InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingvoordeel ouderen 2018 en 2019

Belastingvoordeel ouderen 2018 en 2019

Belastingvoordeel ouderen 2018 en 2019 Welk belastingvoordeel hebben ouderen in 2018 en 2019? De koopkracht van veel ouderen kan dalen door een lager pensioen en ingrepen in de AOW. De politiek lijkt bezig om steeds meer voordelen van ouderen en wie recht heeft op een AOW af te pakken. Dit onder het mom dat ouderen, 65 plus, relatief rijk zijn en allerlei voordelen hebben. Maar wat is hun fiscale voordeel dan nog in 2018 of 2019? Een grote wijziging deed zich voor vanaf 2016, toen voor nieuwe AOW'ers de oudertoeslag wordt afgeschaft. Dit kost veel ouderen geld. Deze ingreep heeft ook gevolgen voor de toeslagen en inkomensafhankelijke regelingen.

Het voordeel van de ouderenkorting

Koopkracht ouderen daalt

De koopkracht van ouderen daalt, niet van alle ouderen, maar toch van veel ouderen. Dit komt ook door allerlei ingrepen van de politiek. Het kabinet laat rapporten opstellen waaruit moet blijken dat ouderen relatief rijk zijn, terwijl velen dat niet zo zullen ervaren. Bij ouderen, personen die AOW-gerechtigd zijn, lijkt van alles te halen. Een paar maatregelen op een rij:
  • De partnertoeslag AOW is afgeschaft.
  • De AOW-leeftijd is steeds later.
  • De AOW wordt verlaagd als u een tijdje in het buitenland hebt gewerkt door de MKOB in de AOW af te schaffen.
  • De aftrek van ziektekosten wordt minder en raakt vele ouderen.
  • Pensioen worden al jaren niet geïndexeerd.
  • Steeds meer wordt alles inkomensafhankelijk gemaakt zodat een aanvullend pensioen soms wel een nadeel lijkt te zijn.
  • Ouderen hebben baak de hypotheek afgelost en worden daardoor extra getroffen door het afschaffen van de Wet Hillen.

Regelmatig wordt gesteld dat ouderen een belastingvoordeel hebben omdat ze vaak de hypotheek op hun huis hebben afgelost. Dat kan dan wel zo zijn, maar dat betekent ook dat ze geen hypotheekrenteaftrek hebben. Of er wordt gesteld dat de overwaarde van een huis meegenomen moet worden in de berekening van de toeslagen. Maar van een overwaarde kunt u niet leven als u in het huis woont. Door allerlei beperkende maatregelen in de hypotheekrenteaftrek zijn de huizen in waarde gedaald. Ook dat raakt ouderen dan extra, in hun nadeel wel te verstaan, en niemand die een dergelijke schade voor ouderen zal compenseren.

Belastingvoordeel ouderen

Voor ouderen bestaan wel een paar fiscale regelingen die speciaal voor ouderen zijn, maar de vergelijkbare voordelen die jongeren die geen recht hebben op AOW hebben, hebben ze niet. Het is dus niet dubbelop. Enkele fiscale voordelen op een rij die ik hierna toelicht:
  • Een lager belastingtarief in belastingschijf 1 en 2.
  • De ouderenkorting en de alleenstaande ouderenkorting.

De ouderentoeslag in box 3 van de inkomstenbelasting (een hogere vrijstelling bij een laag inkomen) is afgeschaft. Daardoor hebt u meer vermogen en kan het gebeuren dat bepaalde fiscale toeslagen (zorgtoeslag, huurtoeslag) komen te vervallen.

Een lager belastingtarief in belastingschijf 1 en 2, fiscalisering van de AOW

Wie AOW gerechtigd is, betaalt ook geen AOW premie meer. Niet onlogisch want er is dan al vele jaren betaald voor de AOW. Al met al betekent dit bijvoorbeeld in 2019 een belastingtarief van 18,75% in de eerste belastingschijf waar jongeren 38,10% betalen. Daar staat tegenover dat u ook geen recht hebt op een algemene heffingskorting van 2.477 euro in 2019 zoals bij jongeren, maar grofweg op de helft.

De ouderenkorting en de alleenstaande ouderenkorting 2018

Ongeveer 3 miljoen mensen hebben de ouderenkorting en ongeveer 1,3 miljoen personen nog eens de alleenstaande ouderenkorting. Deze ouderenkortingen dienen als inkomensondersteuning van ouderen. In 2018 is het beeld van de ouderenkorting als volgt:
  • 1.418 als uw verzamelinkomen in 2018 lager is dan 36.346.
  • 72 als uw verzamelinkomen in 2018 hoger is dan 36.346.
  • alleenstaande ouderenkorting: 438

In 2019 is het beeld van de ouderenkorting als volgt:
  • 1.596 als uw verzamelinkomen in 2019 lager is dan 36.783
  • 1.596 - 15% (inkomen- 36.783) als uw verzamelinkomen in 2019 hoger is dan 36.783.
  • alleenstaande ouderenkorting: 423

Stapeling van inkomenseffecten voor wie 66 plus is

Het grootste gevaar schuilt in de stapeling van inkomenseffecten voor ouderen, bijvoorbeeld als ook het pensioen wordt gekort doordat het pensioenfonds niet aan de vereiste dekkingsgraad voldoet. Het Centraal Planbureau en ook het kabinet baseren zich voortdurend op een gemiddeld koopkrachtcijfer. Een gemiddeld cijfer klopt vast wel en komt het politiek goed uit, maar hoeft helemaal niet op u van toepassing te zijn. Niet iedereen heeft immers evenveel zorgkosten, een aanvullend pensioen, een eigen woning. Bekijk daarom altijd goed wat uw fiscale voordelen zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ouderenkorting 2017 en 2018 omhoogOuderenkorting 2017 en 2018 omhoogDe ouderenkorting wordt in 2016, 2017 en 2018 per saldo verhoogd, een logische zet want het lijkt slecht gesteld met de…
Belastingvoordeel inkomstenbelasting 2018 en 2019Belastingvoordeel inkomstenbelasting 2018 en 2019Ook in 2018 en 2019 kunt u een belastingvoordeel hebben en zo geld terug krijgen van de Belastingdienst. Of u recht hebt…
Ouderenkorting 2013 en 2014: de wijzigingenOuderenkorting 2013 en 2014: de wijzigingenWie in 2013 of 2014 recht heeft op AOW, heeft ook recht op de ouderenkorting 2013 of 2014. Dat is dus anders dan in 2012…
Belastingdienst & de verzilveringsregeling & TSZ regelingBelastingdienst & de verzilveringsregeling & TSZ regelingVaak is het belastbare inkomen zo laag dat u geen voordeel heeft van alle heffingskortingen in 2018 en 2019. U hebt bijv…
Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2019Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2019In 2019 daalt de inkomensafhankelijke combinatiekorting voor veel gezinnen. Het kabinet Rutte 3 voert een aantal wijzigi…

Reageer op het artikel "Belastingvoordeel ouderen 2018 en 2019"

Reacties

Ml Koopman Kramer, 13-03-2019 11:32 #4
Goede morgen, ik ben bij mijn belastingaangifte over 2016 vergeten om mijn ziektekosten (tandarts) ad 1200 op te voeren. Kan ik dat als nog recht trekken en op welke wijze? Ik hoor het graag van u. Met vriendelijke groeten, Ria Koopman Kramer Reactie infoteur, 13-03-2019
Beste Ml Koopman Kramer,
Als u een definitieve belastingaanslag inkomstenbelasting hebt over 2016, dan kunt u de Belastingdienst een briefje sturen met het verzoek om alsnog met uw aftrekpost rekening te houden (specificeer daarbij duidelijk waarom het gaat). Hebt u nog geen definitieve belastingaanslag ontvangen, dan kunt u in 2019 een nieuwe belastingaangifte inkomstenbelasting insturen inclusief de extra aftrekpost.

Fred Molenaar, 04-03-2018 11:38 #3
Mijn echtgenote heeft recht op de algemene heffingskorting 1151 en de ouderenkorting 1292, totaal 2443 euro. Aan belasting en premies is zijn 2395 euro verschuldigd. Klopt het dat het verschil (=48 euro) door de Belastingdienst niet wordt terug betaald? Reactie infoteur, 06-03-2018
Beste Fred Molenaar,
De grens voor een belastingteruggaaf ligt bij 14 euro, maar u krijgt niet meer aan heffingskortingen terug dan u aan belastingen hebt betaald.

Mieke P., 20-03-2016 10:54 #2
Mogen ouderen, na een spaarzaam werkzaam leven, niet wat meer geld hebben dan jongeren? Ouderen zijn reeds en worden steeds meer geplukt om de blunders van de regenten (EU, Euro, begrotingstekorten, bankiers, etc etc) te betalen. Vandaag belasting aangifte ingevuld. Van een exedente pensioen wordt belasting al ingehouden en ontvang ik 100 netto/mnd. Door verandering van ouderen aftrek gaat van het netto bedrag 900 extra af. Van dit pensioen van bruto ca 1500/jr hou ik slechts 300 netto over. Ik adviseer mijn kinderen om maximaal te lenen, minimaal af te lossen en minimaal te sparen. Dit doet de regering ook (zie begrotingstekorten) en het geld voor de tekorten worden immers altijd bij de spaarders en bezitters afgepakt. Het demotiveert mij enorm. Dank U. Reactie infoteur, 11-12-2017
Beste Mieke P.,
Dat is begrijpelijk, wie wat bewaart heeft wat lijkt niet meer altijd op te gaan.

J. Moor, 09-03-2014 08:33 #1
Geachte redactie,

Zojuist heb ik de aangifte 2013 voor mijn bejaarde moeder ingevuld. Ze blijkt fors te moeten bijbetalen vanwege het hogere tarief in de eerste schijf. Want weliswaar hebben ouderen een lager tarief in de eerste schijf dan jongeren maar t.o.v 2012 is het wel fors verhoogd. Kennelijk hebben svb en pensioenfonds hier bij de maandelijkse uitkering geen rekening mee gehouden. De inkomensachteruitgang is dus nog groter dan veel ouderen begin 2013 dachten toen ze hun AOW/pensioen ontvingen.

Met vriendelijke groet,

Jacqueline moor Reactie infoteur, 28-02-2019
Geachte J. Moor,
Er is wel een (gedeeltelijke) compensatie via de ouderenkorting die omhoog is gegaan:

https://financieel.infonu.nl/belasting/185304-ouderenkorting-2018-en-2019.html

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 10-08-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belastingaangifte 2019
Reacties: 4
Schrijf mee!