InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Waterschapsbelasting 2019 en 2020

Waterschapsbelasting 2019 en 2020

Waterschapsbelasting 2019 en 2020 Hoeveel gaat de waterschapsbelasting 2020 omhoog, stijgen de waterschapslasten ook bij u in 2020? U hebt de rekening met waterschapsbelasting 2019 al ontvangen of krijgt die van 2020 ook binnenkort. Of de waterschapslasten bij u stijgen hangt van uw waterschap af. Er zijn grote verschillen in de waterschapsheffingen in ons land. Bekijk altijd of het waterschap wel met de goede WOZ-waarde heeft gerekend, zeker als u eerder bezwaar bij uw gemeente maakte. Gemiddeld gaan de lasten 1,5 procent omhoog maar bij sommige tot 2%.

Geld betalen voor de waterschappen

24 waterschappen in Nederland

De waterschappen zijn een extra bestuurslaag in ons land, naast de bekende overheden als staat, provincie en gemeente. En die extra bestuurslaag doet natuurlijk goede dingen. Een waterschap zorgt voor droge voeten, regelt waar nodig de waterstanden en zuivert het water van kroos en dergelijke zodat het veilig zwemwater is, dit alles nog voordat de zuivering van het waterbedrijf plaats vindt. Waterschappen heffen hun eigen belasting. Het opvallende is dat het ene waterschap veel duurder is dan de ander. Zo kunt u bij het Delfland eenvoudig twee keer zo veel betalen als bij een ander waterschap. Voor ons burgers is een waterschap nuttig, maar ook niet goedkoop. Of het vervallen van de 24 waterschappen in ons land de zaak goedkoper zou maken is nog de vraag, maar het opdoeken van deze extra bestuurslaag is een discussie die nog wel even zal worden wordt gevoerd. Rijnland werd al in 1255 ingevoerd, in al lang vervlogen tijden dus. Om nog maar niet te beginnen over de naam dijkgraaf, het klinkt weinig modern.

Waterschapsheffingen 2019 en 2020

De waterschapsbelasting bestaat uit twee waterschapsheffingen:
  • De watersysteemheffing;
  • De zuiveringsheffing.

De watersysteemheffing

De watersysteemheffing is bedoeld om het systeem van waterwegen in het waterschap schoon en veilig te houden. Voor een waterschap aan zee is daarbij ook de zeewering aan de orde. Verder moeten de dijken en kades goed op orde zijn, en zorgen de vele gemalen ervoor dat er een correct waterpeil in de wateren aanwezig is. Ook bij regen en waterovervloed. Te veel water is niet goed en te weinig ook niet. Er wordt gebaggerd en waar nodig herstel uitgevoerd. Overigens allemaal zaken die het ministerie van Verkeer en Waterstaat (nu het ministerie van Infrastructuur en Milieu genaamd) en Rijkswaterstaat op het eerste gezicht goed zouden kunnen uitvoeren. Maar of dat ook goedkoper zou zijn? De kosten van de aanleg en de versterking worden ook nu al gedragen door het rijk, terwijl die voor het beheer en onderhoud voor rekening van de waterschappen komen.

De zuiveringsheffing

De zuiveringsheffing moet het zuiver houden van het water bekostigen. Niet dat het daarmee al zuiver drinkwater is, maar wel zo dat u er veilig kunt zwemmen en de vissen er op hun gemak zijn.

Tot slot zijn er nog wat inkomsten uit de wegenheffing en de verontreinigingsheffing.

Waterschapsbelasting 2019 en 2020

De waterschappen brengen in 2019 in totaal 3 miljard aan belastingen in rekening. Dat is wel op basis van een landelijk gemiddelde, wat betekent dat uw waterschap best de waterschapsbelasting tot 4% kan hebben verhoogd in 2019. Ook in 2019 stegen de lasten. Dit betaalt u in het Hoogheemraadschap Delfland:

Tarieven voor watersysteemheffing 2019

  • Per huishouden: 123,29.
  • Voor een woning of bedrijf: 0,0251% van de WOZ-waarde.
  • Voor landbouwgrond en overig ongebouwde grond per hectare: 91,50.
  • Voor natuurgrond per hectare: 4,56.

Tarief voor zuiveringsheffing 2019

  • Eenpersoonshuishoudens: 93,50.
  • Een huishouden dat uit twee of meer personen bestaat: 280,50.
  • Een bedrijf betaalt 93,50 per vervuilingseenheid (v.e.).

In 2019 bent u met een woning van 250.000 euro gemiddeld ongeveer 323 euro aan waterschapslasten kwijt. Is uw woning duurder, heeft het een hogere WOZ-waarde, dan betaalt u nog een stuk meer. Het zijn gemiddelde cijfers, in het hoogheemraadschap Delfland betaalt u de hoogste waterschapslasten van geheel Nederland.

Waterschapsbelasting 2019 en 2018 (landelijke cijfers):

Soort heffing20192018
Watersysteemheffing ingezetenen 112,58 per woonruimte 110,02 per woonruimte
Watersysteemheffing gebouwd0,013450% van de WOZ-waarde0,014636% van de WOZ-waarde
Watersysteemheffing ongebouwd 100,59 per hectare 91,25 per hectare
Watersysteemheffing wegen 201,18 per hectare 182,50 per hectare
Watersysteemheffing natuurterreinen 2,10 per hectare 1,96 per hectare
Zuiveringsheffing 54,00 per vervuilingseenheid 53,18 per vervuilingseenheid
Verontreinigingsheffing 54,00 per vervuilingseenheid 53,18 per vervuilingseenheid

Waterschapslasten 2020:

Voor het jaar 2020 laat de Unie van Waterschappen weten dat een gezin met een eigen woning van 200.000 euro in 2020 gemiddeld 1 euro per maand meer voor het werk van de waterschappen betaalt dan in 2019. Deze 12 euro extra lijkt te overzien, maar daarmee stijgt het gemiddelde jaarbedrag aan waterschapslasten naar 335 euro. Toch een stijging in 2020 met 3,6% ten opzichte van 2019. Verder is het zo dat de woningprijzen in 2019 verder zijn gestegen, uw WOZ-waarde hoger is en ook dat vertaalt zich door in hogere waterschapslasten. Het gaat hier om gemiddelden. Als uw waterschap veel investeringen doet (dijkverhogingen, klimaatmaatregelen doorvoeren), kan de stijging van de lasten voor u hoger uitpakken dan gemiddeld.

De WOZ-waarde 2019, en 2020, bezwaar maken scheelt u geld

Waar u nog wel even op moet letten is de heffing voor eigenaren die is gebaseerd op de WOZ-waarde van uw woning. Zeker als u bezwaar hebt aangetekend tegen de beschikking van de gemeente en gelijk hebt gekregen, is de kans groot dat het waterschap nog de oude WOZ-waarde hanteert. Daartegen kunt u dan bezwaar maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eigen woning: belastingtarieven 2019 en 2020Eigen woning: belastingtarieven 2019 en 2020Een eigen woning kost geld. In 2019 en 2020 stellen de gemeenten wederom voor uw huis de WOZ waarde (waarde onroerende z…
WOZ-waarde 2020 omhoogWOZ-waarde 2020 omhoogDe WOZ-waarde 2020 is in de meeste gevallen hoger dan de WOZ-waarde 2019. Zoveel is duidelijk nu de huizenprijzen ook in…
Het eigenwoningforfait 2018 en 2019 - aanslag onroerend goedHet eigenwoningforfait 2018 en 2019 - aanslag onroerend goedHet eigenwoningforfait 2018 en 2019 is een forse bijtelling bij uw inkomen. De hoogte van dit forfait hangt direct af va…
Hypotheekregels en financiering eigen woning 2020Hypotheekregels en financiering eigen woning 2020Weer is er hypotheeknieuws, weer zijn er nieuwe regels voor de eigen woning in 2020. In hoofdzaak gaat het om veranderin…
Aanslag onroerend goed (WOZ 2019 en OZB): maak bezwaarAanslag onroerend goed (WOZ 2019 en OZB): maak bezwaarKansrijk een WOZ-bezwaar in 2019 of 2020 indienen? Bespaar zo geld. De WOZ waarde valt vaak hoger uit dan verwacht en de…
Bronnen en referenties
  • UvW

Reageer op het artikel "Waterschapsbelasting 2019 en 2020"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 14-11-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: WOZ 2019
Schrijf mee!