InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Caravanverzekering: verzekering voor de caravan

Caravanverzekering: verzekering voor de caravan

Caravanverzekering: verzekering voor de caravan In Nederland zijn er meer dan een half miljoen caravans. De caravan werd vooral populair vanaf de jaren zestig. Het is ook belangrijk dat u een verzekering voor de caravan afsluit, omdat caravans best kwetsbaar zijn. Daarnaast kosten caravans een behoorlijk bedrag, dus in het geval dat er iets mis gaat kan de financiële schade groot zijn. Er zijn verschillende soorten verzekering die u kunt afsluiten voor de caravan. In Nederland zijn er meer dan een half miljoen caravans. De caravan is vooral populair vanaf de jaren zestig. Veel Nederlanders kochten destijds een caravan om mee op vakantie te gaan naar Frankrijk, Duitsland of Spanje. In 1980 hadden al meer dan vierhonderdduizend mensen een caravan en dit steeg verder naar vijfhonderdduizend. Vanaf de jaren negentig was er sprake van stabilisatie aangezien veel mensen de voorkeur gaven aan een vliegreis. De caravan bood meer comfort dan een tent. Bovendien was veel gebruikersvriendelijker dan een tent die soms op zeer ingewikkelde manieren moest worden opgezet. Een laatste voordeel van de caravan boven de tent is dat er veel meer spullen kunnen worden meegenomen. In de caravan is namelijk veel meer ruimte om bagage in te stallen. Een nadeel is dat door een caravan het benzinegebruik wel fors hoger ligt.

Caravanverzekering afsluiten

Het is zeker aan te raden om een verzekering af te sluiten voor uw caravan wanneer u op vakantie gaat. Een caravan is namelijk erg kwetsbaar en kan ook een behoorlijk bedrag kosten. Een nieuwe caravan kan twintigduizend tot dertigduizend euro kosten. Als er dus iets mee gebeurt kan de financiële schade groot zijn. De meeste caravans zijn niet van heel stevig materiaal gebouwd. Dat komt omdat het makkelijk moet zijn om de caravan te vervoeren en deze moet vooral niet te zwaar zijn. Caravans kunnen bijvoorbeeld schadelijk zijn voor hagel of wind. In het geval van een storm is het niet aan te raden om uw caravan buiten te laten staan. In 2010 waaide tijdens een storm op Strand Nulde een aantal caravans in het meer.

Verschillende soorten verzekering voor de caravan

Er zijn verschillende verzekeringen die u kunt afsluiten. Een bekende verzekering is de standaarddekking. Dat betekent dat de caravan wordt verzekerd in het geval dat deze total loss raakt of (zwaar) beschadigd raakt. Als de caravan in het eerste jaar wordt verzekerd dan wordt de gehele waarde vergoed van de caravan. Er is een afschrijvingsregeling en de waarde van de caravan wordt over vijf jaar afgeschreven. Elk jaar wordt 20 procent van de nieuwwaarde afgeschreven. Dat gebeurt pas in de 13e maand van elk jaar. Het is ook mogelijk om een verzekering met een plusdekking af te sluiten. In dat geval krijgt u over vijf jaar lang de hele nieuwwaarde vergoed in het geval dat de caravan beschadigd of total loss raakt. In dit geval is de premie uiteraard ook hoger dan bij een standaarddekking.

Aanvullende verzekering voor de caravan afsluiten

Het is wel goed om te kijken welke zaken allemaal verzekerd zijn in uw verzekering. In sommige gevallen gaat het alleen om storm, brand of in het geval van een aanrijding. Soms moet u de inboedel van de caravan extra bij verzekeren. Soms is het ook mogelijk om een extra verzekering af te sluiten tegen diefstal. Vaak wordt dan wel van u geëist dat u dan een SCM/VbV-goedgekeurd disselslot of een wielklem heeft. U kunt bij verschillende verzekeraars, zoals Univé, Interpolis en Unigarant, een caravanverzekering afsluiten. Ook de ANWB heeft een speciale caravanverzekering.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Caravanverzekering: verzekering voor de caravan"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 09-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!