InfoNu.nl > Financieel > Administratie > Hoe installeert u Rabo Bankieren en hoe werkt de app?

Hoe installeert u Rabo Bankieren en hoe werkt de app?

Hoe installeert u Rabo Bankieren en hoe werkt de app? Online bankieren valt niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Ook de Nederlandse Rabobank heeft een app ontwikkeld waarmee u met gemak u geldzaken online kunt regelen. De applicatie is geschikt voor iOS producten als iPhone en iPad, Android toestellen als de Samsung Galaxy en Windows smartphones. Daarnaast kunt u ook via de laptop of pc bankieren. U kunt met Rabo Bankieren gemakkelijk uw saldo checken, geld overmaken, passen blokkeren, paslimieten verhogen en acceptgiro’s inscannen en betalen.

Inhoud

Rabobank

De Rabobank is een Nederlandse bank en maakt onderdeel uit van de Rabobank Groep. Ze beweren de grootste financiële dienstverlener in Nederland te zijn. Met meer dan 2000 geldautomaten en meer dan 100 lokale banken zijn ze sinds de oprichting in 1972 uitgegroeid tot een internationaal begrip. De bank is ontstaan als fusie tussen de Centrale Raiffeisen-Bank en de Centrale Boerenleenbank. Hier is de naam Rabobank uit afgeleid. Naast bankieren richt het bedrijf zich onder andere ook op mobiele telefonie, verzekeringen en hypotheken.

Online Bankieren

U kunt als klant van de Rabobank online uw bankzaken regelen met behulp van uw random reader. Deze kunt u aanvragen via de officiële website. Online bankieren kunt u op verschillende manieren doen.

App

De applicatie om te bankieren met Rabo kunt u downloaden in de juiste winkel voor applicatie. Voor ieder besturingssysteem is deze app gratis. Als u gebruik maakt van bankieren met de app kunt u:
  • Saldo opvragen
  • Geld overmaken
  • Pas blokkeren
  • pincode opvragen
  • Limieten verhogen
  • Reisverzekeringen afsluiten
  • Acceptgiro’s scannen en betalen

Mobiele site

Heeft u geen smartphone of tablet met toegang tot een winkel voor applicaties of wilt u de applicatie voor online bankieren niet downloaden? Dan kunt u mobiel bankieren via de browser. U heeft wel een internetverbinding nodig voor uw tablet of smartphone. De mobiele site kunt u bezoeken op m.rabobank.nl. Via deze website kunt u onder andere snel:
  • Saldo opvragen
  • Bij- en afschrijvingen inzien
  • Geld overmaken en overboeken naar bekende en eigen rekeningen zonder de reader
  • Een betaalopdracht plannen voor later
  • Telefoonnummers opzoeken van de Rabobank

Kosten

De applicatie is volledig gratis in gebruik. U betaalt wel de normale kosten voor uw telefoon, databundel of telefoonabonnement. Als u via de WIFI gebruikt maakt van de app betaalt u de reguliere kosten voor internet aan de provider. U moet wel klant zijn van de Rabobank en in het bezit zijn van de Random Reader om online te kunnen bankieren. Deze reader kunt u eventueel los bijbestellen via de officiële website van de bank.

Hoe installeer ik Rabo Bankieren op mijn iOS toestel?

Hieronder vindt u een uitleg om de app te downloaden voor tablets en smartphones met het besturingssysteem van Apple, zoals de iPad en de iPhone.
  1. Ga naar de Appstore
  2. Zoek naar rabo
  3. Klik op gratis bij de app Rabo Bankieren door Rabobank Nederland
  4. Druk op installeer
  5. Voer uw Apple ID wachtwoord in van de iTunes Store
  6. Druk op Home
  7. Open de App vanaf uw bureaublad

Hoe installeer ik Rabo Bankieren op mijn Android toestel?

De applicatie van de Rabobank kan gebruikt worden op smartphones met het Android besturingssysteem.
  1. Open de Google Play Store
  2. Druk rechts bovenin en zoek naar rabo
  3. Druk op het logo van Rabo Bankieren door het bedrijf Rabobank
  4. Druk op installeren
  5. Druk op accepteren om de app toegang te geven tot uw telefoon
  6. Druk op de home knop van uw toestel
  7. Open de app vanaf uw bureaublad

Hoe gebruik ik online bankieren op de laptop of pc?

Als klant van de Rabobank heeft u toegang tot de online omgeving van het internetbankieren. Kijk voordat u inlogt naar de adresbalk (bovenin het scherm) of er een slotje met daarachter de tekst “Rabobank Nederland [NL]” staat om verzekerd te zijn van een veilige verbinding. Via de volgende stappen kunt u gemakkelijk inloggen als er geen storing bij de Rabobank is:
  1. Ga naar: https://bankieren.rabobank.nl/klanten
  2. Voer uw rekeningnummer in (IBAN)
  3. Voer uw pasnummer in
  4. Pak uw Random reader erbij
  5. Druk op de I van inloggen
  6. Toets uw pincode
  7. Druk op OK
  8. Vul de code in die op de reader verschijnt

Hoe maak ik geld over?

Geld overmaken via internetbankieren van de Rabobank is een van de belangrijkste handelingen die u kunt verrichten in de app of op de website zelf. Een stap-voor-stap uitleg:
  1. Druk op nieuwe opdracht
  2. Kies de rekening waar het geld van afgeschreven moet worden, dit kan ook een overboeking betreffen tussen eigen rekeningen
  3. Voer het rekeningnummer van de ontvanger in of kies deze via uw adresboek
  4. Kies of de betaling eenmalig of vaker gedaan moet worden. Wekelijks en maandelijks zijn de andere opties
  5. Kies de verzenddatum (als u niets invoert kunt zal de betaling direct worden verzonden). Als u een overboeking naar een andere bank maakt zit er een vertraging van minimaal een dag tussen. Het geld wordt wel van uw rekening afgeschreven.
  6. Kies opslaan, ga naar verzenden en bevestig de overboeking met uw bankpas en random reader. Als u geld overmaakt binnen uw daglimiet, dat u zelf in kunt stellen, naar een bekende rekening hoeft u de Random Reader niet te gebruiken.

Random reader

Als u klant wordt van de Rabobank en u vraagt een internetbankierenabonnement aan dan krijgt u gratis de Random Reader, een paslezer, erbij. Met deze lezer is het mogelijk om met uw bankpas en pincode in te loggen op de applicatie van de Rabobank, IDEAL betalingen te verrichten en u zich te identificeren bij de bank. De reader is ontwikkelt door het Amerikaanse bedrijf VASCO.

Kaartfout op de Random Reader

Als u een foutmelding krijgt op het scherm van uw reader kan dit meerdere oorzaken hebben. De chip van uw bankpas kan beschadigt of vies zijn. Deze kunt u zelf gemakkelijk schoonvegen met een droog doekje of een t-shirt. Ook kan de batterij van de Random Reader leeg zijn. De meegeleverde batterij gaat ongeveer vijf jaar mee.

Nieuwe reader aanvragen

Een nieuwe random reader kunt u aanvragen via de website van de Rabobank. Als de reader stuk is of als de batterij leeg is kunt u gratis een nieuwe aanvragen. Dit kunt u op de volgende manier doen:
  1. Ga naar een nieuwe Random Reader aanvragen op de website van de Rabobank
  2. Voer de reden in waarom u een nieuwe reader nodig heeft (kwijt, kapot, batterij leeg, extra reader als reserve)
  3. Voer uw persoonsgegevens in
  4. Voer uw rekeningnummer in
  5. Voer uw emailadres in
  6. Druk op verzend
  7. U krijgt binnen twee werkdagen kosteloos een nieuwe Random Reader thuisgestuurd.
Gerelateerde artikelen
De Rabo Scanner van de RabobankDe Rabo Scanner van de RabobankDe Rabobank komt met iets nieuws, namelijk de Rabo Scanner. Dit apparaat moet uiteindelijk de Random Reader volledig gaa…
Rabobank, de Rabobank en tv bankierenRabobank, de Rabobank en tv bankierenDe Rabobank timmert met allerlei vormen van betalen en financieren aan de weg. Wat nog minder bekend is, is de mogelijkh…
De Rabo Scanner, opvolger van de Random ReaderKlanten van de Rabobank zullen langzaam maar zeker allemaal in het bezit komen van een Rabo Scanner. Dit apparaatje is b…
Bankieren voor blinden en slechtziendenBankieren voor blinden en slechtziendenBankieren voor blinden en slechtzienden kan bij de Rabobank. In Nederland zijn er ruim 350.000 mensen met een gezichtsbe…
De Rabobank, de Rabo Bank heeft veel invloed in NederlandDe Rabobank, de Rabo Bank heeft veel invloed in NederlandWat valt er allemaal onder de Rabobank, vast meer dan u denkt. De Rabobank is een oer Hollandse bank die zich inmiddels…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Aloxe, Wikimedia Commons (CC BY-SA)
  • Foto: Wikipedia commons
  • http://rabobank.nl

Reageer op het artikel "Hoe installeert u Rabo Bankieren en hoe werkt de app?"

Reacties

R,a, Israel, 02-07-2016 19:49 #3
Ik kan de app niet meer openen. Als ik op het bureaublad klik, komt het icoontje in de taakbalk, maar ik kan er verder biets mee.
Dat is gebeurt nadat ik het venster heb verkleind door op het vierkantje te klikken rechtsboven in het venster.
Als ik de app opnieuw wil installeren, krijg ik te lezen, dat deze reeds is geïnstalleerd.
Hoe nu verder|?
Wie helpt mij?
Rob

Theo Steeman, 05-10-2015 08:16 #2
Het lukt mij niet om de App werkend te krijgen op 2 verschillende telefoons. Als ik de app installeer op de 2e telefoon, kan ik op de eerste niet meer inloggen met de App (foutcode 965).

Tim van der Meer, 18-08-2015 10:18 #1
Het lukt mij niet om de Rabo app te installeren op mijn PC in Windows 10. Er wordt steeds ïn "behandeling" gemeld, maar installatie blijft uit.

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 26-05-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Administratie
Reacties: 3
Schrijf mee!