InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Verplichte autoverzekeringen

Verplichte autoverzekeringen

Verplichte autoverzekeringen Er bestaan verschillende autoverzekeringen, welke je kunnen beschermen tegen de kosten van schade veroorzaakt door of aan je auto. Maar is een autoverzekering verplicht? Zo ja, wat zijn de verplichte autoverzekeringen en welke autoverzekeringen kun je vrijwillig afsluiten?

Autoverzekeringen

Veel autobezitters hebben er al eens in meer of mindere mate mee te maken gehad: schade aan of veroorzaakt door een auto. De kosten van dergelijke schadeposten kunnen hoog oplopen. Omdat het merendeel van de automobilisten geen geldboompje in de tuin heeft staan waarvan men wat geld kan plukken in geval van nood, zijn autoverzekeringen in het leven geroepen. Het doel van autoverzekeringen is het verzekeren van de schade aan of veroorzaakt door de eigen auto. Maar is zo'n autoverzekering verplicht?

Soorten autoverzekeringen

Autoverzekeringen kunnen we grofweg onderverdelen in drie soorten:
  1. Aansprakelijkheidsverzekering
  2. Beperkte cascoverzekering
  3. Volledige cascoverzekering

Daarnaast zijn er nog een aantal optionele verzekeringen en aanvullende autoverzekeringen, zoals een rechtsbijstandsverzekering voor de auto of een inzittendenverzekering.

Aansprakelijkheidsverzekering

De wettelijke aansprakelijkheidsverzekering, vaak afgekort tot WA-verzekering, is een verzekering die dekking biedt voor financiële risico's die verzekerden lopen wanneer zij schade toebrengen aan anderen en het slachtoffer de schade op de verzekerde komt verhalen. In Nederland en België moeten WA-verzekeringen voor auto's minimaal voldoen aan de eisen die de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (afgekort tot WAM) aan autoverzekeringen stelt. De meeste autoverzekeringen bieden echter een breder dekkingsgebied.

Cascoverzekering

Je kunt de auto niet alleen verzekeren tegen wettelijke aansprakelijkheid, maar ook tegen beschadigingen van de auto zelf. Je kunt hiervoor een zogenaamde cascoverzekering afsluiten. Wanneer je een cascoverzekering afsluiten gaat, heb je de keuze uit twee soorten soorten cascoverzekering: de beperkte cascoverzekering en de volledige cascoverzekering. De beperkte cascoverzekering dekt - zoals de naam al zegt - slechts in beperkte mate de schade die opgelopen kan worden. De beperkte cascoverzekering biedt onder andere dekking tegen ruitbreuk, stormschade, schade die ontstaan is door een botsing met een dier en schade bij natuurrampen. Met de volledige cascoverzekering wordt dit uitgebreid met dekking tegen schade ontstaan door aanrijdingen, omslaan en te water raken. De volledige cascoverzekering biedt ook dekking tegen elk ander van buiten komend onheil.

Verplichte autoverzekeringen

Welke autoverzekeringen zijn verplicht?

Van de bovenstaande autoverzekeringen, die tot de meest afgesloten autoverzekeringen behoren, is enkel de WA-verzekering verplicht. Deze verzekering, vaak de WAM verzekering genoemd, moet afgesloten worden door autobezitter en degene aan wie het kentekenbewijs van de auto uitgereikt is. Iedere auto die zich op de openbare weg bevindt en aan het verkeer deelneemt. Er zijn een aantal uitzonderingen. Wanneer de auto buiten gebruik gesteld en gehouden wordt door het van de openbare weg te verwijderen vervalt de verzekeringsplicht. Gemoedsbezwaarden (mensen die omwille van hun geloof of levensovertuiging geen verzekeringen af willen sluiten) zijn eveneens vrijgesteld van de verzekeringsplicht.

Autoverzekering afsluiten

Wanneer je een auto bezit of kentekenhouder van een auto bent moet je een autoverzekering afsluiten. Een autoverzekering kun je bij diverse verzekeringsmaatschappijen afsluiten. In ruil voor het afsluiten van een autoverzekering ontvang je het internationaal verzekeringsbewijs, ook wel de groene kaart genoemd. Met dit internationaal verzekeringsbewijs kan de verzekerde aantonen dat het motorvoertuig verzekerd is zoals de wet van het betreffende land voorschrijft.

Geen autoverzekering, wat nu?

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Claes, P. F., van Dijk, J. W. S. & Winters, H. (2007) Praktijkgids schade & verzekeren 2007. Uitgeverij Kluwer
  • http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2011/02/02/altijd-een-boete-bij-onverzekerd-voertuig.html

Reageer op het artikel "Verplichte autoverzekeringen"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 04-09-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!