InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Voorkom verliesverdamping - verlies ondernemer

Voorkom verliesverdamping - verlies ondernemer

Voorkom verliesverdamping - verlies ondernemer Heeft u verlies geleden in de afgelopen jaren? Dan kunt u dit verlies beperkt meenemen naar de toekomst. Als u binnen de gestelde termijnen niet het verlies kunt verrekenen met winsten, dan gaat het verlies verloren. Dit heet verliesverdamping. Wat kunt u doen om verdampen van verlies te voorkomen?

Verlies verrekenen

Als ondernemer heeft u het recht om verlies te verrekenen met winsten van andere jaren. Afhankelijk van de rechtsvorm van uw onderneming verschillen deze termijnen om een verlies te verrekenen. In dit artikel staat toegelicht welke termijnen gelden voor het verrekenen van verliezen. Lees verder ....

Voorkomen verliesverdamping

Om te voorkomen dat verlies verloren gaat, is het goed te kijken wat uw mogelijkheden zijn om desnoods een winst te gaan forceren in de komende tijd. Het is immers zonde als u geen gebruik maakt van de verliescompensatie.

De staatssecretaris heeft op 16 februari 2012 een besluit uitgebracht waarin het ministerie van Financiën op deze materie ingaat. In het besluit staan twee belangrijke goedkeuringen om winsten te creëren.

Willekeurig afschrijven voor 2007

Heeft u als ondernemer willekeurig afgeschreven in de jaren voor 2007? Dan mag u deze willekeurige afschrijving gaan herzien. U kunt dit herstellen door het bedrijfsmiddel waarop u willekeurig heeft afgeschreven op een normale wijze af te schrijven. Daarmee zal de boekwaarde van het bedrijfsmiddel hoger uitkomen.

Het verschil tussen de hogere boekwaarde via de "normale" afschrijving en de boekwaarde via de willekeurige afschrijving leidt tot winst. U mag dit alleen doen op speciaal verzoek bij de Belastingdienst. Dit verzoek dient u uiterlijk voor 31 december 2012 te hebben (laten doen) gedaan.

De aanpassing van de boekwaarde vindt plaats in het oudste, nog openstaande boekjaar van uw onderneming. Dus stel dat uw aangifte inkomstenbelasting 2009 nog openstaat, dan zal dat het jaar zijn waarin de gefoceerde winst terug moet komen.

Helaas betekent een dergelijke toezegging van de staatssecretaris ook dat u aan veel voorwaarden moet voldoen. Contact opnemen met uw belastingadviseur kan in dat geval geen kwaad.

Keuze verruimde verliesverrekening te laat gemaakt

Heeft u een onderneming met als rechtsvorm een besloten vennootschap (hierna: BV)? Dan valt de BV onder het regime van de vennootschapsbelasting. In 2009, 2010 en 2011 mocht u een keuze maken om verliezen in plaats van één jaar, drie jaar terug te wentelen. Daar stond tegenover dat u maximaal zes jaar nog vooruit mocht verrekenen. Deze keuze diende u uiterlijk te maken voordat de aanslag onherroepelijk vaststond.

Op grond van een besluit van de staatssecretaris krijgt u een herkansing. U kunt alsnog een verzoek indienen bij de Belastingdienst om alsnog het verlies te mogen terugwentelen met een periode van drie jaar. Dit mag u dus nog doen voor 2009, 2010 en 2011.

De inspecteur mag het verzoek weigeren als u door nieuwe informatie terugkomt op uw keuze. Omdat de toezegging de deur openzet voor veel verzoeken van belastingplichtigen, heeft de staatssecretaris het goedkeurend beleid met veel regeltjes omgeven.

Eind 2012

Het eind van 2012 komt in zicht. Daarom is er haast geboden om de verzoeken alsnog te doen als u daarvoor in aanmerking komt. Neem daarom contact op met uw belastingadviseur als u twijfelt. Daar komt bij dat de staatssecretaris recent meer duidelijkheid heeft gegeven over de twee goedkeurigen zoals hiervoor omschreven staat.

Naast de toezeggingen van de staatssecretaris, zijn er nog andere manieren waarop u verliesverdamping kunt voorkomen. Kijk eens naar de structuur van uw onderneming om te zien of u bedrijfsmiddelen kunt verkopen onderling om winst te creëren. Of heeft het zin om een fiscale eenheid vennootschapsbelasting te verbreken en daardoor winst te creëren? Kortom, uw belastingadviseur heeft meerdere opties om uw verlies veilig te stellen. Daarnaast creërt uw belastingadviseur daarmee nieuw afschrijvingspotentieel door bedrijfsmiddelen onderling te verkopen. Dit kan weer gunstig zijn richting de toekomst.
Gerelateerde artikelen
Ondernemer & Belastingaftrek - Fiscale Faciliteiten (aftrek)Ondernemer & Belastingaftrek - Fiscale Faciliteiten (aftrek)Ondernemers die voldoen aan het urencriterium (1225 uur per jaar) hebben recht op alle faciliteiten c.q. belastingaftrek…
Wat wil een investeerder weten?Wat wil een investeerder weten?Investeerders zijn van groot belang voor ondernemers die kapitaal nodig hebben. De onderhandelingen tussen ondernemer en…
VennootschapsbelastingVennootschapsbelastingHet is vanzelfsprekend dat iedereen belasting betaalt, dus ook vennoten. Over de winst die zij binnen halen betaalt elke…
Bronnen en referenties
  • MvF 16-02-2012, nr. BLKB 2012/8M.

Reageer op het artikel "Voorkom verliesverdamping - verlies ondernemer"

Infoteur: Belastingadvies
Gepubliceerd: 28-10-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!