InfoNu.nl > Financieel > Administratie > Energiekosten per huishoudgrootte en type woning

Energiekosten per huishoudgrootte en type woning

Energiekosten per huishoudgrootte en type woning De hoeveelheid energie die we in een woning verbruiken is onder andere afhankelijk van de grootte van een woning en de grootte van een huishouden. Een groter huis zorgt in het algemeen voor vooral een hoger gasverbruik en een groter aantal bewoners zorgt voor meer stroomverbruik. Een deel van de rekening bestaat uit vaste kosten, maar een zeer groot deel van de rekening bestaat uit energieheffingen, waar iedereen die stroom of gas gebruikt ook weer voor gecompenseerd wordt met een ruime heffingskorting.

De kosten van het stroomverbruik

Het stroomverbruik is volgens het Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) sterk afhankelijk van de grootte van een huishouden. Hoe meer bewoners, hoe meer apparaten aan zullen staan en lampen zullen branden. Denk hierbij ook aan de wasmachine die bij een groter huishouden vaker draait. Aan de andere kant zullen sommige apparaten minder afhankelijk zijn van de huishoudgrootte zoals een koelkast. Volgens het Nibud verbruikt een gemiddeld huishouden in Nederland 2990 kWh aan stroom per jaar. Aan kosten komt dat overeen met 46,- per maand. Met de cijfers van het Nibud kunnen ook de kosten van stroom per jaar worden bepaald en de kosten per kiloWattuur (kWh). Alle genoemde bedragen en kosten gelden voor het jaar 2018, maar met alle gegevens kan ook voor opvolgende jaren inzichtelijk worden gemaakt hoe energiekosten zijn opgebouwd.

Huishoudgrootte Aantal kWh Kosten per maand Kosten per jaar Kosten per kWh
1 persoon 1925 28,- 336,- 0,17
2 personen 3005 47,- 564,- 0,19
3 personen 3605 57,- 684,- 0,19
4 personen 4155 67,- 804,- 0,19
5 personen 4375 71,- 852,- 0,19
6 personen 4385 71,- 852,- 0,19
Gemiddeld 2990 46,- 552,- 0,18
Cijfers kolom 2 en 3 afkomstig van het Nibud 2018

Gasverbruik

Het gasverbruik is volgens het Nibud vooral afhankelijk van de grootte van een huis, in een groter huis moet doorgaans immers meer gestookt worden om het te verwarmen. Het Nibud laat ook de cijfers van het gasverbruik zien voor het soort woning en het verbruik per maand. Volgens het Nibud verbruikt een gemiddeld huishouden in Nederland 1470 m3 aan gas per jaar. Als aanvulling kunnen ook nu weer de kosten per jaar worden berekend, én de kosten per m3 aan gas. De kosten per m3 laten zien dat een kleinverbruiker meer betaalt per m3 dan een grootverbruiker. De 'energiebespaarder' wordt dus iets benadeeld omdat niet alleen voor het gas moet worden betaald, maar ook voor vastrechtkosten als aansluiting op het netwerk, transportkosten en voor de levering van het gas.

Soort woning Aantal m3 Kosten per maand Kosten per jaar Kosten per m3
Flat 1000 76,- 912,- 0,91
Tussenwoning 1350 95,- 1140,- 0,84
Hoekwoning 1580 108,- 1296,- 0,82
Twee onder een kap 1800 121,- 1452,- 0,81
Vrijstaand 2410 155,- 1860,- 0,77
Gemiddeld 1470 102,- 1224,- 0,83

Energiekosten huishoudgrootte per type woning

De kosten uit de tabel van het stroomverbruik en van gasverbruik kunnen opgeteld worden, er ontstaat dan enigszins een inzicht in hoeveel bijvoorbeeld een gezin met vier personen jaarlijks kwijt is aan energiekosten in een tussenwoning. Let wel, dit klopt niet helemaal, één persoon zal in werkelijkheid in een type woning nog minder kwijt zijn aan gaskosten dan het gemiddelde uit bovenstaande tabel van het gasverbruik aangeeft, en een groot gezin zal juist wat meer kwijt zijn, maar het geeft in elk geval een idee.

1 persoon 2 personen 3 personen 4 personen 5/6 personen
Flat 1248,- 1476,- 1596,- 1716,- 1764,-
Tussenwoning 1476,- 1704,- 1824,- 1944,- 1992,-
Hoekwoning 1632,- 1860,- 1980,- 2100,- 2148,-
Twee onder een kap 1788,- 2016,- 2136,- 2256,- 2304,-
Vrijstaand 2196,- 2424,- 2544,- 2664,- 2712,-
Gemiddeld 1560,- 1788,- 1908,- 2028,- 2076,-

De verschillende kosten op de energienota

De energienota bestaat uit meerdere kosten, waarbij er aan drie partijen geld moet worden betaald: de energieleverancier, de overheid en de netbeheerder. In de praktijk betaal je gewoon alle kosten aan de energieleverancier en deze zorgt er weer voor dat specifieke bedragen aan de overheid en de netbeheerder worden afgedragen. Alle kosten op de rekening kunnen vast of variabel zijn:

Variabele kosten

  • Kosten voor de verbruikte stroom, dit was in 2018 ongeveer 21 cent per kilowattuur (kWh), dit is inclusief energieheffingen
  • Kosten voor het verbruikte gas, dit was in 2018 ongeveer 67 cent per m3, dit is inclusief energieheffingen
  • Opslag duurzame energie stroom, in 2018 was dit 0,56 cent per kWh
  • Opslag duurzame energie gas, in 2018 was dit 1,13 cent per m3 gas

Vaste kosten

  • Leveringskosten voor stroom, de hoogte wordt door de leverancier bepaald, bijvoorbeeld een bedrag van 40,- per jaar ofwel 0,11 per dag
  • Leveringskosten voor gas, de hoogte wordt door de leverancier bepaald, bijvoorbeeld 47 euro per jaar ofwel 0,13 per dag
  • Energieheffingskorting, een bedrag wat je van de overheid krijgt, in 2018 was dit 373,33 ofwel 1,023 per dag
  • Netbeheerkosten stroom, ongeveer 250,- per jaar ofwel 0,68 per dag
  • Netbeheerkosten gas, ongeveer 190,- per jaar ofwel 0,52 per dag

Alle bedragen zijn inclusief 21% BTW

Voorbeeld van een energierekening

De energierekening kan verdeeld zijn in twee blokken: stroom en gas. Bij het blok stroom wordt eerst aangegeven hoeveel stroom er is gebruikt, er kan ook staan aangegeven of er enkel of dubbeltarief is gehanteerd afhankelijk van je aansluiting. Daaronder staan de kosten van de geleverde hoeveelheid stroom aangegeven, deze variabele kosten liggen in Nederland bij alle energieleveranciers zoals gezegd gemiddeld rond de 21 cent per kWh (prijspeil 2018), maar het kan per leverancier verschillen. Deze kosten per kWh zijn inclusief energiebelastingen. Afhankelijk van je leverancier kan op de nota ook de ODE (Opslag duurzame energie) apart staan aangegeven, maar het kan ook zo zijn dat deze energieheffing al in de aangegeven stroomprijs is opgenomen. Vervolgens staan de vaste kosten weergegeven, deze bestaan uit vaste leveringskosten, de heffingskorting op de energiebelasting (dit zijn dus eigenlijk negatieve kosten), én de vaste kosten voor de netbeheerder. Alle bedragen uit dit 'pakket' worden opgeteld en in een totaalbedrag voor elektriciteit op de nota weergegeven.

Gas

Het blok met gas bestaat eerst uit de hoeveelheid die je verbruikt hebt. Dan volgt het tarief, voor heel Nederland is dit, zoals gezegd, ongeveer 67 cent per m3 (prijspeil 2018), maar dit kan per leverancier verschillen. Deze 67 cent is weer inclusief energiebelastingen. Het kan zijn dat in dit bedrag ook de ODE voor gas is opgenomen, maar de ODE kan ook apart op de nota zijn vermeld. Daaronder staan de vaste kosten, eerst voor de levering van het gas, en daaronder de vaste kosten van de netbeheerder. Er staat géén heffingskorting vermeld omdat deze alleen bij elektriciteit staat aangegeven. Alle kosten van het gas zijn ook nu weer opgeteld en in een totaalbedrag weergegeven. Het kan natuurlijk evengoed zo zijn dat de energierekening anders is ingedeeld, en dat onder het blokje stroom of gas een onderverdeling in stroomkosten, belastingen en netwerkkosten is gemaakt.

Alle energiekosten kort samengevat

  • De vaste kosten voor elektriciteit zijn ongeveer 290,- per jaar
  • De vaste kosten voor gas zijn ongeveer 240,- per jaar
  • De heffingskorting is 373,33 per jaar
  • De totale vaste kosten voor gas en stroom komen samen uit op ongeveer 170,- per jaar
  • De kosten per verbruikte kWh stroom liggen ongeveer op 21 cent, waarvan een groot deel energieheffing is en soms ook de ODE is inbegrepen
  • De kosten per m3 gas liggen ongeveer op 67 cent, waarvan een groot deel energieheffing is en al dan niet de ODE is inbegrepen

Alle bedragen dateren uit het jaar 2018 en kunnen per leverancier variëren

De prijs voor stroom en gas omgerekend naar joule

Wanneer de energie van stroom en gas in de eenheid joule wordt aangegeven, kan inzichtelijk worden gemaakt welke energievorm het goedkoopst is. Een lamp met een vermogen van 40 watt verbruikt 40 joule per seconde, in een uur tijd wordt dan 40 wattuur gebruikt ofwel 144 kilojoule. Stroom kost 21 cent per kilowattuur. Voor 1 euro heb je dus 4,76 kilowattuur ofwel 17,14 megajoule tot je beschikking. Gas kost circa 67 cent per kuub en heeft een energiewaarde van 35,17 megajoule per m3. Voor 1 euro heb je dan 1,49 m3 gas, dat betekent dat je voor 1 euro 50,97 megajoule krijgt. Dit is ruim drie keer zoveel energie als elektriciteit! Gas is dus een veel goedkopere energiebron dan elektriciteit. En daarom is het dan ook zinvol om, daar waar het kan, op stroom te besparen.
© 2018 Blauwevinvis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat kost een huishoudelijk apparaat aan stroom?Wat kost een huishoudelijk apparaat aan stroom?Een laag stroomverbruik van apparaten wordt steeds belangrijker. Zuinige apparaten besparen namelijk in de portemonnee e…
Met succes in bezwaar tegen de energienotaMet succes in bezwaar tegen de energienotaAls u denkt dat de periodieke energienota of jaarafrekening niet klopt, kunt u daartegen uiteraard in beroep gaan bij de…
Uitleg en verschillen in gas- en energierekeningenUitleg en verschillen in gas- en energierekeningenJaarlijks krijgt u een jaarafrekening van uw gas- en energieleverancier toegestuurd. Er wordt vanalles op berekend, maar…
Ervaringen met de petroleumkachelErvaringen met de petroleumkachel35% minder gasverbruik levert een besparing van circa 245,- Euro op. Over het gebruik van een petroleumkachel vindt veel…
Woning isoleren en snel geld besparenJe kunt snel geld besparen door eenvoudige isolatiematerialen aan te brengen in je woning. Te denk valt aan radiatorfoli…
Bronnen en referenties
  • https://www.nibud.nl/consumenten/energie-en-water/
  • https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/snel-besparen/grip-op-je-energierekening/energieprijzen/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Watt_(eenheid)
  • https://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/56312-hoeveel-joule-is-1-kubieke-meter-gas/

Reageer op het artikel "Energiekosten per huishoudgrootte en type woning"

Infoteur: Blauwevinvis
Laatste update: 30-09-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Administratie
Schrijf mee!