InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Lijfrente, wat zijn de mogelijkheden bij lijfrente

Lijfrente, wat zijn de mogelijkheden bij lijfrente

Lijfrente, wat zijn de mogelijkheden bij lijfrente Voor wie enige tijd geleden een lijfrenteverzekering heeft afgesloten, komt het moment van uitkering van de lijfrente steeds dichterbij. Laat u de lijfrente direct uitbetalen of maakt u nog enkele andere keuzes? Een oud regime lijfrentepolis geeft de meeste mogelijkheden en vrijheden van uitbetaling. Wat gaat u doen met de vrijgekomen lijfrente? Wanneer laat u het uitbetalen, de rente is momenteel immers erg laag. U kunt uw lijfrente fiscaal slim schenken aan een ander.

Wat is vrijkomende lijfrente

Een lijfrente is een regelmatige uitkering, waarvoor u in het verleden een bepaald kapitaal hebt gestort of een lijfrentepolis hebt afgesloten. Velen hebben dat gedaan als een appeltje voor de dorst. Of als aanvulling op hun AOW, pensioenbreuk, of om een bepaalde periode te overbruggen. Bijvoorbeeld, om eerder te kunnen stopen met werken. We spreken over een vrijgekomen lijfrente, zodra een lijfrenteverzekering afloopt en het daarmee opgebouwde kapitaal moet worden uitgekeerd. Aan de voor de betreffende polis aangewezen personen of zijn gezin.

Wat zijn de mogelijkheden bij vrijgekomen lijfrente

Grosso modo onderscheiden we twee regimes van lijfrente polissen:
  • De oud-regime lijfrentepolis. Dit zijn de polissen die zijn afgesloten vóór 1 januari 1992.
  • De nieuwe regime lijfrente, de polissen na 1 januari 1992 plus de lijfrentepolissen met een regelmatige premiebetaling met de ingangsdatum na 15 oktober 1990.

Het nieuwe regime voor de lijfrente is veel strenger dan het oude regime. Dat maakt nogal wat uit voor mogelijke opties voor de vrijgekomen lijfrente.

De oud-regime lijfrentepolis

Onder de oud-regime lijfrentepolis verstaan we de een lijfrentepolis die werd afgesloten bij een verzekeraar vóór 1992. Vooral bij deze polissen is nu veel sprake van een vrijkomende lijfrente. De oud-regime lijfrentepolis dateert nog uit de periode dat veel meer met een lijfrentepolis mogelijk was dan nu het geval is. Stelselmatig heeft de overheid de mogelijkheden om premies fiscaal af te trekken en alle mogelijkheden van een lijfrente te benutten, verder beperkt. Wie een oud-regime lijfrentepolis heeft, mag in de meeste gevallen van geluk spreken. Een oud regime lijfrentepolis kent verder nauwelijks beperkingen en is veel flexibeler. Een dergelijke lijfrente kan op ieder gewenst moment worden uitgekeerd. Daarbij kunt u ook nog kiezen voor een levenslange uitkering, dan wel een uitkering ineens of voor een korte periode. Een uitkering ineens heeft het voordeel dat er niet weer nieuwe kosten zijn voor de verlengingspolis.

In één keer contant laten uitbetalen

De polis maakt het mogelijk om de koopsom in één keer te laten uitbetalen. Dat betekent geen gezoek naar wie de hoogste lijfrente wil bieden, maar direct kunnen beschikken over het opgebouwde kapitaal. U mag wel een lijfrente kopen, maar bent daartoe niet verplicht. De uitkeringsduur is ook vrijwel volledig naar keuze. Let er wel altijd op dat u als u een lijfrente koopt of de polis verlengt, deze zijn fiscaal vriendelijke voorwaarden behoudt en niet naar een nieuwe polis wordt geloodst die niet deze mooie vrijheden kent. Het verlengen van de polis kan fiscaal slim zijn als de uitkering na uw 65e plaats vindt en u dan waarschijnlijk in een lagere belastingschijf zit dan nu het geval is. Bovendien betaalt u dan over de tussenliggende jaren geen vermogensrendementsheffing.

Schenken van lijfrente

Het is zelfs interessant om zo’n polis aan iemand te schenken. Denk aan uw studerende dochter of zoon. U kunt dan als verzekerde en verzekeringnemer optreden en uw kind of kleinkind als begunstigde. Die betalen waarschijnlijk weinig belasting en houden dus relatief veel van de polis over. Dat geldt te meer als u een beroep kunt doen op de samenloopregeling. De samenloopregeling werkt niet bij een minderjarig kind. Uw echtgenote of echtgenoot in de polis als eerste begunstigde opnemen kan ook. U moet dit vóór de expiratiedatum regelen. Vervolgens schenkt u op de expiratiedatum het lijfrentekapitaal aan uw partner bij wie de uitkering vervolgens belast is.

Successierechten en erfbelasting

De oud regime polis is niet vrijgesteld van successierechten. Dat kan ervoor pleiten om niet de polis te verlengen, maar direct te laten uitkeren of de polis geheel of voor een deel aan een ander te schenken.

Betaling van lijfrente uitstellen

Tot slot kunt u de uitbetaling uitstellen. Mogelijkheden te over, bijvoorbeeld omdat:
  • U het geld nog niet nodig hebt.
  • U de uitkering te laag vindt en het kapitaal nog wil laten aangroeien.
  • Het belastingtechnisch nog niet gunstig genoeg uitvalt. Mogelijkheden te over.

De nieuwe regime lijfrentepolis

Het nieuwe regime van na 1992 is veel strenger en recent nog verder verfijnd en aangepast. Onder het nieuwe regime is het bijvoorbeeld niet meer mogelijk om de uitkering aan iemand anders te schenken. Ook in één keer uitkeren is niet toegestaan. De uitkering moet namelijk over minimaal vijf jaren zijn uitgespreid. De polissen na 1 januari 2006 hebben bovendien nog de eigenschap dat de lijfrente niet meer als overbruggingsuitkering mag dienen voor wie eerder wil ophouden met werken. Uitbetaling is dan nog mogelijk na uw 65e levensjaar. Maar ook dan kan dat een welkome toevoeging aan uw inkomen zijn.

Slot

Vraag altijd voldoende offertes aan om te zien wie u de hoogste lijfrente uitkering biedt. Brand New Day timmert momenteel stevig aan de weg met goedkope polissen.

Lees verder

© 2007 - 2014 Zeemeeuw, gepubliceerd in Verzekering (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vermijd dubbele heffing via beroep op de samenloopregelingVermijd dubbele heffing via beroep op de samenloopregelingNiet twee keer belasting betalen voor hetzelfde, niet twee keer een heffing maar soms is het door een samenloop van rege…
Pensioenbreuk: oorzaken pensioenbreukPensioenbreuk: oorzaken pensioenbreukEen pensioenbreuk ontstaat als u van pensioenfonds of pensioenverzekeraar verandert. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als u…
Aanvullend pensioen opbouwenAanvullend pensioen opbouwenEr kunnen tal van redenen zijn waarom mensen aanvullend pensioen opbouwen. Ze hebben een AOW-gat of vinden de pensioenop…
Lijfrente BegrippenLijfrente BegrippenIn dit artikel worden de belangrijkste begrippen besproken met betrekking tot lijfrente, op alfabetische volgorde. Afkoo…
Pensioenbreuk & oplossingen pensioenbreukPensioenbreuk & oplossingen pensioenbreukEr is een groot aantal oplossingen voor pensioenbreuk bedacht en doorgevoerd, waardoor de schade kan worden beperkt. Toc…

Reageer op het artikel "Lijfrente, wat zijn de mogelijkheden bij lijfrente"

Reacties

Ruben F., 10-08-2014 12:49 #20
Hallo ik heb ook een vraag.Ik ben ooit in zee gegaan met een nu en later verzekering van Interpolis via de rabobank.
Er werd mij toen gezegd dat als ik 15 jaar het bedrag in legde, ik het erna bijvoorbeeld gespreid in 3 jaar kon laten uitbetalen.
Deze verzekering ben ik aangegaan in 2001.
Op een bepaald moment ik geloof medio 206 of later is het eenzijdig omgezet in een KoopSommenVerzekering van Interpolis.
Ik heb nooit belasting terug gevraagd over het ingelegde geld.
Ik kreeg 2 jaar gelden geloof ik ineens een brief dat ik nu pas ineens het geld op mijn pensioen leeftijd kan laten uitbetalen.
Ik heb hier al een gesprek over gehad op november 2015 moet ik mijn laatste storting doen.
Wat zijn mijn mogelijkheden?
kan ik bijvoorbeeld een paar maanden voor het einde het contract opzeggen en dan een boete betalen en alsnog het restant laten uitkeren.
Kan ik als ik de looptijd uitzit het bedrag wel eerder uit laten keren?
kan ik het bedrag eventueel in een aflossing van schuld stoppen?
Ik vind het een beetje ingewikkeld, ik zeet eigenlijk niet eens meer wat voor polis ik heb en onder welke voorwaarden dit valt.
Omdat ik nooit geld van de belasting heb terug gevraagd schijnt mijn polis wel in een andere box te vallen ik geloof een box2 polis.
Graag een advies aub… ik wil niet nog 20 jaar mijn geld bij een verz, maatschappij laten staan. Reactie infoteur, 11-08-2014
Hallo Ruben F.,
1. Sinds 1 januari 2006 is met een een lijfrente wettelijk geen prepensioen toegestaan met een kapitaal dat vanaf die datum wordt opgebouwd. Wellicht is daarom uw polis omgezet, maar dat was voor het reeds opgebouwde kapitaal niet nodig geweest.
2. Omdat u geen premies hebt afgetrokken, is ook de uitkering niet geheel belast, ook al zal Interpolis in eerste instantie wel belasting inhouden.
3. Als u een polis afkoopt, bent u niet aan de (nieuwe) voorwaarden voor de uitkering van de lijfrente gebonden. U hebt ook geen premies afgetrokken en daarom geen fiscaal voordeel over de inleg gehad.
4. De polis uit 2006 is minder dan 10 jaar oud en daardoor kunt u gebruik maken van de tegenbewijsregeling om zo min mogelijk te hoeven af te dragen. Overleg ook even met Interpolis:

http://financieel.infonu.nl/belasting/77544-revisierente-voorwaarden-en-hoogte.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Theo, 25-07-2014 17:13 #19
Hallo, vorig jaar liep er een lijfrentepolis van mij af en die heb ik vastgezet bij de bank als aanvulling op mijn aow vanaf augustus 2017. Nu wil het geval dat ik werkloos word binnenkort, is er nu nog een mogelijkheid de uitbetaaldatum te veranderen zodat ik een aanvulling op mijn ww uitbetaald krijg?
Met vriendelijke groet
Theo Reactie infoteur, 25-07-2014
Beste Theo,
Dat hangt ervan af. Sommige banken en verzekeraars hebben de werkloosheid van de polishouder als ontbindingsclausule, andere niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jaap, 23-06-2014 16:26 #18
Interessant dus om een oud-regiempolis aan kleinkinderen te laten uitkeren. Ik neem aan dat ze dan wel 18 jaar moeten zijn. Wat nu als ik onverhoopt overlijd, en een kleinkind heeft bv al zijn portie gehad. Kan het kleinkind dat dan geen opa meer heeft toch fiscaal vriendelijk incasseren? Reactie infoteur, 23-06-2014
Beste Jaap,
1. Als u een kleinkind als begunstigde aanwijst, wordt de uitkering bepaald aan de hand van de sterftekans die zou gelden wanneer u het aan uzelf zou laten uitkeren. Hoe jonger u bent, hoe langer die looptijd is.
2. Denk wel aan de schenkingsbelasting.
3. Het kind hoeft niet meerderjarig te zijn, maar dan betaalt het kind de schenkingsbelasting en de ouder van het kind de inkomstenbelasting. Onderlinge verrekening (samenloopregeling) is dan niet mogelijk.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Andreas, 26-10-2013 18:10 #17
Hallo, ik heb in dec 1983 een levensverzekering van 30 jaar afgesloten tbv het aflossen van mijn hypotheek. Het verzekerde bedrag bestaat voor de helft uit een kapitaaluitkering en voor de andere helft uit een lijfrente.
In 2000 heb ik voor de laatste keer premie betaald en voor het lijfrentedeel daarvan een bedrag afgetrokken van mijn belasting, omdat ik in 2001 de polis premievrij heb gemaakt. Er zijn verder geen relevante wijzigingen in de polis aangebracht.
Mijn vraag is nu: valt het lijfrentedeel nu volledig in het oude regime en kan ik het bedrag in één keer laten uitbetalen?
Graag uw reactie.
Met vriendelijke groet.
Andreas Reactie infoteur, 27-10-2013
Hallo Andreas,
Uw lijfrentepolis valt onder het oude regime. De vraag is wel of er in de polis ook een clausule is opgenomen die verwijst naar uw woning. Als de polis daarvoor namelijk als onderpand fungeert, is ook de toestemming van de hypotheekverschaffer nodig.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Suzanna, 25-04-2013 10:04 #16
Hallo, wie weet hier een antwoord op. Volgend jaar komt mijn lijfrente vrij, maar ik heb aan onze eigen BV nog een schuld. Mag ik mijn vrijgekomen lijfrente ineens storten om zo de schuld af te lossen? Of kost dat alleen maar heel veel geld. Het is een lijfrente volgens oud regime. Reactie infoteur, 25-04-2013
Beste Suzanna,
Als het een bedrag ineens is dat wordt uitgekeerd, kunt u dat vrij besteden. In andere gevallen moet u daarvoor een lijfrente kopen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gerrie, 11-03-2013 10:27 #15
Hallo, we hebben een oud regime lijfrentepolis, die off. 31-12-2012 afloopt. Nu heb ik aan de verzekeraar gevraagd om het bedrag wat op 31-12-2013 staat, op te nemen ivm. mijn ex dit jaar 65 wordt. Nu kan dit niet volgens hen, wel met uw genoemde totaal bel. van 72%
klopt dit wel ivm de oude regime polis. Mijn partner is verzekeringsnemer en ik de begunstigde. Graag uw advies.
Dank u. Reactie infoteur, 11-03-2013
Hallo Gerrie,
Of uw partner revisierente moet betalen hangt af van de precieze datum van de polis en de hoogte van het bedrag:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/77544-revisierente-voorwaarden-en-hoogte.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Christine, 31-01-2013 13:06 #14
In 1996 sloot ik een koopsom af van 3000 gulden. Dit bedrag met rente werd in 2010 uitgekeerd toen ik 65 jaar werd. Ik had een gegarandeerd bedrag opgebouwd. Iets van 2800 euro. Daar het een klein bedrag is laat ik dat eens per 3 maanden uitkeren verspreid over 5 jaar. Dat bedrag wordt opgeteld bij mijn gewone pensioentje en ontving deze maand veel minder zoals zovelen. Mijn vraag is mogen ze op mijn vastgestelde koopsom ook korten dan? Dat kan volgens mij toch niet? Dat bedrag staat toch vast voor 5 jaar? Wie weet daar iets over? Reactie infoteur, 31-01-2013
Beste Christine,
Neen uw koopsom is privaat en gegarandeerd. Die wordt niet gekort. Wel zijn de belastingtarieven in de eerste schijf inkomstenbelasting in 2013 omhoog gegaan, waardoor u netto minder overhoudt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Troy, 19-01-2013 11:58 #13
Ik heb een Waerdye levensverzekering lopen bij ASR.
deze loopt nu vanaf september 1995 tot augustus 2023.

ik wil hem uit laten keren omdat de beloftes niet worden nagekomen.
op het laatste overzicht (september 2012) was de waarde van de beleggingen per 01-09-2011 waard € 13.640, --.

weet iemand hoe ik het uit moet laten keren en wat ik aan belasting en overige kosten kwijt ben? De verzekeringsagent waar ik de polis toendertijd bij had afgesloten is gestopt met zijn werkzaamheden en derhalve heb ik dus ook geen tussenpersoon meer.

ik hoop dat iemand me wegwijs kan maken in hoe ik dit aan moet pakken.

groetjes Troy Reactie infoteur, 19-01-2013
Beste Troy,
1. Het maakt een groot verschil of u een spaarpolis of een lijfrentepolis heeft. Een spaarpolis laat zich vrij eenvoudig uitkeren, bij een lijfrentepolis krijgt u bij afkoop te maken met inkomstenbelasting en een revisierente:

2, Als het een lijfrentepolis is, kan die misschien premievrij worden gemaakt. Vaak is dat goedkoper dan afkopen.
3. Neem daarom met de ASR contact op om te weten wat voor polis u hebt en bespreek bovengenoemde mogelijkheden om te zien wat voor u het voordeligste is.
4. Als dit een woekerpolis is, is er een mogelijkheid tot schadeclaim. Wellicht wilt u dat recht behouden of het uitruilen tegen een goede deal.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rik Bosma, 14-01-2013 20:43 #12
L.s.,

Ik wil een koopsompolis oudregime ineens laten uit keren. Fortis ASR zegt, dat dat niet kan zonder toestemming van belastingdienst buitenland in Heerlen.

Klopt de stellingname van Fortis ASR?

Voor de duidelijkheid, ik woon in Hongarije en in dat geval kan ik de koopsompolis niet laten uitkeren via een concurrerend uitvoeringsorgaan. Dat kan alleen bij woonachtigheid in Nederland, Duitsland en nog 2 landen. Ik ben derhalve gebonden aan Fortis ASR.

Met dank voor het antwoord. Rik Bosma Reactie infoteur, 15-01-2013
Beste Rik Bosma,
Als u in Hongarije belastingplichtig bent en als uw koopsompolis niet belastingvrij is, weet Fortis niet hoeveel belasting moet worden ingehouden. In dat geval is het logisch dat de belastingdienst Heerlen er tussen wordt geschakeld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Treesjansen, 02-01-2013 12:02 #11
Ik heb een nieuw regiem lijfrente polis die voor 70jarige leeftijd moet ingaan. Ik las pas ergens dat deze ook aangewend kan worden als uitvaart. Dat zou mij mooi van pas komen, maar er zijn nog weinig banken die hier aan mee doen. Hoe zit het wettelijk? Mag dit dan belastingvrij worden uitgekeerd aan de nabestaanden als dit wordt aangewend voor de uitvaart? Graag u reactie. Reactie infoteur, 02-01-2013
Beste Treesjansen,
Banken bieden banksparen aan voor een uitvaart, maar belastingvrij doorstorten van een lijfrentepolis naar deze vorm van banksparen is niet mogelijk:

http://www.financieel.infonu.nl/sparen/75181-uitvaartsparen-of-uitvaartverzekering-afsluiten.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Klaas Klerk, 15-08-2012 17:55 #10
DamesHeren

Ik heb een oud regime polis en een deel nieuw regime. In mijn jonge jaren heb ik altijd het idee gehad om op mijn 60ste te stoppen met werken en daarvoor het bedrag te gebruiken wat vrij komt uit deze polissen. Maar zoals vele dingen in het leven loopt niet alles zoals verwacht. Ik word nu 60 en de polissen keren uit op 01/10/2012. ik ben een volledige leek in dit soort onderwerpen en heb daarom de volgende vragen aan u.
1. Ik leest dat je moet gaan shoppen maar waarna ga je dan shoppen en wat koop je dan?
2.Kan ik omdat het een oud regime polis is dit bedrag in 1 keer opnemen en dit in mijn APR storten welke ik via mijn baas heb lopen?
3. Wat gebeurd er als ik het geld gewoon laat staan vervalt dan mijn oude polis regime en word dit dan om gezet in nieuw regiem, zij hier kosten aan verbonden?
4.Kan ik het bedrag in 1x keer opnemen en aflossen op mijn hypotheek wat gebeurt er dan belasting techn. met het vrij gekomen bedrag?

U ziet 1/10 komt er een bedrag vrij maar ik weet niet wat nu slim is om te doen ik heb het geld zeker voor de aankomende 2 jaar niet nodig dus a.u.b Help want 1/10 komt snel dichterbij.

M.vr.gr Klaas Reactie infoteur, 16-08-2012
Beste Klaas Klerk,
1. Als u recht hebt op een bedrag ineens, hoeft u niet te shoppen. Shoppen doet u als u een lijfrente wilt laten uitkeren met het opgebouwde kapitaal.
2. Shoppen is niet verplicht, maar in de praktijk blijkt dat de ene instelling op basis van hetzelfde kapitaal bereid is om meer uit te betalen als lijfrente dan de andere. Dat komt door de rekenrente die ze hanteren.
3. Of doorstorten naar uw APR mogelijk is, hangt van de rekening en voorwaarden af.
4. U kunt het uitbetalen ook uitstellen. Dan groeit uw kapitaal verder aan. Daarvoor moet u wel actie ondernemen, bijvoorbeeld bij de verzekeringsmaatschappij waar u nu zit. Daar zullen wel wat kosten aan zitten.
5. Bespreek (in eerste instantie) bij uw verzekeraar de mogelijkheden.
6. U moet wel haast maken inderdaad.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans, 24-02-2012 14:06 #9
Eind dit jaar word ik 65 jaar en komt er een behoorlijk bedrag vrij van mijn lijfrente en koopsompolissen. Graag zal ik dat bedrag willen benutten voor een grote extra aflossing van mijn hypotheek. Voor ons gaan de maandelijkse lasten dan behoorlijk omlaag, maar betaald ik dan geen extra belasting omdat ik het bedrag in een keer opneemt? Ik kan boetevrij aflossen bij mijn hypotheekverstrekker. in het kader van de algemene hypotheek schuld in Nederland lijk mij dit ook een van de manieren om deze omlaag te krijgen. Reactie infoteur, 24-02-2012
Beste Hans,
Het hangt van uw polis af of de uitkering belastingvrij is en of een uitgekeerd bedrag ineens wel mogelijk is. In de meeste gevallen is dat namelijk niet zo, met als uitzondering de oude regime polis waar een gedeeltelijke vrijstelling voor kan bestaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kees, 22-02-2012 13:09 #8
Ik heb een nieuw regime lijfrentepolis, welke op 01-04-2012 tot uitkering komt. Ik ben dan al 65 jaar. Is het mogelijk om deze polis in twee jaar uit te laten keren? Of moet dit minimaal 5 jaar zijn? Ik hoor het graag. Alvast bedankt! Reactie infoteur, 22-02-2012
Beste Kees,
De minimale looptijd is vijf jaar en de lijfrente moet uiterlijk op uw 70e levensjaar ingaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M. van der Rijst, 17-02-2012 00:18 #7
Ik heb een polis van het oude regime. Ben gescheiden en krijgt nu de helft Wil het nu in 4 jaar uit laten betalen moet ik dan een nieuwe lijfrente polis nemen. Of kan het het gewoon verspreid over 4 jaar laten uit betalen (heb namelijk nog een baan voor mij is dat voor de belasting voordeliger) enmoet ik dan een verzekering nemen als ik overlijd dat het dan naar mijn dochter gaat (Het is een lijfrente polis van de Nat.Ned). Reactie infoteur, 17-02-2012
Beste M. van der Rijst,
1. U kunt uw polis ook verlengen en op een later moment laten uitkeren. Dat wordt dan een uitkering ineens of een lijfrente als u een lijfrentepolis afsluit.
2. Wat er met uw polis gebeurt als u komt te overlijden, hangt van de voorwaarden van de polis af. Wellicht hebt u bij het afsluiten van de polis daarover afspraken gemaakt.
3. Normaliter gaat alleen bij banksparen de lijfrente/koopsompolis bij uw overlijden naar de nabestaanden.
4. Omzetting van uw polis naar banksparen heeft als nadeel dat de voordelen van een oud regime polis komen te vervallen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hennie Leemreize, 28-12-2011 12:33 #6
Ik heb in 1994 een lijfrentepolis afgesloten in augustus wordt ik 65 jaar en is de looptijd ten einde en zal de uitkering plaats vinden, tot die tijd is het bedrag verzekerd bij overlijden.
Als ik besluit het laten uitkeren over 5 jaar moet ik dan voor die 5 jaar een overlijdings verzekering afsluiten of gaat het resterende bedrag automaties naar de erfgenamen? Reactie infoteur, 28-12-2011
Beste Hennie Leemreize,
Het hangt van de polisvoorwaarden af of een extra overlijdensverzekering moet worden genomen. Meestal vervalt de uitkering bij overlijden. Dat is weer anders bij banksparen:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/41859-naar-wie-gaat-de-erfenis-als-u-spaart-via-een-bank.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maarten, 15-11-2011 11:56 #5
Ik heb een oud regime polis die uiterlijk 31-12-2011 afloopt. Mijn echtgenote, 65+, heeft alleen AOW (geen pensioen). Welke actie moet ik ondernemen om de polis aan mijn vrouw te schenken? Reactie infoteur, 18-11-2011
Beste Maarten,
U moet dan haast maken en contact opnemen met de bank of verzekeraar. Vraag om de uitkering van de polis op naam van uw vrouw te zetten. Een andere mogelijkheid is om na de aankoop van de lijfrente de begunstigde tijdelijk te wijzigen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bill, 04-05-2011 15:27 #4
Ik heb twee koopsompolissen van voor 1992, variabele looptijd en 2 van 2004 en 2006 (loopt af 1 oct 2012) en een bankspaarsysteem + levensloop. Mijn vrouw heeft geen baan buitenhuis en is bijna 62. ik ben 63,5 jaar. Kan ik de oud regime polissen, hebben vaste bedragen tot mijn 70ste, ook aan mijn vrouw overdragen, daar ik 52 % bel. afdraag. Is het verstandig om dit na haar 65ste te doen, daar anders haar aanrechtsubsidie vervalt.

De 2 koopsommen van 2004 en 2006 op mijn 65ste overhevelen naar banksparen en de gezamelijke som over 6 jaar laten uitbetalen. Daar ik in 2018 nog een uitkering krijg van 95.000,- (belasting vrij). Reactie infoteur, 05-05-2011
Beste Bill,
1. Ja, de polissen voor 1992 kunt u, als u dat tijdig voor de expiratiedatum doet, laten uitkeren aan uw vrouw. Fiscaal is dat ook handig, omdat ze weinig belasting betaalt.
2. De aanrechtsubsidie vervalt niet bij extra inkomen, maar kan waarschijnlijk voor een deel via uw vrouw zelf worden uitbetaald zodra ze de koopsom ontvangt.
3. U kunt inderdaad genoemde polissen overhevelen naar banksparen om de uitbetaling beter in de tijd te spreiden. Zoek de bank die u het hoogste rendement geeft.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Frisko, 28-04-2011 11:31 #3
Ik heb een lijfrente overeenkomst (afgesloten op 1 juni 1996) welke op 1 juni 2011 afloopt.
Ik wil het geld direct op mijn rekening gestort krijgen. Ik weet dat ik daar direct 52% belasting over zal moeten betalen. (Ook bij de "minimale" periode van 5 jaar betaal ik per jaar daar 52% belasting over dus daar moet ik mij bij neerleggen.)
Daarom wil ik het geld ineens hebben en ben ik van dat gedoe af.
Is dit mogelijk en hoe moet ik dat bewerkstelligen? Reactie infoteur, 28-04-2011
Beste Frisko,
Sinds 1992 is het niet meer mogelijk om uw polis in één keer uit te laten betalen. Dat kan alleen met de oude regime polissen. Wel kunt u voor een zo kort mogelijke uitkeringsduur kiezen, waarvoor u met uw verzekeraar in overleg moet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Miel de Jong, 14-04-2011 13:29 #2
Ik heb een koopsompolis (oud regime) die binnenkort afloopt. Hij staat op mijn naam.
Kan ik kiezen voor een uitkering ineens op naam van mijn vrouw? Die heeft geen ander inkomsten, en valt dus in de laagste belastingschijf (evt. via middelen van belasting over 3 jaar). Of moet ik dan een lijfrente kopen met haar als begunstigde? Reactie infoteur, 14-04-2011
Beste Miel de Jong,
Het is zeer waarschijnlijk dat u het op naam van uw vrouw kunt laten uitkeren, maar dan moet u dat wel snel regelen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

W. Vogt, 16-08-2010 13:23 #1
In het meest recente nummer van Fiscalert staat in een beantwoorde vraag van een lezer, dat er wel een constructie is om een oud regime polis bij je echtgenote belast te krijgen. Kent U deze constructie? Reactie infoteur, 16-08-2010
Beste W. Vogt,
De lijfrente polissen van voor de grote herwaardering zijn waardevol. Die kunnen, als enige, inderdaad nog fiscaal vriendelijk worden geschonken aan een ander. Voorwaarde is wel dat de ontvanger tijdig voor de expiratiedatum als begunstigde in de polis moet zijn opgenomen. U heeft daarbij de medewerking van verzekeraar of bank nodig.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Koopsompolis
Reacties: 20
Schrijf mee!