InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Betalingsachterstand zorgverzekering

Betalingsachterstand zorgverzekering

Betalingsachterstand zorgverzekering Steeds meer mensen vragen een betalingsregeling aan bij hun zorgverzekeraar, omdat zij de premie voor de zorgverzekering niet meer kunnen betalen. De gevolgen van een betalingsachterstand van de zorgverzekering kunnen ver gaan. Daarom kan men beter een betalingsregeling treffen met de zorgverzekeraar.

Betalingsachterstand zorgverzekering: feiten & cijfers

Zorgverzekeraars melden een stijging van 10 tot ruim 30% ten opzichte van vorig jaar. Het gaat om tienduizenden mensen per maand die een betalingsachterstand hebben met de premie van hun zorgverzekering. Zo ontving zorgverzekering UVIT met 4,2 miljoen verzekerden gemiddeld vierduizend aanvragen per maand. Vorig jaar waren dat er drieduizend. Bij CZ met 3,3 miljoen verzekerden gaat het om vijfduizend aanvragen per maand.

Gevolgen betalingsachterstand zorgverzekering

Wat zijn de gevolgen als u de zorgpremie niet meer kunt betalen en een betalingsachterstand hebt opgelopen? Na twee achterstallige maandpremies krijgt u een brief thuisgestuurd met daarin het advies een betalingsregeling aan te vragen. Of uw zorgverzekeraar stuur u betalingsherinneringen of aanmaningen. Als u hier niet op reageert, kan dit verregaande gevolgen hebben.

In Amsterdam en Almere loopt een proef, waarbij medewerkers van Agis wanbetalers thuis benaderen om naar een oplossing te zoeken.

Boete betalingsachterstand zorgverzekering

Als u langer dan zes maanden uw premie niet hebt betaald, krijgt u te maken met de zogenaamde wanbetalersregeling. U wordt schriftelijk op de hoogte gebracht. De verzekeraar meldt de wanbetaler dan aan bij het College voor Zorgverzekeringen (CVZ). U betaalt dan geen zorgpremie meer aan uw zorgverzekeraar, maar aan het CVZ. Het CVZ vordert de achterstallige premie met een boete van dertig procent. U moet die boete maandelijks betalen, tot uw schuld is terugbetaald. De hoogte is 130% van de standaardpremie. Dat is de gemiddelde premie die zorgverzekeraars vragen voor de basispremie. De premie die u betaalt aan het CVZ heet bestuursrechtelijke premie. Geen prettig vooruitzicht: daarom is het verstandig om op tijd aan de bel te trekken.

Loonbeslag bij premieachterstand zorgverzekering

Als uw zorgverzekeraar u als wanbetaler heeft aangemeld bij het CVZ, dan stuurt het CVZ een brief naar uw uitkeringsinstantie (bijvoorbeeld het UWV) of werkgever. Deze is verplicht om de premie in te houden op uw loon. Dit is overigens geen zuiver loonbeslag± alleen op dat gedeelte van uw loon dat nodig is om de zorgpremie te betalen, wordt beslag gelegd. Als u geen inkomen hebt of als uw inkomen ontoereikend is om de zorgpremie te betalen, dan stuurt het CVZ maandelijks een acceptgiro. Dan moet u zelf de bestuursrechtelijke premie overmaken.

Betalingsregeling zorgverzekering treffen

Schuldenaren proberen vaak om de wettelijke boeteregeling te voorkomen door een betalingsregeling met hun zorgverzekeraar te treffen. Zorgverzekeraars moeten bij betalingsproblemen eerst zelf proberen tot een oplossing te komen. Vaak wordt het gewaardeerd als een klant een betalingsregeling wil treffen. De meeste zorgverzekeraars voeren dan ook een preventief beleid, waarbij ze op eigen initiatief een betalingsregeling aanbieden na een achterstand van twee maanden zorgpremie. Als er geen acceptabele betalingsregeling wordt getroffen, dan worden de dossiers overgeheveld naar het CVZ. Onderneem dus tijdig actie als u een betalingsachterstand hebt bij uw zorgverzekeraar.
Gerelateerde artikelen
Geen zorgverzekeringEen zorgverzekering is in Nederland verplicht. Het gaat dan om de basisverzekering. Toch zijn er nog mensen die geen zor…
Opzegging zorgverzekering: hoe zeg je je zorgverzekering op?Opzegging zorgverzekering: hoe zeg je je zorgverzekering op?In 2012 stijgen de premies van de zorgverzekering en de aanvullende verzekering weer behoorlijk. Ook gaat het eigen risi…
Als je je zorgverzekering niet meer betaalt: boeteAls je je zorgverzekering niet meer betaalt: boeteAls je je zorgverzekering niet meer betaalt krijg je een boete. En die kan fors oplopen. Voor de zorgverzekering moeten…
Zorgverzekering is verplichtZorgverzekering is verplichtIn Nederland bent u verplicht een zorgverzekering te hebben. De basisverzekering is verplicht, niet een aanvullende verz…
Aanvullende zorgverzekering 2012Aanvullende zorgverzekering 2012Een aanvullende zorgverzekering dekt de kosten van zorg die niet in het basispakket zijn opgenomen. Iedereen die in Nede…
Bronnen en referenties
  • ND
  • Rijksoverheid

Reageer op het artikel "Betalingsachterstand zorgverzekering"

Reacties

Rene Leijten, 20-07-2013 16:47 #2
Vraag: ik ben verzekerd bij Ditzo zorgverzekering, nu heb ik een rekening gekregen voor eigen risico 350 euro, in juli en werd in 1x van mijn rekening gehaald, dit bedrag heb ik terug gevorderd en ik heb gebeld om een regeling te treffen om die 350 euro uit te strijken over 6 mndn, ik ben nl arbeidsongeschikt met een minimum en mijn vrouw werkt maar 28 uur p week. we kunnen gewoon niet veel missen.
nu eist Ditzo dit bedrag in 3 mndn te betalen en anders komen er extra incasso kosten bij. dit gaat automatisch dus. kan ik daar echt niets mee doen om het kosteloos in 6 mndn te betalen?. Ditzo geeft geen meter prijs hierover

Radeloos, 09-04-2013 00:42 #1
Als je je zorgpremie niet meer kunt betalen, hoe kan er dan in hemelsnaam verwacht worden dat je dan wel de zorgpremie met boete +aflossing kan betalen. Als dat zo was, dan heb je toch geen premie achterstand!

Meisje: 20 jaar, geen werk, anderhalf jaar geen premie betaalt, een schuld bij cvz en de zorginstantie, kan niet naar de dokter of tandarts, heeft rugklachten, gaatjes in het gebit, hoe moet iemand op zo'n jonge leeftijd dit gat dichten. Waar gaat dit allemaal heen.

Infoteur: Rebeccahoogers
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 2
Schrijf mee!