InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belasting over spaargeld in 2016

Belasting over spaargeld in 2016

Belasting over spaargeld in 2016 Belasting over spaargeld in 2016. Het wordt ook wel vermogensrendementsheffing of vermogensbelasting genoemd en het is de belasting die je betaalt over het spaargeld dat je in het voorgaande jaar op al je rekeningen bij elkaar had staan. Niet iedereen hoeft eraan te geloven. Heb je maar een bescheiden spaartegoed dan val je onder het drempelbedrag van 24.347 (in 2016) en kun je bij je belastingaangifte deze categorie overslaan. Heb je echter wat meer gespaard dan wil de overheid daar graag van meegenieten.

Vermogensrendementsheffing 2016

Belasting betalen over spaargeld: hoeveel is het?

Er is haast geen enkel soort bezit meer waarover je geen belasting hoeft af te dragen en ook met je spaartegoed ontkom je er niet aan. De vermogensrendementsheffing of vermogensbelasting is hiervoor in het leven geroepen door de Belastingdienst. Het gaat om een heffing op het inkomen in de box Sparen en Beleggen uit Box 3 van de jaarlijkse belastingaangifte. Er wordt een percentage geheven niet over je werkelijke rendement maar over een fictief voor iedereen gelijk gesteld rendement a 4%, want men gaat niet narekenen hoeveel winst jij uit sparen hebt gehaald. Mogelijk is je tegoed met een veel hoger percentage afgenomen of is het het afgelopen jaar juist afgenomen. Over het fictieve rendement van 4% wordt vervolgens 30% belasting geheven. Dit houdt in dat je over je spaargeld, 1,2% belasting moet betalen (30% van die 4%).

Voordeel uit sparen en beleggen

Spaargeld valt in Nederland onder het 'voordeel uit sparen en beleggen'. In 2011 heeft er een verandering plaatsgevonden in de manier waarop de hoogte van de belasting wordt berekend die ook in 2016 zal blijven gelden. De belasting die moet worden betaalt werd eerder opgemaakt door een vast percentage van 4% te nemen van het gemiddelde van de rendementsgrondslag op twee peildata, te weten 1 januari en 31 december. In 2016 wordt er net als in voorgaande jaren met maar één peildatum gemeten en dat maakt het wel weer wat overzichtelijker. Dat maakt het bovendien makkelijker om te zien of je een 'belastingvoordeel' kunt halen over een grote aankoop aan het einde van het jaar. Het bedrag dat je daaraan spendeert wordt immers een paar maanden later niet belast.

Rekenvoorbeeld belasting over spaargeld in 2016

Zoals gezegd waren de berekeningen voorheen een stuk omslachtiger, maar nu werkt het als volgt:

  • Spaargeld op 1 januari 2015: 30.400 Euro
  • Spaargeld op 1 januari 2016: 32.520 Euro
  • Te betalen belasting in 2016: 30.400 - 24.347 x 0,012 = 72,64 Euro

De genoemde 24.347 euro is het belastingvrije deel van je vermogen. Onder dit bedrag - de drempel - hoef je geen belasting te betalen. Iemand die dus een spaartegoed heeft van bijvoorbeeld 20.000 komt deze stap niet eens tegen in zijn belastingaangifte. In het genoemde voorbeeld gaat het om een relatief laag bedrag, maar voor mensen met een veel groter eigen vermogen kan de vermogensrendementsheffing behoorlijk oplopen, getuige het volgende voorbeeld:

  • Spaargeld op 1 januari 2015: 350.000 Euro
  • Spaargeld op 1 januari 2016: 371.000 Euro

Let op: wanneer je begin 2016 aangifte doet dan is dit de aangifte over 2015 en daarbij is van belang wat je saldo was op 1 januari 2015, en niet wat je spaarsaldo was op 1 januari 2016. Op het aangifteformulier wordt dan ook specifiek gevraagd om de hoogte van het saldo op 1 januari 2015. Dit bedrag wordt door de Belastingdienst vooringevuld, maar je moet het nog wel controleren, evenals de eventueel aftrekbare schulden.

Zit je rond de belastingvrije drempel?

Er zijn altijd mensen die een spaartegoed van om en nabij de 25.000 euro bezitten. Het is natuurlijk zonde om dit argeloos op te laten lopen tot een bedrag net boven de drempel wanneer je dit ook simpel kunt voorkomen. Het is illegaal om de betaling van vermogensbelasting te ontduiken door het wegsluizen van grote sommen geld en ook het spreiden over rekeningen heeft geen zin omdat al je rekeningen bij elkaar worden opgeteld. Echter wanneer je aan het einde van het jaar een grote aankoop doet die je eigenlijk normaal pas in januari had willen doen, dan bespaar je wel een paar euro's. Het is zelfs zo dat wanneer je in december een dure aankoop doet en je deze in januari retourneert je voorkomt dat je over de vermogensbelasting valt. Ook wanneer je een paar honderd euro stalt op bijvoorbeeld je ov-chipkaart of een betalingsaccount op een website, telt dit niet mee bij de berekening van het spaargeld.

Schenken, aflossen en lijfrente

Gaat het om grotere bedragen en vind je het zonde dat de staat meeprofiteert van jouw spaargeld? Eventueel zou je een schenking aan bijvoorbeeld je kinderen kunnen overwegen. Ook aflossen op een hypotheek of een storting op een lijfrente spaarrekening kunnen het spaarsaldo drukken terwijl je zelf invloed hebt op de bestemming van het geld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vermogensrendementsheffing ontwijkenVermogensrendementsheffing ontwijkenVermogensrendementsheffing is de belasting die over spaargeld moet worden betaald. Er is een aantal manieren om vermogen…
Belasting over spaargeld in 2017 omlaagBelasting over spaargeld in 2017 omlaagBelasting spaargeld 2017. Vanaf 2017 gaat er iets veranderen aan de opzet van de vermogensrendementsheffing of spaarbela…
Belasting spaargeld 2017Belasting spaargeld 2017Belasting op spaargeld en beleggen is volgens sommigen een jaloezieheffing, volgens anderen meer dan logisch. De belasti…
Vrijstellingen box 3 vermogen in 2014, 2015 en 2016Vrijstellingen box 3 vermogen in 2014, 2015 en 2016De vrijstellingen in box 3 zorgen ervoor dat u niet over al het vermogen in 2014 en 2015 1,2% belasting betaalt. Op welk…
Bronnen en referenties
  • www.belastingdienst.nl
  • http://weblog.moneywise.nl/belasting/op-deze-manier-betaalt-u-minder-vermogensrendementsheffing/

Reageer op het artikel "Belasting over spaargeld in 2016"

Reacties

Sandra, 01-01-2016 16:57 #2
Dus als ik het goed begrijp is de genoemde 24.347 euro het belastingvrije deel van je vermogen, is dit per persoon? Hoe zit dit dan als je een gezamenlijke rekening hebt? Geldt dan het dubbele omdat je met 2 bent?

O. J. Brink, 18-04-2014 10:30 #1
Wat ik mis is het volgende; Als een 65+er een belastbaar inkomen heeft van Aow en andere inkomsten van b.v. . 35.440. heeft hij recht op 1.032. ouderenkorting (belasting aftrek) Maar hij is spaarzaam geweest en heeft daardoor nog een belastbaar inkomen uit sparen en beleggen van b.v. . 2.000. hierover heeft hij 30 % belasting in box 3 betaald zijnde 600.
Maar nu komt het, deze 2.000 Euro wordt bij het verzamel inkomen opgeteld en dat wordt dan . 37.440. waardoor hij nu maar 150. ouderenkorting (belasting aftrek) krijgt. Op deze manier betaalt hij dus indirect over zijn spaargeld ; minder ouderen korting = . 882. + . 600 box 3 = totaal 1.482. belasting over 2.000. omdat hij spaarzaam is geweest!
( De ouderen korting wordt berekend over het verzamelinkomen en niet over inkomen uit werk en woning )

Infoteur: Dessal
Laatste update: 18-09-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 2
Schrijf mee!