InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Gaat de spaarbelasting in Nederland omlaag in 2019 of 2020?

Gaat de spaarbelasting in Nederland omlaag in 2019 of 2020?

Gaat de spaarbelasting in Nederland omlaag in 2019 of 2020? Wie in 2019 meer spaargeld heeft dan ruim 30.000 euro, betaalt in Nederland een spaarbelasting van 0,6 tot 1,6 procent. Omdat de rente tegelijkertijd laag is, zal dit door velen als een strafrente op vermogen worden gezien. De spaarbelasting wordt ook wel vermogensrendementsheffing, spaarheffing, spaartaks en spaardersheffing genoemd. Dit belastingtarief betekent dat u mogelijk elk jaar inteert op uw vermogen, doordat inflatie en belasting samen zijn hoger dan uw rendement op een spaarrekening. Ook het nieuwe spaarstelsel in 2019 en 2020 maakt het vaak niet veel beter. Misschien gaat u met de nieuwe spaartaks namelijk juist meer belasting betalen op uw vermogen. Pas vanaf 2022 gaat de vrijstelling op sparen naar 440.000 euro.

Spaartaks betekent een hoge belasting op spaargeld en vermogen

Spaarbelasting Nederland en strafrente

Nederland heeft al jaren zijn spaarheffing in de vorm van een vermogensrendementsheffing. Op de keper beschouwd is het een heffing over uw vermogen, maar als u niet belegt of nog ander vermogen hebt in box 3 van de inkomstenbelasting, kunnen we toch echt spreken van een spaarheffing. Een spaarheffing van 1,2% tot 2017, daarna een heffing die afhankelijk is van de hoogte van uw vermogen. Deze spaarheffing komt elk jaar terug en dat tikt aardig aan. Zeker nu spaarrentes zo laag zijn. De fiscus veronderstelt daarbij dat u forfaitair een hoog rendement maakt, maar geeft niet aan hoe u dat rendement met uw spaargeld kunt maken. De spaarrente gaat zo steeds meer op een strafrente lijken. U wordt haast gedwongen om met uw spaargeld meer risico's te gaan nemen en bijvoorbeeld te beleggen op de beurs.

Kan Nederlandse spaarheffing omlaag, minder belasting op vermogen?

Dat de Nederlandse spaarheffing voor iedereen fors omlaag zal gaan lijkt een illusie. De truc van een verondersteld rendement, oplopend tot 5,6% in 2019, en daarbij de belastingheffing van 30% levert de staatskas immers veel geld op. De heffing komt nog eens bovenop een inflatie van 1,5%. Anders gezegd, als u niet wilt interen op uw spaargeld, moet u op zoek naar een spaarrente van meer dan 3%. Ook in een ander perspectief is onze jaarlijkse spaarheffing hoog. Als u een spaarrente krijgt van 0,3% en een heffing betaalt van 1,6%, betaalt u in feite niet 30% belasting, maar meer dan 500%. Overigens zou binnen de huidige systematiek de Nederlandse spaarheffing in 2020 omlaag kunnen gaan, niet door overheidsingrijpen maar doordat de beurs in 2018 slecht presteerde.

Commissie van Dijkhuizen 2015 en 2016, lagere spaarbelasting

In zijn eindrapport van 18 juni 2013 gaf de Commissie van Dijkhuizen al zijn visie op de heffing in box 3. Die werd als te hoog gezien in vergelijking tot wat mensen op hun spaarrekening aan spaarrente kunnen behalen. De commissie gaf de voorkeur aan een automatisch mechanisme van een voortschrijdend gemiddelde van de afgelopen vijf jaar. In 2017 is het kabinet Rutte met een herziening gekomen waarbij u mogelijk nog steeds veel vermogensbelasting betaalt.

Nieuwe vermogensrendementsheffing 2019 en 2020

Bij de nieuwe vermogensrendementsheffing gaat de kleine spaarder minder belasting betalen en de grote meer. Het werkt als volgt:
  • De vrijstelling per persoon wordt ruim 30.000 euro.
  • Het belastingtarief blijft 30%, dat maakt dus geen verschil.
  • Er is een schijventarief. Wie meer vermogen heeft, wordt door de fiscus geacht veel geld te verdienen met beleggen en betaalt daarom meer belasting.
  • Het schijventarief is gebaseerd op een forfaitair rendement en niet het werkelijke rendement.

Hoe verandert het veronderstelde rendement in 2019 en 2020?

Niet langer wordt 4% rendement verondersteld, maar krijgt u op basis van de hoogte van uw vermogen door de fiscus een rendement toegewezen dat is gebaseerd op de rendementen van de afgelopen vijf jaar. Omdat de fiscus bovendien veronderstelt dat iemand met meer vermogen, zijn geld vooral belegt op de effectenbeurs, neemt in goede beursjaren het veronderstelde rendement toe naarmate u over meer vermogen beschikt.

Spaartaks 2019

Hebt u een ton aan spaargeld, dan veronderstelt de Belastingdienst dat u een forfaitair rendement van 1,95 procent maakt. Hebt u meer vermogen, dan loopt ook dit percentage verder op naar 5,6%. Over dit veronderstelde rendement betaalt u 30% spaarbelasting. Dat betekent het volgende voor de spaartaks in 2019:
  • 0,58% tot 103.000 euro.
  • 1,34% tot circa 1 miljoen euro.
  • 1,68% boven het miljoen.

Spaartaks 2020

De hoogte van de spaartaks 2020 is op dinsdag 17 september 2019 met Prinsjesdag bekend worden gemaakt. Omdat het veronderstelde rendement gebaseerd is op spaarrentes en beleggingsresultaten in het verleden, de rente daalt en 2018 een slecht beleggingsjaar was, ligt een verlaging van de belasting op spaargeld en vermogen voor de hand in 2020. Dat zal een verlaging met maximaal een tiende procent betekenen:
  • 0,54% tot 104.000 euro.
  • 1,27% tot circa 1,1 miljoen euro.
  • 1,60% boven circa 1,1 miljoen euro.

In 2021 vermogensrendementsheffing op basis van het werkelijke rendement?

Sparen en beleggen worden in 2019 en 2020 belast op basis van een historisch rendement van de afgelopen vijf jaar en dus niet op basis van het echte rendement dat u maakt. Ook in 2021 zal dat niet anders zijn omdat de Belastingdienst naar verluidt een nieuwe stelselwijziging niet aan kan. Het ICT-systeem is niet op orde en vele ambtenaren zijn vervroegd met verlof gegaan.

Vermogensbelasting 2022, vrijstelling van 440.000 euro of toch niet?

In 2022 verandert het systeem. De vrijstelling van vermogensbelasting gaat bij de huidige lage spaarrente fors omhoog voor wie spaart en niet belegt. De redenering is dat een ieder 400 euro aan belastingvrije rente mag ontvangen. Bij een veronderstelde rente van 0,09%, betekent dat in 2022 een vrijstelling van 440.000 euro voor spaarders. Om de begroting sluitend te maken, gaat de vermogensbelasting voor beleggers in 2022 fors omhoog. Pikant is ook dat als op enig moment de spaarrente gaat stijgen, ook de vrijstelling voor spaarders afneemt. Stel de spaarrente wordt 0,9% dan wordt de vrijstelling het jaar daarna nog maar 40.000 euro. Je vraagt je af of dat dan ook zal betekenen dat beleggers minder belasting moeten gaan betalen.

Conclusie spaartaks 2019 en 2020

Ook in 2019 en 2020 zal de belasting op spaargeld en vermogen gebaseerd zijn op een forfaitair rendement en niet het werkelijke rendement dat u maakt. Daardoor kan de belasting die u moet betalen zeer hoog zijn in vergelijk met uw gerealiseerde spaarrendement en beleggingsrendement. Doordat 2018 een slecht beursjaar was, gaat de spaarbelasting in 2020 voor grotere vermogens iets omlaag, maar of dat voldoende is is nog maar de vraag.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geld lenen van eigen bv of sparen via spaar-bv (boxhoppen)Geld lenen van eigen bv of sparen via spaar-bv (boxhoppen)U hebt een bv en u wilt van uw bv geld lenen. Of u wilt in elk geval minder belasting betalen via boxhoppen. Kies dan bi…
Collectief bezwaar: belasting sparen en vermogenCollectief bezwaar: belasting sparen en vermogenEen procedure collectief bezwaar bij de Belastingdienst is mogelijk als veel mensen voor hetzelfde feit bezwaar aanteken…
Belastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geldBelastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geldVerminder de belasting op sparen van geld en vermogen in box 3. De vermogensrendementsheffing is hoog en bovendien nog e…
Moet ik vermogensrendementsheffing betalen?Over bepaalde vermogensbestanddelen, waaronder uw spaargeld, moet u vermogensrendementsheffing betalen in box drie van o…

Reageer op het artikel "Gaat de spaarbelasting in Nederland omlaag in 2019 of 2020?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 22-09-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2019
Schrijf mee!