Waarde van het huis zakt, de onroerendezaakbelasting stijgt

Waarde van het huis zakt, de onroerendezaakbelasting stijgt Het is de jaarlijkse goocheltruc van de gemeente. De huizenprijzen en de WOZ-waarde zijn al jaren aan het zakken, maar de onroerendezaakbelasting (OZB) die gebaseerd wordt op de WOZ-waarde blijft maar stijgen. Alle Nederlandse huizenbezitters weten dat ze belazerd worden, maar niemand doet er iets tegen. Een enkeling gaat mogelijk een klacht indienen, maar de meeste huiseigenaren nemen niet de moeite om hun ongenoegen te uiten. Wordt uw huis meer waard, dan stijgt uw WOZ-waarde. Bij dalende huizenprijzen zal de WOZ-waarde ook dalen. De gemeente heeft er baat bij dat de WOZ-waarde stijgt, want in dat geval stijgen ook de inkomsten uit de OZB. In het verleden zijn de huizenprijzen sterk gestegen, dus kon de gemeente fors incasseren. Nu de huizenprijzen sterk zakken, zouden ook de inkomsten uit de OZB moeten zakken, maar daar hebben ze een stokje voor gestoken. Als de WOZ-waarde zakt, dan verhogen ze toch gewoon het tarief.

Wat is de onroerendezaakbelasting?

Deze heffing wordt door de gemeente opgelegd aan eigenaren van onroerende zaken. In het verleden werd deze belasting ook geheven bij huurders, maar sinds 2006 is de gebruikersbelasting voor huurders komen te vervallen. De hoogte van de heffing wordt gebaseerd op de WOZ-waarde, maar de gemeenten bepalen zelf de hoogte van de tarieven die ze in rekening brengen. U kunt geen bezwaar maken tegen de OZB, maar wel tegen de hoogte van de WOZ-waarde. Uiteraard kunt u uw ongenoegen over het tarief wel kenbaar maken aan de gemeente. In de jaren dat de WOZ-waarde sterk aan het stijgen was, hebben gemeente veel extra belastinggeld mogen incasseren. In tijden met dalende huizenprijzen hebben zij het tarief aan moeten passen om de begroting nog rond te kunnen krijgen.

Onroerendezaakbelasting omhoog in 2013

Uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis eind 2012 blijkt dat de WOZ-waarde in 2013 gemiddeld zal gaan stijgen met 2,7 procent. De lasten stijgen om de begroting sluitend te kunnen krijgen. De gemiddelde OZB zal in 2013 stijgen van 256 naar 263. Dit terwijl de WOZ-waarde waarschijnlijk gaat dalen met 4,1 procent. De gemiddelde waarde bedroeg 251.400 en zal 241.000 gaan worden. Het gaat om gemiddelde bedragen. De gemeenten De Marne, Het Bildt en Valkenburg aan de Geul zijn negatieve uitschieters met een stijgen van de lasten met meer dan 10 procent. Waar verliezers zijn, zijn ook winnaars. De lasten zakken met 3 tot 6 procent in de gemeenten: Werkendam, Blaricum en Renkum.

Onroerendezaakbelasting staat los van de WOZ-waarde

Een heffing afhankelijk maken van een waardeontwikkeling heeft gevolgen. Op het moment dat de waarde stijgt, stijgt ook de heffing. Bij een daling van de waarde moet ook de heffing dalen. De manier waarop de gemeenten omgaan met de onroerendezaakbelasting getuigt niet van eerlijkheid. Afgesproken is om de heffing te koppelen aan de WOZ-waarde, vervolgens is het zeer onredelijk om de spelregels te veranderen zodra ze niet meer in het voordeel zijn van de gemeente.

De lasten moeten samen gedragen worden

De gemeente moet zorgen voor voldoende inkomsten om het geheel draaiende te houden. Het probleem is dat ze huiseigenaren extra laten betalen. De gehele bevolking van de gemeente zal aangeslagen moeten worden om de begroting weer op orde te krijgen. Als burger kunt u een bezwaar indienen, maar het systeem gaat u niet veranderen. Er zullen meer klagende burgers nodig zijn om de onredelijke OZB tegen te gaan.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Economie/355085/Ozb-volgend-jaar-omhoog-terwijl-WOZwaarde-daalt.htm

Reageer op het artikel "Waarde van het huis zakt, de onroerendezaakbelasting stijgt"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: Januari 2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!