InfoNu.nl > Financieel > Administratie > Gratis digitale kasboeken vergeleken

Gratis digitale kasboeken vergeleken

Gratis digitale kasboeken vergeleken Steeds meer Nederlanders moeten elke euro omdraaien. Overzicht van de in- en uitgaven is dan erg belangrijk. Hoeveel besteed ik aan boodschappen? Wat gaf ik uit aan benzine en verjaardagen? Het is allemaal nuttig om bij te houden wanneer je bewust met je geld wilt omgaan. Financiële dienstverleners bieden daarom digitale kasboeken. Sommige vragen daarvoor een kleine vergoeding. In dit artikel worden AFAS Personal, ViewOncash, the Moneyer en Cashflow Manager vergeleken. De digitale overzichten hebben met elkaar gemeen dat ze de kosten en baten automatisch in een overzichtelijk kasboek plaatsen zodat u in een oogopslag ziet waar u uw geld aan uitgeeft. Ze staan in verbinding met uw bankrekening of u dient uw transacties periodiek te uploaden.

Grote banken

Naast de vergeleken kasboeken hebben ook alle vier de grote banken een digitaal kasboek. ABN Amro, ING, Rabobank en de SNS Bank bieden deze dienst aan hun rekeninghouders. Deze hoeven geen overzichten te downloaden, alles gebeurt namelijk automatisch. In de internetbankieren-omgeving kunt u de transacties gerubriceerd terugvinden. Transacties staan gerangschikt in rubrieken als 'Kleding' en ' Boodschappen'. U kunt ook budgetten en spaardoelen vaststellen. Bij alle banken is het kasboek het eerste jaar gratis, daarna betaalt u bij ING €2,25 per kwartaal, bij ABN Amro €8,40 per jaar.

Kleine banken

Om een goed overzicht van uw in- en uitgaven te krijgen is het van belang dat u uw transacties van u bankrekening kunt importeren. Alleen zo krijgt u immers een goed beeld. Wanneer u bij een grote bank een rekening heeft, is dat geen probleem. Maar zodra u een betaalrekening bij een kleinere bank heeft, zoals NIBC of Lloyds, is importeren niet mogelijk. Het is raadzaam wanneer u klant bij een kleine bank bent, te checken of het kasboek door uw bank wordt ondersteund. Het meest complete kasboek is AFAS Personal. Dit programma heeft ondersteuning van de meeste banken. Tegen bijbetaling (€3 per maand) is het bovendien mogelijk uw creditcard, Paypal-account en zelfs uw ov-chipkaart aan het overzicht te koppelen. De gratis versie van dit kasboek biedt de mogelijkheid om maximaal twee rekeningen te importeren.

Importeren

Importeren van gegevens is bij alle vergeleken kasboeken zeer eenvoudig. Bij Cashflow Manager slaat u een transactieoverzicht tijdens het internetbankieren op op uw computer. Dit overzicht kunt u dan eenvoudig uploaden in het digitale kasboek. Met een paar klikken bent u klaar. Bij AFAS Personal, ViewOncash en the Moneyer hoeft u helemaal geen overzichten op uw computer op te slaan. Via uw internetbrowser kunt u vanuit uw kasboek internetbankieren. De veiligheidsaspecten hiervan zijn in de vergelijking niet bekeken.

Verschil

Er is nogal verschil tussen de kasboeken. Te beginnen in de prijs; Cashflow Manager vraagt een eenmalige bijdrage van €9,95 voor de goedkoopste versie. De overige kasboeken zijn alle gratis.

Rubriceren

De huishoudboekjes categoriseren zelfstandig de uitgaven. Heeft u gepind bij een tankstation, de supermarkt of schoenwinkel, dan plaatsen de programma's deze automatisch onder respectievelijk 'benzine, boodschappen en kleding'. Er zijn uiteraard ook kosten die het programma niet kan categoriseren. Die kunt u dan zelf handmatig rubriceren.

Verhelderende inzichten

Door de rubrieken krijgt u inzicht in uw bestedingspatroon. De kasboeken AFAS Personal, the Moneyer, ViewOncash bieden daarnaast functies waarmee u uw uitgavepatroon ook kunt vergelijken met andere gebruikers of de gemiddelden van het budgetvoorlichtingsbureau NIBUD. Zo'n vergelijking biedt soms verhelderende inzichten. U kunt dan budgetgrenzen stellen, waardoor u een waarschuwing ontvangt wanneer het vastgestelde budget wordt overschreden.

AFAS PersonalApp

Verder hebben de kasboeken AFAS Personal en the Moneyer nog opvallende onderscheidende eigenschappen. AFAS Personal heeft als enige een app voor smartphones en tablets. The Moneyer biedt als enige de mogelijk uw pensioengegevens uit 'mijnpensioenovetzicht.nl' te importeren.

Ten slotte

De kasboeken zijn alle de moeite van het proberen waard. Maar uit de vergelijking komt AFAS Personal als beste. Het is een uitgebreid en gebruikersvriendelijk kasboek met veel mogelijkheden. Ook de app is een plus. ViewOncash en the Moneyer eindigen als tweede voorkeur. The Moneyer herkent slechts zes banken, terwijl ViewOncash uw wachtwoord naar uw e-mailadres mailt. Dat is niet erg veilig.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • De Telegraaf, 25 mei 2013

Reageer op het artikel "Gratis digitale kasboeken vergeleken"

Infoteur: Lierop69
Laatste update: 16-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Administratie
Schrijf mee!