InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingdienst, effecten Belastingplan 2011 in 2011

Belastingdienst, effecten Belastingplan 2011 in 2011

Belastingdienst, effecten Belastingplan 2011 in 2011 Het Belastingplan 2011 betekent vooral tariefswijzigingen voor ondernemers vanaf 2011. Minder winstbelasting voor mkb bedrijven, een versnelde afschrijving en extra maatregelen om ondernemerschap en innovatie te bevorderen (innovatiebox). Eventuele compensabele verliezen kunt u verrekenen. Zo kunt u de betaalde winstbelasting terugvragen. Zeer zuinige auto's blijven fiscaal aantrekkelijk.

Vennootschapsbelasting 2011

Het Belastingplan 2011 heeft meerdere maatregelen om het ondernemerschap in ons land te stimuleren. De vennootschapsbelasting wordt in 2011 met een half procent punt verlaagd naar 25%. Het zogenaamde MKB tarief wordt definitief gemaakt doordat de vennootschapsbelasting over de eerste 200.000 euro aan winst wordt verlaagd naar 20%. De verruimde achterwaartse verliesverrekening wordt verlengd evenals de regeling voor tijdelijke versnelde afschrijving. Allemaal om een ruimere liquiditeit voor bedrijven mogelijk te maken en de belasting te verlagen. De administratieve last van de maandelijkse btw aangifte wordt verminderd doordat wordt overgestapt op de kwartaal-aangifte. Zo wordt de tijdelijke kredietcrisis-maatregel van medio 2009 definitief gemaakt.

Fiscale ondersteuning speur- en ontwikkelingswerk 2011

De fiscale stimuleringsregeling die bestaat als compensatie van de loonkosten voor speur- en ontwikkelingswerk, WBSO, wordt ook verruimd:
  • Het tarief van de eerste schijf wordt 46 procent.
  • Het tarief van de tweede schijf wordt 16 procent met een plafond van 11 miljoen euro.
  • De innovatiebox wordt uitgebreid.
  • Werkkostenregeling wordt eerst een paar jaar versoepeld, maar in 2015 gaat aparte de fietsenregeling eruit..

Wat is de innovatiebox?

Over de voordelen als gevolg van de kwalificerende technische innovaties betaalt u effectief maar maximaal 5% vennootschapsbelasting in plaats van maximaal 25%. Per innovatie kunt u kiezen voor een toerekening aan de innovatiebox. Ook verliezen mogen hier worden geboekt en via verrekening in een later jaar worden teruggesluisd. Vele innovaties en verbeteringen passen in d einnovatiebox, maar u doet er goed aan om vooraf na te gaan of ook uw innovatie zich hiervoor kwalificeert.

MKB-kredieten verruimd in 2011

De garantieregelingen Borgstelling MKB-kredieten, BMKB, was tijdelijk verruimd. Deze verruiming van de borgstelling door de staat voor MKB kredieten en kredieten voor starters wordt in 2011 voortgezet. Lees voor meer informatie over deze extra garantieregeling voor kredieten en de voorwaarden die daarbij gelden het artikel: Borgstellingsregeling MKB.

Hogere btw op kunst op 1 juli 2011

Voor de bedrijven die het aangaat is dit uitstel van de btw verhoging een meevaller. In het belastingplan stond de verhoging al per 1 januari 2011 gepland. Dat wordt nu uitgesteld tot 1 juli.

Slot

Het belastingplan staat in het teken van stimulering van ondernemerschap in ons land met als doel onze economie verder te stimuleren en verder gezond te maken. Wie in 2010 extra voorzieningen treft en daardoor verlies maakt kan winstbelasting terugvragen door te compenseren met de winsten uit 2007, 2008 en 2009. Met de verlenging in 2011 kunt u verlies dan ook wegstrepen tegen het resultaat in 2008. De voorwaartse verliesverrekening daarentegen wordt beperkt tot zes jaar in plaats van negen jaar.
Gerelateerde artikelen
Afschrijving berekenenAfschrijving berekenenAlle ondernemers (en sommige particulieren) krijgen ermee te maken: het berekenen van de afschrijving van bedrijfsmiddel…

Reageer op het artikel "Belastingdienst, effecten Belastingplan 2011 in 2011"

Reactie

L. C. de Lint, 20-12-2007 23:18 #1
Opnieuw gaan de de ouderen en chronisch zieken erop achteruit. Dit is duidelijker dan bij de belastingdienst zelf. Nu wel actie nemen naar de minister van Financiiën.
We zullen de FNV vragen dit aan te spannen bij de politiek!

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 27-07-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 1
Schrijf mee!