InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Waterschapsbelasting 2019

Waterschapsbelasting 2019

Waterschapsbelasting 2019 Gaat de waterschapsbelasting 2019 en de waterschapslasten ook bij u in 2019 omhoog? U hebt de rekening met waterschapsbelasting 2019 al ontvangen of u krijgt die binnenkort. Of de waterschapslasten bij u stijgen hangt van uw waterschap af. Er zijn grote verschillen in de waterschapsheffingen in ons land. Bekijk altijd of het waterschap wel met de goede WOZ-waarde heeft gerekend, zeker als u eerder bezwaar bij uw gemeente maakte. Gemiddeld gaan de lasten 1,5 procent omhoog maar bij sommige tot 2%.

Inhoud

24 waterschappen in Nederland

De waterschappen zijn een extra bestuurslaag in ons land, naast de bekende overheden als staat, provincie en gemeente. En die extra bestuurslaag doet natuurlijk goede dingen. Een waterschap zorgt voor droge voeten, regelt waar nodig de waterstanden en zuivert het water van kroos en dergelijke zodat het veilig zwemwater is, dit alles nog voordat de zuivering van het waterbedrijf plaats vindt. Waterschappen heffen hun eigen belasting. Het opvallende is dat het ene waterschap veel duurder is dan de ander. Zo kunt u bij het Delfland eenvoudig twee keer zo veel betalen als bij een ander waterschap. Voor ons burgers is een waterschap nuttig, maar ook niet goedkoop. Of het vervallen van de 24 waterschappen in ons land de zaak goedkoper zou maken is nog de vraag, maar het opdoeken van deze extra bestuurslaag is een discussie die nog wel even zal worden wordt gevoerd. Rijnland werd al in 1255 ingevoerd, in al lang vervlogen tijden dus. Om nog maar niet te beginnen over de naam dijkgraaf, het klinkt weinig modern.

Waterschapsbelasting 2018 en 2019

De waterschapsbelasting bestaat uit twee waterschapsheffingen:
  • De watersysteemheffing;
  • De zuiveringsheffing.

De watersysteemheffing

De watersysteemheffing is bedoeld om het systeem van waterwegen in het waterschap schoon en veilig te houden. Voor een waterschap aan zee is daarbij ook de zeewering aan de orde. Verder moeten de dijken en kades goed op orde zijn, en zorgen de vele gemalen ervoor dat er een correct waterpeil in de wateren aanwezig is. Ook bij regen en waterovervloed. Te veel water is niet goed en te weinig ook niet. Er wordt gebaggerd en waar nodig herstel uitgevoerd. Overigens allemaal zaken die het ministerie van Verkeer en Waterstaat (nu het ministerie van Infrastructuur en Milieu genaamd) en Rijkswaterstaat op het eerste gezicht goed zouden kunnen uitvoeren. Maar of dat ook goedkoper zou zijn? De kosten van de aanleg en de versterking worden ook nu al gedragen door het rijk, terwijl die voor het beheer en onderhoud voor rekening van de waterschappen komen.

De zuiveringsheffing

De zuiveringsheffing moet het zuiver houden van het water bekostigen. Niet dat het daarmee al zuiver drinkwater is, maar wel zo dat u er veilig kunt zwemmen en de vissen er op hun gemak zijn.

Tot slot zijn er nog wat inkomsten uit de wegenheffing en de verontreinigingsheffing.

Waterschapsbelasting 2018 en 2019

De waterschappen brengen in 2019 in totaal 3 miljard aan belastingen in rekening. Dat is wel op basis van een landelijk gemiddelde, wat betekent dat uw waterschap best de waterschapsbelasting tot 4% kan hebben verhoogd in 2019. Ook in 2017 stegen de lasten, meer gemiddelde cijfers (2017 ten opzichte van 2016):
  • Eenpersoonshuishouden, 1 ve: + 2,3%.
  • Eenpersoonshuishouden met koopwoning van 200.000, 1 ve: + 1,9%.
  • Meerpersoonshuishouden met huurwoning, 3 ve: + 1,3%.
  • Meerpersoonshuishouden met koopwoning 200.000, 3 ve: + 1,3%.
  • Agrarisch bedrijf, 400.000, 40 hectare grond, 3 ve: + 2,0%.

In 2018 bent u met een woning van 250.000 euro gemiddeld ongeveer 360 euro aan waterschapslasten kwijt. Is uw woning duurder, heeft het een hogere WOZ-waarde, dan betaalt u nog een stuk meer. Het zijn gemiddelde cijfers, in het hoogheemraadschap Delfland betaalt u de hoogste waterschapslasten van geheel Nederland.

Waterschapsbelasting 2019 en 2018 (landelijke cijfers):

Soort heffing20192018
Watersysteemheffing ingezetenen 112,58 per woonruimte 110,02 per woonruimte
Watersysteemheffing gebouwd0,013450% van de WOZ-waarde0,014636% van de WOZ-waarde
Watersysteemheffing ongebouwd 100,59 per hectare 91,25 per hectare
Watersysteemheffing wegen 201,18 per hectare 182,50 per hectare
Watersysteemheffing natuurterreinen 2,10 per hectare] 1,96 per hectare
Zuiveringsheffing 54,00 per vervuilingseenheid 53,18 per vervuilingseenheid
Verontreinigingsheffing 54,00 per vervuilingseenheid 53,18 per vervuilingseenheid

De WOZ-waarde 2018, en 2019, bezwaar maken scheelt u geld

Waar u nog wel even op moet letten is de heffing voor eigenaren die is gebaseerd op de WOZ-waarde van uw woning. Zeker als u bezwaar hebt aangetekend tegen de beschikking van de gemeente en gelijk hebt gekregen, is de kans groot dat het waterschap nog de oude WOZ-waarde hanteert. Daartegen kunt u dan bezwaar maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eigen woning: belastingtarieven 2019 en 2020Eigen woning: belastingtarieven 2019 en 2020Een eigen woning kost geld. In 2019 en 2020 stellen de gemeenten wederom voor uw huis de WOZ waarde (waarde onroerende z…
Het eigenwoningforfait 2018 en 2019 - aanslag onroerend goedHet eigenwoningforfait 2018 en 2019 - aanslag onroerend goedHet eigenwoningforfait 2018 en 2019 is een forse bijtelling bij uw inkomen. De hoogte van dit forfait hangt direct af va…
Effect van een lagere WOZ-waardeEffect van een lagere WOZ-waardeU kunt in 2019 ook bezwaar maken tegen een te lage WOZ-waarde voor uw eigen woning en dat is maar goed ook want een te l…
Eigenwoningforfait 2016Eigenwoningforfait 2016Het eigenwoningforfait 2016 is door inflatie, stijgende huren en een stijgende waarde van uw woning hoger dan in 2015. H…
WOZ-waarde 2018 omhoogWOZ-waarde 2018 omhoogDe WOZ-waarde 2018 is hoger dan de WOZ-waarde 2017. Zoveel is duidelijk nu de huizenprijzen in 2016 en 2017 verder stijg…
Bronnen en referenties
  • UvW

Reageer op het artikel "Waterschapsbelasting 2019"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 09-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: WOZ 2019
Schrijf mee!