Belastingen en taksen: hoe de overheid je geld belast

Belastingen en taksen: hoe de overheid je geld belast Bij de spaargeldcrisis van 2013 in Cyprus ontstond grote ophef bij de Europese bevolking over een mogelijke taks op spaargeld van Cypriotische spaarders. Men vreest dat dit ook in andere landen van Europa kan gebeuren. De staat belast al zoveel aspecten van het dagelijks leven, dat een taks op spaarrekeningen voor veel spaarders een beetje teveel van het goede lijkt. Bovendien wordt de overheid in tal van landen gedwongen om naar oplossingen te zoeken voor toenemende schulden. Om die reden worden alsmaar meer belastingen en taksen uitgevonden en opgelegd. Als je nagaat op hoeveel dingen je belastingen moet betalen, dan valt het op hoe ingrijpend opgelegde taksen en heffingen zijn in het dagelijks leven. Een offshore bankrekening openen kan een manier zijn om meer rendement op je kapitaal te behouden. Op welke manieren belast de overheid zoal het geld van haar burgers?

Belastingen: loon

Om het land te organiseren, infrastructuur te bouwen en de openbare orde en veiligheid te verzekeren, int de staat belastingen en taksen. Het is de bijdrage die burgers en bedrijven leveren aan het effectief organiseren van het Rijk. De overheid heft belastingen op zowat alle onderdelen van het dagelijks leven, en om te beginnen met je salaris. Afhankelijk van de grootte van je salaris zal de staat een percentage belastingen inhouden "aan de bron": je werkgever stort jou alleen het nettobedrag van je salaris. Nederland en België zijn twee landen die relatief veel belastingen inhouden op het salaris van werknemers.

BTW: belasting consumptiegoederen

Met het loon dat je netto krijgt, koop je goederen om te consumeren. Denk aan voeding, drank, kleding, wagens en producten zoals elektronica. Op al deze producten betaal je naast de aankoopprijs ook een percentage BTW: belasting op de toegevoegde waarde. We hebben er doorgaans geen erg in dat we belastingen betalen doordat de BTW is doorgerekend in de totaalprijs van de producten in de supermarkt of de kledingwinkel.

Belasting woning

Wie een huis of appartement koopt, doet dit om zijn eigen stekje op de wereld te bezitten. Een plek onder de zon, die een privé-eigendom is en tegelijk een investering voor de toekomst. Als de hypotheek eens is afbetaald, dan ben je van de bank verlost en kan je je als de enige echte eigenaar beschouwen. Maar ook dan moet je nog steeds jaarlijks een belasting aan de staat betalen om een woning te mogen bezitten: de zogenaamde onroerende voorheffing. Die voorheffing moet je trouwens al vanaf de aankoop van de woning betalen.

Taksen spaargeld

Er ontstond grote beroering in Europa toen bij het dreigende failliet van Cyprus in 2013 een eenmalige taks op spaargeld voorgesteld werd om het land en de banken te redden. Uiteindelijk bleven de spaarders tot 100.000 euro buiten schot. Maar er is al een soort van taks op spaarrekeningen vanaf een bepaald bedrag. In België is er de roerende voorheffing: vanaf een bepaald bedrag aan interesten (1880 euro in België) op je spaarrekening houdt de overheid een percentage af. In Nederland is er de befaamde vermogensrendementsheffing van box 3: de belasting op inkomsten uit sparen en beleggen.

Taks aandelen

Aandelen zijn geen vluchtweg voor wie aan de taksen van de regering wilt ontsnappen: ook op meerwaarde uit de verkoop van aandelen en op de opbrengsten uit dividenden worden taksen geheven. Deze roerende voorheffing wordt nog eens vermeerderd als het gaat om buitenlandse aandelen. Ook andere beleggingsvormen, zoals obligaties, kasbons, termijnrekeningen en levensverzekeringen kunnen vanaf een bepaald bedrag aan taksen onderhevig zijn.

Erfenis

We zien dus dat in zowat alle aspecten van het dagelijks leven belastingen geheven worden, om de democratische verzorgingstaat te kunnen handhaven. Maar daar houdt het niet mee op: ook na je overlijden moet je nog bijdragen leveren. Na je overlijden neemt de overheid immers een percentage van je fortuin in beslag, vóórdat de erfgenamen hun deel krijgen. Het gaat hier om de zogenaamde successierechten. Afhankelijk van de band met de erflater heeft de erfgenaam recht op een bepaald percentage van de nagelaten erfenis.

Offshore banking: de oplossing?

Landen als België en Nederland staan bekend om hun welvaart, maar ook om hun erg hoog percentage aan belastingen dat burgers moeten betalen aan de overheid. Om die reden kijken tal van mensen uit naar manieren om zoveel mogelijk onnodige belastingen te vermijden. Vooral sinds de economische crisis van 2008 en de schuldencrisis van 2010-2011 denken meer mensen eraan om minstens een deel van hun kapitaal buiten de eurozone te plaatsen. Op die manier kan je toch wat risico spreiden en tegelijk wat meer rendement halen. Offshore bankieren is daartoe een van de mogelijkheden. Een offshore bankrekening openen kan voordelen hebben voor wie het beu is om een groot deel van zijn welverdiende centjes aan Vadertje Staat af te dragen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Box_3, bezocht op 08/01/2016.
  • http://www.investopedia.com/articles/pf/11/opening-an-offshore-bank-account.asp, bezocht op 08/01/2016.
  • http://marketupdate.nl/nieuws/economie/grafiek-zoveel-belasting-betaalt-u-aan-de-pomp/, bezocht op 08/01/2016.

Reageer op het artikel "Belastingen en taksen: hoe de overheid je geld belast"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: Januari 2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Soorten belastingen
Schrijf mee!