InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Specifieke zorgkosten aftrekken van de belasting over 2016

Specifieke zorgkosten aftrekken van de belasting over 2016

Specifieke zorgkosten aftrekken van de belasting over 2016 Voor mei 2017 moet iedereen weer zijn belastingaangifte over het kalenderjaar 2016 doen. Dit kan betekenen dat je geld moet betalen maar ook dat je geld terug krijgt van de Belastingdienst. Wanneer je je aangifte gaat invullen kunnen hier zelf op van invloed zijn door goed op te letten dat je gebruik maakt van alle aftrekposten waarop je recht hebt. Een van die posten wordt gevormd door de specifieke zorgkosten. Deze zijn opgedeeld in een aantal categorieën zoals medicijnen, vervoer, aanpassing aan woning en kleding.

Specifieke zorgkosten 2016

Wat zijn specifieke zorgkosten?

Wanneer je ziek bent, een handicap hebt of te maken hebt met een ziek familielid dat je regelmatig bezoekt dan kun je een deel van de kosten die je hiervoor moet maken bij de belastingaangifte opgeven als specifieke zorgkosten. De kosten worden in een aantal typen posten opgesplitst. Je kunt de kosten aftrekken die je maakt voor de volgende zaken:
  • Geneeskundige en heelkundige hulp
  • Reiskosten voor ziekenbezoek
  • Medicijnen op recept
  • Hulpmiddelen
  • Vervoer van en naar een arts, psycholoog, kuuroord, revalidatiecentrum, etc.
  • Dieet op voorschrift van een diëtist of arts
  • Kleding en beddengoed
  • Aanpassingen aan je woning

Drempel

Het totaalbedrag aan specifieke zorgkosten dat je hebt wordt in de module van de Belastingdienst bij elkaar opgeteld tot 'Grondslag verhoging specifieke zorgkosten'. Hierbij wordt vervolgens een bedrag opgeteld dat 'verhoging uitgaven voor specifieke zorgkosten' wordt genoemd. Voor mensen jonger dan 65 jaar is dit 40% en voor ouderen 113%. Dit bedrag moet minimaal 127 euro bedragen, het drempelbedrag. Wanneer jouw specifieke zorgkosten over 2016 inclusief verhoging minder dan 127 euro bedragen dan zijn deze dus niet aftrekbaar omdat dan het drempelbedrag niet wordt gehaald. Pas vanaf 128 euro zijn deze kosten zodoende op te geven. Hieronder tref je een leidraad voor het opgeven van de kosten.

Controle op opgegeven zorgkosten

Wanneer je wacht met het invullen van je Belastingaangifte tot de vooringevulde module beschikbaar is dan worden bepaalde gegevens al voor je ingevuld zoals je inkomen en indien van toepassing de WOZ-waarde van je huis. Gegevens over je zorgkosten moet je echter volledig zelf verstrekken. Omdat controle op je zorgkosten lastig is, is het raadzaam overal de bonnetjes, facturen en afschriften van te bewaren zodat indien je gecontroleerd wordt alles aannemelijk gemaakt kan worden tegenover een belastinginspecteur.

Geneeskundige en heelkundige hulp

Het betreft hier de kosten die je hebt moeten maken voor de diensten van een arts, tandarts, verpleegkundige, etc. waarvoor je van je zorgverzekering of via een andere regeling geen vergoeding kreeg. Het gaat ook om hulp van paramedici als de fysiotherapeut, ergotherapeut, podotherapeut, mondhygiëniste en logopedist. Kosten die via je basisverzekering of aanvullende verzekering zijn betaald mogen hier dus niet worden opgegeven. Het gaat dan bijvoorbeeld om een reeks behandelingen waarbij het maximum aantal te declareren sessies is overschreden.

Reiskosten voor ziekenbezoek

Wanneer een persoon waarmee je samenwoont zoals een partner, kind of huisgenoot in een ziekenhuis moet worden opgenomen en deze daar in totaal langer dan een maand verblijft en je gaat deze persoon met regelmaat bezoeken dan kun je de hiervoor gemaakte reiskosten van de belasting aftrekken, mits het om een afstand van minimaal 10 kilometer per enkele reis gaat. Voor vervoer per auto kun 0,19 euro per kilometer rekenen of de werkelijke kosten van vervoer per openbaar vervoer of taxi.

Medicijnen op recept

Evenals met geneeskundige hulp kan het voorkomen dat je medicijnen moet gebruiken die niet door je zorgverzekering gedekt worden waardoor je ze zelf moet betalen bij de apotheek. In dit geval kun je deze medicijnen opgeven als specifieke zorgkosten. Je moet ze dan wel op recept van een arts gekregen hebben. Homeopathische middelen mogen mits op recept verkregen ook worden meegerekend.

Hulpmiddelen

Hulpmiddelen die je gebruikt om bepaalde lichaamsfuncties te ondersteunen mogen mits deze niet door de verzekering vergoedt worden ook worden opgegeven. Je kunt dan denken aan een rolstoel, krukken, steunzolen, protheses, een rollator, een looprek, kunstgebit, traplift, tillift of blindengeleidehond. Kosten voor brillen, lenzen of het laseren van de ogen vallen hier niet onder. Lees over de aftrekbaarheid van hulpmiddelen meer in het artikel > Medische hulpmiddelen die aftrekbaar zijn van de belasting.

Vervoer van en naar een arts, psycholoog, kuuroord, revalidatiecentrum, etc.

Vervoerskosten voor een bezoek aan een arts, ziekenhuis, psycholoog, etc. zijn aftrekbaar van de belasting. Ook wanneer je (gedeeltelijk) zelf hebt moeten betalen voor ambulancevervoer of hogere kosten voor vervoer hebt moeten maken vanwege een lichamelijk aandoening, zoals speciaal vervoer voor een rolstoel dan kun je dit opgeven als specifieke zorgkosten bij de belastingaangifte over 2016. Je moet dan enkel aannemelijk kunnen maken dat de kosten voor jou hoger waren als gevolg van invaliditeit of ziekte. Wil je weten hoe je die kosten zelf moet uitrekenen ten behoefte van je aangifte, raadpleeg dan de website van het CBS of NIBUD.

Dieet op voorschrift van een diëtist of arts

Op de website van de Belastingdienst kun je een lijst vinden met vaste bedragen die je kunt aftrekken wanneer je in 2016 op voorschrift van een arts of diëtist een dieet hebt gevolgd. Mogelijk heb je moet je achteraf een dieetbevestiging overleggen waarvoor je het formulier ook via de website kun downloaden. Wanneer je meerdere diëten volgde gedurende het jaar dan kun je meermaals aftrekken mits deze diëten een verschillende typering hadden, zoals een voor koemelkallergie een een voor energieverrijking. Twee verschillende diëten voor dezelfde aandoening mogen wel bij elkaar worden opgeteld.

Kleding en beddengoed

Wanneer het moeten aanschaffen van extra of speciaal beddengoed en/of kleding een direct gevolg was van een ziekte of aandoening kun je dit opgeven als specifieke zorgkosten. Deze ziekte moet dan wel ten minste één heel jaar duren. De aanschaf van een extra wijde broek vanwege een knieoperatie is zodoende bijvoorbeeld niet aftrekbaar. Ook extra kosten voor het reinigen of repareren van de kleding of het beddengoed zijn niet aftrekbaar, enkel de aanschaf. In totaal mag je over een heel jaar 300 euro rekenen. Waren de kosten uitzonderlijk hoog dan kun je zelfs maximaal 750 euro aftrekken, of een equivalent daarvan gerekend naar het deel van het jaar dat je de uitgaven had.

Aanpassingen aan je woning

Aanpassingen aan je woning op medisch voorschrift waarvoor geen andere vergoeding geldt zijn fiscaal aftrekbaar. Is de waarde van je woning door de aanpassingen meer dan 10% toegenomen dan bestaat een speciale formule voor het berekenen van het aftrekbare bedrag.
Gerelateerde artikelen
Fiscale aftrekpost specifieke zorgkosten 2019Fiscale aftrekpost specifieke zorgkosten 2019Welke specifieke zorgkosten, medicijnen en ziektekosten zijn in 2019 fiscaal aftrekbaar bij uw belastingaangifte? Van we…
Aftrekbare specifieke zorgkosten 2018Aftrekbare specifieke zorgkosten 2018De aftrekbare specifieke zorgkosten, reiskosten bij ziekenbezoek en aftrekbare ziektekosten bestaan in 2018 gelukkig nog…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PhotoLizM, Pixabay
  • http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/gezondheid/aftrek_zorgkosten/

Reageer op het artikel "Specifieke zorgkosten aftrekken van de belasting over 2016"

Reacties

Anno En Niem, 13-04-2015 04:21 #2
Wat ik een beetje verwarrend vind is of een psycholoog nou wel of niet onder heelkundige hulp of paramedisch zorg valt. In meeste plaatsen zie ik het wel in het lijstje staan, maar in het bovenstaande tekst evenals die van de belastingdienst wordt het niet bij vermeld.
En wat ik graag wil weten is kan ik de kosten van mijn behandelingen (met verwijzing van de huisarts) bij een niet BIG-geregistreerd psycholoog aftrekken als specifieke zorgkosten?
Deze kosten zouden normaal gesproken vanuit de basisverzekering vergoedt worden, maar aangezien het om een niet BIG-geregistreerd psycholoog gaat is er helaas geen recht op vergoeding vanuit mijn zorgverzekering.
Om religieuze reden geef ik voorkeur voor deze psycholoog in plaats van èèn dat wel vergoed had kunnen worden vanuit de zorgverzekering.

Groetjes,
Anno

Luc Stoffels, 21-03-2013 20:20 #1
Ik ben in 2012 op doorverwijzing van de huisarts naar een psycholoog geweest en heb daarvoor zelf een deel moeten betalen. Kan ik deze kosten van mijn te betalen belasting aftrekken?

Luc Reactie infoteur, 22-03-2013
Hallo Luc,

Bij mijn weten is het ook mogelijk om van deze aftrek gebruik te maken voor psychische gezondheidszorg, maar dat is dacht ik wel afhankelijk van de status van de psycholoog die je hebt bezocht. Wanneer je het zeker wilt weten kun je het beste even contact opnemen met de Belastingdienst.

Groet,
Dessal

Infoteur: Dessal
Laatste update: 31-12-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 2
Schrijf mee!