InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Groene autoverzekering

Groene autoverzekering

Groene autoverzekering Steeds meer mensen proberen rekening te houden met het milieu en letten bij aanschaf van hun producten op de energiezuinigheid. Tegenwoordig kun je een zogenaamde groene autoverzekering afsluiten, waarbij de CO2-uitstoot van je auto gecompenseerd wordt, of je auto 'groen' gerepareerd wordt, waarbij er zoveel als mogelijk gebruik gemaakt wordt van tweedehands materialen om je auto te herstellen. Ook kun je korting op je autoverzekering krijgen wanneer je een energiezuinige auto bezit.

De auto groen verzekerd

Groen verzekeren is een trend: mensen lijken zich steeds bewuster te worden van het effect van hun gedrag op het milieu, en proberen bij de aanschaf van hun producten, waaronder de auto en de bijbehorende verzekering rekening te houden met het milieu door voor milieuvriendelijke en energiezuinige oplossingen te kiezen. Steeds meer verzekeraars bieden daarom groene verzekeringen aan. Ook autoverzekeringen worden niet overgeslagen: zogenaamde groene autoverzekeringen schieten als paddenstoelen uit de grond. Groene autoverzekeringen krijgen het stempel "groen" doordat zij de auto zo milieuvriendelijk als mogelijk proberen te verzekeren. In de praktijk komt dit vaak neer op het repareren van de auto met tweedehands onderdelen en het compenseren van de CO2-uitstoot van de auto.

Tweedehands onderdelen

Wanneer je auto kapot gaat, kun je ervoor kiezen de kapotte onderdelen te laten vervangen door spiksplinternieuwe auto-onderdelen. Zonde, want op de autosloperij zijn genoeg onderdelen te vinden die nog in prima staat van functioneren zijn. De auto als geheel doet het echter niet meer. Er zijn verzekeringsmaatschappijen die met autoschadeherstellers afspreken dat zij in eerste instantie gebruik maken van tweedehands auto-onderdelen en pas als dat niet mogelijk is nieuwe materialen gebruiken. Ongeveer de helft van de kapotte automaterialen is namelijk prima te vervangen door een tweedehands exemplaar. Hiermee wordt niet enkel bespaard op materiaal en energie, ook wordt de afvalberg van de autosloper kleiner. Onder andere de autoverzekering van InShared is een groene autoverzekering die werkt met gerecyclede materialen.

Compensatie CO2-uitstoot

De dreiging van smeltende poolkappen en een bijbehorende potentiële stijging van de zeespiegel nemen steeds serieuzere vormen aan volgens experts. Luchtvervuiling, voornamelijk de uitstoot van CO2, lijkt daar een grote bijdrage aan te leveren. Auto's stoten met elkaar jaarlijks miljoenen tonnen CO2 uit. Een aantal autoverzekeraars proberen deze CO2 uitstoot te compenseren. Ideële Verzekeringen laat bijvoorbeeld voor iedere autoverzekering die afgesloten wordt zeven inheemse bomen in Costa Rica planten. Ook de Delta Lloyd Groene Autoverzekering compenseert CO2 uitstoot door bomen te planten. De autoverzekering van ING doet niet standaard aan CO2 compensatie, maar tegen een kleine meerprijs kan je CO2 uitstoot wel eenvoudig gecompenseerd worden.

Korting op autoverzekering met een energiezuinige auto

Tot slot zijn er autoverzekeraars die een goedkopere premie bieden aan mensen die een energiezuinige auto rijden. Netpolis biedt met haar AutoSterpolis tot wel 15% korting op de verzekeringspremie aan groene autobezitters met een auto met energielabel A. Wanneer men een auto met energielabel B heeft, krijgt met 10% korting op de verzekeringspremie.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.ideele.nl/b2-groenauto%20A.htm
  • http://www.groenpolis.nl/
  • http://www.netpolis.nl/
  • https://www.inshared.nl/
  • http://www.ing.nl/particulier/

Reageer op het artikel "Groene autoverzekering"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 09-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!