InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Gaat de spaarheffing in Nederland omlaag in 2016 of 2017?

Gaat de spaarheffing in Nederland omlaag in 2016 of 2017?

Gaat de spaarheffing in Nederland omlaag in 2016 of 2017? Wie meer spaargeld heeft dan ruim 21.000 euro (24.000 euro in 2016), betaalt in Nederland een spaarheffing van 1,2 procent, een ware spaarbelasting. Bovendien is de rente zo laag dat het wel een strafrente op vermogen lijkt. Elk jaar opnieuw. We noemen het een vermogensrendementsheffing, maar voor de meesten van ons is het een gewoon een spaarheffing en spaardersheffing, omdat er geen ander vermogen is. Dit tarief betekent na vijf jaar een korting op uw spaargeld en vermogen van zes procent. Geld dat u gewoon kwijt bent aan de fiscus. Wat betreft van de commissie Van Dijkhuizen kan het tarief van van 4% naar 2,4% in 2015, 2016 en 2017 op basis van het historisch rendement in plaats van een forfaitair rendement van 4%. Wanneer gaat deze belastingherziening in, in 2016 niet maar wordt het dan in 2017 echt lager? Neen hoor, misschien gaat u juist meer belasting betalen op uw vermogen.

Spaarheffing en de steun aan Cyprus

Veel ophef is ontstaan doordat de EU wil dat Cyprus een spaarheffing invoert. Kleine spaarders betalen met de spaarheffing wat minder aan de Cypriotische Staat, grote spaarders wat meer. Maar in alle gevallen betekent het een korting op het spaargeld. Veel ophef, ook omdat het wordt verward met de veiligheid die een ieder heeft onder het depositogarantiestelsel. Die zou daarmee ter discussie staan.

Spaarheffing Nederland en strafrente

Maar Nederland heeft al jaren zijn eigen spaarheffing in de vorm van een vermogensrendementsheffing. Op de keper beschouwd is het een heffing over uw vermogen, maar als u niet belegt of nog ander vermogen hebt in box 3 van de inkomstenbelasting, kunnen we toch echt spreken van een spaarheffing. Een spaarheffing van 1,2%. Deze spaarheffing komt elk jaar terug en dat tikt aardig aan. Zeker nu spaarrentes zo laag zijn. De fiscus veronderstelt daarbij dat u forfaitair 4% rendement maakt, maar geeft niet aan hoe u dat rendement kunt maken. Een spaarrente van 4% zal immers niet eenvoudig te vinden zijn. De spaarrente gaat zo steeds meer op een strafrente lijken.

Kan Nederlandse spaarheffing omlaag, minder belasting op vermogen?

Dat de Nederlandse spaarheffing omlaag zal gaan is een illusie. De truc van een verondersteld rendement van 4% per jaar en daarbij de belastingheffing van 30% levert de staatskas immers veel geld op. De heffing komt nog eens bovenop een inflatie van 2,5%. Anders gezegd, als u niet wilt interen op uw spaargeld, moet u op zoek naar een spaarrente van 3,7%. Ook in een ander perspectief is onze jaarlijkse spaarheffing hoog. Als u een spaarrente krijgt van 1,8% en een heffing betaalt van 1,2%, betaalt u in feite niet 30% belasting, maar 67%. Er is wel een vrijstelling van 21.139 euro, maar over elke extra euro aan spaarrente betaalt u dan 67% belasting. Daarvoor hoeft u geen grootverdiener te zijn. De Nederlandse spaarheffing zou omlaag kunnen, maar hiervoor zouden ongetwijfeld andere bezuinigingen in de plaats komen.

Spaarheffing en depositogarantiestelsel 2015

Een spaarheffing heeft in feite niets te maken met het depositogarantiestelsel in een Europees land. De spaarheffing is een belastingheffing en het depositogarantiestelsel is een garantiebepaling voor uw geld bij de bank in geval van een faillissement. De garantiebepaling houdt in dat per persoon tot maximaal 100.000 euro is gegarandeerd als een bank failliet gaat. Een spaarheffing verandert in beginsel niets aan de werking van het depositogarantiestelsel. Wat de spaarheffing en de inwerkingtreding van het depositogarantiestelsel als een bank failliet gaat, wel gemeenschappelijk hebben is dat het om uw spaargeld gaat.

Is timing spaarheffing Cyprus verstandig?

Toch kunt u zich terecht afvragen of de timing van de spaarheffing in Cyprus wel de goede is. Als daar eerder een spaarheffing was ingevoerd als bezuiniging, was dat op zich verdedigbaar geweest. Nu wordt de spaarheffing aldaar gekoppeld aan de steun van de EU en dat is toch minder gelukkig. Er zijn immers meer landen die voor steun kunnen aankloppen en als de spaarders in dat land dan vlug allemaal hun geld gaan opnemen, ontstaat er een bankrun en dus juist de situatie die de EU met de steun wilde voorkomen. Een goede timing en goede communicatie bij de Cypriotische spaardersheffing lijken vooralsnog te ontbreken. De spaarders zijn daarmee bruut wakker geschud.

Naschrift akkoord EU-Cyprus

Op zondag 24 maart 2013 werd als akkoord bereikt dat mensen met een spaarsaldo lager dan 100.000 euro zullen worden ontzien. En zo is ook voor wie zijn spaargeld niet veilig acht de zekerheid tot 100.000 euro per persoon nog eens bevestigd. De te hoge spaarheffing in Nederland bestaat echter in 2015 nog steeds.

Commissie van Dijkhuizen 2015 en 2016, lagere spaarbelasting

In zijn eindrapport van 18 juni 2013 heeft de Commissie van Dijkhuizen ook zijn visie gegeven op de heffing in box 3, die forfaitair 4% bedraagt. Dit is te hoog gegeven wat mensen op hun spaarrekening aan spaarrente zouden kunnen behalen. De commissie geeft de voorkeur aan een automatisch mechanisme van een voortschrijdend gemiddelde van de afgelopen vijf jaar. In dat geval zou de forfaitaire heffing niet 4% maar 2,4% zijn geweest in 2014 en 2015. Komt die belastingherziening en belastingverlaging er dan in 2016 en 2017 wel?

Belastingherziening 2016 en 2017, minder vermogensrendementsheffing of juist meer?

Het plan is om sparen en beleggen apart te belasten en dit op basis van een historisch rendement van de afgelopen vijf jaar. Deze wijziging in de spaarheffing zal de kleine spaarder goed uitkomen in 2016 en 2017 omdat de spaarrente laag is. Vanaf 2018, als de spaarrente inmiddels is gestegen, kan dit nadelig zijn. Voor de belegger gaat ook een historisch rendement gelden. Dat rendement was in 2014 en 2015 veel hoger dan de spaarrente. Dat kan dus betekenen dat de belegger juist meer belasting in box 3 gaat betalen, ook voor onroerend goed in box 3.

Akkoord PvdA en VVD voor de vermogensrendementsheffing 2017

Er is een akkoord tussen de regeringspartijen voor 2017. Daarbij gaat de kleine spaarder minder belasting betalen en de grote meer. Het werkt als volgt:
  • De vrijstelling per persoon wordt 25.000 euro (was ruim 21.000 euro), dus een voordeel.
  • Het rentetarief blijft 30%, dat maakt dus geen verschil.
  • Het veronderstelde rendement dat u maakt verandert wel.

Hoe verandert het veronderstelde rendement vanaf 2017?

Niet langer wordt 4% rendement verondersteld, maar er komt een apart schijventarief waarin de eerste 75.000 euro boven de vrijstelling het gemiddelde rendement krijgt toegewezen van de afgelopen vijf jaar. Dat zou 2,9% zijn in plaats van 4%. Tot 1 miljoen euro gaat dit fictief rendement naar 4,7% (meer dus dan de 4% tot en met 2016) en daarboven 5,5%. Als dit plan doorgaat gaat u bij een vermogen vanaf 300.000 euro meer belasting betalen. We gaan het zien.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geldBelastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geldVerminder de belasting op sparen van geld en vermogen in box 3. De vermogensrendementsheffing is hoog en bovendien nog e…
De vermogensrendementsheffingDe vermogensrendementsheffingDe vermogensrendementsheffing is een belasting op het veronderstelde rendement op uw vermogen. De overheid gaat er van u…
Belastingvrij sparen 2012Belastingvrij sparen 2012Belastingvrij sparen of sparen zonder veel belasting te betalen kan op verschillende manieren. De spaarloonregeling, de…
Geld lenen van eigen bv of sparen via spaar-bv (boxhoppen)Geld lenen van eigen bv of sparen via spaar-bv (boxhoppen)U hebt een bv en u wilt van uw bv geld lenen. Of u wilt in elk geval minder belasting betalen via boxhoppen. Kies dan bi…
Inkomstenbelasting 2011 - 2012, box 3: Sparen & BeleggenInkomstenbelasting 2011 - 2012, box 3: Sparen & BeleggenIn 2011 is er een aantal zaken gewijzigd in box 3 van de inkomstenbelasting. Zo is de peildatum veranderd en de schulden…

Reageer op het artikel "Gaat de spaarheffing in Nederland omlaag in 2016 of 2017?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 13-04-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2017
Schrijf mee!