InfoNu.nl > Financieel > Administratie > Je eigen online rekening met WieBetaaltWat

Je eigen online rekening met WieBetaaltWat

Je eigen online rekening met WieBetaaltWat Soms is het nodig dat verschillende mensen samen inkopen doen. Denk hierbij aan het organiseren van een feest of de kosten voor algemeen goed in een studentenhuis. Deze kosten kunnen gemakkelijk online in rekening gebracht worden, zodat de kosten eerlijk verdeeld worden. Een zeer makkelijk te gebruiken en gratis website om een online rekening aan te maken, is WieBetaaldWat. Hier is uitgelegd hoe Wie Betaalt Wat werkt en waarvoor het gebruikt kan worden.

Wat is WieBetaaltWat

WieBetaaltWat is een website waar online, door verschillende mensen, uitgaven geregistreerd kunnen worden. Hierdoor krijgt iedereen die gebruik maakt van deze rekening een overzicht. Hierop is te zien wie, wat en wanneer op de rekening heeft geplaatst. Daarnaast is er een tussenstand te zien, om te zien of u meer dan gemiddeld of minder heeft betaald. Een online rekening zoals op WieBetaaldWat is handig voor het organiseren van feesten, het bijhouden van uitgaven in een studentenhuis of voor bijvoorbeeld een vakantie met vrienden.

Hoe werkt het

De beheerder van de rekening kan verschillende mensen uitnodigen voor zijn rekening. Deze mensen krijgen dan toegang tot de rekening en kunnen kosten toevoegen en/of wijzigen. De rekening houdt vervolgens bij hoeveel de andere kandidaten in de 'plus' of 'min' staan. Een voorbeeld;
Vier personen hebben samen een rekening. Persoon 1 doet inkopen á 10,-. Persoon 1 staat dan 7,50 in de plus. De andere drie personen staan 2,50 in de min.
Op deze manier kunnen de kosten eerlijk verdeeld worden. Zo kan gekeken worden wie er het meest 'in de min' staat. De persoon die het meest in de min staat, kan vervolgens bijvoorbeeld boodschappen halen.

Meerdere personen, één rekening

Het kan voorkomen dat iemand kosten maakt, die niet voor iedereen in de groep gelden. Dit is bij WieBetaaltWat geen probleem. Bij het invoeren van de bedragen, moet men aanklikken wie er 'meedoen' met het bedrag. Zo kunnen bedragen ook verdeeld worden over een aantal deelnemers van een groep. Bijvoorbeeld;
Een studentenhuis met acht studenten gaat een avondje gezellig samen koken en film kijken. Van de acht studenten eten er zes mee. De persoon die boodschappen doet zet de kosten op de WieBetaaltWat rekening en voegt enkel de zes personen toe die mee hebben gegeten.
Op deze manier blijft de rekening altijd eerlijk en kan alles wat met leden van de rekening verrekent moet worden op de site geplaatst worden.

Meerdere rekeningen

Het is mogelijk om meerdere rekeningen op één account toe te voegen. Zo krijg je een snel overzicht van alle lopende rekeningen. Een rekening voor je vriendengroep, sportclub én vakantie is dus geen enkel probleem. Zorg wel dat je wordt uitgenodigd op hetzelfde e-mailadres, zodat WieBetaaltWat automatisch de rekeningen koppelt.

Afrekenen

Tot slot is het mogelijk om met WieBetaaltWat af te rekenen. Het programma berekend zelf hoeveel welke persoon aan wie moet betalen. Als dit is gedaan staan alle personen weer op 0,-. Nu kan de rekening eventueel afgesloten worden. Onderling terugbetalen van grote bedragen kan ook, maar dit moet handmatig gedaan worden. Bijvoorbeeld;
Persoon 1 staat 23,- in de plus en Persoon 2 staat 21,- in de min. Persoon 2 betaalt 20,- aan Persoon 1. Dit moet handmatig ingevoerd worden, zodat de rekening weer klopt. Dit doet men door Persoon 2 op te geven als 'wie betaalt', en Persoon 1 als 'wie doet er mee'.
© 2011 - 2018 Timkraai, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Online schoenen kopenOnline schoenen kopenOnline schoenen kopen is een steeds groter wordende trend. Steeds meer schoenenzaken beginnen naast hun bestaande winkel…
Click Bonus: De online zichtrekening van AXA (BE)Click Bonus: De online zichtrekening van AXA (BE)De online zichtrekening zit in de lift. Axa kwam een jaar geleden met de "Click bonus online zichtrekening" op de markt,…
Wat is een g-rekeningWat is een g-rekeningEen g-rekening is een geblokkeerde rekening die vooral wordt gebruikt in het geval dat werk wordt uitbesteed. Het doel h…
Kopen op rekeningKopen op rekeningKopen op rekening of kopen op afbetaling in 2017 of 2018 is vooral comfortabel kunnen kopen. Niet meer contant afrekenen…
Goedkope verzekering afsluiten: Verzekeringen vergelijkenVerzekeringen beschermen jou als consument als het goed is tegen veel vervelende gebeurtenissen. Maar aan de andere kant…

Reageer op het artikel "Je eigen online rekening met WieBetaaltWat"

Infoteur: Timkraai
Laatste update: 02-05-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Administratie
Schrijf mee!