InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Gaat de spaarbelasting in Nederland omlaag in 2018 of 2019?

Gaat de spaarbelasting in Nederland omlaag in 2018 of 2019?

Gaat de spaarbelasting in Nederland omlaag in 2018 of 2019? Wie in 2017 meer spaargeld heeft dan ruim 25.000 euro (30.000 euro in 2018 en 2019), betaalt in Nederland een spaarbelasting van 1,2 tot 1,6 procent. De rente is tegelijkertijd zo laag dat dit voor velen een strafrente op vermogen is. Elk jaar opnieuw. De spaarbelasting wordt ook wel vermogensrendementsheffing, spaarheffing, spaartaks en spaardersheffing genoemd. Dit belastingtarief betekent dat u mogelijk elk jaar inteert op uw vermogen, doordat inflatie en belasting samen zijn hoger dan uw rendement op een spaarrekening. Ook het nieuw spaarstelsel in 2017, 2018 en 2019 maakt het vaak niet veel beter. Misschien gaat u met de nieuwe spaartaks juist meer belasting betalen op uw vermogen.

Spaartaks betekent een hoge belasting op spaargeld en vermogen

Spaarbelasting Nederland en strafrente

Nederland heeft al jaren zijn spaarheffing in de vorm van een vermogensrendementsheffing. Op de keper beschouwd is het een heffing over uw vermogen, maar als u niet belegt of nog ander vermogen hebt in box 3 van de inkomstenbelasting, kunnen we toch echt spreken van een spaarheffing. Een spaarheffing van 1,2% in 2016, daarna een heffing die afhankelijk is van de hoogte van uw vermogen. Deze spaarheffing komt elk jaar terug en dat tikt aardig aan. Zeker nu spaarrentes zo laag zijn. De fiscus veronderstelt daarbij dat u forfaitair een hoog rendement maakt, maar geeft niet aan hoe u dat rendement met uw spaargeld kunt maken. De spaarrente gaat zo steeds meer op een strafrente lijken. U wordt haast gedwongen om met uw spaargeld meer risico's te gaan nemen en bijvoorbeeld te beleggen op de beurs.

Kan Nederlandse spaarheffing omlaag, minder belasting op vermogen?

Dat de Nederlandse spaarheffing voor iedereen omlaag zal gaan is een illusie. De truc van een verondersteld rendement van 4% per jaar en daarbij de belastingheffing van 30% levert de staatskas immers veel geld op. De heffing komt nog eens bovenop een inflatie van 1,5%. Anders gezegd, als u niet wilt interen op uw spaargeld, moet u op zoek naar een spaarrente van 2,7%. Ook in een ander perspectief is onze jaarlijkse spaarheffing hoog. Als u een spaarrente krijgt van 0,3% en een heffing betaalt van 1,2%, betaalt u in feite niet 30% belasting, maar 400%. Daarvoor hoeft u geen grootverdiener te zijn. De Nederlandse spaarheffing zou verder omlaag kunnen, maar hiervoor zouden ongetwijfeld andere bezuinigingen in de plaats komen.

Commissie van Dijkhuizen 2015 en 2016, lagere spaarbelasting

In zijn eindrapport van 18 juni 2013 gaf de Commissie van Dijkhuizen al zijn visie op de heffing in box 3. Die werd als te hoog gezien in vergelijking tot wat mensen op hun spaarrekening aan spaarrente kunnen behalen. De commissie gaf de voorkeur aan een automatisch mechanisme van een voortschrijdend gemiddelde van de afgelopen vijf jaar. In 2017 is het kabinet Rutte met een herziening gekomen waarbij u nog steeds veel vermogensbelasting betaalt, ook de belasting op spaargeld in 2018 veronderstelt dat u een hoog rendement maakt, waardoor u nog steeds veel vermogensbelasting betaalt.

Nieuwe vermogensrendementsheffing vanaf 2017

Bij de nieuwe vermogensrendementsheffing gaat de kleine spaarder minder belasting betalen en de grote meer. Het werkt als volgt:
  • De vrijstelling per persoon wordt 25.000 euro (was ruim 21.000 euro), dus een voordeel.
  • Het rentetarief blijft 30%, dat maakt dus geen verschil.
  • Het veronderstelde rendement dat u maakt verandert wel.

Hoe verandert het veronderstelde rendement vanaf 2018?

Niet langer wordt 4% rendement verondersteld, maar krijgt u automatisch door de fiscus een rendement toegewezen dat gebaseerd is op de rendementen van de afgelopen vijf jaar. Omdat de fiscus bovendien veronderstelt dat iemand met meer vermogen, ook zijn geld belegt op de effectenbeurs, neemt het veronderstelde rendement toe naarmate u over meer vermogen beschikt. Bij de eerste 70.000 euro boven de vrijstelling van 30.000 euro komt u dan uit op 2,65% in plaats van 4%. Tot 1 miljoen euro gaat dit fictief rendement naar 4,5% (meer dus dan de 4% tot en met 2016) en daarboven 5,4%. Over dit forfaitair rendement betaalt u vervolgens 30% belasting. U gaat door de plussen en minnen bij een vermogen vanaf 300.000 euro meer belasting betalen. De vermogensbelasting gaat in 2018 alleen voor kleine vermogens omlaag.

Spaartaks 2018

Hebt u een ton aan spaargeld, dan veronderstelt de Belastingdienst dat u een rendement van 2,65 procent maakt. Hebt u meer vermogen, dan loopt ook dit percentage verder op. Dat betekent het volgende voor de spaartaks in 2018:
  • 0,79% tot 100.000 euro.
  • 1,36% tot 1 miljoen euro.
  • 1,61% boven het miljoen.

Belastingherziening 2019, minder vermogensrendementsheffing of juist meer?

Sparen en beleggen worden in 2017 en 2018 belast op basis van een historisch rendement van de afgelopen vijf jaar en dus niet op basis van het echte rendement dat u maakt. Ook in 2019 zal dat niet anders zijn omdat de belastingdienst naar verluidt een nieuwe stelselwijziging niet aan kan. Het ICT-systeem is niet op orde en vele ambtenaren zijn vervroegd met verlof gegaan. Hebt u meer vermogen dan een ton, dan kan dat betekenen dat u meer belasting in box 3 gaat betalen, ook voor onroerend goed in box 3. De Bond voor Belastingbetalers zal in 2018 een collectieve rechtszaak aanspannen tegen de vermogensbelasting. In eerdere rechtszaken over de spaartaks kreeg de bond wel gelijk, maar veranderde er voor de belastingbetalers weinig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geld lenen van eigen bv of sparen via spaar-bv (boxhoppen)Geld lenen van eigen bv of sparen via spaar-bv (boxhoppen)U hebt een bv en u wilt van uw bv geld lenen. Of u wilt in elk geval minder belasting betalen via boxhoppen. Kies dan bi…
Collectief bezwaar: belasting sparen en vermogenCollectief bezwaar: belasting sparen en vermogenEen procedure collectief bezwaar bij de Belastingdienst is mogelijk als veel mensen voor hetzelfde feit bezwaar aanteken…
De vermogensrendementsheffingDe vermogensrendementsheffingDe vermogensrendementsheffing is een belasting op het veronderstelde rendement op uw vermogen. De overheid gaat er van u…
Belastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geldBelastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geldVerminder de belasting op sparen van geld en vermogen in box 3. De vermogensrendementsheffing is hoog en bovendien nog e…
Belasting spaargeld 2018Belasting spaargeld 2018De belasting op spaargeld en vermogen in box 3 gaat in 2018 in veel gevallen omlaag. De Belastingdienst berekent uw forf…

Reageer op het artikel "Gaat de spaarbelasting in Nederland omlaag in 2018 of 2019?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 09-05-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2018
Schrijf mee!