InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Kapitaalverzekering eigen woning in 2017, 2018 en 2019

Kapitaalverzekering eigen woning in 2017, 2018 en 2019

Kapitaalverzekering eigen woning in 2017, 2018 en 2019 Wie in 2017, 2018 of 2019 een hypotheek met een kapitaalverzekering heeft, heeft deze afgesloten voor 2013. Een kapitaalverzekering eigen woning is box 3 vermogen of zit in box 1 met een aanzienlijke vrijstelling. Er was een overgangsregeling tot 1 april 2013 voor omzetting van box 3 naar box 1, maar u hoefde daarvan geen gebruik te maken. Kapitaal opbouwen in box 3 heeft ook voordelen en ook daar gelden vrijstellingen voor. Hoe hoog zijn de vrijstellingen voor uw kapitaalverzekering eigen woning? Vanaf 2016 is een dubbele vrijstelling mogelijk, ook als partners niet beiden op de polis staan. In 2018 en 2019 kunt u eerder dan na 15 of 20 jaar recht hebben op een hoge belastingvrijstelling. De kapitaaluitkering kan in veel gevallen belastingvrij worden uitbetaald.

Vrijstelling kapitaalverzekering voor de eigen woning

Wanneer we spreken over een kapitaalverzekering eigen woning bedoelen we ook banksparen of een beleggingsverzekering eigen woning. Het zijn verschillende manieren om kapitaal op te bouwen. Dat kan in box 1, maar ook in box 3. Onder een aantal voorwaarden kunt u met een kapitaalverzekering fiscaal voordelig bouwen aan de aflossing van uw hypotheek:
  • De woning met kapitaalverzekering is uw hoofdverblijf of dat van uw fiscale partner;
  • De verzekering loopt bij een levensverzekeringsmaatschappij, het banksparen bij een bank;
  • In de voorwaarden staat dat u de uitkering gebruikt om de hypotheek af lossen;
  • U betaalt minimaal 15 jaar premies, elk jaar weer;
  • De hoogste jaarpremie is maximaal tien maal de laagste jaarpremie;
  • U of uw partner krijgt een eenmalige kapitaaluitkering.

Wat is het voordeel van de Belastingdienst bij een kapitaalverzekering in box 1?

Het grote voordeel van sparen voor uw huis in box 1 van de inkomstenbelasting is dat u per persoon recht hebt op vrijstellingen en dat die vrijstellingen elk jaar toenemen. Let er wel op dat de vrijstelling nooit hoger kan zijn dan de resterende hypotheek op uw woning.

Vrijstellingen kapitaalverzekering eigen woning 2016, 2017, 2018 en 2019

Het kan om behoorlijke bedragen gaan als u aan de voorwaarden voldoet:

Vrijstellingen kapitaalverzekering en banksparen 2013 en 2014, maximaal bedrag per persoon:

Premie betaald gedurende:Vrijstelling 2013:Vrijstelling 2014
15 jaar35.700 euro36.300 euro
20 jaar157.000 euro160.000 euro

15 jaar36.600 euro36.800 euro
20 jaar161.500 euro162.000 euro

Vrijstellingen kapitaalverzekering en banksparen 2017, maximaal bedrag per persoon:

Premie betaald gedurende:Vrijstelling 2017
15 jaar36.900 euro
20 jaar162.500 euro

Sinds 1 april 2017 zijn er geen tijdklemmen meer, de eis van 15 en 20 jaar premie betalen is vervallen. Sinds 1 april 2017 geldt alleen nog de hoge vrijstelling. Dat betekent voor 2018 en 2019 de volgende vrijstellingen per persoon:

Premie betaald gedurende:Vrijstelling 2018
2018164.000 euro
2019166.000 euro

Wie een kapitaalverzekering eigen huis in box 3 van de inkomstenbelasting had, kon tot 1 april 2013 via een overgangsrecht alsnog zijn kapitaalverzekering laten overzetten die vervolgens gehonoreerd wordt in box 1. Aan dit oversluiten van de hypotheek waren wel kosten verbonden van notaris, bank of verzekeraar. Wie zijn vermogen in box 3 heeft, kan gebruik maken van de vrijstellingen in box 3 die wel een stuk lager zijn. Hebt u een kapitaalverzekering van voor 1 januari 1992 (Brede Herwaardering), dan loopt uw vrijstelling in 2017 maximaal op tot € 162.500 plus de waarde van uw kapitaalverzekering op 1 januari 2001 en in 2018 tot € 164.000 per persoon.

Dubbele vrijstelling vanaf 2016 altijd mogelijk

Niet altijd staan beide partners op de polis van de kapitaalverzekering vermeld en dan was het tot 2016 zo dat de Belastingdienst maar eenmaal de vrijstelling gaf en de uitkering volledig plaatste bij de persoon die op de polis stond. Vanaf 2016 en 2017 is dit anders. Dan kunnen de partners de kapitaaluitkering voor 50% bij zichzelf plaatsen met daarbij elk een vrijstelling. Dat kan veel geld schelen. Wie na 31 december 1991 een kapitaalverzekering heeft afgesloten en toch is benadeeld doordat eenmaal de vrijstelling is afgegeven, kan tot vijf jaren terug de Belastingdienst om een correctie vragen via een ambtshalve vermindering van belasting.

De kapitaalverzekering betaalt uit in 2017, 2018 of 2019

Betaalde uw kapitaalverzekering uit vóór 1 april 2017, dan hebt u nog te maken met de oude voorwaarden voor het verkrijgen van de beoogde belastingvrijstelling en moet u 15 of 20 jaar gespaard hebben. Later in 2017 en in geheel 2018 of 2019 het kapitaal laten uitbetalen is fiscaal veel gunstiger. Immers ook als u niet de volle15 of 20 jaar premies hebt betaald, kunt u voor de vrijstellingen in aanmerking komen (oplopend tot € 328.000 in 2018 als u een fiscale partner hebt). U moet dan op het moment van de kapitaaluitkering wel aan onderstaande voorwaarden voldoen:
  • U hebt elk jaar alle premies betaald in een bandbreedte waarbij de hoogste betaling niet meer mag bedragen dan 10 maal de laagste betaling.
  • Het betreft uw eigen woning box 1.
  • U gebruikt de uitbetaling van de kapitaalverzekering volledig voor de aflossing van de eigenwoningschuld (hypotheek).
  • De hoogste premie die u op jaarbasis betaalde, was niet meer dan tien keer de laagst betaalde premie op jaarbasis.

Voldoet u niet aan deze voorwaarden, maar wordt er toch uitbetaald dan betaalt u inkomstenbelasting over de uitbetaling minus de betaalde premies. Gebruikt u de uitbetaling voor een deel van de aflossing van de hypotheek, bijvoorbeeld omdat de hypotheek inmiddels lager is, dan betaalt u over het meerdere minus de premies inkomstenbelasting. Is de uitbetaling lager dan de vrijstelling en voldoet u aan de voorwaarden, dan is de uitbetaling belastingvrij.

Kapitaalverzekering eigen woning vaak in box 3 sinds 2013

Voor nieuwe hypotheken in 2013 die ook geen omzetting zijn van een oude hypotheek, geldt dat de kapitaalverzekering automatisch belandt in box 3 van de inkomstenbelasting. Het grote voordeel van een kapitaalverzekering in box 3 is dat u niet aan allerlei verplichtingen vast zit die de Belastingdienst u oplegt. U bepaalt in overleg met bank en verzekeraar hoeveel u jaarlijks spaart en als het geld vrijkomt is het vrij besteedbaar. Bij een kapitaalverzekering in box 1 hebt u als u van de volledige vrijstellingen gebruik wilt maken, wel de verplichting om daarmee uw hypotheek af te lossen, terwijl u over het meerdere altijd nog inkomstenbelasting betaalt. In box 3 is dat niet zo. Natuurlijk wordt het opgebouwde kapitaal wel belast met vermogensrendementsheffing als u meer spaart dan het heffingsvrije vermogen in box 3, en dat is nog te overzien. De belasting in box 1 kan namelijk oplopen tot maar liefst 52% over het uitgekeerde bedrag, de vermogensrendementsheffing is 0,6 tot 1,5% (2017 en 2018).

Slot kapitaalverzekering box 3 in 2017, 2018 en 2019

Een kapitaalverzekering in box 3 heeft het grote voordeel dat u in de meeste gevallen de koopsom als die vrijkomt ook vrij kunt besteden. Een kapitaalverzekering in box 1 heeft een grote vrijstelling, maar het geld is niet vrij besteedbaar. Sinds 1 april 2013 staat de eerder gemaakte keuze voor box 1 of 3 vast tot het moment van uitkeren. Wat gaat u met het geld doen?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aflossen hypotheek: Kapitaalverzekering Eigen Woning of KEWBij een kapitaalverzekering wordt er op de einddatum een eindkapitaal uitgekeerd, over een periode verzameld door met de…
Belastingvrij sparen voor de eigenwoningschuldHypotheken zijn er in allerlei soorten. Je kunt ‘gewoon’ aflossen, sparen, beleggen, een levensverzekering nemen of zelf…
Kapitaalverzekering – kiezen voor box 1 of box 3?Kapitaalverzekering – kiezen voor box 1 of box 3?Tot 2013 was het mogelijk om een hypotheek af te sluiten waarin de aflossing werd doorgeschoven naar de einddatum van de…
Hypotheekrente & kapitaalverzekeringHypotheekrente & kapitaalverzekeringSluit de kapitaalverzekering eigen woning niet altijd over, want dit kan in 2018 en 2019 een belangrijk fiscaal nadeel z…
Verhuizen naar huurwoning en hypotheekVerhuizen naar huurwoning en hypotheekU kunt uw koophuis verlaten voor een huurwoning, maar dan wilt u toch ook weten wat dat in 2018 en 2019 financieel betek…

Reageer op het artikel "Kapitaalverzekering eigen woning in 2017, 2018 en 2019"

Reacties

Frank Vermeer, 03-01-2019 11:16 #7
Ik heb een vraag over het artikel er staat geschreven: “U moet dan op het moment van de kapitaaluitkering wel aan onderstaande voorwaarden voldoen:
U hebt elk jaar alle premies betaald tot aan het moment van de uitbetaling.”
Maar ik wil stoppen met premiebetaling na 20 jaar en dan het premiedepot nog enkele jaren laten doorlopen (renderen) dus zonder verder premie te betalen. Voldoe ik dan nog aan de regels voor fiscale vrijstelling? Reactie infoteur, 03-01-2019
Beste Frank Vermeer,
Fiscaal zijn er geen voorwaarden gesteld aan de minimale betaling per jaar, wel aan de maximale (bandbreedte van 10x). Wel moet ook uw bank akkoord zijn en het geld op een geblokkeerde rekening staan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ed Kokee, 18-07-2018 22:08 #6
Ted van Scheers
Ik heb een beleggingsverzekering bij NN die in oktober 2018 afloopt start was september 1997.
De polis is altijd opgevoerd in box1 opgevoerd.
Mijn vraag is nu,
Kan ik de polis gebruiken voor gedeeltelijke aflossing hypotheek?
Of bij uitkering, wat de fiscale gevolgen zijn,
Mvgr, Ted van Scheers Reactie infoteur, 19-07-2018
Beste Ed Kokee,
Een beleggingsverzekering is geen kapitaalverzekering eigen woning kew als de woning niet aan uw woning is gekoppeld. Als het geen kew is, mag de uitbetaling worden besteed aan de aflossing van uw hypotheek maar ook aan andere zaken. Een kew moet worden besteed aan de aflossing van uw hypotheek, de bank/verzekeringsmaatschappij ziet de polis dan als onderpand van de hypotheek.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ie, 13-04-2018 22:02 #5
Hallo Zeemeeuw,
Ik wil mijn hypotheek samen met een consumptief krediet oversluiten. Ik heb hier al eerder een vraag over gesteld. Nu zit dat krediet me enorm in de weg, het lukt me niet echt om het mee over te sluiten.
Nu heb ik een KEW in box1 zonder rendement, dus ingelegde premie's zijn hoger dan kapitaal. Ik ga m'n beleggingspolis afkopen bij het oversluiten van de (belegging)hypotheek. Nu vraag ik me af of het mogelijk is de polis slecht deels voor de aflossing te gebruiken zodat er geld overblijft om het krediet af te lossen. Ik weet dat dan de vrijstelling vervalt, maar kan het wel dit ondanks dat het een box1 kew is? Ik verwacht geen IB omdat er geen winst is.
Groet, IE Reactie infoteur, 16-04-2018
Hallo Le,
Als u een kew oversluit, wordt de bestaande hypotheek ingelost. In de voorwaarden van de bank staat meestal dat het opgebouwde kapitaal voor de aflossing moet worden gebruikt. Anderzijds maakt het voor de bank financieel geen verschil of u de hypotheek (deels) aflost met een nieuwe hypotheek elders of met het opgebouwde kapitaal. Het beste overlegt u dan ook hierover met uw bank.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anne, 17-04-2015 12:31 #4
Ik kom er nu pas achter dat ik dit voor 1 april 2013 had moeten aangeven. Ik had willen omzetten naar naar box 1, maar omdat mijn bank mij er niet op heeft gewezen, zit ik nu in box 3. Heeft de bank geen zorg-/informatieplicht naar haar cliënten? In een brief geeft de bank aan dat zij mij niet geïnformeerd hebben omdat zij de levensverzekering hebben ondergebracht bij een andere maatschappij. Die had mij hier dan op moeten wijzen. Ook daar heb ik echter nooit een brief van ontvangen. Wat nu? Reactie infoteur, 05-04-2018
Beste Anne,
Voor de Belastingdienst bent u nu te laat, u kunt wel een klacht indienen bij de verzekeringsmaatschappij en kijken of u daar nog iets uit kunt halen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Martijn van Breukelen, 28-02-2014 17:54 #3
"De belasting in box 1 kan namelijk oplopen tot maar liefst 52% over het uitgekeerde bedrag."

Deze opmerking heeft mij wel op het verkeerde been gezet. Het suggereert dat het volledige uitgekeerde bedrag als 'inkomst' in box 1 wordt belast. Dit terwijl, naar ik nu begrijp, alleen het rentedeel van de uitkering als inkomst wordt belast. Die loopt in de praktijk nooit op tot 52%. Reactie infoteur, 05-04-2018
Beste Martijn van Breukelen,
Als u de premies in eerdere jaren hebt afgetrokken is de totale uitkering belast, anders alleen het rentedeel (minus vrijstelling kew).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bas, 11-03-2013 20:43 #2
Ik sta voor de keuze om voor 1 april mijn kapitaal verzekering om te zetten van box 3 naar box 1, mijn vraag is nu als ik in box 1 na 30 jaar boven mijn gespaarde bedrag uitkom ben ik het overige bedrag dan kwijt? Of heb ik dit tot eigen beschikking zoals in box 3? Reactie infoteur, 12-03-2013
Beste Bas,
Als de nieuwe voorwaarden op dit punt niet afwijken van de oude voorwaarden, blijft het opgebouwde kapitaal tot uw beschikking, maar leest u de voorwaarden van uw bank er wel op na want die voorwaarden veranderen nog wel eens bij een bank.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wim Donders, 29-01-2013 21:47 #1
Ik heb in 2007 een spaarhypotheek afgesloten, met een looptijd van 20 jaar. Ik heb bij het afsluiten van de hypotheek aangegeven dat ik mijn spaargeld in de hypotheek in wilde brengen, dmv een zogenaamde depotstorting. Volgens de hypotheekadviseur was dit mogelijk. Ik heb toen een inleg gedaan van 30.000 euro. Nu blijkt dat door onkunde van de hypotheekadviseur dit niet goed in elkaar gezet is en de eerste storting waarschijnlijk gewoon als premiebetaling wordt aangemerkt door de belastingdienst en ik daardoor niet voldoe aan de vereiste voorwaarden met betrekking tot de bandbreedte van 1:10.
Is er een mogelijkheid om dit alsnog te repareren, of kan ik eventueel hiervoor een beroep doen op de hardheidsclausule bij de belastingdienst? Reactie infoteur, 30-01-2013
Beste Wim Donders,
1. De hardheidsclausule kan van toepassing zijn als de gevolgen van een wet onredelijk zijn, maar het is maar de vraag of hiervan sprake is als de fiscus de depotstorting als premiestorting ziet. Dan komt u met de 1:10 eis inderdaad klem te zitten. In overleg met de fiscus zou alleen e.e.a. kunnen worden hersteld als onoverkomelijk kan worden aangetoond dat dit niet de bedoeling was.
2. Wellicht hebt u hiervan nog papieren van de adviseur en kan deze ook aansprakelijk worden gesteld voor de gemaakte fout.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 10-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Vrijstellingen box 1
Reacties: 7
Schrijf mee!