InfoNu.nl > Financieel > Administratie > Boekhouding: Boekhoudpakket

Boekhouding: Boekhoudpakket

Boekhouding: Boekhoudpakket Een boekhoudpakket is een bepaalde soort software om de boekhouding mee te automatiseren. Zo'n programma maakt het mogelijk om bijvoorbeeld aan de hand van een bankafschrijving of een inkoopfactuur de gegevens vast te leggen in de boekhouding. Daarnaast wordt er bovendien een automatische balans aangemaakt. lees er alles over in dit artikel.

Grootboek in boekhoudpakket

Het meest belangrijke deel van een boekhouding is het het grootboek. In het grootboek wordt elke financiële handeling vastgelegd. De financiële handelingen worden ook wel mutaties genoemd. Aan de hand van het grootboek kan zowel de winst- en verliesrekening als de balans worden opgesteld. Op basis van het grootboek kan zowel een balans als een verlies- en winstrekening worden vervaardigd. De balans laat voor een bepaalde datum alle bezittingen, alle schulden en het resulterende verschil, het kapitaal (eigen vermogen) zien. De verlies- en winstrekening geeft voor een bepaalde periode een overzicht van alle opbrengsten, alle kosten en het resulterende verschil (een winst of verlies).

Automatische invoering transacties

Tijdens het invoeren van de transacties kan elke mutatie gekoppeld worden aan een bepaalde post op de rekening. Bijvoorbeeld in het geval van vervoerskosten kunnen deze meteen in rekening worden gebracht onder de post vervoerskosten. Daardoor is het mogelijk om snel een helder overzicht te krijgen van bepaalde uitgaven per post.

Boekhoudpakket handig voor grote firma's

Een boekhoudpakket kan ook handig zijn voor de wat grotere firma's. Deze zijn vaak opgedeeld in verschillende werkmaatschappijen. Met behulp van een boekhoudpakket is het wel mogelijk de verschillende administraties aan elkaar te koppelen en op die manier een goed overzicht te krijgen van alle financieel geldstromen. In het boekhoudpakket moet dan wel de subfunctie Consolidatie zijn opgenomen. De meeste boekhoudpakketten beschikken wel over deze functie.

Factuurnummer

Elke factuur heeft een factuurnummer. Vroeger moest wanneer een rekening betaald werd alles nog handmatig worden bijgehouden. Tegenwoordig is alles zo geavanceerd dat wanneer iemand een factuurnummer invult dit automatisch gelezen kan worden door het boekhoudpakket en die de facturatie vervolgens automatisch verwerkt. Dit scheelt een hoop mankracht en maakt zeker uit in de kosten. Een voorwaarde is natuurlijk wel dat de bankrekening gekoppeld is aan het boekhoudpakket. Met sommige programma's is het ook al mogelijk om ze zelf geld te laten overmaken door ze bepaalde facturen die binnengekomen zijn te laten lezen. Deze techniek staat echter nog in zijn kinderschoenen en alleen de grote bedrijven kunnen de kosten eruit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Boekhouding: Boekhoudpakket"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 09-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Administratie
Special: Boekhouden
Schrijf mee!