WOZ-waarde 2019 en 2020 openbaar door WOZ-waardeloket

WOZ-waarde 2019 en 2020 openbaar door WOZ-waardeloket De WOZ-waarde 2018, 2019 en 2020 gaan omhoog en die cijfers van de WOZ zijn, zodra de gemeenten de beschikkingen hebben verstuurd, volledig openbaar. Zo weet u zo ook de waarde van de woning van de buren. Sinds 2017 kunt u via een WOZ-viewer, WOZ-waardeloket genaamd, zien wat uw woning en die van de buren volgens de gemeentelijke taxatie waard zijn. Is de waarde naar uw mening te hoog of te laag, dan kunt u bezwaar maken tegen de geschatte WOZ-waarde. Gebruik daarvoor een paar kansrijke argumenten. Dit bezwaar wordt een stuk eenvoudiger als u zelf de waarde van uw huis op het internet kunt vergelijken met die van enkele andere woningen uit de buurt. U zult succesvoller met uw bezwaar zijn, als u meer woningen kunt vergelijken en niett alleen hoeft te volstaan met de drie door de gemeente opgegeven referentiewoningen.

WOZ-waarde 2018, 2019 en 2020 omhoog

De huizenprijzen zijn gestegen in ons land. In 2018 en 2019 gingen de prijzen van een woning omhoog en daarmee ook de WOZ-waarde. De WOZ-waarde is de waarde van uw woning per 1 januari zoals de gemeente die taxeert. De waarde per 1 januari 2018 is uw WOZ-waarde 2019 en die zal een stuk hoger zijn dan in 2018 het geval was. Hetzelfde geldt voor 2020. Het taxatieverslag van de gemeente geeft de waarde in vrije en onbeklemde staat. Daarbij wordt gekeken naar de gegevens over de grond, de oppervlakte, de ligging van het pand, hoe het pand is ingedeeld, de staat van onderhoud en de plaatselijke woningmarkt. De plaatselijke woningmarkt wordt in het taxatieverslag ook weergegeven met drie referentiewoningen.

De WOZ-waarde 2018, 2019 en 2020 stijgen

In 2019 zijn de prijzen fors gestegen met hoge uitschieters in Amsterdam en Utrecht. Dat betekent dat de WOZ-waarde 2020 (beschikking 2019), peildatum 1 januari 2019, ook hoger zal zijn dan het jaar ervoor. De WOZ-waarde is belangrijk voor allerlei belastingen die u betaalt (onroerende zaakbelasting, eigenwoningforfait, waterschapsbelasting) maar geeft ook een indicatie of de vraagprijs van een woning niet veel te hoog is. Meer dan een indicatie is het niet, omdat de schattingen van de gemeenten van uw WOZ-waarde altijd een jaar vertraging hebben. In 2020 kunnen de werkelijke waarden en zeker de vraagprijzen in gebieden waar de woningmarkt krap is, alweer fors hoger zijn. Dat zal ook een hogere WOZ-waarde voor 2021 betekenen.

U wilt bezwaar maken tegen de hoogte van de WOZ-waarde

Zover de theorie, want het kan best zijn dat ook de referentiewoningen naar uw mening een te hoge waarde hebben of dat ze volgens u onvoldoende gelijkenis vertonen met uw woning. De gemeente kijkt naar de gegevens die beschikbaar zijn. Als u nooit eerder bezwaar hebt gemaakt of als uw woning inmiddels minder goed onderhouden is, kan het best zijn dat dit bij de gemeente niet bekend is en dus de waarde te hoog is ingeschat. En natuurlijk zal een gemeente proberen de taxaties zorgvuldig te doen, maar tegelijkertijd heeft een gemeente baat bij een hogere WOZ-waarde omdat dat in de regel ook meer belastinginkomsten betekent. Net zoals u niet geheel onpartijdig bent, is de gemeente dat ook niet. Als u bezwaar wilt maken, kunt u dat binnen zes weken na de datum van de afgegeven WOZ-beschikking doen. Maar wat moet volgens u dan de juiste WOZ-waarde zijn?

WOZ-waarde 2018, 2019 en 2020 openbaar

Als u de WOZ-waarde van een willekeurige woning wilt weten, kunt u daarvoor altijd ook tegen betaling terecht bij het Kadaster. Dat is op zich een eenvoudige stap, maar voor veel mensen toch een te hoge drempel. U kunt ook een makelaar bellen en vragen om een onafhankelijk taxatierapport voor uw huis te laten opstellen, maar ook een dergelijk rapport kost geld. U kunt een bezwaarschrift indienen en in algemene zin wijzen op de overlast van een drugspand, school, verkeer en dergelijke, maar vaak blijft dat toch steken in wat algemeenheden. Vanaf 2020 zal ook de WOZ-waarde 2020 eenvoudig opvraagbaar zijn.

Maak bezwaar tegen de WOZ-waarde 2018, 2019 of 2020, voorbeeldbrief

Een te hoge WOZ-waarde betekent dat u onnodig te veel belasting betaalt. U kunt overwegen om bezwaar te maken. Een voorbeeldbrief zoals bij de aanslag onroerend goed, WOZ 2019 en OZB, maak bezwaar is uiteraard wel handig.

Landelijke Voorziening WOZ (LV WOZ), WOZ-viewer en WOZ-waardeloket

Dan terug naar de openbaarheid van de WOZ-waarde. Om te zorgen dat u uw WOZ-waarde eenvoudig kunt vergelijken met die van andere huizen in de buurt, zou er vanaf 2014 een WOZ-viewer beschikbaar komen, een Landelijke Voorziening WOZ (LV WOZ). In deze viewer geeft u het adres van het pand aan dat u wilt vergelijken en vervolgens komen allerlei gegevens beschikbaar. Het is minder in detail dan bijvoorbeeld de belastingdienst of een makelaar aan gegevens kan opvragen, maar u kunt wel in ieder geval direct zien wat de geschatte waarde is, wat het bouwjaar is, of het pand in gebruik is en wat de vloeroppervlakte is. En dat is winst voor wie niet te veel onroerend goed belasting en waterschapslasten wil betalen. Maar dit project is nog niet volledig volbracht. In 2016 en 2017 hebben meer gemeenten zich aangesloten en in 2018, 2019 en 2020 doet elke gemeente mee.

Gevolgen openbaarheid WOZ-gegevens van 2018, 2019 of 2020 in de WOZ-waardekamer

De WOZ-viewer op internet heet WOZ-waardekamer en maakt het (straks) voor iedereen eenvoudiger om te controleren wat de WOZ-waarde van een pand is. Dat maakt het transparant waardoor de gemeente ook beter controleerbaar wordt. U kunt uw bezwaar beter onderbouwen dan wel beter begrijpen of uw WOZ taxatie wel juist is. Anderzijds kan iedereen ook de WOZ waarde van uw huis zien. Als deze waarde tot nu toe relatief laag was, kan dat voor de buren reden zijn om bezwaar aan te tekenen en voor de gemeente een reden zijn om de WOZ-waarde van uw woning een volgend jaar te verhogen. Een op de Landelijke Voorziening WOZ aangesloten gemeente kan het zich niet meer veroorloven om grote verschillen in taxaties te hebben voor woningen die in grote lijnen goed met elkaar vergelijkbaar zijn. Dat zou namelijk tot een stortvloed aan nieuwe bezwaarschriften leiden. Veel gemeenten hebben de WOZ-waarde 2019 in de WOZ-waardekamer bekend gemaakt, ook uw gemeente? Voor 2020 gebeurt dit meestal eind januari 2020.

Conclusie Landelijke Voorziening WOZ (LV WOZ)

De landelijke WOZ-viewer is er nog niet overal, maar dat neemt niet weg dat u nog steeds bezwaar kunt maken tegen een te hoge WOZ-waarde. Wie genoegen neemt met een te hoge waarde is een dief van zijn eigen portemonnee. Als de cijfers straks wel openbaar zijn, zal bezwaar maken nog eenvoudiger worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
WOZ-waarde 2021 omhoogWOZ-waarde 2021 omhoogDe WOZ-waarde 2021 gaat omhoog. Door stijgende huizenprijzen op de woningmarkt, stijgt de WOZ. De WOZ-waarde 2020 steeg…
Huurwaardeforfait 2019 berekenenHuurwaardeforfait 2019 berekenenHet huurwaardeforfait 2019 is een bijtelling bij uw inkomen 2019 als u een eigen woning hebt. Alsof u niet al genoeg ink…
Eigenwoningforfait 2019Eigenwoningforfait 2019Met de publicatie van de Miljoenennota 2019 op Prinsjesdag werd ook het eigenwoningforfait 2019 bekend. Door de hogere W…
Tweede woning verhuren en leegwaarderatio 2019, 2020 en 2021Tweede woning verhuren en leegwaarderatio 2019, 2020 en 2021Een tweede woning verhuren heeft in 2019, 2020 en 2021 twee voordelen: een onbelaste huur en het recht op een lagere waa…

Geen hondenbelasting meer betalen vanaf 2019?Geen hondenbelasting meer betalen vanaf 2019?Het gerechtshof Den Bosch heeft op 31 januari 2013 de opmerkelijke uitspraak gedaan dat het betalen van hondenbelasting…
Vooruitbetaalde hypotheekrente 2020 fiscaal aftrekbaarVooruitbetaalde hypotheekrente 2020 fiscaal aftrekbaarHet principe van de vooruitbetaalde hypotheekrente houdt in, dat u dit jaar al een deel van de hypotheekrente van volgen…

Reageer op het artikel "WOZ-waarde 2019 en 2020 openbaar door WOZ-waardeloket"

Reacties

Esther, 12-02-2014 13:18 #2
Interessant artikel, maar waar kan ik de WOZ-viewer vinden? Ben bezig met mijn bezwaar tegen de WOZ-waarde en kan deze via Google niet vinden. Reactie infoteur, 01-07-2020
Beste Esther,
Er is een landelijk loket waarop alle gemeenten zijn aangesloten (waardeloket). Een gemeente vult maandelijks de site met de WOZ gegevens. Iedereen in Nederland kan ze bekijken. Door bij uw gemeente met digi-d in te loggen is vaak al eerder uw eigen WOZ-waarde bekend. De WOZ-beschikkingen 2020 worden vanaf medio februari 2020 verstuurd en op de site worden geladen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Natasja, 06-01-2014 01:27 #1
De Gemeente had steeds mijn bezwaar tegen de WOZ-waarde afgewezen. Ik heb vorig jaar gratis bezwaar aangetekend via www.wozadviseurs.nl en toen haalde de gemeente er plotseling 38.000 euro vanaf. Dus een goede tip! Reactie infoteur, 01-07-2020
Beste Natasja,
Goed zo!
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 15-01-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: WOZ 2020
Reacties: 2
Schrijf mee!