InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Eigen belastingdomein: belastingaangifte 2017 en 2018 online

Eigen belastingdomein: belastingaangifte 2017 en 2018 online

Eigen belastingdomein: belastingaangifte 2017 en 2018 online Iedereen heeft een eigen belastingdomein en eigen deel van de website van de Belastingdienst voor zijn belastingaangifte 2016, 2017 en 2018, plus een eigen berichtenbox met de Belastingdienst. U doet in 2016, 2016 en 2018 waarschijnlijk ook uw belastingaangifte online, de blauwe envelop verdwijnt namelijk steeds meer. Sinds 2016 wordt u gewezen op het maken van een eigen account en het activeren van uw account. Ook kan de belastingaangifte 2016, 2017 en 2018 worden gedaan via de iPhone en Android app. Weer een vereenvoudiging voor het invullen van de belastingaangifte inkomstenbelasting dus.

Eigen belastingdomein vereenvoudigt belastingaangifte en bezwaar maken, belastingaangifte 2017 en 2018 online doen

Het verkeer met de Belastingdienst wordt steeds meer digitaal afgehandeld. Vanaf 2016 beschikt iedereen over zijn eigen belastingdomein en online berichtenbox met de Belastingdienst en vult de Dienst uw belastingaangifte vollediger vooraf in. Dat zal de communicatie veel eenvoudiger maken, omdat niet voor elk wissewasje meer bezwaar hoeft te worden aangetekend. Natuurlijk mag u nog steeds binnen de herzieningsperiode wijzigingen in uw belastingaangifte aanbrengen.

Belastingaangifte aanpassen: de herzieningstermijn

U doet belastingaangifte via uw belastingdomein. U kunt daarbij bepaalde aftrekposten zijn vergeten of nieuwe informatie hebben binnengekregen die uw belastingaanslag beïnvloeden. Voortaan geeft u die ook via dit domein door. Het is de bedoeling dat wijzigingen soepel worden behandeld. Deze digitale aanpak scheelt vele blauwe enveloppen.

Navorderingstermijn van vijf jaar naar twaalf jaar en achttien maanden

De basisgedachte in het nieuwe verkeer met de Belastingdienst is dat het simpeler moet kunnen, goedkoper en dat de belastingplichtige te goeder trouw is. Dat betekent dat na uw belastingaangifte voor 1 april van een jaar ook al binnen drie maanden de definitieve belastingaanslag in de bus ligt. Uiterlijk per 1 juli dus. Het traject van de voorlopige aanslag wordt daarmee overgeslagen. Wie het allemaal netjes heeft ingevuld en aan de Belastingdienst heeft doorgegeven of nog gebruik maakt van de herzieningstermijn, is daarna klaar. Maar wie door de Belastingdienst wordt betrapt en als niet te goeder trouw wordt aangemerkt is de klos. Waar nu nog een navorderingstermijn van maximaal vijf jaar geldt, wordt die straks maximaal 12 jaar na afloop van de herzieningstermijn voor wie niet te goeder trouw is en kan de boete fors oplopen. Een aanslag op basis van een nieuw feit, maar niet te kwader trouw, kan in het nieuwe systeem nog steeds tot vier jaar na het jaar waarover de belastingaangifte handelt worden verwerkt.

Zwart geld, schenkbelasting, erfbelasting en inkomstenbelasting

De nieuwe werkwijze is van toepassing op zwart geld, de schenkbelasting, de erfbelasting en de inkomstenbelasting. Ik noem zwart geld als eerste, want te goeder trouw en zwart geld gaan niet zo goed samen. Dat betekent dat u als u zwart geld bezit, in box 1 of box 3, vrijwillig en zonder boete van de inkeerregeling gebruik kunt maken. Daarna is de Belastingdienst ook op dit punt weer onverbiddelijk en gaan er hoge boetes gelden. Nieuw is wel dat ook voor de schenkbelasting en erfbelasting zo een herzieningstermijn van achttien maanden gaat gelden. De boodschap is helder: belasting betalen kan goedkoper en sneller, maar als u fraudeert worden de boetes hoger dan ooit. Een goed adviseur kan u absoluut verder helpen om vervelende extra boetes zo veel mogelijk te voorkomen.

Aangifte inkomstenbelasting online doen in 2017 en 2018

In 2017 doet u uw belastingaangifte inkomstenbelasting uiterlijk op 1 mei 2017, in 2018 is dat 1 mei 2018. U kunt overigens altijd om uitstel voor uw belastingaangifte vragen. In 2017 en 2018 is er geen algemeen belet en excuus meer, maar uw persoonlijke omstandigheden kunnen ervoor zorgen dat u beter toch uitstel kunt vragen.

Conclusie blauwe envelop verdwijnt, eigen berichtenbox en eigen account online

Het is de bedoeling dat de blauwe enveloppe verdwijnt, maar hij is er ook in 2017 en 2018 nog steeds. Wel wordt er meer digitaal belastingaangifte gedaan en de Belastingdienst moedigt deze werkwijze aan. In 2017 en 2018 komen er meer mogelijkheden voor het gebruiken van een app (ook als er aftrekposten zijn). Wat blijft is dat u verantwoordelijk bent voor een juiste en tijdige belastingaangifte.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belastingdienst & herstel zo fout in je belastingaangifteBelastingdienst & herstel zo fout in je belastingaangifteHoe herstelt u een fout in uw belastingaangifte voordat de belastingaangifte een definitieve belastingaanslag is? Een fo…
Belastingaangifte, checklist en documenten BelastingdienstBelastingaangifte, checklist en documenten BelastingdienstWelke documenten en papieren hebt u of uw fiscale partner zeker nodig voor uw belastingaangifte 2016, 2017 en 2018? Let…
Fiscus maakt ook fouten in uw voordeelFiscus maakt ook fouten in uw voordeelDe fiscus en belasting betalen. Niemand van ons betaalt graag meer belasting dan nodig is. Gelukkig maakt de fiscus en b…
De belastingdienst & vooraf ingevulde belastingaangifte IBDe belastingdienst & vooraf ingevulde belastingaangifte IBDigitaal belastingaangifte doen in 2018 over 2017 is eenvoudiger dan ooit. De Belastingdienst heeft een prettige service…
Uitstel belastingaangifte 2017 (controleer gegevens)Uitstel belastingaangifte 2017 (controleer gegevens)Uitstel, u moet uw belastingaangifte 2017 doen? Wie 1 april 2017 voor zijn aangifte inkomstenbelasting 2016 als deadline…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Eigen belastingdomein: belastingaangifte 2017 en 2018 online"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 22-10-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2016
Schrijf mee!