InfoNu.nl > Financieel > Administratie > Subsidie zonnepanelen aanvragen

Subsidie zonnepanelen aanvragen

Subsidie zonnepanelen aanvragen Zonnepanelen leveren op twee manieren voordeel op. In de eerste plaats is er een financieel voordeel voor jezelf, via het aanvragen van subsidie. Maar daarnaast is het ook een voordeel voor het milieu. Voor wat betreft je eigen voordeel is er een subsidie beschikbaar voor mensen die volgens de regels zonnepanelen aanleggen op hun eigen huizen en zich op tijd inschrijven door de subsidie. Lees hier hoe het werkt.

Het begin van subsidie voor zonnepanelen

Het is in Nederland sinds 2008 mogelijk in aanmerking te komen voor een subsidie wanneer je gebruik maakt van zonnepanelen op je huis. Het aanvragen van subsidie is mogelijk via de SDE, de Stimulering Duurzame Energie. De regeling zoals hij op dat moment op tafel kwam te liggen heeft nogal wat kritiek gehad. De zonnepanelensubsidie, waarvoor in 2009 een bedrag van €88 miljoen voor beschikbaar was, was na een dag al niet meer open omdat er zich zo veel mensen voor hadden ingeschreven. Mensen die al voorbereidingen hadden getroffen voor het plaatsen van de panelen, grepen uiteindelijk als nog naast de bijdrage van de overheid. Wie wel op dag 1 had ingetekend op de lijst kwam terecht in een soort tombola waar de 'winnaars' van de subsidie zich gelukkig mochten prijzen, maar er ook veel mensen alsnog buiten de boot vielen. Veel kosten en moeite voor niets dus.

In 2010 trad er een verandering op in de werking van het systeem. De inschrijving voor subsidie aanvragen zal dan vier weken open zijn en de intekening is digitaal via de website van Senternovem. Voor deze weg is gekozen om het debacle van het jaar ervoor te voorkomen.

De werking van de Stimulering Duurzame Energie (SDE)

De SDE is de naam voor het gehele systeem waarbij duurzame energie wordt gestimuleerd. Zonne-energie maakt hiet een onderdeel vanuit. De regeling is beschikbaar voor zowel bedrijven als particulieren. Wel wordt er onderscheidt gemaakt in de hoeveelheid duurzame energie die wordt opgewekt, wat dus is verbonden met het energieverbruik en het aantal zonnepanelen dat wordt geplaatst. Onder een klein klein systeem wordt gezien een systeem dat tussen de 600Wp en de 15kWp opbrengt, en onder het grote systeem rekenen we de range van 15kWp tot 100kWp. Het verschil in de omvang van het systeem vertaalt zich dan in de hoogte van het subsidie bedrag per kWh. Er is een garantie dat het bedrag per kWh voor tenminste de komende 15 jaar gelijk blijft, zodat het in dat opzicht geen al te grote risico's met zich meebrengt.

Subsidie per kWh vanaf 2012

De hoogte van het bedrag is afhankelijk van de vraag of je een groot of een klein systeem hebt, zoals hierboven is uitgelegd.

In 2012 gelden dan de volgende bedragen:
  • 0,474 Euro/ kWh (klein systeem)
  • 0,430 Euro/ kWh (groot systeem)

Dit zijn volgens de garantie niet de bedragen die worden uitbetaald. Een gebruik van zonnepanelen betekent ook automatisch een besparing in de energiekosten omdat minder van het e-net wordt afgenomen. Hiervoor saldeert de overheid, en het bespaarde bedrag wordt bij het subsidieplafond verminderd. Het bedrag dat dan overblijft wordt op je bankrekening gestort. De prijs die in mindering wordt gebracht is een gemiddelde en wordt niet getoetst aan de persoonlijke besparing. Waar sommige mensen hiervan profiteren kan het dus ook zijn dat jouw werkelijke besparing minder is. Het gemiddelde wordt per jaar vastgesteld. Dus in het geval dat de prijs van energie enorm stijgt of daalt, zal de subsidie met deze trend meebewegen.

De energieprijs wordt voor 2012 als volgt vastgesteld:
  • 0,202 Euro/ kWh (klein systeem)
  • 0,053 Euro/ kWh (groot systeem)

Een aftreksom levert op dat men met een klein systeem een subsidie ontvangt van 0,474-0,202 = 0,272 Euro per kWh, en in het geval van een groot systeem komt het neer op 0,430-0,053= 0,377 Euro per kWh.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Subsidie zonnepanelen aanvragen"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 07-04-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Administratie
Schrijf mee!