InfoNu.nl > Financieel > Administratie > Tweedehands kopen en verkopen bij Bol.com

Tweedehands kopen en verkopen bij Bol.com

Behalve het kopen van nieuwe boeken bij Bol.com is er ook de mogelijkheid om tweedehands boeken te kopen of zelf te verkopen. Sinds kort kan dit ook voor muziek, games en films. Hoe dat in zijn werk gaat leest u in dit artikel.

Verkoper worden

Om verkoper te worden hoeft u niet aan bepaalde eisen te doen, het enige wat u hoeft de doen is een verkopersaccount aan te maken, hetgeen los staat van een kopersaccount. U dient zich dus (nogmaals) aan te melden en daarvoor zijn persoonlijke gegevens nodig en uiteraard een Bank- of Girorekening waarop het bedrag overgemaakt kan worden.

Verkopen

Als u vervolgens boeken wil gaan verkopen moet u deze uiteraard eerst online beschikbaar stellen. Als u ingelogd bent in uw verkopersaccount kunt u boeken toevoegen aan de hand van het ISBN nummer. Zolang een boek bekend is bij Bol.com kunt u het verkopen. Hetzelfde geld voor CD's, games of DVD's, waarvoor u de EAN code in kunt voeren. Tevens kunt u opgeven hoe de staat van het product is en kunt u eventueel een opmerking er bij plaatsen. U kunt zelf de prijs van het product bepalen, Bol.com geeft u alleen een sugestie wat hen een juiste prijs lijkt. De verzendkosten zijn voor rekening van de verkoper, die deze dus alleen via de verkoopprijs kan terugwinnen.

Mocht uw boek zijn verkocht, dan krijgt u hier een e-mail over. Vervolgens kunt u op de site van Bol.com onder Bestellingen uw pakbon afprinten, welke u nodig heeft voor de verzending. U dient het boek dan binnen 14 dagen op te sturen en de koper is hiervan dan al op de hoogte gebracht. Het staat u vrij zelf de manier van verzenden te kiezen, maar het opsturen via de reguliere post is veruit de meest logische. Als een boek te zwaar is, kan het nodig zijn dit via pakketpost te doen.

Uw geld na een verkoop ontvangen

De koper van het boek betaald het beschuldigde bedrag aan Bol.com. Bol.com zorgt op zijn beurt dat u het bedrag krijgt dat u toekomt. Dit zal gebeuren na 14 tot 28 dagen na de verkoop, de verkoper heeft dan al de tijd gehad een probleem aan te geven als er iets fout is gegaan. Als alles goed gaat betaald Bol.com automatisch het bedrag op uw bankrekening.

Kopen

Als u een boek zoekt bij Bol.com kunt u behalve het nieuwe exemplaar mogelijk ook een tweedehandse versie beschikbaar zien. Deze kunnen fors goedkoper zijn, maar het kan ook zijn dat deze alsnog ruim 80% van de nieuwwaarde moeten kosten. Als u een tweedehands boek aanschaft garandeerd Bol.com dat deze aankomt en wordt deze verzonden door de eigenaar van het boek. Van de verkoper wordt verlangd dat deze het boek of de multimedia binnen 14 dagen opstuurt.

Verzending en betaling

U betaald uw product op de reguliere manier zoals u dat bij Bol.com ook doet als u een nieuw product besteld. Binnen 14 dagen hoort u het product van de verkoper binnen te hebben, waarna u deze een beoordeling kunt geven.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tweedehands kopen en verkopen bij Bol.com"

Infoteur: Appelflap
Laatste update: 15-10-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Administratie
Schrijf mee!