wordt gesteld dat ouderen een belastingvoordeel hebben omdat ze vaak de hypotheek op hun huis hebben afgelost. Dat kan dan wel zo zijn, maar dat betekent ook dat ze geen hypotheekrenteaftrek hebben. Of er wordt gesteld dat de overwaarde van een huis meegenomen moet worden in de berekening van de toeslagen. Maar van een overwaarde kunt u niet leven als u in het huis woont. Door allerlei beperkende maatregelen in de hypotheekrenteaftrek zijn de huizen in waarde gedaald. Ook dat raakt ouderen dan extra, in hun nadeel wel te verstaan, en niemand die een dergelijke schade voor ouderen zal compenseren.

Belastingvoordeel ouderen

Voor ouderen bestaan wel een paar fiscale regelingen die speciaal voor ouderen zijn, maar de vergelijkbare voordelen die jongeren die geen recht hebben op AOW hebben, hebben ze niet. Het is dus niet dubbelop. Enkele fiscale voordelen op een rij die ik hierna toelicht:
  • Een lager belastingtarief in belastingschijf 1 en 2.
  • De ouderenkorting en de alleenstaande ouderenkorting.

De ouderentoeslag in box 3 van de inkomstenbelasting (een hogere vrijstelling bij een laag inkomen) is afgeschaft. Daardoor hebt u meer vermogen en kan het gebeuren dat bepaalde fiscale toeslagen (zorgtoeslag, huurtoeslag) komen te vervallen.

Een lager belastingtarief in belastingschijf 1 en 2, fiscalisering van de AOW

Wie AOW gerechtigd is, betaalt ook geen AOW premie meer. Niet onlogisch want er is dan al vele jaren betaald voor de AOW. Al met al betekent dit bijvoorbeeld in 2019 een belastingtarief van 18,75% in de eerste belastingschijf waar jongeren 38,10% betalen. Daar staat tegenover dat u ook geen recht hebt op een algemene heffingskorting van 2.477 euro in 2019 zoals bij jongeren, maar grofweg op de helft.

De ouderenkorting en de alleenstaande ouderenkorting 2019

Ongeveer 3 miljoen mensen hebben de ouderenkorting en ongeveer 1,3 miljoen personen nog eens de alleenstaande ouderenkorting. Deze ouderenkortingen dienen als inkomensondersteuning van ouderen. In 2019 is het beeld van de ouderenkorting als volgt:
  • 1.596 als uw verzamelinkomen in 2019 lager is dan 36.783
  • 1.596 - 15% (inkomen- 36.783) als uw verzamelinkomen in 2019 hoger is dan 36.783.
  • alleenstaande ouderenkorting: 423

In 2020 is het beeld van de ouderenkorting als volgt:
  • alleenstaande ouderenkorting: 436

Belastingaangifte en ouderenkorting

De ouderenkorting is een fiscale tegemoetkoming voor ouderen, maar deze ouderenkorting kan alleen maar worden verzilverd als u per saldo voldoende belasting betaalt. Hebt u alleen een AOW en bijvoorbeeld ziektekosten die u kunt aftrekken (of alimentatie dan wel een andere aftrekpost), dan kan het zijn dat u veel minder ouderenkorting krijgt of zelfs helemaal niets.

Stapeling van inkomenseffecten voor wie 66 plus is

Het grootste gevaar schuilt in de stapeling van inkomenseffecten voor ouderen, bijvoorbeeld als ook het pensioen wordt gekort doordat het pensioenfonds niet aan de vereiste dekkingsgraad voldoet. Het Centraal Planbureau en ook het kabinet baseren zich voortdurend op een gemiddeld koopkrachtcijfer. Een gemiddeld cijfer klopt vast wel en komt het politiek goed uit, maar hoeft helemaal niet op u van toepassing te zijn. Niet iedereen heeft immers evenveel zorgkosten, een aanvullend pensioen, een eigen woning. Bekijk daarom altijd goed wat uw fiscale voordelen zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vermogen overhevelen naar partner (belastingaangifte 2019)Vermogen overhevelen naar partner (belastingaangifte 2019)In uw belastingaangifte 2019 en 2020 kunt u een deel van uw vermogen overhevelen naar uw fiscale partner. U raakt daarme…
Belastingdienst & de verzilveringsregeling & TSZ regelingBelastingdienst & de verzilveringsregeling & TSZ regelingVaak is het belastbare inkomen zo laag dat u geen voordeel heeft van alle heffingskortingen in 2019 en 2020. U hebt bijv…
Vrijstellingen box 1 en box 3 inkomstenbelasting 2019 & 2020Vrijstellingen box 1 en box 3 inkomstenbelasting 2019 & 2020Gebruik alle vrijstellingen en aftrekposten in 2019 en 2020 uit box 1 en box 3 van de inkomstenbelasting, waarop u recht…
Belastingvoordeel inkomstenbelasting 2019 en 2020Belastingvoordeel inkomstenbelasting 2019 en 2020Ook in 2019 en 2020 kunt u een belastingvoordeel hebben en zo geld terug krijgen van de Belastingdienst. Of u recht hebt…

Belastingdruk 2014-2018 en 2019 naar 60 procent?Belastingdruk 2014-2018 en 2019 naar 60 procent?De belastingdruk 2014-2018 en 2019 gaat voor een aantal van ons naar 60 procent in 2018 en deze belastingverhoging en la…
Hoogte werkbonus 2016, 2017 en 2018Hoogte werkbonus 2016, 2017 en 2018De werkbonus is een inkomensafhankelijke heffingskorting van maximaal 1119 euro met als doel dat u langer doorwerkt. De…

Reageer op het artikel "Belastingvoordeel ouderen 2019 en 2020"

Reacties

Ml Koopman Kramer, 13-03-2019 11:32 #4
Goede morgen, ik ben bij mijn belastingaangifte over 2016 vergeten om mijn ziektekosten (tandarts) ad 1200 op te voeren. Kan ik dat als nog recht trekken en op welke wijze? Ik hoor het graag van u. Met vriendelijke groeten, Ria Koopman Kramer Reactie infoteur, 02-03-2020
Beste Ml Koopman Kramer,
Als u een definitieve belastingaanslag inkomstenbelasting hebt ontvangen, dan kunt u de Belastingdienst een briefje sturen met het verzoek om alsnog met uw aftrekpost rekening te houden (specificeer daarbij duidelijk waarom het gaat). Hebt u nog geen definitieve belastingaanslag ontvangen, dan kunt u in 2020 een nieuwe belastingaangifte inkomstenbelasting insturen inclusief de extra aftrekpost.

Fred Molenaar, 04-03-2018 11:38 #3
Mijn echtgenote heeft recht op de algemene heffingskorting 1151 en de ouderenkorting 1292, totaal 2443 euro. Aan belasting en premies is zijn 2395 euro verschuldigd. Klopt het dat het verschil (=48 euro) door de Belastingdienst niet wordt terug betaald? Reactie infoteur, 02-03-2020
Beste Fred Molenaar,
De grens voor een belastingteruggaaf ligt bij 16 euro (voorjaar 2020), maar u krijgt niet meer aan heffingskortingen terug dan u aan belastingen hebt betaald.

Mieke P., 20-03-2016 10:54 #2
Mogen ouderen, na een spaarzaam werkzaam leven, niet wat meer geld hebben dan jongeren? Ouderen zijn reeds en worden steeds meer geplukt om de blunders van de regenten (EU, Euro, begrotingstekorten, bankiers, etc etc) te betalen. Vandaag belasting aangifte ingevuld. Van een exedente pensioen wordt belasting al ingehouden en ontvang ik 100 netto/mnd. Door verandering van ouderen aftrek gaat van het netto bedrag 900 extra af. Van dit pensioen van bruto ca 1500/jr hou ik slechts 300 netto over. Ik adviseer mijn kinderen om maximaal te lenen, minimaal af te lossen en minimaal te sparen. Dit doet de regering ook (zie begrotingstekorten) en het geld voor de tekorten worden immers altijd bij de spaarders en bezitters afgepakt. Het demotiveert mij enorm. Dank U. Reactie infoteur, 09-05-2020
Beste Mieke P.,
Dat is begrijpelijk, wie wat bewaart heeft wat lijkt niet meer altijd op te gaan.

J. Moor, 09-03-2014 08:33 #1
Geachte redactie,

Zojuist heb ik de aangifte 2013 voor mijn bejaarde moeder ingevuld. Ze blijkt fors te moeten bijbetalen vanwege het hogere tarief in de eerste schijf. Want weliswaar hebben ouderen een lager tarief in de eerste schijf dan jongeren maar t.o.v 2012 is het wel fors verhoogd. Kennelijk hebben svb en pensioenfonds hier bij de maandelijkse uitkering geen rekening mee gehouden. De inkomensachteruitgang is dus nog groter dan veel ouderen begin 2013 dachten toen ze hun AOW/pensioen ontvingen.

Met vriendelijke groet,

Jacqueline moor Reactie infoteur, 13-01-2020
Geachte J. Moor,
Er is wel een (gedeeltelijke) compensatie via de ouderenkorting die omhoog is gegaan:

https://financieel.infonu.nl/belasting/185304-ouderenkorting-2019-en-2020.html

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 02-03-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belastingaangifte 2019
Reacties: 4
Schrijf mee!