InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingvrij verhuren: kamerverhuurvrijstelling 2017 & 2018

Belastingvrij verhuren: kamerverhuurvrijstelling 2017 & 2018

Belastingvrij verhuren: kamerverhuurvrijstelling 2017 & 2018 Belastingvrij verhuren in 2017, 2018 of 2019, hebt u daar recht op? Dat kan met de kamerverhuurvrijstelling, maar hoe groot is de kamerhuurvrijstelling in 2017, 2018 en 2019. Bovendien geeft de belastingdienst u deze fiscale vrijstelling van inkomsten uit het verhuren van een kamer niet zo maar. U moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Welke voorwaarden gelden er voor de kamerverhuurvrijstelling 2017, 2018 en 2019? Belastingvrij verhuren kan u zo een paar duizend euro extra opleveren. Bij kamerverhuur is er geen huurtoeslag mogelijk.

Verhuren kan op vele manieren

Het verhuren van woonruimte kan op vele manieren en onder allerlei voorwaarden:
  • U verhuurt een heel huis;
  • U verhuurt een kamer;
  • U verhuurt woonruimte in een huis waarin u zelf ook woont;
  • U verhuurt een vakantiehuis;
  • U verhuurt een huis dat te koop staat;
  • U verhuurt voor bepaalde tijd;
  • U verhuurt voor onbepaalde tijd.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Daar komt nog bij dat we in ons land een uitgebreide wet en regelgeving omtrent huur, verhuur en huurbescherming kennen. Maar hoe zit dat fiscaal, hoe kijkt de belastingdienst hiernaar? Is belastingvrij verhuren ook mogelijk?

Voorwaarden kamerverhuurvrijstelling

Ja, belastingvrij verhuren van een kamer kan. Als u een kamer in uw eigen huis verhuurt en de bruto huuropbrengst is lager dan de vrijstelling, dan is dat voor honderd procent belastingvrij. Deze bedragen zijn inclusief een vergoeding voor het gebruik van meubilair en energie. De voorwaarden voor deze vrijstelling zijn verder als volgt:
  • Een bruto huuropbrengst die lager is dan de vrijstelling;
  • U verhuurt één of meer kamers, maar geen zelfstandige woonruimte met eigen voordeur of keuken;
  • De verhuur mag niet van korte duur zijn;
  • Zowel u als de huurder zijn op hetzelfde adres in het GBA ingeschreven;
  • U verhuurt de woonruimte in uw eigen woning;
  • De huurder is geen onderneming.

Fiscaal voordeel kamerverhuur, een rekenvoorbeeld

Als u aan de voorwaarden van de kamerverhuurvrijstelling voldoet, betekent dat in 2017 dat u over ruim 5.000 euro geen inkomstenbelasting betaalt. Afhankelijk van de hoogte van uw inkomen betekent dat een belastingvoordeel van bijna 1.700 euro tot bijna 2.350 euro. Een ander groot voordeel van de kamerverhuurvrijstelling is dat u uw volledige hypotheekrente aftrek behoudt.

Kamerverhuurvrijstelling 2017, 2018 en 2019, waar hebt u recht op?

De kamerverhuurvrijstelling is in 2015 hoger dan in 2014. Als de huur niet hoger is dan € 4.954 in 2015, valt u onder de kamerverhuurvrijstelling. De vrijstelling bedraagt in 2016 € 5.069. Verder gelden vergelijkbare voorwaarden als in 2013 en 2014. De kamerverhuurvrijstelling 2017 bedraagt € 5.164 en in 2018 € 5.246 en in 2019 € 5.367.

Belasting betalen over inkomen uit verhuur

In de andere gevallen betaalt u wel belasting over de huuropbrengst. Hetzij in box 1 van de inkomstenbelasting hetzij in box 3 voor een vakantiewoning. Als u voorlopig twee huizen hebt, omdat de verkoop van uw oude huis niet wil vlotten en u verhuurt de woning volledig, dan vervalt de hypotheekrenteaftrek in de periode van verhuur ook volledig. Een tegenvaller die het verhuren onaantrekkelijk maakt. In dat geval kunt u beter uw oude huis te koop zetten en een kamer verhuren.

Verhuren aan meerdere personen, een kostganger in huis

Let er wel op dat als u aan meerdere personen kamers verhuurt, de huuropbrengst al gauw hoger kan zijn dan de vrijstelling. In dat geval kan het lonend zijn om één huurder onder de vrijstelling te laten vallen en de andere huurder aan te merken als kostganger. Voor de kostganger betaalt u dan wel belasting over de huur, maar na aftrek van het kostgeld, voor de gewone huurder is de opbrengst belastingvrij.

Conclusie belastingvrij verhuren in 2017, 2018 of 2019

Als u gebruik kunt maken van de kamerverhuurvrijstelling bent u spekkoper. Als dat niet het geval is, moet er gerekend worden, omdat de verhuur ook gevolgen kan hebben voor uw hypotheekrenteaftrek en omdat het gevolgen kan hebben voor het huurwaardeforfait. In dat geval kijkt u naar het saldo van de netto huuropbrengst minus het verlies aan hypotheekrenteaftrek en plus het voordeel van het lagere huurwaardeforfait. Ook wie een tweede huis zoals een vakantiehuis verhuurt, doet dat qua huur belastingvrij, maar heeft wel te maken met de vermogensrendementsheffing over de waarde van zijn huis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huis huren van oudersHuis huren van oudersEen huis kopen is niet eenvoudig en voor het huren van een woning bestaat vaak een hele wachtlijst. Maar een kind kan oo…
Geen belasting betalen: belasting omzeilenGeen belasting betalen: belasting omzeilenHoe zorgt u ervoor dat u geen belasting hoeft te betalen over 2016, 2017 of 2018? Kortom belastingtarief nul, een belast…
Vastgoed & fiscus maakt huis kopen voor je ouders dure zaakVastgoed & fiscus maakt huis kopen voor je ouders dure zaakNogal wat ouders helpen hun kinderen bij het kopen van een huis. Andersom willen kinderen in 2016, 2017 of 2018 ook hun…
Belastingvrij sparen in 2018Belastingvrij sparen in 2018Belastingvrij sparen in 2018, sparen met fiscaal voordeel, belastingvrij geld bijverdienen in 2018, belastingvrij inkome…
Huis verhuren in plaats van huis verkopenHuis verhuren in plaats van huis verkopenDiplomatenclausule, uw huis verhuren of uw huis verkopen in 2016, 2017 of 2018, wat zijn de fiscale gevolgen van verhure…

Reageer op het artikel "Belastingvrij verhuren: kamerverhuurvrijstelling 2017 & 2018"

Reacties

Frans Eysinck, 15-11-2018 12:11 #136
Hallo Zeemeeuw, ik huur een ruim huis in Amsterdam voor 954 euro per maand en heb 2 etages vrij, ik heb geen huurcontract, maar woon er al ruim 20 jaar, de twee etages verhuur ik nu voor 1125 en 1075, dit doe ik eigenlijk al de laatste 8 jaar, moet ik hier wat van opgeven aan de belastingdienst of zijn deze inkomsten vrijgesteld?
Dank voor uw antwoord! Gr.Frans Reactie infoteur, 18-11-2018
Hallo Frans Eysinck,
Eigenlijk is er sprake van onderverhuur, u verhuurt een deel van uw huurwoning. Als daarbij geen extra diensten zijn inbegrepen en u particulier verhuurt, is die onderverhuur onbelast.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jo, 06-09-2018 15:08 #135
Goedendag,

Ik woon alleen in een koophuis en heb aow en pensioen. Ik krijg zorgtoeslag. Vervalt deze als ik een kamer in mijn huis ga verhuren aan een student? Reactie infoteur, 08-09-2018
Goedendag Jo,
Als de huur die u krijgt lager is dan de kamerverhuurvrijstelling, dan verandert er voor u niets.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marjan, 23-08-2018 06:52 #134
Sinds een aantal jaren ben ik weduwe. Om wat extra te hebben verhuur ik een kamer in mijn eigen appartement (koop) met een zelfgemaakt contract. Door beide ondertekend.
Deze huurder betaalt mij elke maand contant, dus niet via mijn bankrekening.
Kan dat problemen opleveren voor mij of die persoon? Reactie infoteur, 24-08-2018
Beste Marjan,
Dat kan problemen geven als u moet aantonen dat de huurder ook echt huur betaalt en niet bij u inwoont of uw partner is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ton, 22-08-2018 21:10 #133
Goedenavond,
Ik heb een vraag. Onze zoon huurt van ons een appartement als hoofdhuurder en ontvangt hiervoor huursubsidie. Hij verhuurt twee kamers onder aan medestudenten voor euro 375,- per maand per kamer. Moet hij over deze inkomsten belasting betalen of komt zijn huurtoeslag in gevaar? Er zijn huurcontracten aanwezig en het is voor de onderhuurders geen zelfstandige woonruimte. Reactie infoteur, 24-08-2018
Beste Ton,
Als er geen extra diensten worden geleverd (verzorgen van een ontbijt en dergelijke) en er geen gezamenlijke huishouding is, dan is de huuropbrengst geen inkomen en heeft geen invloed op de huurtoeslag van uw zoon. De Belastingdienst kan zich wel afvragen waar de onderhuurders dan gaan eten en in bad gaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Vermeulen, 30-07-2018 21:03 #132
Ik ben alleenstaand moeder. Heb een eigen woning. Kan ik een gedeelte van mijn woning verhuren aan ook een alleenstaand moeder? Heb begrepen dat ik gewoon nog mijn toeslagen krijg als alleenstaand moeder. De andere moeder die in komt wonen met kind(eren) dan ook nog haar recht behoudt op alleenstaande ouderkop? Het is tijdelijk voor haar tot ze een juiste woning gevonden heeft. Hoe kan ik dat beste aanpakken? Reactie infoteur, 31-07-2018
Beste Vermeulen,
Zeker is dat een paar instanties dan moeilijk kunnen gaan doen (fiscus, SVB), maar als er een officieel huurcontract is en de huur aantoonbaar wordt betaald, er geen gezamenlijke huishouding is en de huurder geen familie van u is, dan zou dit ongeschonden moeten kunnen lukken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marjon, 27-07-2018 15:47 #131
Sinds juni vorig jaar ben ik gescheiden. De koopwoning waar ik in ben blijven wonen is nog van ons samen. Ik ontvang alimentatie en heb een klein eigen inkomen, daarvan betaal ik de levensverzekering van mijn ex, de hypotheek en alle bijkomende kosten voor het huis.
Nu kreeg ik vandaag de vraag of ik een kamer voor een studente zou willen verhuren. Het gedeelte van belastingvrijstelling heb ik begrepen. Maar mijn vraag is of dit gevolgen heeft voor de alimentatie en of mijn ex-man recht heeft op een gedeelte van de huuropbrengst? Reactie infoteur, 29-07-2018
Beste Marjon,
Omdat uw ex mede-eigenaar is, zou hij eigenlijk toestemming moeten geven voor verhuur (net zoals de bank). En dan kunnen er afspraken over de huur worden gemaakt. Fiscaal gezien is de huur binnen de vrijstelling geen inkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Frank, 23-07-2018 17:02 #130
Sinds 01 februari woon ik in bij mijn moeder (80) en per 1 augustus koop ik haar appartement tegen de taxatiewaarde (en woont ze dus formeel bij mij in). Moet ik nu mijn moeder huur laten betalen. Ik lees op de belastingsite 6% over de WOZ waarde. Hoe zit dit precies? Reactie infoteur, 25-07-2018
Beste Frank,
De Belastingdienst kan het goedkoop laten inwonen van een ander als schenking zien, maar doet dat niet als u 6% van de WOZ-waarde rekent. Overigens mag u van dit bedrag jaarlijks weer 2.149 euro aan uw moeder schenken. Het kan als vergelijkingsmateriaal voor de huurprijs zeker geen kwaad om eens te bekijken hoe hoog een marktconforme huur in uw buurt is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ellen, 12-07-2018 09:30 #129
Beste,

Mijn ouders hebben een huurwoning, genieten een AOW en krijgen de volledige huurtoeslag/subsidie maximaal. Ze willen aan een vriend de zolderkamer verhuren.
Stel dat zij toestemming krijgen van de woningbouwvereniging, moeten zij rekenen op dat zij gekort gaan worden in hun huur toeslag omdat zij 250 euro per maand aan kamer huur ontvangen of geld t hier ook de kamerverhuurvrijstelling? Reactie infoteur, 12-07-2018
Hallo Ellen,
De kamerverhuurvrijstelling geldt niet voor een koopwoning, niet een huurwoning. De verhuurder moet de verhuur binnen vier weken aan de fiscus melden. Het inkomen van de huurder telt niet mee en die is ook geen mede-bewoner als hij of zij geen familie is en er een huurcontract is. De huur die de onderhuurder betaalt doet niet ter zake (Raad van State april 2017, ECLI:NL:RVS:2017:1126).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sophia, 20-05-2018 10:36 #128
Onze dochter studeert en is 21. Zij huurt van ons een (tweede) woning voor 400 euro per maand (excl. g/w/e) en ontvangt maandelijks huurtoeslag. Nu wil ze graag een goede studievriendin bij haar laten intrekken die nu nog elders een kamer huurt. Dit vinden wij prima, maar willen niet dat zij daarmee haar huurtoeslag verliest. Wij denken dat de beste oplossing zou zijn als haar studievriendin de kamer van onze dochter huurt voor ongeveer 220 euro p maand incl. G/w/E (hospitahuur dus). Klopt onze beredenering? Dank alvast voor het advies. Reactie infoteur, 23-05-2018
Beste Sophia,
Als de vriendin van uw dochter huurt op basis van een huurcontract, dan is zij geen toeslagpartner van uw dochter. Omdat de vriendin wel op hetzelfde adres ingeschreven zal staan, zal de Belastingdienst hier duidelijkheid over willen hebben. In dit geval is er sprake van onderverhuur. Denkbaar is ook dat u zelf een deel aan uw dochter verhuurt en een deel aan de vriendin.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Karin, 14-03-2018 11:05 #127
Hallo,

Wij hebben in onze tuin een grote schuur welke is omgebouwd tot studio. We overwegen deze te gaan verhuren onder hetzelfde adres en onder de kamerverhuurvrijstelling. Is dit dan belastingvrij? Ik zag namelijk in onderstaande reacties staan dat iemand een studio met eigen ingang etc. boven zijn garage wilde gaan verhuren en dat dit onbelast is zolang je onder de kamerverhuurvrijstelling blijft. Klopt dit? Reactie infoteur, 15-03-2018
Hallo Karin,
Zoals hieronder ook is aangegeven is de verhuur van een studio niet belastingvrij, als het een zelfstandige woonruimte is (meer dus dan alleen een kamer).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Willemen, 02-02-2018 11:32 #126
Mijn man en ik willen een kamer huren bij mijn en dochter en schoonzoon.
Ze hebben wel een koophuis en allebei een baan.
Aangezien ik ziek ben en mijn vooruitzicht alleen maar slechter wordt, en mijn man overdag nog werkt is het beter om bij mijn dochter gaan te huren.
Die is op tijd thuis en werkt maar 3 dagen in de week.
Nu is mijn vraag geeft dit problemen voor hun? inzake belasting teruggave hypotheek, kinderbijslag? enz.enz.

graag hoor ik van u.
Mvg I Willemen Reactie infoteur, 03-02-2018
Beste Willemen,
Als de verhuur in aanmerking komt voor de kamerverhuurvrijstelling, dan zijn er geen gevolgen voor de belastingen. In het andere geval ( de fiscus doet nog wel eens moeilijk bij verhuur aan familieleden) verhuist het verhuurde deel naar box 3 van de inkomstenbelasting. Over de waarde van dat deel van de woning is er dan geen hypotheekrenteaftrek, maar dat effect kan bij een kamer en een lage hypotheekrente relatief klein zijn. Er zijn geen gevolgen voor de kinderbijslag.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Markus, 01-02-2018 22:44 #125
Beste,

Mijn vrouw en ik hebben onlangs een appartementseenheid gekocht (geen sociale woning) met 2 slaapkamers, en we zijn allebei vermeld als de eigenaar van het huis. We verblijven in 1 kamer en overwegen om de andere kamer te verhuren. Er is slechts 1 toegangsdeur naar het appartement. We gaan de woonkamer, keuken en toilet delen met de huurder.

Ik heb de volgende vragen:
1. De huurder heeft een specifieke vereiste dat hij geregistreerd wil worden bij mijn adres in de gemeente. Wat is de impact van zijn registratie? Ik heb gelezen dat er een plafond is voor de huurprijs als ik een kamer verhuur, zal dat in mijn situatie van toepassing zijn?
2. Kan ik huurvrijstelling van de belastingdienst ontvangen en wordt de limiet verdubbeld omdat mijn vrouw en ik beiden fiscale partners zijn?
3. Momenteel heb ik de hypotheek op mijn appartement. Wat is de impact op belastingteruggave van hypotheekrente als gevolg van de registratie van mijn huurder bij de gemeente?

Groet,
Markus Reactie infoteur, 03-02-2018
Beste Markus,
1. Als de huurder geen naaste familie is en u een officieel huurcontract hebt afgesloten, is hij of zij ook niet uw fiscale partner. De huurprijs zal afhankelijk zijn van de voorzieningen die worden geboden en de WOZ-waarde van het appartement. Voor de vrijstelling is inschrijving noodzakelijk.
2. Fiscale partners hebben een dubbele vrijstelling.
3. Bij kamerverhuur binnen de vrijstelling, blijft uw appartement geheel in box 1 vallen, met hypotheekrenteaftrek dus.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Leo, 30-01-2018 13:53 #124
Bij vader, moeder, kind is onderverhuur niet mogelijk.
Ook niet bij gescheiden etages of zelfstandige woonruimtes naar de definitie van de belastingdienst?

Groet, Leo Reactie infoteur, 31-01-2018
Beste Leo,
Bij onderverhuur verhuurt een huurder (een deel van) van zijn ruimte aan een ander. Dat kan op vele manieren plaatsvinden, als er maar een redelijke huur gevraagd en betaald wordt. Voor de huurtoeslag kunnen wel extra eisen worden gesteld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Frits, 16-01-2018 19:59 #123
Ik heb afgelopen jaar veel gedoe met de belastingen gehad, met mijn kamer verhuur. Ze telde het iedere keer bij mijn inkomen op. Nu heb ik een nieuwe huurder en wil in het contact het anders gaan dioen, zodat ik niet weer in problemen kom. Hoe moet ik het nu gaan omschrijven zodat het goed gaat bij de belastingen.
Gr Frits Reactie infoteur, 17-01-2018
Beste Frits,
De kamerverhuurvrijstelling geldt voor een eigen woning waarvan u een kamer verhuurt (en niet meer dan dat), met een maximum per jaar van € 5.246 in 2018. U mag ook geen professionele verhuurder zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rob, 18-12-2017 20:27 #122
Snap het nog niet helemaal.
Heb mijn huis verkocht en wil bij mijn zoon wonen. Kamerhuur dus. Wat zijn de gevolgen voor hem belastingtechnisch? Reactie infoteur, 14-01-2018
Beste Rob,
Als u een kamer huurt bij uw zoon, dan zijn er alleen gevolgen als u meer huur betaalt dan de vrijstelling, anders niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Debora, 11-12-2017 17:36 #121
Hallo infoteur,

Dank voor het antwoord! Wat is dan precies de grens tussen kort en lang? 9 maanden?

Ik hoor het graag!
Groet, Debora Reactie infoteur, 12-12-2017
Hallo Debora,
Die zes maanden zijn een ondergrens, maar ik zou niet op zes maanden en 1 dag gaan zitten, iets langer is veiliger. Overigens kan ook bij een langer huurcontract een huurder eerder vertrekken en ook dat wordt dan niet als een short stay gezien. Als het vaker gebeurt, dan wordt wel een signaal afgegeven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Debora, 09-12-2017 21:43 #120
Beste infoteur,

Ik overweeg mijn zolderkamer voor een half jaar te verhuren aan een vriend. De rest van het jaar zal er geen verhuur zijn. Ik heb 2 vragen:

1. Is een half jaar lang genoeg om onder de kamerverhuurvrijstelling te vallen (het mag immers niet gaan om kort verblijf)
2. Moet ik voor die 6 maanden de ruim 5.000 euro als maximum aanhouden? Of geldt die alleen bij verhuur voor een heel jaar en moet ik de grens naar rato hanteren, dus onder de (ruim) 2.500 euro blijven?

Ik hoor het graag!
Groet, Debora Reactie infoteur, 11-12-2017
Beste Debora,
De vrijstelling geldt voor de totale huur in één jaar. De Belastingdienst rekent zes maanden nog tot een korte periode.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Matthias, 07-12-2017 16:05 #119
Beste Zeemeeuw,

super bedankt voor de snelle reactie! Uw antwoord op vraag 2 is ook helemaal duidelijk voor mij.

Helaas is vraag 1 voor mij nog steeds niet duidelijk, ik probeer het nog een keer om het beter uit te leggen:
Wordt het geld dat ik van mijn onderhuurder ontvang (en vervolgens als deel van de totaale huur doorgeef naar mijn verhuurder) door de belastingdienst als inkomsten voor mij gezien (en ik zou er dus inkomstenbelasting over moeten betalen)?
Of heeft dit voor mijn inkomstenbelasting geen gevolgen, omdat over het totaalbedrag van de huur (mijn aandeel + het aandeel van mijn onderhuurder) al door de verhuurder / eigenaar van de woning belasting wordt betaald.

Excuses voor de extra moeite, ik waardeer uw hulp enorm!
Alvast bedankt! Reactie infoteur, 08-12-2017
Beste Matthias,
Omdat u met de onderverhuur geen winst maakt, bent u feitelijk alleen een doorgeefluik naar de verhuurder toe (netto gaat u er niet op vooruit). Daarom hoeft u de van de onderverhuurder verkregen huur niet als inkomsten op te geven. Veel succes!
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Matthias, 05-12-2017 21:21 #118
Beste Zeemeeuw,

Ik woon in een huurwoning, en (onder-) verhuur een kamer van de woning (mijn verhuurder / de eigenaar van de woning heeft hiervoor toestemming gegeven). De onderhuurder en ik staan allebei ingeschreven bij de gemeente, en hij huurt geen zelfstandige ruimte in de woning (toilet / badkamer / keuken worden gedeeld).
Ik maak geen winst door de onderhuur, de onderhuurder betaald rond een deerde van de totale huur van de woning aan mij, en ik maak het totaalbedrag over aan de eigenaar.

Mijn vragen zijn:
1. Heeft dit gevolgen voor mijn inkomstenbelasting, en zou ik dus de onderhuur als winst bij mijn aangifte inkomstenbelasting moeten aangeven?
2. Zou ik nog steeds recht hebben op huurtoeslag? Indien ja, moet ik de onderhuurder aangeven bij de belastingdienst?

Alvast bedankt voor de hulp! Reactie infoteur, 07-12-2017
Beste Matthias,
1. Voor uw belastingaangifte geldt de netto huur, dus na aftrek van de kosten die u maakt.
2. U huurt zelf ook nog een deel en kunt daarvoor recht hebben op huurtoeslag. De onderhuurder heeft alleen bij een zelfstandige woonruimte mogelijk recht op huurtoeslag.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Joost, 08-11-2017 20:06 #117
Beste,

Ik verblijf veel in het buitenland en heb binnenkort geen vast adres meer in Nederland. Bij vrienden kan ik echter wel een kamer huren en mij inschrijven. Zij hebben echter ook nog twee kinderen thuis en mijn vraag is of dat gevolgen kan hebben voor bijvoorbeeld aanvraag studiefinanciering van één van de kinderen. Het totale huurbedrag wordt niet meer 1200 euro.

Alvast bedankt voor uw antwoord. Reactie infoteur, 10-11-2017
Beste Joost,
Het inkomen van de ouders speelt alleen een rol bij de aanvullende studiefinanciering, niet bij de gewone beurs. Nu is de huur geen fiscaal inkomen, maar kan het verhuurde deel wel verschuiven naar box 3 en zo van invloed zijn op het verzamelinkomen van de ouders.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Linda, 27-10-2017 09:28 #116
Beste meneer/mevrouw,

Wij hebben boven onze garage een zelfstandige woonruimte. Eigen ingang, douche, wc, keuken, woon en slaapkamer. Wel hetzelfde woonadres/huisnummer. Deze ruimte verhuren we aan 1 persoon, we blijven met het huurbedrag nog wel onder de kamervrijstelling. Moeten we deze huuropbrengst opgeven aan de belasting en hoe? Ik zag ingewikkelde constructie voorbijkomen dat je dan moet vaststellen hoeveelste deel van je huis je verhuurt. Hoe bereken ik dat? Is het dan opgave in box 3? Reactie infoteur, 28-10-2017
Beste Linda,
Zolang u met de huur onder de kamerverhuurvrijstelling valt, hoeft u de verhuurde kamer niet op te geven in box 3.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Steve, 17-09-2017 21:10 #115
Geachte mevrouw, heer,
Onderwerp : 2 keer vrijstelling kamerverhuur toegestaan ….?
In meerdere artikelen gelezen dat man en vrouw als fiscale partners met één woning 2 x vrijstelling kamerverhuur kunnen krijgen. Laatst weer gelezen dat je recht als :
Fiscaal partners bij de inkomstenbelasting recht hebben op een dubbele vrijstelling kamerverhuur ( dus 2 keer 5164,= in 2017 totaal 10328,= ) als beide partners recht hebben op een deel van de inkomsten (bijvoorbeeld omdat de partners samen het huis bezitten).

Geldt dat ook voor onze situatie:
- Man en vrouw zijn gehuwd op huwelijkse voorwaarden
- Mijns inziens hierdoor ook fiscaal partnerschap voor man en vrouw
- Man en vrouw ieder 50% eigenaar van de eigen woning
- Hypotheek rente aftrek en bijtelling Eigen Woning forfait hoe ’t guntigste uitkomt via fiscale verdeelregels
- Man verhuurt één kamer van de gezamenlijke eigen woning met kamerverhuurvrijstelling ad 5160,= is 430 per maand
- Vrouw verhuurt één kamer van de gezamenlijke eigen woning met kamerverhuurvrijstelling ad 5160,= is 430 per maand
- Is totale vrijstelling lager dan 10328,= in deze dan belastingvrij?

Is 2x vrijstelling kamerverhuur mogelijk als hierboven omschreven? Reactie infoteur, 18-09-2017
Beste Steve,
Als twee personen eigenaar zijn, is een dubbele vrijstelling mogelijk als beiden ook op adres van verhuur in het Basisregistratie Personen (BRP) zijn ingeschreven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bos, 29-07-2017 20:59 #114
Ik heb een eigen huis en overweeg een kamer te gaan verhuren voor 750 euro/maand.
Mijn hypotheekrente is inmiddels lager dan het huurwaardeforfait dus trek ik al een paar jaar niet meer af.
Moet ik over de te ontvangen huur dan toch belasting gaan betalen? Reactie infoteur, 31-07-2017
Beste Bos,
Als u als eigenaar-bewoner met kamerverhuur uitkomt boven de kamerverhuurvrijstelling, dan gaat u over 70% van de huur inderdaad inkomstenbelasting betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Susanne, 25-07-2017 05:45 #113
Beste,
Kan mijn broer een kamer van zijn koophuis aan mij verhuren op zakelijke gronden, zodat ik niet wordt aangemerkt als zijn toeslagpartner of fiscale partner? Hij ontvangt momenteel nl. een kindgebonden budget. Inwonend kind onder de 18 jaar. Reactie infoteur, 25-07-2017
Beste Susanne,
Dat kan, maar de Belastingdienst wil wel bewijzen zien (schriftelijk huurcontract en de betalingen van de huur). Bij een vader, moeder of kind is onderverhuur niet mogelijk.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Silvia, 24-07-2017 08:23 #112
Hoe zit dat dan met fiscale partnerschap?
Want ik had gekeken bij voorlopige inkomstenbelasting 2017 en daar wordt aangegeven dat als 1 minderjarig kind op dat adres staat ingeschreven dat je nee moet aangeven als je een deel van de woning dus op zakelijke gronden huurt. en dan bij de volgende vraag wordt gevraagd of je in 2016 fiscale partners bent tenzij je kan aantonen dat je toen ook op zakelijke gronden een kamer etc huurt. als ik dus ja zag omdat in 2016 was hij dat volgens de belastingdienst en ik niet kan bewijzen doormiddel van bankafschriften moet ik ja zeg dan is hij voor 2017 ook mijn toeslagpartner ondanks er nu dus een huurcontract wordt opgesteld hoe zit dat dan? Reactie infoteur, 25-07-2017
Beste Silvia,
Zodra er een officieel huurcontract is en u aantoonbaar huurder bent geworden, doet zich een verandering in uw persoonlijke omstandigheden voor. Deze geeft u door aan de Belastingdienst. Iemand kan in een jaar ook een echtscheiding aanvragen en ook dat heeft gevolgen voor het fiscaal partnerschap. De Belastingdienst verwerkt dan de verandering en berekent wat de gevolgen voor u zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Silvia, 19-07-2017 16:29 #111
Ik ben sinds 2016 toeslagpartner met de huisbaas omdat ik daar inwoon en sinds 2015 een kind heb gekregen ( hij is niet de vader) maar we hebben geen gezamenlijke huishouding aangezien ik gewoon huur betaal alleen dat staat niet op papier.

kunnen we nu alsnog een huurcontract opstellen dat ik bijv een kamer huur zodat ik wel mijn toeslagen krijg? ik kan namelijk geen kinderopvang betalen aangezien mijn huurbaas logisch gezien niet mee betaalt. Reactie infoteur, 22-07-2017
Beste Silvia,
Jullie kunnen zeker nog een huurcontract opstellen voor 2017. Dit kan niet met terugwerkende kracht naar 2016 toe, maar zijn er geen bankafschriften waarin u aangeeft dat u huur betaalt? Wellicht helpt dat nog.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Andrea, 18-05-2017 19:10 #110
Geachte,

Ik wil een kamer verhuren met toestemming van de woningbouwvereniging, heb zelf sociale huurwoning zonder huurtoeslag en eigen bedrijf. Hoe gaat dit met de belastingdienst? Reactie infoteur, 20-05-2017
Geachte Andrea,
De winst die u maakt door onderverhuur (een deel gaat naar de eigenaar, een deel niet), is voor u belastbaar inkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bartholomeus, 24-04-2017 22:17 #109
Geachte Zeemeeuw,

mijn schoonouders hebben een appartement, met een eigen huisnummer en ingang, naast hun eigen woning. In dit appartement heeft altijd de moeder gewoond van mijn schoonmoeder. Vanaf 1 juli 2017 willen zij dit appartement aan een huurder gaan verhuren.

In welke box moeten zij jaarlijks hun belastingaangifte doen? Zijn er nog overige zaken waar rekening mee gehouden moet worden?

Met vriendelijke groet,

M. Bartholomeus Reactie infoteur, 25-04-2017
Geachte Bartholomeus,
Voor een appartement dat kadastraal gescheiden is van de eigen woning geldt dat bij verhuur de WOZ-waarde van de woning terecht komt in box 3 (belastingaangifte 2018). De huur is onbelast.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Don, 27-02-2017 15:21 #108
Beste Zeemeeuw,
We wonen in een koophuis en willen de zolderkamer verhuren aan mijn zus met haar kind. Valt dat ook onder de regeling of is het voor een familielid anders?
Alvast bedankt,
Groeten Don Reactie infoteur, 28-02-2017
Beste Don,
Ook de kamerverhuur van een zolderkamer valt onder de vrijstelling, maar dan moet uw zus niet ook deel uitmaken van uw huishouding.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nita, 24-02-2017 08:52 #107
Beste Zeemeeuw, ik zie uw heldere antwoorden op ingewikkelde vragen dus ik waag een poging.
Ik kan een deel van het grote koophuis van mijn ex huren (eigen ingang, keuken en toilet - gedeelde badkamer, eigen huishouden). Wij hebben samen een kind dat elders woont en zijn langer dan tien jaar gescheiden. Hij is zzp-er en ik heb een bijstandsuitkering. Ik kom er op websites en bij de Belastingdienst niet precies achter of ik dan mijn volledige uitkering behoud. Ik vrees voor de kostendelersnorm en voor verplicht fiscaal partnerschap. Dit zou een reden zijn om het niet te doen. Dit valt iets buiten het onderwerp maar ik ben benieuwd of u hier helderheid over kunt geven.
Alvast dank. Reactie infoteur, 26-02-2017
Beste Nita,
Gemeente en Belastingdienst doen helaas vaak moeilijk als iemand van een familie of bekende huurt. De gemeente en Belastingdienst willen zeker weten, dat de huur geen opzetje is om toch samen te kunnen zijn, zeker als uw ex er zelf ook nog is ingeschreven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bloem, 03-01-2017 11:35 #106
Beste Zeemeeuw,

Wanneer ik in hetzelfde huis een ruimte verhuur die voldoet aan de criteria voor kamerverhuurvrijstelling én daarnaast een zelfstandige ruimte verhuur, mag de eerstgenoemde dan inderdaad beschouwd worden als kamer in die zin, of geldt dan ook dat de gezamenlijke huuropbrengst van de 2 ruimtes boven de drempel voor vrijstelling uitkomt en daar dus niet van kan profiteren?

Groeten, Bloem Reactie infoteur, 10-01-2017
Beste Bloem,
Dan valt de kamer in 2017 onder de kamerverhuurvrijstelling en het andere verhuurde deel (meer dan alleen een kamer, een andere huurder) niet. U moet er overigens ook zelf nog wonen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Roos, 27-12-2016 00:14 #105
Beste Zeemeeuw,
Met toestemming van de woningcorporatie verhuur ik een deel van mijn huurhuis onder. Ik betaal een huur boven de sociale grens, ontvang geen huurtoeslag, sta ingeschreven op het adres en de huur die mijn onderhuurder betaalt valt iets boven de grens van €5000 per jaar. Onderhuurder staat ook ingeschreven, we hebben een jaar proef gewoond met de hospitaregeling en ze heeft nu dus huurbescherming.
Nu wil ik een huis kopen en mijn onderhuurder wil nog graag blijven. Mijn oplossing is dat ik
1) ingeschreven blijf op adres huurwoning
2) het andere huis koop, daar ook ga wonen maar me daar niet inschrijf en dus geen hra heb x
3) een extra onderhuurder neem voor mijn huurhuis zodat ik uit de kosten kom

Mijn vraag is:
Hoe zit het belasting technisch in elkaar voor het huurhuis? Alles boven de € 5160 inkomstenbelasting betalen? In mijn geval circa 42%. Klopt dit? Of betaal ik alleen belasting over het resultaat? Dus opbrengsten onderhuurders -/- kosten huurhuis (g/w/l/weer wifi)? En hoeveel belasting betaal ik dan over deze "winst"?
Alvast bedankt voor uw antwoord.
Vriendelijke groeten,
Roos Reactie infoteur, 28-12-2016
Beste Roos,
Voor een huurhuis waarvan u niet de huiseigenaar bent, geldt niet de kamerverhuurvrijstelling. Bent u alleen maar doorgeefluik voor de huur (onderverhuur), dan betaalt u daarover geen belasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bloem, 19-12-2016 15:22 #104
Geldt de kamerverhuurvrijstelling per verhuurde ruimte of per 'eigenaar'?
Dus als ik 2 ruimtes verhuur die qua ruimte voldoen aan de criteria voor kamerverhuurvrijstelling (onzelfstandig) en qua verhuur per stuk ook niet boven de huurdrempel uitkomen, echter tezamen wel hoger dan het vastgestelde maximum per jaar aan huur opbrengen, kan ik dan 2x van de kamerverhuurvrijstelling gebruik maken of nul keer? Reactie infoteur, 19-12-2016
Beste Bloem,
Bij de kamerverhuurvrijstelling is er geen vrijstelling per verhuurde kamer, als u meerdere kamers verhuurt. Als de som van de verhuuropbrengst van meerdere kamers binnen de vrijstelling blijft, kunt u meerdere kamers onder de kamerverhuurvrijstelling laten vallen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bloem, 14-12-2016 13:56 #103
Mag ik als verhuurder een kamer verhuren zonder de mogelijkheid van gebruik van een gemeenschappelijke keuken aan te bieden? Reactie infoteur, 15-12-2016
Beste Bloem,
Ja dat mag, dan verhuurt u een kamer.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bloem, 12-12-2016 16:58 #102
Ik overweeg een kamer in mijn huis te verhuren. De kamer is kadastraal onderdeel van mijn appartement op de 2e etage, maar bevindt zich op de 4e etage. Deur is af te sluiten van binnen en van buiten. Achter deze deur bevindt zich de kamer en een badkamertje, voorzien van douche en wc. In de kamer bevindt zich nu een koelkast en een electrische kookplaat. Daarnaast nog een wastafel met koud water.

Deze ruimte lijkt mij een 'kamer' (onzelfstandige woonruimte) en ik denk dat huuropbrengsten vallen onder de kamerverhuurvrijstelling.
1) Klopt dit?

2) Wanneer ik er een kitchenette in plaats (met 1 spoelbak en een stukje aanrecht ernaast met kast eronder) met een kraan met warm en koud water, is het dan nu voor de wet/fiscus een zelfstandige woonruimte geworden?

3) En zoals bij 2) maar dan zonder de koelkast en electrische kookplaat door mij neergezet, is het dan een zelfstandige of onzelfstandige woonruimte?

4) En als ik een kitchenette plaats met alleen koud water? Is het dan een onzelfstandige of zelfstandige woonruimte?

5) als ik de kamer zonder keuken verhuur, en ik bied geen keukenalternatief in het huis (dus kamerverhuur zonder gebruik van de keuken in mijn woonruimte), hoe wordt deze kamer dan gezien door de overheid/fiscus?

Ik wil, zodra ik ga verhuren, gebruik kunnen maken van de kamerhuurverhuurvrijstelling. Tegelijk wil ik de huurder zoveel mogelijk gemakken geven in de woonruimte. Vandaar deze vragen.

Dank voor uw reactie. Reactie infoteur, 14-12-2016
Beste Bloem,
Als het gedeelte dat u wilt verhuren deel uitmaakt van uw woning en geen zelfstandige woning is, kan de huur onder kamerverhuur vallen. Een zelfstandige woonruimte heeft een eigen toegangsdeur en bevat in ieder geval een eigen woon(slaap)kamer, een eigen keuken met aanrecht, aan- en afvoer voor water en een aansluitpunt voor een kooktoestel en een eigen toilet met waterspoeling.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cintia, 01-12-2016 22:51 #101
Vraagje

Ik ben zzp'er en mijn inkomen is 90.000 per jaar. Ik heb een woning die 200.000 kost. Omdat het huis erg groot is wil ik 4 kamers verhuren aan studenten, 400 euro per kamer incl. gas en meubels. Heeft dit gevolgen voor de belastingdienst en wat moet ik opgeven voor de belastingdienst? Reactie infoteur, 05-12-2016
Beste Cintia,
Als u niet aan de voorwaarden van de kamerverhuurvrijstelling voldoet, valt het verhuurde deel in box 3.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

C. vd Velde, 16-11-2016 01:01 #100
Vraagje
ik ben gescheiden maar mijn ex woont nog steeds in mijn huis. zij huurt nu een kamer bij mij met contract. zij kan geen woning vinden vandaar dat zij nu huurt bij mij. ik zelf ben 5 maanden per jaar in het buitenland. nu krijg ik over 5 maanden aow heeft dit gevolgen voor de hoogte van mijn aow straks? wij zijn geen fiscaal partners meer en betalen zelf elk ons eigen levensbehoefte. Reactie infoteur, 23-09-2017
Beste C. vd Velde,
Andere inkomsten hebben geen gevolgen voor uw opgebouwde AOW aanspraken:

https://financieel.infonu.nl/belasting/67504-bijverdienen-en-de-aow-wat-is-het-belastingtarief.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Roelants Hugo, 13-10-2016 10:56 #99
Beste,
Wij wonen in een Mobielhome, mijn man 73 jaar ik 70 jaar en trekken rond. Ons huis hebben we verkocht, en hebben momenteel een Referentieadres bij onze dochter al 7 jaar. In december 2014 heeft onze dochter een huis gekocht in een andere gemeente, waar ze moeilijk doen over het Referentieadres en ons amptelijk zullen schrappen omdat we om de 3 maanden moeten bewijzen, waar we verblijven in België. Buitenland mag niet. Dit vinden wij al een aanslag op onze privacy.
Nu willen wij ons domicileren bij ons dochter, maar willen weten of er enig nadeel is voor hun of ons, als ze bv ziek worden of zonder werk vallen. We hebben daar een eigen kamer. Of is het beter om een contract op te stellen dat we de kamer huren?
Deze manier van leven heeft altijd onze droom geweest, het is ofwel dit of een appartement huren en het reizen opgeven, en als 2 oude mensen in op een apartement leven, want financieel kunnen we niet anders dan. Hopelijk kunnen jullie ons raad geven.
Dank bij voorbaat,
H&J Reactie infoteur, 14-10-2016
Beste Roelants Hugo,
Woont uw dochter ook in België, dan kunnen er voor haar alleen gevolgen zijn als ze nu als alleenstaande voordelen geniet. Het zelfde zal het geval zijn als ze een uitkering krijgt. Is ze niet alleenstaande, dan heeft jullie domiciliëring bij haar voor haar en jullie geen gevolgen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Freek van Ginkel, 09-10-2016 09:36 #98
Beste Zeeleeuw,
Ik verhuur 2 kamers in mijn huis (=hypotheekvrij). Voorheen gaf ik dat op door te stellen dat 2/5 deel van mijn huis verhuurd was en ik dus voor 3/5 van de waarde de rente kon aftrekken e.d. Hoe moet ik dat nu doen nu ik geen renteaftrek meer heb? gewoon optellen bij mijn inkomen? de huur is bruto totaal 8600 euro per jaar. De kamers hebben een eigen wc/douche en keuken maar geen eigen voordeur en huisnr.
met vriendelijke groet, freek Reactie infoteur, 11-10-2016
Beste Freek van Ginkel,
Als u voor een kamer onder de vrijstelling blijft, blijft in geval van een hypotheek ook de renteaftrek overeind. Gaat u daar boven uit, dan klopt uw redenering en verhuist dat deel ook naar box 3.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mieke, 05-10-2016 22:20 #97
Goedenavond,

Mijn ouders zijn nog super fit maar er staat nu een mooi gelijkvloers huis te koop in de plaats waar zij oud willen worden. Ver boven budget echter.

Wij zijn gestopt met werken en gaan leven van vroegpensioenregeling en willen vaak en lang naar ons zomerhuis in het buitenland. Mijn ouders gebben beiden AOW maar hun huis afgelost.

Als wij nu dat duurdere huis kopen, kunnen wij mijn ouders dan een kamer verhuren, commerciële relatie en niet boven de 5000,- pj, zodat zij als wij in het buitenland zijn alles tot hun beschikking hebben en wij af en toe samen zullen zijn omdat we niet langer dan 7/8 mnd per jaar weg willen zijn?
Dan voldoen wij aan alle wettelijke eisen, melden ons bij gem als we terug zijn, ouders zullen dan op vakantie gaan als wij hier terug zijn en zullen ook vaker en langer dan nu naar het buitenland gaan. Ze hebben dan ook eindelijk geld vrij ipv in stenen als zij hun huidige woning verkopen.

In de toekomst kunnen we evt zorg verlenen door deze constructie en kunnen ze nu af en toe met ons samen van dit mooie huis genieten :)

We willen niets illegaals doen, zien we iets over het hoofd behalve dat alles goed op papier moet en bij notaris zal worden vastgelegd?

Hoor graag een reactie, alvast dank

Mieke Reactie infoteur, 07-10-2016
Beste Mieke,
Dat kan, maar de kamerverhuurvrijstelling telt alleen als de woning uw hoofdwoning is. Kortom u moet er blijvend ingeschreven staan en zich niet melden bij de gemeente als u na zoveel maanden weer terug bent.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anne, 27-09-2016 18:20 #96
Goedemiddag,
Ik woon in een huurwoning en heb een WAZ uitkering. Ik ga een kamer met gebruik van g/w/l en meubilair verhuren voor €375,- per maand. Welke gevolgen heeft dit voor mij? Moet ik over dit bedrag inkomstenbelasting betalen of valt dit in box 3? En hoeveel betaal ik dan? Reactie infoteur, 28-09-2016
Beste Anne,
Box 3 en de kamerverhuurvrijstelling zijn voor de eigenaar van een woning, niet een huurder. Als u mag onderverhuren, zijn de inkomsten uit onderverhuur minus kosten (u betaalt ook huur) voor 70% inkomen waarover u belasting betaalt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Eric Molenaar, 19-09-2016 12:02 #95
Nav reactie op vraag 93
Beste zeemeeuw. Ik begrijp het antwoord niet, als je een huurwoning hebt kan deze toch geen deel uit maken van box 3. Dat geldt alleen voor een eigen woning

De vraag is hoe de volgende situatie aangepakt moet worden:
1 persoon huurt een woning van 1400. Deze wordt gedeeld met een vriendin (geen relatie). Beiden betalen de helft. Als het als onderhuur wordt gezien dan zit je ver boven de kamer verhuurvrijstelling.
Mvg, Eric Reactie infoteur, 19-09-2016
Beste Eric Molenaar,
Bij de kamerverhuurvrijstelling gaat het echt om de verhuur van een kamer en niet meer dan dat. Als dat niet zo is in te kleden (voor tenminste één huurder) is deze vrijstelling niet van toepassing.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Luna, 15-09-2016 20:00 #94
Goede avond,
Ik en mijn ex man zijn inmiddels vijf jaar uit elkaar. Ik zit in een wsnp en heb een uitkering van de dwi en hij is daar nog mee bezig en heeft eigen inkomen uit arbeid. Nu wil ik hem een kamer verhuren in de huurwoning waar ik woon en een huurcontract opstellen. We hebben verder geen relatie behalve dat hij de vader van mijn kinderen is. Heeft dat invloed op mijn situatie? En kom ik wel in aanmerking voor kamerhuurvrijstelling? Bij voorbaat dank. Reactie infoteur, 16-09-2016
Beste Luna,
De huur is van invloed op uw inkomsten per maand en daar zal de wsnp ook een deel van willen hebben. De kamerverhuurvrijstelling geldt alleen voor een koopwoning.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Eric, 15-09-2016 12:35 #93
Als ik een deel van mijn huurwoning ga verhuren. Ik woon er zelf ook. Het bedrag wat ik krijg van mijn onderhuurder is boven de kamerhuur vrijstelling. Moet ik daar dan belasting over betalen?

Ik heb toestemming van mijn verhuurder Reactie infoteur, 19-09-2016
Beste Eric,
De kamerverhuurvrijstelling geld alleen voor een kamer in een eigen koopwoning.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Annette, 05-09-2016 12:45 #92
Goedemorgen,

Wij willen een kamer verhuren aan een student die 3 maanden stage loopt. Geen eigen ingang. Moeten wij dit melden bij de belastingdienst?
Vriendelijke groet,
Anette Reactie infoteur, 06-09-2016
Beste Annette,
Zolang u onder de vrijstelling van kamerverhuur blijft, hoeft dat niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Trudie Ruijterkamp, 25-08-2016 16:15 #91
Door ruimte gebrek thuis hebben wij aan onze kleinzoon 22 jaar een kamer verhuurt, hij studeert nog tot volgend jaar dan gaat hij bekijken of hij verder wil of ga werken. Hij staat wel op dit adres ingeschreven. Wij hebben wel een huurcontract opgesteld met gebruik van douche-keuken-wc en 2x eten in de week. Mijn man heeft al AOW en ik krijg dat volgend jaar mei heeft dat gevolgen voor ons? Elke maand wordt de huur overgemaakt per bank. Is er nog verschil in verhuur of kostganger? Reactie infoteur, 26-08-2016
Beste Trudie Ruijterkamp,
Zolang de kamerhuur die u als eigenaar-bewoner ontvangt lager is dan het vrijgestelde bedrag, is die niet van invloed op uw inkomen. Het verschil met een huurder is dat de vergoeding die een kostganger betaalt voor zijn maaltijden minus de kosten die u maakt voor de maaltijden en het schoonhouden van de kamers, wel inkomen is.
Voor de AOW gelden een paar regels. Om dit goed te regelen heeft de SVB twee modelcontracten beschikbaar, een voor hem als huurder (http://tinyurl.com/jbnfnmq) en een als kostganger (http://tinyurl.com/ztv9hw3).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Joery, 04-08-2016 00:32 #90
Mijn moeder en stiefvader willen evt. hun zolder verhuren aan zoon (incl. huurcontract) als kamer (van 25m2) en sanitair wordt verder gedeeld. Als degene die de kamer huurt schulden heeft/maakt, kan een deurwaarder dan bijvoorbeeld ook beslag leggen op de spullen van mijn moeder en haar vriend omdat ze dan beiden op hetzelfde adres staan ingeschreven? Reactie infoteur, 04-08-2016
Beste Joery,
Neen, maar een deurwaarder kan het wel altijd proberen. Dan kunnen moeder en stiefvader bezwaar maken en aantonen dat er geen gezamenlijke huishouding met de zoon is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 23-07-2016 23:28 #89
Goedenavond,

Ik heb een koopwoning met 1 slaapkamer en ga binnenkort 4 maanden naar het buitenland voor een wereldreis. Ik blijf gedurende deze buitenlandperiode uiteraard ingeschreven op dit adres. Nu zou een bevriend stel er als huisbewaarders in willen trekken en daarvoor all in 600 euro per maand over hebben. Als ik nu voor dit bedrag alleen de slaapkamer verhuur en in het contract opneem dat ik de woonkamer zal betrekken, zou dan aan alle voorwaarden voor de vrijstelling zijn voldaan?

Verder lees ik dat als niet aan deze voorwaarden voldaan zou zijn de waarde van de woning in box 3 belast zal worden, de huuropbrengst zelf blijft dan onbelast. Is ook nog aantrekkelijk. Maar ik lees elders dan weer dat een woning pas als vermogensbestanddeel (box 3) wordt gezien als je er als eigenaar niet zelf bent ingeschreven. Heb ik dat dan verkeerd begrepen? Het gaat mij er met name om niet in box 1 aangeslagen te worden, want dan is het waarschijnlijk alle moeite niet waard.

Met hartelijke groet,
Peter Reactie infoteur, 25-07-2016
Beste Peter,
Een woning is, ook als u er zelf nog woont, bij verhuur box 3 vermogen voor het deel dat u verhuurt, tenzij er sprake is van kamerverhuur. In het huurcontract geeft u daarom aan dat de huur alleen betrekking heeft op een bepaalde kamer in uw woning. Verder zorgt u ervoor dat u binnen de belastingvrijstelling blijft.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bakker, 28-05-2016 21:19 #88
Goeiedag,

hierbij mijn vraag, ik ben alleenstaande ouder van 2 kinderen ben student en als ik afgestudeerd ben wil ik in mijn woning een gastouderburo/zorgboerderij beginnen. ik heb dus heden als inkomen studiefinansiering, alleenstaande ouder korting en zorgtoeslag en kindergebonden butget. op mijn huidige woning krijg ik huursubsidie echter voor het starten van een eigen bedrijfje moet ik verhuizen naar een andere woning dit is boven de huursubsidie grens. 900 euro per maand. als compersatie wil ik een kamer in de woning gaan verhuren voor 300 per maand waarbij iemand ingeschreven kan staan en zelf een vast inkomen heeft voor onbepaalde tijd. wat veranderd er dan belasting techniesch in mijn situatie? en kan dit zonder dat ik mijn alleenstaande ouder kosten verlies. vriendelijke groet bakker Reactie infoteur, 30-05-2016
Beste Bakker,
Als de huurder een officieel huurcontract heeft, aantoonbaar huur betaalt en geen familie is, verandert er voor u niets. Als de belastingdienst u aanschrijft omdat iemand anders bij u is ingeschreven, laat u de bewijzen zien dat het om kamerverhuur gaat. Bij 300 euro per maand valt u onder de kamerverhuurvrijstelling 2016.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Annie, 24-05-2016 11:36 #87
Beste Zeemeeuw,

Dank voor het beantwoorden van mijn vraag. Echter had ik mijn vraag duidelijker moeten stellen. Ik ga een nieuwe poging doen:
Zoals gezegd is mijn vriend eigenaar van het huis waar wij in wonen, en ik wil daar mijn onderneming gaan starten. Wij hebben tevens geen samenlevingscontract oid.

Enkele vragen die in me opkomen zijn:
- Mag ik zomaar een onderneming starten in zijn woning?
- Wat zullen belastingtechnisch de consequenties zijn voor zowel hem als voor mij? (heeft dit bijvoorbeeld invloed op de hypotheekrenteaftrek?)
- Kan ik de kosten opgeven bij de belasting als huur bedrijfsruimte?
- Ziet de belastingdienst dit als inkomsten voor mijn vriend (of geldt dat niet als we onder de grens van 5069 blijven?)
- Moeten wij een samenlevingscontract of een andere verbintenis aan moeten gaan om dit goed te laten verlopen of is dat niet nodig?

Wellicht komen er in u nog andere dingen op waar ik aan moet denken. Ik hoop dat u mijn vragen kunt beantwoorden, zodat ik wat meer duidelijkheid heb over de hele situatie.

Ik dank u vriendelijk! Reactie infoteur, 24-05-2016
Beste Annie,
1. Er geen aparte gemeentelijke vergunning nodig voor een bedrijf aan huis, als de eigenaar dit bedrijf heeft en geen overlast bezorgt voor de buurt. Nu het om u gaat, is het verstandig om de regels in uw gemeente na te gaan. Bij een inschrijving in de KvK zal dit adres immers ook het vestigingsadres zijn.
2. Voor uw vriend gaat het deel dat u huurt voor uw onderneming, naar box 3.
3. U mag de huur aftrekken als zakelijke kosten als u ondernemer bent.
4. De huuropbrengst is voor uw vriend belastingvrij.
5. Hiervoor is geen samenlevingscontract nodig. Als u huurt, is wel een huurcontract nodig.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Annie, 19-05-2016 22:18 #86
Beste zeemeeuw, mijn vriend is eigenaar van het huis waar wij wonen. De onderverdieping beschikt over een keuken en toilet en ik wil hier mijn praktijk gaan vestigen. Mag dit zomaar? Geldt hier de kamerverhuurvrijstelling of gelden er andere regels? Reactie infoteur, 20-05-2016
Beste Annie,
Als u een praktijk vestigt zonder overlast voor de buurt (door veel auto's van bezoekers bijvoorbeeld), is er geen aparte vergunning nodig voor een bedrijf aan huis. Hiervoor geldt niet de kamerverhuurvrijstelling, bovendien neem ik aan dat u dan ondernemer wordt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Antje, 26-04-2016 11:05 #85
Hallo daar!
We willen voor onbepaalde tijd een meid hier laten wonen omdat het thuis niet meer zo gaat maar we willen dat ze wel vaak naar haar moeder en broertjes en zusje gaat omdat dat ons beter lijkt voor haar maar ik ben duurzaam afgekeurd dus weet niet of dat mag?! Ze hoeft ook niks te betalen hoor want we hebben een hondje waar ze als ik een slechte dag heb mee gaat lopen en daar zijn we al heel blij om!
Ze is nu ook al heel vaak bij ons wat ook gezellig is maar voorlopig wil ze nu hier blijven wonen.
We hebben een koophuis. Mijn man werkt wel gewoon en we willen haar graag helpen maar het moet ons wel verder niks kosten, dat ze hier slaapt en eet en zo dat doet ze nu ook al vaak dus dat is geen probleem hoor!
En nee we willen er geen geld voor dat ze maar lekker doet sparen zodat ze op den duur op zichzelf kan gaan wonen, of met haar vriend gaat samenwonen. Reactie infoteur, 27-04-2016
Hallo Antje,
Als ze niet bij u is ingeschreven, heeft dit geen gevolgen. Als ze wel bij u is ingeschreven, speelt haar leeftijd mogelijk een rol, haar studie en haar inkomen of uitkering
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wouter, 13-04-2016 23:54 #84
Beste Zeemeeuw,

Ik heb een BV waaruit ik consultancy verricht (ZZP'er). Momenteel huur ik extern een ruimte. 4 jaar geleden heb ik een huis gekocht (samen met mijn partner). Hierin heb ik inmiddels een werkkamer gemaakt. Om kosten te besparen en om praktische redenen wil ik de externe ruimte opzeggen en mijn BV verhuizen naar mijn priveadres. Prive is dit ook gunstiger omdat ik dan gebruik kan maken van de kamerverhuurvrijstelling (dacht ik tot nu toe). Op uw site staat echter dat de huurder geen onderneming mag zijn.

Deze regelgeving kan ik echter niet terug vinden op de site van de belastingdienst: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/woning/eigen_woning/u_hebt_een_woning/verhuur_deel_eigen_woning_kamerverhuurvrijstelling

Kunt u mij hier meer duidelijkheid over geven? Op andere sites zie ik hier namelijk ook niets over terug. Ik kan mij echter ook niet voorstellen dat dit uit de lucht komt vallen.

Met vriendelijke groet,
Wouter Reactie infoteur, 14-04-2016
Beste Wouter,
De kamerverhuurvrijstelling is alleen van toepassing op een particulier die in zijn woning woont en aan een andere particulier een kamer verhuurt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Siert Velt, 07-04-2016 11:57 #83
Hoi ik heb een schuur en daar wil ik een sportvereniging in doen. Nou wil ik 1000 euro per maand aan huur vragen. Moet ik daar ook wat van afdragen of opgeven? Reactie infoteur, 07-04-2016
Beste Siert Velt,
Is het een schuur bij een particulier huis, dan valt die bij verhuur in box 3 en is de huur onbelast. Gaat het om een onderneming, dan is de huur niet vrijgesteld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tonnie, 21-03-2016 12:49 #82
Beste Zeemeeuw,
Ik zie het nu ook. Excuses voor deze overbodige vragen en dank voor uw duidelijke antwoorden. Zo duidelijk kon de belastingdienst ze me niet geven… Compliment!
Vriendelijke groet, Tonnie Reactie infoteur, 21-03-2016
Beste Tonnie,
Graag gedaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Niek van den Bemt, 17-03-2016 09:46 #81
Geachte heren,
Als ik twee kamers van de drie slaapkamers verhuur, van mijn appartement, aan medestudenten kan ik dan in de huurprijs van b.v. € 290,00 All. Incl. per kamer, de kosten van vloerbedekking/laminaat, gemeubileerde kamer, gebruik gezamenlijke ruimte etc. in mindering brengen, En als in de huurprijs ook het gezamenlijk energieverbruik is begrepen kan ik deze toch ook in mindering brengen van de All. Incl. Anders zou ik zelfs over de huurprijs van € 290,00 inkomstenbelasting betalen terwijl in de huurprijs de genoemde kosten zijn begrepen. Reactie infoteur, 17-03-2016
Geachte Niek van den Bemt,
De huur is inclusief een eventuele vergoeding voor het gebruik van meubilair, energie en mag die vergoeding op nul zetten als die er niet is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tonnie, 16-03-2016 18:52 #80
Beste Zeemeeuw,
Dank voor uw reactie op mijn vragen van 12 maart. De klacht is inmiddels onderweg. Ik heb bovendien het verhaal gezonden aan het TVprogramma Monitor, n.a.v. hun uitzending afgelopen week (zij monitoren fouten als deze van de belastingdienst/de gemeente en vragen al een paar jaar en vragen kijkers hun voorbeelden door te sturen. Wellicht ook een tip voor anderen)>
Naar aanleiding van uw reactie en de vraag van Peter, vlak daarna:
Uw veronderstelling is juist dat mijn studio zelfstandige woonruimte is en het is inderdaad kadastraal één pand. Ik moet dus belasting betalen over de huuropbrengst.
Ik weet dat kleine verschillen juridisch tot een geheel ander resultaat kunnen leiden, maar wat maakt dat ik belasting moet betalen en dat voor Peter het aandeel in de waarde overgaat naar box 3 en hij geen belasting betaalt over de huur? De situatie lijkt hetzelfde.
Het enige verschil dat ik zie, is dat ik heb aangegeven dat mijn studio hetzelfde huisnummer heeft als mijn appartement en dat de beschrijving van Peter daarover geen uitsluitsel geeft.
Is het verschil in uw antwoord gebaseerd op de aanname dat, anders dan bij mij, bij Peter zijn woonruimte en het appartementje kadastraal niet één zijn? (dan snap ik het: anders dan ik, heeft Peter dan een tweede woning en dus vermogen waarover de huur niet belast is).

Hartelijke groet,
Tonnie Reactie infoteur, 17-03-2016
Beste Tonnie,
Ik stelde niet dat u belasting over de huur moet betalen, maar dat deze verhuur waarschijnlijk niet onder de kamerverhuurvrijstelling valt. In dat geval is het verhuurde deel ook niet langer box 1, maar box 3 en is ook bij u de huur onbelast.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 15-03-2016 19:14 #79
Ok Zeemeeuw, ik heb op 1 januari 80.000 euro op mijn bank dus gewoon recht op huurtoeslag (max vermogen 2106 is ca, 109.000 euro vlg. site belastingdienst.).
En als ik het huurkontrakt nu op 2 januari 2016 zet?
Dan s mijn toetsingsvermogen 80.000 euro? of niet?

Of wat adviseert u mij?

Peter

THX Peter Reactie infoteur, 16-03-2016
Beste Peter,
Dan is uw vermogenstoets inderdaad 80.000 euro. Dat scheelt een jaar zorgtoeslag.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 15-03-2016 16:15 #78
Geachte Zeemeeuw,

Dus appartementje op 3e verdieping valt in Box 3… en telt mee voor de vermogensbelasting. Appartementjewaarde schat ik op 40.000 euro.

Ik heb nu zorgtoeslag. Mijn vermogen cash is 80.000 euro. Als ik het nu ga verhuren komt dan mijn vermogen voor de belastingdienst uit op 80.000+40.000 = 120.000 euro? Indien dit zo is dan vervalt mijn zorgtoeslag… of niet? (maximaal vermogen belastingdienst voor zorgtoeslag is
109.000 euro!)

Nog dank voor het vorige duidelijke antwoord.

Peter Reactie infoteur, 15-03-2016
Beste Peter,
Als dit op 1 januari van een jaar het geval is, hebt u dat jaar geen recht op zorgtoeslag. Gedurende een jaar kan dit wel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 12-03-2016 19:03 #77
Geachte Zeemeeuw,

Ik heb een eigen woning met een minimale hypotheek ca. 10% van de verkoopwaarde € 325.000,-
Ik heb op de 3e verdieping een appartementje gemaakt 42 m2 met eigen keuken-toilet-douche en aparte woon- en
slaapkamer.
Ook een aparte afsluitbare entreedeur.
Zelf werk ik als ZZP er en verdien ca. 24.000 bruto per jaar.
Ben alleenstaand en wil het appartementje gaan verhuren voor 600 euro/maand incl. energie en gemeubileerd.

Hoe pak ik dit aan met de belasting, hoeveel belasting moet ik dan ongeveer afdragen over de inkomsten van 7200 euro per jaar?
Een indikatie is voldoende, dan weet ik of het interessant is.

Alvast bedankt… Peter Reactie infoteur, 14-03-2016
Geachte Peter,
De 3e verdieping verhuist dan naar box 3 en telt voor zijn waarde mee voor de vermogensbelasting. Over de huur betaalt u geen belasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tonnie, 12-03-2016 00:56 #76
Beste Zeemeeuw,

Dit is mijn situatie:
Ik heb een appartement (hypotheekvrij) hypotheekvrij, waar ik zelf woon. Bij het apppartement hoort een ruimte op een andere verdieping, met hetzelfde huisnummer als mijn woonruimte, die uitsluitend bereikbaar is via het centrale trappenhuis. Deze ruimte is verbouwd tot een studio ( eigen keukenblok, toilet en douche (waterafvoer via een sanibroyeur). Ik heb deze verhuurd ( met huuurcontract voor onbepaalde tijd; ingeschreven bij GAB op overleggen daarvan). Mijn huurder Hoeft dus niet in mijn woonruimte te komen, ik niet in die van hem. Mijn huurder ontvangt huurtoeslag.

Mijn vragen:
1. Kan ik in aanmerking komen voor huuropbrengstvrijstelling?
2. Als ja, moet ik voor de berekening van de huuropbrengst de kale huur nemen of tel ik voorschotten g-l-w ook mee (wordenjaarlijks met de huurder afgerekend? Tellen aanvullende diensten zoals wasmachine/drogergebruik ( bij mij, hij heeft geen sleutel)/ digitenne, wifi/ wel/niet mee bij de berekening?
3. In welke box vallen de huurinkomsten induen/voorzover niet vrijgesteld?

Recent deed zich het volgende voor: Mijn huurder kreeg een brief van de belastingdienst waarin zijn huursubsidie werd teruggevorderd omdat ik beschouwd werd als zijn medebewoner: onze inkomens zijn opgeteld te hoog voor huursubsidie.
Inmiddels is daartegen bezwaar aangetekend met als bewijsstukken het huurcontract en de situatieschets uit mijn koopakte.
Daar maak ik me dus ook niet zoveel zorgen over.
Wat mij echter verbaast/tegenstaat is het idee dat mijn inkomensgegevens zomaar, zonder mijn medeweten, worden verstrekt aan een huurder. Mag dat zomaar( ik snap dat daartegen pleit dat de belastingdienst de eis tot terugvordering zal moeten verklarenn, maar in mijn ogen is dit tich ook een inbreuk op mijn privacy ( als mijn huurder het me niet verteld had, had ik niet eens geweten dat mijn inkomensgegevens aan hem zijn ).
Hoe kunnen we voorkomen dat de geschiedenis zich een volgend jaar of bij een nieuwe huurder herhaalt?

Bij voorbaat dank voor uw hulp.
Tonnie Reactie infoteur, 13-03-2016
Beste Tonnie,
1. Als de studio kadastraal bij uw appartement hoort, vormt dit samen een woning waarvan u een deel verhuurt. De kamerverhuurvrijstelling geldt als u een deel van uw huis verhuurt, maar dit geen zelfstandige woonruimte is. Ik krijg de indruk dat de studio wel een zelfstandige woonruimte is.
2. De huur is inclusief een eventuele vergoeding voor het gebruik van meubilair, energie en dergelijke.
3. De Belastingdienst hoort uw gegevens niet aan een ander te geven zonder dat u daarvoor toestemming hebt gegeven. U kunt hiervoor een klacht indienen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Slekkebek, 29-02-2016 20:52 #75
Mbt het voeren van gezamenlijke huishouding lees ik het volgende:

De SVB leidt voorts uit de jurisprudentie af dat alleen sprake kan zijn van een commerciële relatie als de kostganger of huurder kan beschikken over een ruimte die zich leent voor afzonderlijke, zelfstandige bewoning (CRvB 18 februari 2003 en CRvB 22 augustus 2006). In de laatste jurisprudentie wordt zelfs genoemd dat een kamer van minder dan 32m2 nooit een zelfstandige ruimte kan zijn.

Betekent dit er bij kamerverhuur (per definitie vaak een onzelfstandige ruimte) er altijd sprake zal zijn van een gezamenlijke huishouding?

Bron: https://www.svb.nl/int/nl/over_de_svb/actueel_kennis/beleidsregels/beleidsregels/index.jsp?id=D1_H1_S2_P2_SP7 Reactie infoteur, 01-03-2016
Beste Slekkebek
De kamer van de huurder is dan de ruimte die zich leent voor afzonderlijke bewoning.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Slekkebek, 29-02-2016 20:26 #74
Bij kamerverhuur kun je afspreken dat er gebruik kan worden gemaakt van bv een gemeenschappelijke keuken en badkamer.
Ik wil een kamerverhuurovereenkomst opstellen waarin door de huurder gebruik gemaakt kan worden van de keuken en badkamer die de verhuurder zelf ook in gebruik heeft. Kan dat?

In hoeverre kan deze zinsnede worden opgevat als "gezamenlijke huishouding"? Reactie infoteur, 01-03-2016
Beste Slekkebek,
Er is fiscaal gezien sprake van kamerverhuur als een niet zelfstandige woonruimte wordt verhuurd. Als voor het gebruik van keuken en badkamer een commerciële prijs wordt gevraagd, is er geen gezamenlijke huishouding.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Annelies Jacobs, 28-02-2016 09:45 #73
Ik ben nederlandse met een nederlands paspoort, maar woonde en had ca 20 jaar een dierenasiel in Spanje. Nu geniet ik sinds 2 jaar van mijn AOW. Mijn dochter heeft inmiddels het beheer van het dierenasiel overgenomen. Het dierenasiel is verleden jaar verhuisd en omdat ik mij toch weer in Nederland wilde vestigen, heb ik mij niet weer in Spanje ingeschreven. Maar het lijkt bijna onmogelijk om mij weer in Nederland te laten registreren, omdat ik nu een nederlandse burger zonder woon of verblijfplaats ben. Familie wil mij wel helpen door een tijdje een kamer te verhuren, zodat de registratie makkelijker verloopt, maar dat doen ze niet ivm de zeer nadelige financiele consequenties zowel voor hen als ook voor mij. Maar als ik, met toestemming van de verhuurder voor 150,euro per maand een kamer bij mijn zuster huur, wat zijn dan die financiele consequenties voor ons beiden? Het is natuurlijk maar een tijdelijke oplossing, totdat ik een eigen, betaalbare woning vind. Reactie infoteur, 29-02-2016
Beste Annelies Jacobs,
Dan wordt u onderhuurder, maar omdat het om familie gaat kan de fiscus u als medebewoner zien. Dat betekent dat uw inkomen meetelt voor de huurtoeslag, verder niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Francien, 15-02-2016 13:18 #72
Kunt u mij vertellen, als ik een kamer huur bij mijn moeder in huis (het huis is een koophuis). Zijn we dan voor de belastingdienst nog een toeslagpartner? Van de belastingdienst krijg ik telkens een ander antwoord. Heeft dit te maken met familieband of niet, dat je een huurder bent? en dan al of niet een toeslagpartner? Reactie infoteur, 15-02-2016
Beste Francien,
Als u een officieel huurcontract hebt en netjes elke maand een redelijke huur betaalt, bent u geen toeslagpartner van uw moeder. Het is wel zo dat de Belastingdienst dit soort situaties wantrouwt en denkt dat het huurcontract een verdekte manier kan zijn van een gezamenlijke huishouding. Maar als u kunt aantonen dat u echt huurt, een eigen huishouding voert en verder geen kosten deelt met uw moeder, dan bent u niet haar toeslagpartner.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Richard, 13-02-2016 20:19 #71
Interessant artikel. Ik denk dt ik het begrijp, maar het scenario wat ik in gedachten heb komt hier niet exact voor. Ik ben van plan komend jaar het volgende te gaan doen:

- Mijn dochter gaat studeren in Leiden. Ik wil daar ipv een dure studentenkamer te huren er een tweede huis kopen. Dit kan ik van eigen vermogen, en omdat het toch al een tweede huis is is hypotheekaftrek toch al niet aan de orde. Mijn dochter gaat daar wonen en zal daar ingeschreven staan. Ikzelf niet.
- Tevens wil ik graag een kamer in dat huis verhuren aan een vriendin van mijn dochter. Die zal daar ook op dat adres ingeschreven staan.

Nu denk ik te begrijpen dat als het huis in zijn geheel in box 3 zit, ik dan ook de huurinkomsten niet hoef op te geven in box 1 als inkomsten, cq dat die onbelast zijn. Klopt dit of mis ik iets? Graag uw mening. Reactie infoteur, 14-02-2016
Beste Richard,
Klopt, omdat het om een tweede woning gaat, is de huur onbelast.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Daniel, 12-02-2016 18:45 #70
Bedankt zeemeeuw,

Ik blijf toch nog even doorgaan op het onderwerp "verhuur van een kamer en toeslag (WW) conform de toeslagenwet" en het antwoord.

Conform de toeslagenwet (tbv WW en niet de bijstand) lees ik het volgende:
Vermogen en inkomen uit vermogen telt voor de toeslag niet mee
Bij het bepalen van uw recht op een toeslag telt alleen uw inkomen mee. Uw vermogen en eventueel inkomen uit dit vermogen blijft buiten beschouwing. Een eigen huis of spaargeld tellen dus nooit mee.

Bron: http://www.judex.nl/rechtsgebied/uitkeringen_%26_sociale_zekerheid/toeslagenwet/artikelen/161/met-welk-inkomen-of-vermogen-wordt-rekening-gehouden-bij-de-vaststelling-van-de-toeslag-in-het-kader-van-de-toeslagenwet-%28tw%29_.htm

De verhuur van een kamer is onder voorwaarden in principe vrijgesteld, en daarmee voor de belastingdienst geen inkomsten. Het fiscale en svw loonbegrip is toch gelijkgesteld? Dan zou de verhuur van een kamer toch niet mee moeten tellen?

De verhuur van een kamer is in mijn ogen "inkomsten uit vermogen". Inkomsten uit vermogen worden bij de toeslagenwet buiten beschouwing gelaten. Als het geld van de woning niet in de stenen zat maar te gelde was gemaakt dan was daar rente van getrokken. Deze rente is dan vrijgesteld. Dan zou toch hetzelfde moeten gelden voor de verhuur van een kamer? Reactie infoteur, 13-02-2016
Beste Daniel,
De Toeslagenwet art. 6 definieert inkomen als het (gezamenlijk) inkomen uit arbeid of overig inkomen. Een eigen woning wordt niet als inkomen uit arbeid of overig inkomen gezien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Daniel, 12-02-2016 13:00 #69
Bedankt infoteur,

Zij heeft inderdaad een koopwoning. Op het aanvraagformulier voor een toeslag conform de toeslagenwet (bovenop de WW) staat wel de volgende vraag bij onderdeel 3.4:
Andere inkomsten zijn bijvoorbeeld: inkomsten uit kamerverhuur, werk voor gemeentelijke commissies,
thuiswerk, optredens als musicus of artiest.
X Nee
X Ja PStuur bewijsstukken van deze inkomsten mee.

Waarom wordt dit dan wel opgevraagd? Of gaat het alleen om dat deel van de kamerverhuur wat boven de belastingvrije norm valt?

Bron: http://www.uwv.nl/particulieren/Images/toeslag-op-uitkering-aanvragen-0411.pdf Reactie infoteur, 13-02-2016
Beste Daniel,
Het UWV wil zeker weten dat het om echte verhuur gaat en niet om een partner die bijdraagt aan de huishouding.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Daniel, 09-02-2016 22:23 #68
Hallo

Mijn vriendin heeft een ww uitkering en een toeslag conform de toeslagenwet. Als zij een kamer gaat verhuren verliest zij dan de toeslag van de toeslagenwet? Reactie infoteur, 13-02-2016
Hallo Daniel,
Ik neem aan dat het om een koopwoning gaat. Zolang uw vriendin dan onder de kamerverhuurvrijstelling blijft, heeft dit geen gevolgen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hester, 08-02-2016 21:24 #67
Hallo,
Wij willen graag een stolpboerderij kopen met ons gezin en dan een gedeelte van de benedenverdieping verhuren aan mijn ouders, met slaapkamer, woonkamer en keuken. Wij zouden dan zelf het andere gedeelte van de benedenverdieping bewonen en de eerste en tweede verdieping, met eigen keuken, badkamer, slaapkamers en woonkamer.
1)Begrijp ik het goed dat dit dan niet onder de kamerhuurvrijstelling kan vallen omdat het meerdere ruimtes zijn?
2)Mogen we zelf een huurprijs bepalen of zijn daar regels voor. We willen ze juist een niet zo hoge huur laten betalen.
3) Klopt het dat je dit alleen kan doen als je toestemming hebt van de gemeente en de bank. Ik heb namelijk ook gelezen dat je pas problemen met de bank krijgt als je de hypotheek niet meer kan betalen. Het lijkt mij voor de bank geen extra risico omdat mijn ouders niet voor onvoorziene kosten zullen zorgen (door bv het uitwonen van de woning). En mochten wij om wat voor reden dan ook het huis moeten verkopen dan gaan mijn ouders er vrijwillig uit.
4) heeft het verhuren aan mijn ouders, behalve de consequenties voor ons gezin wat betreft de belastingaftrek en bijtelling in box drie, ook invloed op hun AOW, pensioen of uitkering?
Ik hoop dat u me wat meer duidelijkheid kunt geven. Reactie infoteur, 10-02-2016
Beste Hester,
1. Dit valt inderdaad niet onder kamerverhuur.
2. Jullie mogen zelf een huurprijs bepalen die redelijk lijkt, maar de huur moet ook weer niet opvallend laag zijn, omdat de Belastingdienst dit dan als schenking kan zien. Overigens mag u uw ouders jaarlijks ruim 2100 euro belastingvrij schenken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bianca, 20-01-2016 13:49 #66
Hallo,

We willen emigreren naar Zweden op korte termijn, we hebben al een huis en mijn man is vrachtwagenchauffeur en verhuurt zich(charter) Nu staat mijn man op de wachtlijst voor een operatie begin 2017. We willen deze operatie ook in Nederland laten doen ivm de specialisatie. via het ziekenfonds lukt dat dus niet meer als we uitgeschreven zijn in Nederland. Ons idee is nu om ons in te schrijven bij vrienden (eigen koophuis)als huurder en daardoor de ziekenfondspremie blijven betalen en recht te houden op deze operatie in Nederland. Ik heb al gezocht op internet of het eventueel mogelijk is via het Zweedse ziekenfonds, maar dat duurt minimaal 3 maanden voordat je daar uitsluitsel van ontvangt. Is deze constructie mogelijk? en die vrienden ontvangen een aow, maar als ik het goed begrepen heb, heeft dat geen invloed zolang de opbrengst maar onder die 5069€ blijft… of heb ik nog iets over het hoofd gezien…? Reactie infoteur, 21-01-2016
Hallo Bianca,
Is het niet beter om u in Nederland nog niet uit te schrijven tot na de operatie en u in te schrijven bij uw vrienden terwijl jullie jullie verhuizing naar Zweden voorbereiden? Als de kamerhuur binnen de vrijstelling blijft, zijn er voor uw vrienden geen gevolgen voor hun hypotheekrenteaftrek.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ferry, 09-01-2016 12:57 #65
Hoi,

sinds half vorig jaar zijn mijn ex en ik uit elkaar. Woon zelf nog in de woning (OHA is aangevraagd, niet zeker of het toegekend wordt) en betaal alles daar zelf. Momenteel woont er een vriend bij mij in, het idee is om 350-400 p/m aan kost en inwoning te vragen.

Valt dit onder de verhuur vrijstelling? Wij hebben geen contract of iets dergelijks en betwijfel ook dat dat zomaar kan (de bank is niet zo happig op onderverhuur uiteraard). Zit ook niet te wachten op kosten voor contracten e.d. eerlijk gezegd. Reactie infoteur, 10-01-2016
Beste Ferry,
De verhuurvrijstelling telt alleen als er een kamer wordt verhuurd en niet meer woonruimte dan dat. Hier is toestemming van de bank voor nodig omdat ook de huurder van een kamer rechten en plichten heeft.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gerrit, 08-01-2016 09:04 #64
Geachte infoteur
Ik heb onlangs mijn koophuis verkocht, en wil nu gaan huren. Ik ben getrouwd, maar mijn vrouw en ik wonen al 7 jaar niet samen. Nu ben ik afgewezen voor een sociale huurwoning omdat in een huwelijk geen 2 sociale huurwoningen gebruikt mogen worden. Ik wil nu als kostganger bij mijn dochter en schoonzoon gaan wonen. Zij hebben een koophuis. Heeft dat gevolgen voor hun hypotheekaftrek cq belasting of toeslagen?
Gerrit Reactie infoteur, 08-01-2016
Beste Gerrit,
Of dat gevolgen heeft hangt af van wat u er precies gaat huren. Als het een kamer is en de huur (ongerekend de opslag in verband met maaltijden en schoonmaken) blijft binnen de kamerverhuurstelling, dan zijn er geen gevolgen. Als er meer wordt gehuurd, komt het verhuurde deel van het huis in box 3 terecht. Voor dat deel is er dan ook geen hypotheekrenteaftrek.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

H. Keskin, 05-01-2016 20:19 #63
Geachte,

Ik woon samen met mijn vriend en we verwachten in februari ons eerste kindje. Nu willen we graag voor een extra inkomen een kamer verhuren in onze eigen koophuis. Mijn vraag is wat er geregeld moet worden en komen er extra kosten bij voor ons? Hoe zou ik dit moeten regelen met de belastingdienst of moet ik het met de aangifte opgeven? De totale huur inkomsten worden minder dan €5.069 betekend dit dat het verder geen impact heeft? Graag uw raad. Reactie infoteur, 06-01-2016
Geachte H. Keskin,
Met de Belastingdienst hoeft u niets te regelen, uw inkomsten vallen weg tegen de vrijstelling. Wel moet er een huurcontract voor de kamerverhuur zijn en moet de huur aantoonbaar worden betaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans, 22-12-2015 04:47 #62
Beste infoteur,
ik verhuur een ruimte (wat vroeger mijn verzekeringskantoortje was) nu als woonruimte, het zit aan mijn woning met een tussen deur maar ook met een buitendeur. Tevens zit er een aanrechtblok in. Ik heb dit altijd onder de regeling kamerverhuurvrijstelling gedaan. Nu lees ik dat je geen eigen buitendeur mag hebben en geen keuken. Moet ik nu de buitendeur dichtspijkeren en mijn verhuurder via de tussendeur zijn kamer laten betreden en het aanrechtblok als een sanitaire voorziening gaan zien. Graag uw raad vr gr Hans Reactie infoteur, 22-12-2015
Beste Hans,
U moet voorkomen dat de woonruimte meer wordt dan een kamer alleen, dan verhuurt u immers geen kamer maar een zelfstandige woonruimte. De buitendeur hoeft geen voordeur te zijn, maar het aanrechtblok kan bij controle problemen geven. Overigens was het een verzekeringskantoor en is het nog de vraag of het ook een woonbestemming mag hebben.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Esther Hoogkamer, 17-12-2015 10:21 #61
Goedenmorgen,

Ik woon met mijn gezin in een eensgezinswoning. We hebben een inpandige garage, die is omgebouwd tot kamer. Een vriendin van mij en haar zoontje zitten in de problemen. Zij zijn Nederlanders, maar wonen nu in het buitenland. Wij willen ze graag die kamer verhuren. Klopt het dat wij dat belastingvrij kunnen doen? En kan zij gewoon alvast haar toeslagen en uitkering aanvragen?
Alvast bedankt!

M.v.g. Esther Reactie infoteur, 17-12-2015
Beste Esther Hoogkamer,
Zolang de huur beneden de vrijstelling blijft is het belastingvrij. Zij kan toeslagen en een uitkering aanvragen zodra ze ook een Nederlandse woon- en verblijfplaats heeft.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tonnie, 15-12-2015 14:11 #60
Ik ga volgend jaar vervroegd met pensioen. Ik wil een kamer verhuren aan een student (woon in een sociale huurwoning. Ook zit ik eraan te denken te overwinteren in het buitenland. Is dit een mogelijkheid?
Mvg, Reactie infoteur, 15-12-2015
Beste Tonnie,
In dat geval is sprake van onderverhuur. Hiervoor is toestemming nodig van de woningbouwcorporatie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marta, 17-11-2015 10:17 #59
Ik verhuur momenteel tijdelijk (1 jaar) mijn huis aan 1 persoon en sta zelf ook nog ingeschreven. Nu kreeg ik de vraag van mijn verhuurder of zijn vrouw en 3 minderjarige kinderen ook in het huis kunnen wonen en zich dus ook in laten schrijven bij de gemeente. Heeft dit gevolgen voor mijn hypotheekrenteaftrek en belastingen? Ik begreep namelijk van een kennis dat e.e.a. veranderd als ik het huis aan meer dan 2 mensen verhuur. Reactie infoteur, 18-09-2017
Beste Martha,
Als u aan meerdere personen verhuurt, kan het om meer gaan dan een kamerverhuur. In dat geval zal de woonruimte die de huurders innemen in box 3 gaan vallen. Stel zij huren 20% van uw woning en zijn bij u ingeschreven, dan is dus 20% van de hypotheekrente niet meer aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Piet, 13-11-2015 19:42 #58
Geachte,

Mijn vriendin moet ivm omstandigheden haar huis uit. Nu wil ik haar en haar kinderen in huis nemen.
Is het mogelijk een gedeelte van mijn woning aan haar te verhuren zodat zij haar huursubsidie en andere toeslagen behoud?

mvg Reactie infoteur, 14-11-2015
Beste Piet,
Dat kan als zijn in uw huis een eigen zelfstandige woonruimte (met keuken en dergelijke) heeft.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Door, 08-09-2015 21:15 #57
Als ik alleen een aow uitkering heb mag ik dan een kamer in mijn huis verhuren zonder dat ik gekort word op mijn alleenstaande aow uitkering? Reactie infoteur, 09-09-2015
Beste Door,
Als u alleen een kamer verhuurt en niet de kosten van het huishouden deelt of voor elkaar zorgt, dan mag dat. De SVB kan wel bij u navragen hoe het in elkaar steekt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wineke, 04-09-2015 23:42 #56
Beste,
Mag je een kamer verhuren in je koophuis aan een stichting die aan een paar mensen in de buurt zorg verleend op afroep? Reactie infoteur, 05-09-2015
Beste Wineke,
Dat mag, maar de kamerverhuurvrijstelling geldt niet voor een onderneming. Zodra het meer dan een kamer wordt, kan de gemeente bezwaar maken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jeando, 07-08-2015 22:00 #55
Beste,
Een ietwat gerelateerde vraag. Wij hebben nu een huis met hypotheekrenteaftrek, waar mijn partner werkt en wij wonen met gezin. We overwegen een nieuw woonhuis te kopen. Werken aldaar is niet mogelijk, dus zijn we aan het overwegen om een deel van het huidig huis te verhuren. Vraag is of dit met verhuurbedrijf zou moeten gebeuren of dat we eventueel gebruik zouden kunnen maken van de Leegstandswet als dit deel van de woning niet verkocht zou kunnen worden (wat ook nog een optie is). De adviezen tot nu toe zijn nogal divers. Sommigen menen dat we sowieso moeten verhuren (ook als optie tot pensioen zelfstandige) en niet moeten willen verkopen. Een erg lastige keuze We zouden het huis bij verkoop (geheel) met overwaarde kunnen verkopen. Wat de verschillende opties belastingtechnisch voor gevolgen hebben is ook een raadsel. Bovendien; moeten we de woning dus wel/niet splitsen voor kamerverhuur in deze constructie? Heeft u nog bijkomend advies? Waar moeten we aan denken? Wat wel/absoluut niet doen?
Hopelijk is de vraag duidelijk genoeg; bij voorbaat dank voor reactie. Reactie infoteur, 08-01-2018
Beste Jeando,
1. Als uw twee woningen hebt, hebt u maximaal drie jaar een dubbele hypotheekrenteaftrek als het eerste huis leeg te koop staat:

https://financieel.infonu.nl/belasting/160563-eigenaar-van-twee-woningen-verhuisregeling-2017-en-2018.html

2. Als u meer van het huis verhuurt dan een paar kamers aan verschillende personen, is er voor dat deel van het huis geen hypotheekrenteaftrek omdat dat deel dan als vermogen in box 3 wordt gezien.
3. Verhuren mag u zelf regelen. Soms, bijvoorbeeld als u meerdere kamers gaat verhuren, is er een vergunning nodig van de gemeente. Als u het hele huis verhuurt, is dat, als het geen vakantiehuis wordt voor toeristen, belastingvrij maar is er geen hypotheekrenteaftrek.
4. Vraagt u zich grondig af waarom u twee woningen wilt hebben, want dat betekent meestal ook dubbele lasten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Margriet, 04-08-2015 17:49 #54
Geachte lezer,
Mijn schoonouders hebben een vrijstaande woning. Boven de garage heeft mijn schoonvader een aparte woning gemaakt met een keukentje, badkamer en twee slaapkamers. Deze woning heeft een deur achterom maar geen apart huisnummer.
Ze hebben dit wel eens verhuurd aan vrienden op de fiets of kennissen. Nu willen ze het voor langere periode verhuren.
Wat is het advies over een huurcontract? En hoe zit het met de inkomsten? Is de kamerverhuurvrijstelling van toepassing? En is dit bedrag inclusief of exclusief eventuele bijkomende kosten zoals g/w/e internet, meublering etc?
Dit is handig om te weten in het bepalen van de huurprijs.
Alvast hartelijk dank voor uw antwoord. Reactie infoteur, 18-09-2017
Geachte Margriet,
Wordt er aan meerdere personen verhuurd, dan zijn in verband met de vrijstelling meerdere contracten het voordeligst. Het bedrag is inderdaad inclusief eventueel bijkomende kosten voor het gebruik van de kamer.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Huub, 30-07-2015 12:49 #53
Ik heb een koophuis en dit ruim 9 jaar geleden alleen gekocht. Heb nu al bijna 3 jaar een kamer verhuurd, aan een student voor de tijd zijn studie duurt. Dit alles valt onder de kamerverhuurvrijstelling vlgs de belastingdienst. Een beetje extra inkomsten en gezelligheid, daar ik op dat moment toch alleengaand was. Nu ben ik bijna 2 jaar in een relatie, maar wonen nog apart. Ik koop en zij gehuurd (elders). We hebben het plan om samen te wonen en dan wel in mijn koophuis. Dit is immers vwb woonlasten voordeliger dan huren, ook omdat ik reeds een aanzienlijk deel heb kunnen aflossen. Bovendien willen we eerst hebben kunnen samenwonen alvorens we zelf iets samen gaan kopen. Mijn vraag is nu, wat er 'geregeld' moet worden. Als zij bij mij komt wonen, betaalt ze bij wijze van 'helft' mee van de woonlasten. Echter zij is geen 'huurster'. De student die bij mij reeds een kamer heeft gehuurt, blijft er vooralsnog voor de duur van max. 2 jaar (studieduur). Bijvoorbaat dank voor uw antwoord. Reactie infoteur, 30-07-2015
Beste Huub,
Als er geen notarieel samenlevingscontract is, houdt iedereen zijn eigen bezit. Uw partner is tot die tijd of totdat er een kind is, niet uw fiscale partner. Als u niets regelt, verandert er voor u fiscaal niets zij het dat zij bereid is mee te betalen aan de kosten van de woning.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bep, 29-07-2015 22:11 #52
Ik heb een vraag, ik heb een huurwoning en heb toestemming van de woningbouwver om mijn App voor een jaar onder te verhuren daar wij voor 25 weken in Spanje verblijven en de rest van het jaar op de camping. De onderhuurder betaald de huur en de verbruikerskosten van de woning aan mij en ik betaald de woningbouw en staat ook ingeschreven op het adres maar wij blijven de hoofdbewoners van de woning en staan ook op dit adres ingeschreven. en met toestemming van de woningbouw kunnen ze waarschijnlijk blijven totdat ze zelf een woning hebben gevonden daar ze liever hebben dat het bewoond wordt dan dat het leeg staat. De huur is 580 euro pm, heeft dit consequenties voor de belasting voor mij? Reactie infoteur, 30-07-2015
Beste Bep,
U hebt een woonadres nodig en dat is het verhuurde appartement. Dat kan op gespannen voet met elkaar staan als u huurtoeslag krijgt. Als de verhuur langer dan zes maanden is, betaalt u over de huur geen belasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sandra, 29-07-2015 19:01 #51
Beste infoteur,

Een kennis van mij zit financieel in de problemen. (Achterstallige rekeningen / deurwaarders / beslaglegging op loon) Hij wil gebruik gaan maken van de schuldsanering / bewindvoering, maar staat momenteel nergens ingeschreven, wat volgens hem wel een vereiste is.
Ik heb een koophuis en zou er voor open staan dat hij zich bij mij inschrijft en een kamer huurt, tenzij dit geen nadelige gevolgen voor mij zal hebben.
Ik woon alleen en heb boven 2 slaapkamers (beiden voorzien van sloten).
De slaapkamer die ik dan zou verhuren is wel gemeubileerd en dat wil ik bij voorbaat zo houden. Kan een deurwaarder daar dan beslag op leggen? (Op mijn spullen?) En zitten hier in het geheel voor mij risico's aan vast?
Bij voorbaat dank, groetjes Sandra Reactie infoteur, 30-07-2015
Beste Sandra,
1. Als iemand geen woonadres heeft in een gemeente, dan kan de gemeente waar hij zich voor schuldhulpverlening meldt, een briefadres (postadres) opnemen. Een woonadres is nodig voor eventuele toeslagen.
2. Waar u aan moet denken is dat u een huurder niet zo maar weer uit huis krijgt. Een deurwaarder kan beslag proberen te leggen op de spullen in de gehuurde ruimte en dan is het zaak dat u kunt aantonen dat het uw bezit is en niet van de huurder.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

B. P., 12-07-2015 12:03 #50
Wij willen een huis kopen (zonder hypotheek) voor onze zoon van 16 jaar omdat hij gaat studeren in een plaats welke niet op reisafstand ligt.
Hij zal zich moeten laten inschrijven in die gemeente als (mede) bewoner.
Nu willen we ook een kamer gaan verhuren aan een mede student. Als deze medestudent boven de 18 jaar is kan hij (in mijn mening) als hoofdbewoner worden ingeschreven en heeft hij recht op huurtoeslag.
Als echter de medestudent onder de 18 jaar is heeft hij geen recht op huurtoeslag en maak het m.i. niet uit wie de hoofdbewoner is. Het huis komt dus bij ons in box 3 en dan hebben wij niet te maken met de kamerverhuurvrijstelling.
Is dit een juiste aanname? Reactie infoteur, 13-07-2015
Beste B.P.,
Alleen wie ook zelf in het huis woont en eigenaar is kan gebruik maken van de kamerverhuurvrijstelling. Voor u is het dus box 3. De huurtoeslag kan door de medestudent worden aangevraagd als sprake is van een zelfstandige woonruimte.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Steffi, 07-07-2015 21:16 #49
Hallo,
Ik ben zelfstandige schoonheidsspecialiste en doe dit thuis. Mijn ruimte wordt te klein en mijn grootouders hebben thuis een grote ruimte over. We zijn er al over bezig geweest alles te verhuizen naar daar, maar we vragen ons af als dit wel mag en waar of hoe we dit kunnen regelen. Er zal dan waarschijnlijk ook huur moeten betaald worden?
mvg, Steffi Reactie infoteur, 08-07-2015
Hallo Steffi,
Als er veel bezoekers zijn, is er eigenlijk een vergunning van de gemeente nodig voor zakelijk gebruik. De kosten van de huur kunt u gewoon als zakelijke kosten aftrekken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Annie, 04-07-2015 15:14 #48
Hoi,

Mijn partner en ik gaan uit elkaar. Het huis staat te koop. Wanneer het verkocht is wil ik even met mijn dochter bij mijn moeder gaan wonen, zij heeft een koophuis. Ik wil echter voorkomen dat mijn moeder en ik fiscaal partners worden ivm de toeslagen die ik krijg als alleenstaande ouder. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Kan ik een kamer huren bij mijn moeder? Of zijn er andere manieren? Reactie infoteur, 05-07-2015
Hoi Annie,
Als u met uw dochter bent ingeschreven op het adres van uw moeder en u was op 31 december 2014 27 jaar of ouder, dan worden jullie automatisch fiscale partners. Met een officiële verhuur (met huurcontract en aantoonbaar betaalde huur) is dit regelmatig te voorkomen maar de Belastingdienst wordt argwanend wanneer het ook om familiebanden gaat. U zult waarschijnlijk niet meer als alleenstaand worden gezien, omdat een gezamenlijke huishouding voor de hand ligt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ferdinnanda, 10-06-2015 02:06 #47
Best,

Ik en mijn vriend gaan uit elkaar wij hebben samen 2 kinderen die ook erkend zijn door hem. Op dit moment wonen wij in een huurhuis (vrije sector) maar omdat wij onze tweeling nog even niets willen laten weten over het uit elkaar gaan, blijf ik voorlopig bij hem wonen. Alleen betaal ik dan een deel van de huur. Hij wil dan een huurcontract opstellen. Is dit mogelijk? Ook als je kinderen hebt met diegene? Ben ik dan nog steeds z'n toeslagpartner?

Graag verneem ik dat,

Mvg Anna Reactie infoteur, 10-06-2015
Beste Ferdinnanda,
Samen op hetzelfde adres met twee minderjarige kinderen betekent dat jullie toeslagpartners zijn. Een huurcontract zal door de Belastingdienst zeer waarschijnlijk niet worden geaccepteerd en zou zelfs als een poging tot fraude kunnen worden gezien. Een uitzondering zou kunnen worden gemaakt als er in het huis een zelfstandige woonruimte is waar u met uw kinderen apart verblijft, maar dan nog. Er moet dan ook geen samenlevingscontract zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bert, 24-05-2015 14:06 #46
Beste infoteur,

Wat U zegt: Eigenlijk zou dat herberekend moeten worden naar de huur van het huis exclusief de onderhuur.
Dat betekent dus dat er een klein stukje huursubsidie zou verdwijnen aangezien ik slechts een klein stukje van de totale woonoppervlakte van het huis huur, zo'n 10% ervan hooguit?

Het zal een zeer serieus huurcontract zijn met maandelijkse bankafschriften, ook geen probleem dus?
Ik ben wat contracten etc. betreft zeer secuur zodat er nooit onduidelijkheden en/of problemen kunnen ontstaan.

Wat U zegt; De vergoedingen voor andere zaken dan gas, licht en water kunnen worden gezien als betaling aan een gezamenlijke huishouding.
Zou ik dan een all-in huurprijs in het contract moeten opnemen, zonder de rest (gebruik keuken/douche etc.) gespecificeerd?

met vriendelijke groet
Bert Reactie infoteur, 24-05-2015
Beste Bert,
1. Ik probeer uw voorstel te bekijken zoals de Belastingdienst dat zou kunnen doen en dan zou men de huur kunnen herberekenen. Dit naar analogie met de hypotheekrenteaftrek voor een koopwoning wanneer een deel van de woning is verhuurd (ook dan is een deel niet aftrekbaar). Maar uw zus kan ook de huur doorgeven die ze betaalt (ze betaalt die immers), en dit gewoon afwachten.
2. U kunt ervoor kiezen om het te houden bij de huur van een kamer. Een beetje gekunsteld blijft het dan wel. Bovendien staat niet elke verhuurder onderverhuur toe.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Erik, 24-05-2015 12:04 #45
Mijn vrouw heeft een progressieve ziekte en we zijn pas verhuisd naar een aangepaste huurwoning. Het koophuis wat wij achterlieten wil ik houden, want het zit er dik in dat ik over 4 -5 jaar de aangepaste woning moet verlaten (en dus terug moet) omdat de ziekte in een andere fase is beland. Ik sta nog ingeschreven in het koophuis en denk dat zo te houden omdat ik van het zg "fiscaal partnerschap" alleen maar nadeel heb.

Wat zijn mijn opties om vwb het koophuis uit de kosten te komen (ik hoef er niet aan te verdienen)? Bruto lasten van het koophuis zijn iets van 1.500 euro waarvan 1.200 euro rente. Netto iets van 900 euro.
Kan ik een kamer verhuren onder de kamerverhuurvrijstelling en een andere deel (bv nog een kamer) onder box 3? Of zijn er betere constructies denkbaar (bv met kostgangers). Liefst constructies met zo min mogelijk gedoe. Reactie infoteur, 23-09-2017
Beste Erik,
De kamerverhuurvrijstelling en de kostganger naar box 3 is mogelijk als u in de koopwoning bent ingeschreven en daar woont. Het daar ook wonen, kan een probleem zijn. Als dat een probleem is, is volledig verhuren eenvoudiger, maar dan is er geen hypotheekrenteaftrek. Overigens kan bij een hypotheek een bank via het huurbeding een verhuur ook blokkeren of ongedaan maken. Ook als u via Airbnb verhuurt:

https://financieel.infonu.nl/hypotheek/134397-huurbeding-in-hypotheekakte-huis-ontruimd-ook-bij-airbnb.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bert, 23-05-2015 21:17 #44
Beste infoteur,

Ik zit eraan te denken een tijdje een kamer te huren bij mijn zus aangezien ik weer een huisje in mijn oude streek wil proberen te vinden, ik woon nu erg ver weg. Ze woont in een huurwoning en is 100% afgekeurd (WIA).
Hiervoor zou ik een schriftelijke huurovereenkomst willen afsluiten voor onbepaalde tijd waarin alles staat mbt. de hoogte van de huur en eventuele andere vergoedingen mbt. gas.licht/water/meubels/keukengebruik/internet etc. Tevens de huur overmaken maandelijks per bank. Voor het feit dat ik slechts een kamer huur dus de nodige bewijsstukken.

Twee vragen in verband hiermee;
1 Bij UWV moet men sommige andere inkomsten opgeven, uit arbeid bijv. Dit is echter geen arbeid en over inkomen uit kamerverhuur is bij het UWV niets terug te vinden. Dus?

2 Ze heeft een flinke huurtoeslag en bij de berekening ervan vraagt men hoeveel medebewoners heeft U?
Een medebewoner is iemand die bij u in huis woont en die op uw adres staat ingeschreven. Bijvoorbeeld uw kind, een familielid of iemand anders. Uw toeslagpartner is geen medebewoner. Ook een onderhuurder is geen medebewoner.

Ik ben dus een onderhuurder en dus geen medebewoner maar wel weer familie. Dus hoe zit dit nu precies?

Bij voorbaat dank
Bert Reactie infoteur, 24-05-2015
Beste Bert,
1. Als uw zus alleen WIA ontvangt en geen toeslag vanuit de bijstand, zijn inkomsten uit verhuur niet van invloed op haar uitkering.
2. Als kamerhuurder bent u inderdaad een onderhuurder. Wat wel kan spelen is dat de huur die uw zus betaalt en de huurtoeslag gebaseerd zijn op de huur van het hele huis. Eigenlijk zou dat herberekend moeten worden naar de huur van het huis exclusief de onderhuur.
3. Tot slot doet de Belastingdienst, als u op hetzelfde adres bent ingeschreven, nogal eens moeilijk over verhuur aan familie. Dat betekent dat het echt een serieus huurcontract moet zijn en dat u aantoonbaar uw huur betaalt. De vergoedingen voor andere zaken dan gas, licht en water kunnen worden gezien als betaling aan een gezamenlijke huishouding.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Willy, 19-05-2015 20:20 #43
Beste,

Ik ben van plan om een gedeelte van mijn woning te verhuren als hospita aan een jonge vrouw met 2 kleine kinderen die dringend opzoek zijn naar woonruimte. Heeft dit invloed op haar toeslagen en wordt zij mijn toeslagpartner? Zij huurt dan 2 slaapkamers, een woonkamer en mede gebruik van keuken badkamer tuin en wc. Reactie infoteur, 20-05-2015
Beste Willy,
Zij wordt niet uw toeslagpartner als ze aantoonbaar bij u huurt en jullie geen gezamenlijke huishouding hebben.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lies, 15-05-2015 21:27 #42
Ik heb een koopwoning en ben alleenstaande moeder. Als ik mijn zolderkamer zou verhuren. Komt dan mijn alleenstaande ouderkorting en dat soort dingen te vervallen? Ik vraag ongeveer 400 euro per maand voor de kamer incl? Reactie infoteur, 16-05-2015
Beste Lies,
De huur heeft geen invloed op uw alleenstaande ouderkorting als de kamer aantoonbaar (huurcontract) aan een vreemde wordt verhuurd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maup, 15-05-2015 07:59 #41
Beste Zeemeeuw,

Bedankt voor je reactie. Begrijp ik het dan goed, ik kan na de scheiding een kamer gaan huren bij mijn ex? En ben dan geen fiscale partner meer. Of mag ik me ingeschreven laten staan op het oude woonadres en elders wonen?

Graag nog je reactie
Maup Reactie infoteur, 15-05-2015
Beste Maup,
Hoofdregel is dat u ingeschreven moet staan op het adres waar u ook woont en dat is met een vakantiepark natuurlijk lastig. Soms is het mogelijk om u in te schrijven op een tijdelijk briefadres, maar daarvoor kunt u het beste contact opnemen met de gemeente. In uw gemeente zitten wellicht meer mensen met hetzelfde probleem.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maup, 12-05-2015 16:31 #40
Ik ben bijna rond met mijn echtscheiding. Daarna wil ik op een recreatiepark gaan wonen. Ik heb de gedachte om een kamer te gaan huren bij mijn ex omdat ik een vast woonadres nodig heb om te kunnen verblijven op het park. Uiteraard blijf ik onder de grens vrijstelling verhuur.

Ben ik dan alsnog weer een fiscale partner?

Zijn er nog andere opties? Reactie infoteur, 12-05-2015
Beste Maup,
Nu de scheiding is aangevraagd, bent u geen fiscale partner meer van uw bijna ex. Als u ervoor kiest om in geheel 2015 nog fiscale partners te zijn, kan dat overigens nog wel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Uutentuus, 06-05-2015 22:40 #39
Ik heb 2 kostgangers in mijn B&B. Moet ik voor de aangifte 2015 het bedrag opsplitsen in huurkosten en ontbijt/maaltijden+servicekosten?
Op deze manier kan ik onder de grens blijven van € 4950. Anders moet ik ze vragen naar elders te vertrekken. Ze staan ingeschreven bij de GAB vanwege hun werk. Ik weet niet hoe lang de werkzaamheden zullen duren.
Graag richtlijnen hoe dit op te lossen om niet in de moeilijkheden te komen.
Vriendelijke groet, uut en tuus Reactie infoteur, 07-05-2015
Beste Uutentuus,
Zolang u alleen met de huuropbrengst onder de vrijstelling blijft, zit u goed. U geeft inderdaad alleen de huur op conform huurcontract.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ron, 04-05-2015 12:30 #38
Beste Zeemeeuw,

Mijn vrouw en ik willen een kamer huren in het koophuis van mijn schoonmoeder en willen uiteraard zorgen dat we onder het bedrag voor kamerverhuurvrijstelling blijven. Nu ben ik zelf een ZZP-er en sta bij de KvK ingeschreven als "eenmanszaak" en zie mijzelf dan ook niet als een "onderneming". Ik gebruik het adres als postadres en mijn activiteiten beperken zich tot het werken op een laptop, dit zou ik dan doen op onze kamer of aan de eettafel, maar ben ook vaak bij klanten aan het werk. In de voorwaarden staat dat de huurder geen "onderneming" mag zijn. Is dit dan op deze manier voor een eenmanszaak mogelijk toch een probleem?

Ik verneem graag.
Hartelijke groet,
Ron Reactie infoteur, 05-05-2015
Beste Ron,
Als u privé huurt en ook zakelijke activiteiten aanhoudt, huurt strikt genomen niet de onderneming. De huur is niet zakelijk. Als uw bedrijf hier huurt, wordt dat anders.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Carla, 29-04-2015 18:06 #37
Geachte heer/mevrouw,

Ik huur een zogenoemde hospitakamer. Mijn verhuurder en ik wonen dus in hetzelfde huis. Ik huur de zolderverdieping en we maken gezamenlijk gebruik van de badkamer, woonkamer en keuken. Ik zal hier zo ongeveer 2 maanden blijven.
Mijn verhuurder wil liever niet dat ik me inschrijf op het adres. Nu vroeg ik me af of ze dit mag weigeren?
Mogen hospitakamer verhuurders weigeren dat je als huurder je inschrijft op het adres? Of zijn ze juist verplicht dit toe te staan?

Bij voorbaat dank voor uw tijd en reactie. Reactie infoteur, 30-04-2015
Geachte Carla,
Het kan zijn dat een verhuurder van een hospitakamer liever niet heeft dat een huurder zich daar ook inschrijft, maar een verhuurder kan dit ook niet verbieden. Wel kan een verhuurder van een hospitakamer zonder opgaaf van redenen de eerste negen maanden de huur voor de kamer opzeggen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Diana, 28-04-2015 08:50 #36
Hoi ik heb een appartement in de binnenstad die ik al jaren te koop heb staan en op basis van de leegstandswet verhuur. Het appartement staat 40.000 onder water maar wordt nog steeds niet verkocht. Ook zijn mijn huurinkomsten lager dan hetgeen wat er netto uitgaat per maand. Wij wonen met ons gezin in een ander appartement. Mijn man had deze al voordat we samen waren. Ook dit appartement staat 20.000 onder water maar is net wat groter waardoor we er als gezin kunnen wonen. Er moet echt een oplossing gaan komen voor mijn appartement in de stad. Ik hoor dat steeds meer mensen verhuren via booking.com of airb&b en de inkomsten liggen dan aanzienlijk hoger. Mocht mijn huidige huurster opzeggen overweeg ik om deze weg in de slaan. We gaan er onderdoor als deze situatie zo doorgaat. De vraag is: mag ik mijn appartement verhuren als soort van B&B? Reactie infoteur, 28-04-2015
Hoi Diana,
Voor een B&B zal waarschijnlijk een vergunning nodig zijn, bovendien moet de bank ermee akkoord gaan. Af en toe iemand in huis zal nog wel kunnen, maar sommige gemeentes houden vooral airb&b in de gaten in verband met de af te dragen (toeristen)belasting en de mogelijke overlast voor de buren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Annemiek, 23-03-2015 09:58 #35
Goedemorgen,
Ik krijg in april voor het eerst mijn aow. Ik verhuur tijdelijk woonruimte aan 2 personen op een
jaar huurcontract. Heeft dit gevolgen voor mijn aow?
Vriendelijk groet, Reactie infoteur, 23-03-2015
Beste Annemiek,
Neen dat heeft geen gevolgen voor de AOW, ze hebben hun eigen huishouding.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Van Tongerloo, 15-03-2015 10:44 #34
Ik huur als particulier een bedrijfspand en verhuur dit door aan bedrijven in welke box val ik? Reactie infoteur, 15-03-2015
Beste Van Tongerloo,
Als u dit als particulier doet, valt het pand in box 3.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sclarisse, 06-03-2015 23:41 #33
Ik wil een huis kopen met een hypotheek, om het vervolgens aan drie losse huurders te verhuren (voor onbepaalde tijd). Kan ik dit dan beter in (bijvoorbeeld) een bv onder brengen of kan dit ook zonder bedrijfsconstructie? En wat voor belasting over de huur inkomsten komt hierbij kijken? Verandert dit als ik zelf ook in het huis ga wonen? Reactie infoteur, 07-03-2015
Beste Sclarisse,
U kunt dit zowel als particulier als via een bv doen. Als particulier is het box 3 vermogen en is de huur belastingvrij. Als bv is het zakelijk vermogen en wordt er btw berekend en afgedragen. Als u er ook zelf gaat wonen is uw deel van het huis box 1.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Willem, 28-02-2015 22:56 #32
Ik woon in Duitsland (eigen woning) maar werk in Nederland, betaal belasting in Nederland. Nu wil ik een pand in Duitsland kopen, met eigen geld (7 appartementen) en deze verhuren. Moet ik hierover belasting in Duitsland betalen of valt dit ook onder het Nederlands belasting stelsel. Moet ik als particulier 1,2% vermogensbelasting betalen of inkomstenbelasting. Reactie infoteur, 01-03-2015
Beste Willem,
Dit is zolang u in Nederland belastingplichtig bent, vermogen in box 3. Een dubbele heffing voor de inkomstenbelasting kan worden voorkomen door dit bij uw aangifte inkomstenbelasting aan te vinken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Erik, 24-02-2015 12:06 #31
Beste redactie,

Kun je bij 2 huurders, een onder de vrijsteling laten vallen en de ander het verhuurde gedeelte in box3 plaatsten, een combinatie dus?

m vr gr erik Reactie infoteur, 24-02-2015
Beste Erik,
Ja dat kan en de vrijstelling geldt niet voor het deel met commerciële kamerverhuur, seizoensgebonden verhuur of de verhuur van de hele woning. Het moet om particuliere kamerverhuur gaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ad, 08-02-2015 17:19 #30
Wat zijn de gevolgen in box 1 voor het overschrijden van het belastingvrije bedrag per jaar, minder Ewf omdat dat deel naar box drie gaat, maar hoe zit het met hypotheekrente is die wel 100% aftrekbaar? Reactie infoteur, 09-02-2015
Beste Ad,
In dat geval wordt het verhuurde deel box 3. Als dat 20% van de woning is, dalen ook de hypotheekrenteaftrek en ewf met 20%.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Klaas, 02-02-2015 18:16 #29
Ik heb een eigen woning tot mijn bezit.Nu wil mijn vriendin haar woning te koop zetten en dan wil ze tijdelijk bij mij inwonen tot haar de woning is verkocht.Welke stappen moet ik nu nemen? Reactie infoteur, 03-02-2015
Beste Klaas,
De stappen zijn afhankelijk van wat u wilt. Als u de vriendin een kamer wilt verhuren stelt u een huurcontract op. Als jullie gaan samenwonen, hoeft u niets te doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M. Hooijmans, 25-01-2015 20:40 #28
Ik heb een huis gekocht met zoveel ruimte dat mijn neef er ook bij zou kunnen wonen. Er is een tweede badkamer en keuken die hij zou kunnen gebruiken, en een grotere kamer als woonkamer. Er is geen zelfstandige voordeur. Ook wil ik hem een bedrag van 300 euro p.m. laten betalen. Kom ik in aanmerking voor kamerverhuurvrijstelling? Zijn er nog andere wettelijke zalen waar ik rekening mee moet houden wil ik niet later in de problemen komen? Reactie infoteur, 26-01-2015
Beste M. Hooijmans,
Zolang u alleen de kamer verhuurt en niet de rest, voldoet aan de voorwaarden van de kamerverhuurvrijstelling. Als het een huis met hypotheek is, is verhuur alleen toegestaan met toestemming van de bank.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J., 19-01-2015 20:57 #27
Ik ga met twee vriendinnen samenwonen, we betalen €1.250 per maand. Alleen zal ik de enige zijn met een huurcontract met de eigenaren, de twee vriendinnen betalen dan hun deel van de huur (beide 1/3) aan mij wat ik dan naar de huiseigenaren overmaak. Ik maak hier geen winst op. In hoeverre wordt dit beschouwd als inkomsten door de belastingdienst?
Bedankt! Reactie infoteur, 19-01-2015
Beste J,
Als de twee anderen op hun afschrift aangeven dat dit voor het betalen van de huur is en u het hiervoor gebruikt, wordt het niet als inkomen of schenking gezien. U kunt ook een contract opstellen met de anderen voor een soort van onderverhuur.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Esther, 16-01-2015 14:23 #26
Als ik prive een pand voor opslag wil gaan verhuren aan een bedrijf, hoe werkt dit voor de belasting? Ben ik btw verschuldigd? Is het belastingvrij? Hoe wordt dit met inkomstenbelasting geregeld? 1.2 %? Hoor dit graag. Reactie infoteur, 17-01-2015
Beste Esther,
Als u als particulier verhuurt, bent u niet belastingplichtig. Het pand wordt belast in box 3 en de huur is belastingvrij.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Toos, 02-01-2015 20:41 #25
Ik kan huisje huren, maar verhuurder zegt dat ik niet kan inschrijven in die gemeente en ook geen post kan ontvangen. Wat nu? en waarom zou dat niet kunnen, zijn er andere mogelijkheden? Reactie infoteur, 04-01-2015
Beste Toos,
Voor een vakantiewoning geldt in de meeste gemeenten dat die niet permanent bewoond mag worden als een eigen huis. Waarschijnlijk is dat de reden. U kunt altijd wel een postadres openen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Martin, 30-12-2014 18:20 #24
Mijn dochter en schoonzoon willen een woning kopen. Nu zegt men dat als ik en mij vrouw er bij in zouden gaan wonen (huren) ik een deel van mijn AOW zou moeten inleveren? Als wij ouders 350 euro huur gaan betalen heeft dat dan nog consequenties voor de kinderen? Reactie infoteur, 31-12-2014
Beste Martin,
Als u uw eigen huishouding voert en een geldig huurcontract hebt, heeft dat geen gevolgen voor uw AOW. De huur is onbelast. Wel zal uw dochter minder hypotheekrenteaftrek hebben, omdat een deel van het huis verhuurd is. Voor verhuur van een huis met hypotheek is bovendien toestemming van de bank nodig.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bert, 20-12-2014 23:28 #23
Ik wil evt. enkele kamers van mijn appartement (die ik in de komende jaren op wil knappen maar waar ik niet woon en ook niet op ingeschreven sta) verhuren aan een Stichting die btw plichtig is. De bedoeling is dat huurprijs (als dat kan) dan incl. energie en water is. De waarde van het appartement staat nu, en al jaren in box 3 en ik betaal er ieder jaar in box 3 1.2% belasting over.
Vragen:
- Zijn er beperkingen, zoals bijv belastingvrij verhuren oid omdat de Stichting een onderneming of is? Of is de huuropbrengst sowieso belastingvrij?
- Moet ik rekening houden met een evt vrijgesteld bedrag?
- En/of wat zijn evt. andere mogelijkheden voor het beste resultaat of opbrengsten?

Met vriendelijke groeten, Bert Reactie infoteur, 21-12-2014
Beste Bert,
Als u als particulier verhuurt (pand in box 3), is de huuropbrengst belastingvrij. Tot circa 700 huur per maand gelden er allerlei regels voor verhuur (puntenstelsel), daarboven is de huurprijs vrij. Bij een appartement kan de vereniging van eigenaren nog een spaak in het wiel steken. Ook kan een gemeentelijke vergunning noodzakelijk zijn (afhankelijk van de werkzaamheden van de stichting).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jos, 18-12-2014 13:28 #22
Wij willen in 2015 een deel van onze koopwoning gaan verhuren. Dit deel zal een aparte ingang, sanitair en keuken hebben. Stel dat wij er 700 euro voor kunnen vragen, inclusief 100 euro energie en water, welk deel is dan belastingvrij en welk deel wordt dan in box 3 belast? Behouden wij onze hypotheekrenteaftrek of komt die te vervallen? Zijn er nog meer financiële en fiscale consequenties die wij hier wellicht over het hoofd zien? Stel dat ik deze ruimte ga gebruiken voor mijn praktijk (gezondheid), wat zijn daar de financiële en fiscale consequenties van? Reactie infoteur, 19-12-2014
Beste Jos,
Als u voor dit bedrag een jaar kunt verhuren, komt u boven de kamerverhuurvrijstelling uit. Bovendien kan een deel van de woning meer inhouden dan de verhuur van een kamer. In dat geval zal het verhuurde deel naar verhouding van de waarde van de woning per 1 januari terecht komen in box 3. Als u er uw praktijk vestigt, is het de vraag hoe u dit gaat regelen. Wellicht wordt het een onderdeel van uw onderneming of verhuurt u de ruimte aan uw onderneming.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nicole, 16-12-2014 10:23 #21
Ik wil bij mijn moeder de bovenverdieping van haar huis huren. Er is geen eigen opgang. Ik moet via haar gedeelte (gang) naar de trap naar boven maar er is wel een keuken gemaakt boven. Kan mijn moeder dit belastingvrij verhuren?

Gr.
Nicole Reactie infoteur, 16-12-2014
Beste Nicole,
Een bovenverdieping is meer dan een kamer alleen. Dat zou betekenen dat de bovenverdieping nog wel belastingvrij kan worden verhuurd maar dat tegelijkertijd de bovenverdieping in box 3 van de inkomstenbelasting terecht komt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Simone, 14-12-2014 12:32 #20
Hierboven staat dat 1 van de voorwaarden om in aanmerking te komen voor kamerverhuurvrijstelling is dat de verhuur niet van korte duur mag zijn. Maar wat wordt er precies verstaan onder 'van korte duur'? Reactie infoteur, 14-12-2014
Beste Simone,
Dan kunt u denken aan de verhuur aan vakantiegangers of elke maand een andere huurder.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jennifer, 03-12-2014 11:55 #19
Mijn ouders wonen in een huis wat in wezelijk een pand is met 2 woningen. begane grond: 2 kamers, keuken en badkamer, 1ste verd. 2 kamers en keuken, 3de verdieping 2 kamers badkamer. Ik woon sinds kort met mijn 2 dochters bij ze in, wachtend op regelen verblijfsvergunning van buitenlandse man. Zodra ik werk wil ik huur betalen, maar gezien zij zorgtoeslagen, hypotheek, aow etc hebben wil ik hun ook niet benadelen. Wat is voor hun voordeliger, kamerhuurvrijstelling of wat u noemt box 3 vermogen?
Hartelijk bedankt voor uw antwoord,
Jennifer Reactie infoteur, 03-12-2014
Beste Jennifer,
Bij de kamerverhuurvrijstelling houden uw ouders de hypotheekrenteaftrek en betalen geen belasting over de waarde van het huis. In box 3 betalen zijn 1,2% over de waarde van het deel van het huis dat door u is bezet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ingrid, 26-11-2014 12:39 #18
Moeten wij belasting betalen over de vriend van onze dochter wanneer hij voor 300 euro per maand bij ons woont? heeft werk, dus betaalt zelf al inkomsten belasting. wij hebben een koopwoning en zijn op belastinggebied 2 leken Reactie infoteur, 26-11-2014
Beste Ingrid,
Huurt hij bij u een kamer voor 300 euro per maand, dan is dat belastingvrij en heeft dit geen gevolgen voor de hypotheekrenteaftrek.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Suus, 21-10-2014 21:20 #17
Hallo,
Ik zit in een scheiding en heb nog geen zicht op een andere woning door allerlei omstandigheden. Mijn vriendin heeft mij aangeboden zolang bij hen te komen wonen. Zij hebben een soort van bed and breakfast-woning bij hen op het erf staan die nog ongebruikt is, maar in de toekomst daarvoor gebruikt gaat worden. Komen zij in aanmerking voor kamerverhuurvrijstelling als ze onder het bedrag blijven? Het gebouw maakt immers deel uit van hun eigen woning/hypotheek?

Groet, Suus Reactie infoteur, 22-10-2014
Beste Suus,
De kamerverhuurvrijstelling geldt alleen voor een verhuurde kamer in een eigen huis. Als het een bed and breakfast woning is, is daaraan vast niet voldaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sylvia, 14-10-2014 21:01 #16
Hallo ik wilde graag een kamer verhuren in onze koopwoning heeft dat gevolgen voor ons als we rond de 395,00 euro vragen? Met vr gr Reactie infoteur, 15-10-2014
Beste Sylvia,
De belastingdienst kijkt naar het bedrag per jaar (€ 4.748 in 2014). Ook met 395 euro gedurende twaalf maanden blijft u onder deze vrijstelling en zijn er geen gevolgen voor de hypotheekrenteaftrek.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Broos, 11-10-2014 12:40 #15
Wij hebben een eigen bedrijf, waar wij tzt (als het verkocht is) uit willen gaan, nu willen wij het huis van mijn moeder kopen om hier in de toekomst te gaan wonen. In de tijd tot onze woning/bedrijf verkocht is wil ik het aan een neef verhuren, hoe het best te handelen? en is dit voor de neef interessant?

Bij voorbaat dank Reactie infoteur, 23-09-2017
Beste Broos,
Het bedrijf aan uw neef verhuren kan zolang zijn werkzaamheden sporen met uw vergunning voor de onderneming. Het huis verhuren kan ook. Als u er zelf nog woont met de kamerhuurvrijstelling, en anders wordt dit huis voor u vermogen in box 3 (tweede woning). U hebt huurinkomsten en de neef kan wellicht goedkoop bij u huren. Als hij huurtoeslag wil ontvangen, moeten huur en woonruimte wel aan bepaalde eisen voldoen:

https://financieel.infonu.nl/belasting/118879-huurtoeslag-2016-2017-en-betaaldata.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

H,j, de Bruijn, 25-09-2014 21:55 #14
Ik heb een huurwoning in Rotterdam en verhuur een gemeubileerde kamer. De persoon die de kamer huurt staat ingeschreven bij de gemeente.Ik heb toestemming van de verhuurder van de woning. De huur bedraagt € 804,29. Ik ontvang geen huurtoeslag. Per maand ontvang ik
AOW-uitkering 1045,29
een klein pensioen 41,71
toeslag van de belasting ad 72.00
kamerverhuur 375,00 all/in
_______
Totaal inkomen per maand 1534,00

Heeft de onderhuur consequenties voor de belasting?
Zo ja mag ik dan de kosten van het onderhoud van de kamer zoals behangen, verven, reparaties e.d. aftrekken?

U bij voorbaat dankend voor het antwoord verblijf ik.
Met vriendelijke groet,
Mevr. H.J. de Bruijn

PS
Ik heb deze vraag al eens eerder gesteld aan de belastingdienst en het antwoord was dat in mijn geval de kamerverhuur belastingvrij is. Echter ik kan het nergens vinden op internet. Reactie infoteur, 26-09-2014
Beste H.j. de Bruijn,
Als u een kamer particulier onderverhuurt in een huurwoning waar u zelf als huurder woont, is de huur onbelast.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Zoë, 12-09-2014 16:33 #13
Hallo. Ik ben alleenstaande moeder met twee kinderen. Ik huur een huis van de woningbouw en sinds een paar maanden bied ik mijn nichtje onderdak aan.ze verblijft op de zolder kamer en betaald mij een bedrag van 150 Euro, kost en inwoning.mijn nichtje gaat nog naar school maar als het goed is krijgt ze studiefinanciering maar
dit is nog niet rond. Nu is mijn vraag kom ik in aanmerking voor belasting vrij verhuren. En hoe kan ik dit allemaal het beste regelen ook in verband mijn toeslagen. Graag hoor ik van u Reactie infoteur, 15-09-2014
Hallo Zoë,
Belastingvrij verhuren met de kamerverhuurvrijstelling is aan de orde bij een koopwoning. Bij een huurwoning hebt u eigenlijk toestemming voor onderverhuur nodig van de woningbouwvereniging. Die huuropbrengst is geen inkomen voor de toeslagen, maar zorg dan wel voor een huurcontract anders wordt uw nichtje als medebewoner voor de huurtoeslag gezien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jil, 18-08-2014 11:26 #12
Geachte heer/mevrouw,

Ik ben zelf huurder en betaal huur zonder belasting volgens mijn accountant. Ik wilde gebruik maken van belasting-aftrek door mijn appartement voor een groot deel als werkruimte te gaan gebruiken. Echter doordat ik geen belasting betaal heb ik hier dus geen voordeel aan. Ik heb een zelfstandig appartement dus incl. keuken. Klopt het dan wel dat ik geen belasting betaal over mijn huur aan de verhuurder?

Bij voorbaat dank! Reactie infoteur, 19-08-2014
Geachte Jil,
1. Cruciaal is hoe het huurrecht in uw geval is geregeld. Als u geen vakantiehuis huurt, betaalt u als particulier geen belasting over de huur, anders betaalt u btw. Maar het huurrecht kan ook vanuit de onderneming worden gevestigd en dan betaalt u wel btw over de huur.
2. Ook met een huurhuis in privé is aftrek mogelijk naarmate u meer van het huis voor de onderneming gebruikt en in of vanuit de woning uw geld verdient (inkomenseis). Een huurrecht vanuit de onderneming geeft automatisch recht tot aftrek.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Damen, 05-06-2014 21:27 #11
Wij willen een appartement kopen voor later. En nu voor een jaar of 5 verhuuren. Er komt geen hypotheek op. Wat zijn daar de gevolgen van voor de belasting. In verband met in komsten Reactie infoteur, 06-06-2014
Beste Damen,
Als u als particulier een appartement koopt om te verhuren is de waarde van het appartement vermogen in box 3 (in plaats van uw spaargeld), maar is de huuropbrengst belastingvrij.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 02-05-2014 16:47 #10
Beste Zeemeeuw,
Wij denken er over om ergens een huis te kopen met extra kamers voor onze ouders, zodat deze ook bij ons kunnen komen wonen. De vraag is; wat doet de belasting met onze huurinkomsten van onze ouders voor hun deel van de woning?
De ouders hebben een eigen opgang en keuken.

groet,

Peter Reactie infoteur, 03-05-2014
Beste Peter,
Er zijn twee mogelijkheden. Of u kunt gebruik maken van de kamerverhuurvrijstelling en houdt uw volledige hypotheekrenteaftrek, of uw zondert het deel van uw ouders fiscaal af. Hun deel in box 3 en de rest met hypotheekrenteaftrek in box 1. Daarbij is in optie 2 de huur onbelast.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Britt, 08-04-2014 10:52 #9
Goedendag,
Ik heb een complexe situatie: mijn vriend en ik zijn niet getrouwd, wonen op ander adres en zijn dus geen partners. Ik heb een woning mat 250 hypotheek, waarvan 100 aflossingsvrij (al voor 2001 gesloten) en deel banksparen/meegroei (2006 gesloten, in kader bijleenregeling). Hij wil een woning kopen en vraag is of dat het beste op zijn salaris alleen te doen is met eigen middelen en aftrek hypo 30 jr. of dat ik meedoe en aflossingsvrije/bankspaar deel kan inbrengen (ook fiscaal gunstig, minder lang en zijn we wel partners)? En als hij hypo nu alleen sluit en we gaan ooit trouwen, hoe zit het dan met mijn aftrekbaarheid en overwaarde/ eigen geld uit woning (zo'n 40k, indien pand verkocht is)? We denken ook aan kopen op enkel zijn salaris en verhuren van mijn pand (zonder partners te zijn) maar dan raak ik mijn hypo aftrek kwijt of het zou onderhuur moeten zijn…
Begrijp dat het een afweging is, maar makelaar zegt dat pand goed te verhuren is en in kader van leegstand ook goed mogelijk is.?! Reactie infoteur, 23-09-2017
Goedendag Britt,
1. Als jullie samen een huis kopen en daar gaan wonen worden jullie fiscale partners.
2. Wat een ieder overhoudt bij weer uit elkaar gaan, hangt helemaal af van de vooraf notarieel gemaakte afspraken hierover. Bij een huwelijk van de eventuele huwelijkse voorwaarden.
3. Als jullie fiscale partners zijn, kan er maar één woning een eigen woning met hypotheekrenteaftrek zijn.
4. Een huis dat niet te koop staat verhuren, betekent meestal verlies van hypotheekrenteaftrek. Als je er zelf woont voor het deel dat is verhuurd en als je er niet meer woont, helemaal. Uitzondering hierop is verhuur onder de Leegstandswet waarvoor een vergunning van de gemeente nodig is:

https://financieel.infonu.nl/hypotheek/111623-een-leegstaande-koopwoning-verhuren.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Charles, 24-03-2014 23:11 #8
Hallo,
Ik wil 3 kamers verhuren aan studenten in mijn woning van 135m2 ik woon ook zelf in de woning. De all-in huuroprengsten zijn dan ongeveer 1000 euro. woz waarde is 200.000 euro. Ik heb geen hypotheek. Hoeveel belasting moet ik dan betalen? is dat inkomstenbelasting of vermogensbelasting? Reactie infoteur, 25-03-2014
Beste Charles,
Als u de woning waarin u woont deels verhuurt, kunt u gebruik maken van de kamerverhuurvrijstelling (als de bedragen niet te hoog zijn), maar ook een deel van het huis opnemen als vermogen in box 3. Eigenlijk zou u moeten berekenen wat voor u het gunstigste is. Over een deel in box 3 betaalt u vermogensrendemenstheffing (1,2%), maar die huur is dan wel onbelast.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tonnie, 17-03-2014 15:13 #7
Ben getrouwd en heb een zoon thuis wonen van 23 jaar. We hebben een koopwoning. Nu wil de vriendin van mijn zoon 19 jaar bij ons komen inwonen en ook als zijnde ingeschreven staan als woonadres. Ze heeft een studiefinanciering en loopt een onbetaalde stage. Zijn er financiële consequenties voor ons? Ze is bereid om een klein deel te gaan betalen. Ze zal dus deel uit gaan maken van ons gezin en dus dagelijks mee eten, douchen en wassen en eigenlijk alles wat een eigen gezinslid ook doet. Ben bang wanneer ik hiermee akkoord zou gaan er toch gevolgen voor ons aan zitten. Reactie infoteur, 17-03-2014
Beste Tonnie,
Als u geen uitkering hebt, zijn er voor u geen gevolgen. Jullie worden namelijk geen fiscale partners (dat zijn u en uw man) en u hebt ook geen huurtoeslag.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marit, 04-03-2014 05:06 #6
Goedemorgen,

Ik heb een vraag; ik ga een poging doen samen te gaan wonen met mijn vriend. We hebben allebei een koopappartement dus nu wil ik mijn appartement tijdelijk verhuren.
Nou staat er vanalles over huurders in de woning die een kamer huren of kostgangers of mensen met een dubbele hypotheek maar geen van alles slaat op mijn casus… Welke regels gaan voor mij op? Dubbele hypotheek?

Met vriendelijke groet,
Marit Reactie infoteur, 04-03-2014
Beste Marit,
Als u uw appartement tijdelijk verhuurt (langer dan tijdens uw vakantie) en het appartment staat niet te koop, vervalt voor u de hypotheekrenteaftrek voor het appartement.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sandra, 03-03-2014 20:57 #5
Kunt u de laatste zin van onderstaande wellicht nog even toelichten?

Ik wil graag kamers verhuren aan twee personen en zoek naar een goede oplossing… en wellicht gaat onderstaande in de goede richting maar begrijp niet helemaal wat er met de laatste zin wordt bedoeld, hoe dat in de praktijk werkt.

… In dat geval kan het lonend zijn om één huurder onder de vrijstelling te laten vallen en de andere huurder aan te merken als kostganger. Voor de kostganger betaalt u dan wel belasting over de huur, maar na aftrek van het kostgeld, voor de gewone huurder is de opbrengst belastingvrij. Reactie infoteur, 04-03-2014
Beste Sandra,
Als u twee gewone huurders hebt en u ontvangt meer huur dan de kamerverhuurvrijstelling, dan betaalt u over de totale huur belasting. Als u er één aanmerkt als kostganger, hebt u voor de ander in ieder geval de kamerverhuurvrijstelling belastingvrij binnen (als de huur daaronder blijft).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Janneke, 20-02-2014 16:01 #4
Goedemiddag,

Ik heb 2 kostgangers. Ze betaalde in 2013 elk 200 euro per maand en dan 12 maanden in een jaar. Wanneer je dit bij elkaar optelt kom je dus uit op een bedrag van 2400 per persoon * 2 = 4800 euro. Nu heb ik begrepen dat het bedrag voor bijvoorbeeld de warme maaltijden niet meetelt voor het bedrag van de vrijstelling.

Mijn kostgangers hebben 2 kamers bij mij op zolder. We gebruiken gezamenlijk de badkamer en keuken. Al het eten en drinken betaal ik. Ik kook elke dag voor hen en ze eten 's avonds bij mij mee aan tafel. Ook was ik de handdoeken en beddengoed voor hen en ze mogen gebruik maken van mijn WIFI. De kamers zijn ingericht met een bureau, bedden, beddengoed, zitje, kasten, handdoeken etc. Dit is mijn eigendom. Val ik dan nog steeds binnen de vrijstelling?

Dank voor je reactie. Reactie infoteur, 21-02-2014
Beste Janneke,
Ja de kosten van inwoning staan los van de huur. Zorg wel dat u de kosten van inwoning kunt aantonen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kim, 11-02-2014 12:11 #3
Beste,

Ik heb een winkel waarvan ik het pand huur voor 2000 euro pm. De ruimte boven deze winkel verhuur ik aan mensen die daar wonen voor 800 pm. Moet ik over deze 800 euro belasting betalen in box 3? Reactie infoteur, 11-02-2014
Beste Kim,
Als u ook de ruimte boven de winkel huurt en doorverhuurt. is de huur onbelast en komt dat deel niet in box 3. Als het uw eigendom is zonder dat u er ook zelf woont, komt de waarde van dat deel van het pand wel in box 3, niet de huur.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Niels, 30-01-2014 19:51 #2
Ik verhuur een kamer aan iemand die in het buitenland woont. Omdat hij er maar een paar dagen per week is blijft de huur beperkt tot onder de norm van 4748 euro/jaar (2014), maar omdat deze persoon niet in het GBA kan inschrijven (hij wenst zich niet in Nederland in te schrijven, maar is wel in Nederland belastingplichtig) weet ik niet zeker of de huurinkomsten nu wel of niet onder de kamerverhuurvrijstelling vallen. Reactie infoteur, 31-01-2014
Beste Niels,
Als er een huurovereenkomst is, valt deze verhuur onder de vrijstelling. Als er geen overeenkomst is, is een en ander lastiger aan te tonen, maar wellicht nog via een bankafschrift.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jacqueline, 25-09-2013 16:05 #1
Beste Zeemeeuw,
Klopt de volgende redenering:
Ik verhuur ons tweede huis aan mijn broer voor € 900
Dit is voor mij een box-3 actie, dus ik betaal 4% over de WOZ-waarde.
Hij verhuurt de kamers aan 2 meisjes voor € 600 en laat zijn dochter ook in het pand wonen. Dit is voor hem belastingvrij, omdat de kosten van verwerving net zo hoog, zo niet hoger zijn dan de opbrengst.
Of maak ik een denkfout?
Ik ben heel benieuwd naar uw reactie.
Met vriendelijke groeten,
Jacqueline Reactie infoteur, 25-09-2013
Beste Jacqueline,
1. Over de economische waarde minus hypotheek van uw tweede huis betaalt u dan 1,2% belasting boven de vrijstelling in box 3 (ruim 20.000 euro per eigenaar).
2. Als uw broer huurt en verhuurt (onderverhuur), spelen verwervingskosten alleen een rol, bij zakeijke verhuur of als hij de meisjes als kostgangers heeft.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 11-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Tijdelijk verhuren
Reacties: 136
Schrijf mee!