InfoNu.nl > Financieel > Administratie > Wat is een huurwaarborg?

Wat is een huurwaarborg?

Als men een huis wil huren, komen daar wel wat administratieve verplichtingen bij kijken. Eén daarvan is de huurwaarborg waaraan de huurder moet voldoen. We lichten dit onderwerp even wat verder toe.

Definitie

De huurwaarborg is een bedrag dat wordt geblokkeerd en zal gebruikt worden als de huurder zijn verplichtingen niet nakomt. Eén van de voorbeelden is bijvoorbeeld schade die berokkend is aan het vastgoed of een gebrek aan onderhoud. Op het einde zal het bedrag terug worden vrijgegeven naar de huurder toe indien die aan alle verplichtingen heeft voldaan. De wet voorziet niet specifiek in een huurwaarborg, met andere woorden is het niet verplicht.

Soorten huurwaarborg

De meest voorkomende vorm is een geblokkeerde rekening op naam van de huurder. Het bedrag mag niet meer dan twee maanden huur omvatten en de intresten zijn voor de huurder. Men kan kiezen om een contant bedrag op een huurwaarborgrekening te storten wat in de meeste gevallen wordt gedaan. Maar men kan ook kiezen voor afgifte van effecten of aandelen op een geblokkeerde effectenrekening.

Een tweede mogelijkheid naast de geblokkeerde rekening bij een bank, is een bankwaarborg. Hierbij stelt de bank zich garant voor de huurder. In dit geval mag de waarborg drie maanden huur bedragen. De huurder verbindt er zich dan toe om door maandelijkse stortingen (gedurende ten hoogste drie jaren) het bedrag van de huurwaarborg op te bouwen. Deze vorm van huurwaarborg bestaat pas sinds 2007 en wordt in de praktijk nog niet zo veel toegepast.

Ten derde is er nog een eventueel contract tussen het OCMW en de financiële instelling.

Deblokkering van de huurwaarborg

Voor de deblokkering is er telkens een schriftelijk akkoord nodig dat door huurder en verhuurder samen is opgesteld bij het einde van het huur. De bank stelt deze formulieren ter beschikking. Een gerechtelijke beslissing kan ook een reden zijn tot deblokkering. De deblokkering blijkt namelijk vaak een heikel punt te zijn. Het gebeurt vaak dat de verhuurder meent recht te hebben op de huurwaarborg omwille van één of ander al of niet vermeende schade of gebrekkig onderhoud.

Bij verkoop van een goed dat verhuurd wordt, is de nieuwe eigenaar verplicht het bestaande huurcontract na te leven. In dat geval moet ook de huurwaarborg overgebracht worden naar de nieuwe eigenaar.
© 2008 - 2017 Kurtad1, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is een huurwaarborg?"

Infoteur: Kurtad1
Gepubliceerd: 16-12-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Administratie
Schrijf mee!