InfoNu.nl > Financieel > Administratie > Kosten verdelen in studentenhuis

Kosten verdelen in studentenhuis

Kosten verdelen in studentenhuis Als student moet je ineens beginnen met het zuiniger leven om rond te komen. Je zit op kamers en ontvangt studiefinanciering, maar je ontvang maar net genoeg om je daar te redden. Daarom besluit je met je huisgenoten een gezamenlijke pot in te stellen, maar hoe doe je dat? en hoe hou je dat allemaal in de gaten?

Welke kosten

Als je op kamers gaat wonen krijg je ineens heel veel kosten welke je periodiek moet betalen. Je moet de huur van de kamer betalen en vaak nog een vast bedrag voor stroom, gas, water, internet etc. Ook moet er natuurlijk gegeten worden.
Om de kosten wat lager te houden kun je afspreken met huisgenoten om af en toe gezamenlijk te eten en sommige dingen gezamenlijk te kopen. Dit kan een hoop geld besparen en als je bijvoorbeeld brood gezamenlijk koopt heb je vaker verser brood.
Beleg voor op brood, verse producten, brood, wasmiddel, uien, etc. Het zijn allemaal producten waarvan iedereen meestal wel ongeveer een zelfde hoeveelheid gebruikt. Deze dingen zijn dus erg makkelijk om samen in te koop. bezems, scheppen en dat soort dingen kunnen ook allemaal gezamenlijk gekocht worden. Uiteindelijk kan dit je een hoop geld besparen.

Geldpot

Met mekaar kun je dan afspreken om een geldpot in te stellen. Hier kan dan het geld uit worden gehaald voor dingen die jullie samen kopen. Iedereen legt bijvoorbeeld 10 euro in de pot en zodra er een brood gekocht is kan degene die dit gekocht heeft het geld uit de pot halen. Voor het eigen gevoel kan het dan soms ook fijner zijn om af te spreken dat kassabonnen hiervan ook bij de pot worden gehouden. Als iedereen dan op het kassabonnetje onderstreept wat hij heeft gedeclareerd kan er ook niet makkelijk teveel geld uit de pot gehaald worden.
Na verloop van tijd kun je dan nog een keer met mekaar naar de uitgaven te kijken en het bedrag eventueel bijstellen. Uit ervaring is gebleken dat 10 euro wel een ideaal inlegbedrag is.

Afrekenen na afloop

Ook kan je met mekaar afspreken om deze kosten hiervoor wekelijks gewoon met mekaar te verrekenen. Als er iets moet komen wat je gezamenlijk gebruikt kan één van beide dit eerst betalen. Als iemand anders dan een aantal dagen ook gezamenlijke spullen heeft ingekocht kunnen deze kosten tegen mekaar worden afgestreept. Het verschil hiertussen kan dan bijvoorbeeld 1x in de week worden verrekend.

Op internet kan dit heel gemakkelijk worden bijgehouden. Hier zijn verschillende websites voor te vinden. Één vrij bekende website hiervoor is www.wiebetaaltwat.nl. Op deze website moet je beiden een account hebben en moet je beschikken over een gezamenlijke lijst. Hierop voert ieder dan zijn kosten in, de datum, door wie het betaalt is en wie hier allemaal aan meebetaalt. Uit eindelijk krijg je dan een heel mooi schema te zien waarop te zien zal zijn wie nog geld aan wie schuldig is. Ook hierbij is het wel verstandig om wel voor een bepaald afgesproken periode de bonnetjes te bewaren. Dit zodat de ander het ook altijd nog even kan controleren als hij dit graag wil.

Niet alleen studentenhuizen

Ook buiten studentenhuizen kun je dit afspreken. Samen met bijvoorbeeld een aantal vrienden of buren kun je ook afspreken een aantal dingen gezamenlijk in te kopen. Hierbij moet er dan natuurlijk niet aan dingen zoals etenswaren gedacht worden. Met buren kun je bijvoorbeeld afspreken om gezamenlijk strooizout te kopen om de gehele straat schoon en ijsvrij te houden. zaken die langer meegaan en die iedereen nodig heeft kunnen prima met een aantal mensen worden gekocht.
© 2011 - 2018 Dennisiej, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kosten verdelen in studentenhuis"

Infoteur: Dennisiej
Gepubliceerd: 04-02-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Administratie
Schrijf mee!