InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Geen hondenbelasting meer betalen vanaf 2019?

Geen hondenbelasting meer betalen vanaf 2019?

Geen hondenbelasting meer betalen vanaf 2019? Het gerechtshof Den Bosch heeft op 31 januari 2013 de opmerkelijke uitspraak gedaan dat het betalen van hondenbelasting gelijk kan zijn aan discriminatie. Een enkele gemeente heeft de heffing van hondenbelasting al opgeschort. De zaak ging in cassatie bij de Hoge Raad en die vernietigde het vonnis. Toch werd er een gevoelige snaar geraakt, geen hondenbelasting meer betalen dus in 2018 en 2019? Is de hondenbelasting nu dan afgeschaft en kunt u een bezwaarschrift indienen? De Hoge Raad deed op 18 oktober 2013 uitspraak.

Hondenbelasting

Hoeveel hondenbelasting moet u betalen in 2018 en 2019, tarief

De bezitter van een hond moet hondenbelasting betalen aan de gemeente. U moet zelf uw hond melden bij de gemeente en krijgt dan jaarlijks een vette rekening. Hebt u twee honden, dan gaat het tarief omhoog want voor een tweede hond betaalt u weer meer dan voor een eerste hond. Een tweede hond kan u zo al meer dan tweehonderd euro kosten. Dat is plus de eerste hond ruim driehonderd euro, elk jaar weer. De gemeente doet regelmatig controle en als u gesnapt wordt, moet u alsnog hondenbelasting betalen sinds u de hond hebt en als u pech hebt komt daar nog een boete overheen.

De hond als melkkoe van de gemeente?

Een beetje raar misschien om een hond weer met een andere viervoeter te vergelijken, maar de hondenbelasting levert een gemeente wel degelijk veel geld op. Vele gemeenten zien de hondenbelasting als een belangrijke bron van inkomsten en met in het achterhoofd dat poep op de stoep niet gewenst is, moet de eigenaar van een hond betalen. In de praktijk echter blijken de heffingskosten hoog te liggen en wordt de stoep in nogal gemeenten niet geruimd, terwijl de hondenbelasting wel gewoon bestaat. De hondenbelasting verdwijnt in wat de gemeenten de algemene middelen noemen. Anders gezegd: het geld verdwijnt in de gemeentelijke kas en daar kan van alles mee worden gedaan zonder dat een eigenaar van een hond daar voordeel van heeft.

Wie betaalt geen hondenbelasting?

Niet iedereen hoeft hondenbelasting te betalen. Geen hondenbelasting zijn bijvoorbeeld verschuldigd:
  • De eigenaar van een hulphond of blindengeleidehond;
  • Een hondenasiel;
  • De eigenaar van pups als de pups voor de verkoop zijn.

Maar sinds de uitspraak van het gerechtshof van Den Bosch, hoeft u misschien geen hondenbelasting in uw gemeente te betalen. Amsterdam is daarvan een goed voorbeeld.

Bezwaar maken bij de gemeente

Een gemeente mag hondenbelasting heffen in 2018 en bezwaar maken tegen de heffing heeft dan ook niet zoveel zin. Wel is het zo dat een gemeente een houder van een hond met laag inkomen de hondenbelasting kan kwijtschelden.

Uitspraak van het gerechtshof van Den Bosch 2013

Een hondenbezitster uit Sittard had een zaak aangespannen tegen de hondenbelasting en het gerechtshof van Den Bosch heeft op 31 januari 2013 uitspraak gedaan. De uitspraak van het gerechtshof is opvallend en begrijpelijk tegelijkertijd. Het gerechtshof oordeelde namelijk dat het innen van hondenbelasting alleen mag als het opgehaalde geld ook wordt gebruikt voor het gemeentelijke hondenbeleid. Begrijpelijk omdat u dan als hondenbezitter nog iets nuttigs met uw geld ziet gebeuren, opmerkelijk omdat dat behoorlijke gevolgen kan hebben voor een gemeente. Het hof meent dat als de hondenbelasting alleen is bedoeld om inkomsten te vergaren er sprake is van discriminatie van hondenbezitters.

Gevolg, geen of toch wel hondenbelasting blijven betalen in 2018 en 2019?

Wie de acceptgiro al heeft ontvangen moet ook dit jaar nog betalen. Er is een aantal gemeenten dat de heffing heeft opgeschort, een aantal gemeenten heeft de hondenbelasting afgeschaft in 2018. Sommige gemeenten vinden dat er maar betaald moet worden, maar het lijkt toch niet zo gek dat burgers ook iets terug willen zien voor hun geld. Dat de hondenbelasting ook voor een hondenterrein, het schoonmaken van stoepen en dergelijke wordt gebruikt? We betalen allemaal al veel belasting en willen dan wel graag dat er wat nuttigs mee gebeurt. Inmiddels is ook bekend wat de Hoge Raad van mening is. Die vindt dat hondenbelasting mag omdat een gemeente ook uitgaven moet doen voor een hondenuitlaatplaats. Dat u daarvan geen gebruik maakt en zelf de uitwerpselen opruimt, doet er kennelijk niet toe.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bezwaarschrift indienenHoe kunt u een bezwaarschrift opstellen? Aan welke eisen moet een bezwaarschrift voldoen? Als u het niet eens bent met e…
Bezwaar maken tegen de BelastingdienstBezwaar maken tegen de BelastingdienstBent u het oneens met een belastingaanslag of fiscale boete van de Belastingdienst? U kunt dan in 2018 en 2019 bezwaar m…
Commissie bezwaarschriftenDe commissie bezwaarschriften is een adviesorgaan van de gemeente. Wanneer u het niet eens bent met een besluit van de g…
WOZ-waarde 2020 omhoogWOZ-waarde 2020 omhoogDe WOZ-waarde 2020 is in de meeste gevallen hoger dan de WOZ-waarde 2019. Zoveel is duidelijk nu de huizenprijzen ook in…
Een bezwaarschrift opstellenEen bezwaarschrift opstellenHet gebeurt soms, er landt een brief op de mat met een beslissing waar u het totaal niet mee eens bent. U moet iets beta…

Reageer op het artikel "Geen hondenbelasting meer betalen vanaf 2019?"

Reacties

Gerard Mol, 01-07-2019 10:33 #4
Op grond waarvan mogen gemeente belasting heffen op honden? Mijn hondjes komen nooit op de openbare weg, alleen op prive grond. Moet ik hier dan toch voor betalen? Reactie infoteur, 02-07-2019
Beste Gerard Mol,
Een gemeente heft belasting op het hebben van een hond en daarbij maakt het niet uit hoe vaak een hond in de openbare ruimte komt. Veel gemeenten willen inmiddels van deze hondenbelasting af (maar ja, het levert ze wel geld op).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kruisenga, 10-04-2018 22:54 #3
Honden belasting afschaffen is een goed idee. Bij ons in de gemeente Rheden betalen wij nog belasting maar er naast in Arnhem niet meer. Als ik ga kijken naar wat en waar je voor betaald is een lachertje. In het park naast ons is het een poepzooi. De prullenbakken zijn in onderhoud door buurtorganisaties en niet meer de gemeente. Als er in elke drol vlaggetjes wordt gestoken en de gemeente wordt gebeld met de drollenoverlast, sturen ze een grasmaaier om het te verspreiden. In de speeltuin is het net zo. Mijn zoontje komt iedere keer thuis met poep onder zijn schoenen en broek.
Dus afschaffen die honden belasting.

Dit is echt een melkkoe voor gemeente Rheden. Reactie infoteur, 12-04-2018
Beste Kruisenga,
En niet alleen in Rheden :)
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Theo L. Rozendaal, 22-03-2016 14:20 #2
Speciaal belasting betalen voor een huisgenoot, dus nu de hond, mag niet volgens de Hoogeraad. Alleen als er speciaal voor deze dieren beleid wordt gerealiseerd om voldoende speel en ruimte voor de behoeften wordt geregeld.
Het aangeven van een strook van 1.5 meter met een paaltje vraagt geen hondenbelasting. Zolang de gemeente niet kan aantonen dat de gelden speciaal hiervoor zijn voor toegepast en dit door middel van een speciaal hiervoor ingericht jaarverslag, wat dus niet bestaat, is het niet verplicht om belasting te betalen. Dit alles moet dus controleerbaar zijn. Reactie infoteur, 23-03-2016
Beste Theo L. Rozendaal,

Dank u wel voor uw reactie, zie ook:

http://financieel.infonu.nl/belasting/167558-hondenbelasting-afgeschaft-in-2016.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

C. Both, 17-06-2015 14:34 #1
Kan iemand zeggen of deze zaak al voor de hoogste rechter is geweest en wat de uitspraak was? Reactie infoteur, 17-06-2015
Beste C. Both,
Gemeenten mogen van de Hoge Raad hondenbelasting heffen volgens uitspraak Hoge Raad 18 oktober 2013.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 20-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2019
Reacties: 4
Schrijf mee!