InfoNu.nl > Financieel > Administratie > Online boekhouden

Online boekhouden

Online boekhouden Online boekhouden is een efficiënt en tijdbesparend alternatief voor de traditionele manier van boekhouden. Met een online boekhouding hoef je nooit meer al die papieren door te zoeken, handmatig facturen op te stellen en berekeningen te maken met je rekenmachine. Met behulp van intelligente boekhouding software is internet boekhouden voor zowel de zelfstandig ondernemer als de particulier een uitkomst!

Online boekhouden: weg met alle papieren dossiers!

Voor de uitvinding van de computer was boekhouden onhandig en omslachtig. De een bewaarde al zijn bonnetjes in een oude schoenendoos en maakte eens per maand de balans op. De ander hield nauwkeurig een dossier bij van alle inkomsten uitgaven in een grote map. Deze methoden van boekhouden bleken echter erg onhandig in het gebruik. Velen raakten de papieren zo nu en dan kwijt, vergaten de boekhouding bij te houden waardoor cruciale informatie soms ontbrak en kregen pijnlijke handen van al het schrijven. Ook pijnigde men de hersenen met allerlei ingewikkelde berekeningen op de rekenmachine. Het bijhouden van de boekhouding op de computer was dus al een hele vooruitgang. Tegenwoordig kan men ook internet boekhouden, ook wel online boekhouden genoemd.

Voordelen online boekhouden

Online de boekhouding bijhouden kent vele voordelen. Zo hoeft men nooit meer dossiermappen vol papieren door te zoeken, maar kan men met een enkele muisklik de gevraagde informatie binnen enkele momenten op het beeldscherm zien verschijnen. Bovendien zijn online boekhoudprogramma's doorgaans erg efficiënt en gemakkelijk in het gebruik, waardoor je veel tijd bespaard zonder allerlei ingewikkelde handleidingen door te worstelen. Online boekhouding zorgt er ook voor dat je geen kastruimte kwijt bent aan mappen vol dossiers, online gegevens opslaan kost immers geen tastbare ruimte. Tot slot zullen er minder foutjes in je online boekhouding sluipen omdat je met de boekhouding software diverse berekeningen uit kan laten voeren waardoor er geen handmatige berekeningen met de rekenmachine aan te pas hoeven komen.

Soorten online boekhouden

Online boekhouden is niet enkel geschikt voor het gezin, maar is ook een aanrader voor de zelfstandig ondernemer. Bij veel online boekhouding aanbieders heb je namelijk de keuze uit diverse pakketten. Zo zijn er standaard pakketten voor degene die enkel de inkomsten en uitgaven overzichtelijk op een rijtje wil hebben, maar ook uitgebreidere pakketten voor de zelfstandig ondernemer welke met een enkele klik op de muis een factuur wil aanmaken voor een opdrachtgever. Desgewenst kan men veel pakketten uitbreiden met onder meer urenregistratie, belastingaangifte, automatische berekening van BTW en jaarafrekeningen.

Kosten online boekhouden

De kosten van online boekhouden variëren van enkele euro's tot tientallen euro's per maand, afhankelijk van de wensen. Voor een standaard online boekhouding waarmee je enkel je inkomsten en uitgaven bij wilt houden zal je minder betalen dan voor een boekhoud programma dat allerlei ingewikkelde gegevens voor je kan berekenen en een uitgebreid aanbod van service heeft. Veel online boekhouding aanbieders geven je de kans het boekhoud programma enkele tijd (doorgaans een maand) gratis op proef te nemen, waardoor je er achter kunt komen of deze manier van boekhouden bij je past en wat je wensen precies zijn.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Online boekhouden"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 05-02-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Administratie
Schrijf mee!