InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Verplicht eigen risico 2017 en de zorgpremie 2017

Verplicht eigen risico 2017 en de zorgpremie 2017

Verplicht eigen risico 2017 en de zorgpremie 2017 De hoogte van het verplicht eigen risico in 2017 is 385 euro, evenveel is als in 2016. Vaak zult u in 2017 iets meer zorgpremie. Er wordt door het kabinet een hogere zorgpremie berekend van gemiddeld 3,5 euro per maand, een stijging met ongeveer 3 procent, maar DSW bijvoorbeeld komt al met een stijging van bijna 9,5%. Het eigen risico geldt niet voor uw kinderen tot achttien jaar. U kunt u vrijwillig uw eigen risico ook zelf verhogen om zo de laagste zorgpremie met premiekorting voor een zorgverzekering te betalen. Verlaag de zorgpremie en premie zorgverzekering met een hoger vrijwillig eigen risico als u verwacht nauwelijks een beroep op uw ziektekostenverzekering te hoeven doen.

Het verplicht eigen risico 2017

Wettelijk is bepaald dat iedereen die ouder is dan 18 jaar een verplicht eigen risico in de zorg heeft. Het bedrag wordt jaarlijks door het kabinet vastgesteld. In 2010 bedroeg het verplicht eigen risico voor een zorgverzekering nog 165 euro en in 2016 en 2017 wordt dat 385 euro. Vooral mensen die veel zorg nodig hebben, hebben last van het verhoogde verplicht eigen risico.

Verplicht eigen risico 2017 en zorgtoeslag 2017

De huishoudens met een inkomen tot het wettelijke minimumloon krijgen maximaal een verhoging van de zorgtoeslag 2017 met 76 euro.

Niet alle zorg valt onder het verplicht eigen risico 2017

Anderzijds valt niet alle zorg onder het verplicht eigen risico. Kinderen tot 18 jaar hebben geen verplicht eigen risico. De volgende behandelingen komen niet voor uw rekening maar worden volledig vergoed vanuit de basisverzekering:
  • Een consult bij de huisarts of spoedeisende hulp huisarts of huisartsenpost. Let wel de spoedeisende hulp van het ziekenhuis valt wel onder het eigen risico;
  • Het jaarlijkse inschrijfgeld voor de huisarts;
  • Verloskundige hulp en kraamzorg;
  • Gratis bevolkingsonderzoek;
  • Nacontrole van nier en leverdonoren;
  • De griepprik voor de risicogroepen;
  • Alle zorg die u krijgt via een aanvullende verzekering.

Kosten die voor eigen rekening komen

Dan zijn er nog allerlei kosten die voor eigen rekening kunnen komen, omdat ze maar ten dele of niet via de basisverzekering worden vergoed. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
  • Anticonceptiemiddelen voor verzekerden vanaf 21 jaar.
  • Fysiotherapie en oefentherapie voor verzekerden vanaf 18 jaar, waar het gaat om een niet chronische aandoening. De eerste 12 behandelingen worden niet vergoed.
  • Mondzorg voor verzekerden van 18 tot en met 21 jaar wordt niet vergoed.
  • GGZ. Er is een eigen bijdrage voor specialistische geestelijke gezondheidszorg.
  • Geneesmiddelen. Voorkeursgeneesmiddelen worden vergoed, maar geneesmiddelen die niet uit deze lijst komen en vaak duurder zijn, worden niet vergoed.
  • Een prothese.

Al met al kunnen de kosten voor u, afhankelijk van de zorg die u nodig hebt, hoog oplopen.

Laagste zorgpremie 2017 door hoger eigen risico

Wie niet vaak ziek is en zijn maandlasten verder wil verlagen, kan ook kiezen voor een vrijwillig eigen risico. Standaard is het vrijwillig eigen risico gelijk aan nul, maar kunt ook kiezen voor een vrijwillig eigen risico van 100 euro tot en met 500 euro. U kunt de hoogte van het vrijwillige eigen risico elk kalenderjaar veranderen. Als u ziet aankomen dat u in een bepaald jaar behandeld zult moeten worden en u hebt een hoog eigen risico, dan doet u er goed aan om het vrijwillig eigen risico terug te draaien naar nul. Soms kan het eigen risico ook gedurende een kalenderjaar worden veranderd. Situaties die zijn toegestaan zijn om het vrijwillig eigen risico te verlagen, zijn:
  • Als u tijdens het jaar overstapt naar een andere zorgverzekeraar.
  • Als uw zorgverzekeraar met de verandering akkoord gaat.

In de praktijk blijkt de mogelijkheid om gedurende een jaar te veranderen beperkt te zijn. Anders is dat voor iemand die in een jaar 18 wordt. Die persoon kan namelijk vrij kiezen. Een verhoogd eigen risico kan veel verschil in de hoogte van de zorgpremie maken, hoeveel verschil hangt af van hoeveel u het vrijwillig eigen risico 2017 wilt verhogen en bij welke zorgverzekeraar u verzekerd bent. Een maandpremie met extra risico kan dan tot 25 euro per maand lager zijn of wel 300 euro per jaar per persoon.

Zorgpremie 2017. wat gaat uw ziektekostenverzekering in 2017 kosten?

De premies 2017 zijn nog niet bekend, maar ook dit jaar loont het zeker om de de mogelijkheden bij uw ziektekostenverzekering 2016 goed te vergelijken. DSW is vaak de eerste die de nieuwe zorgpremie bekend maakt, ook in 2016 is dit weer het geval:

Zorgpremie 2015, 2016 en 2017, premie per maand:
Verzekeraar201520162017
DSW restitutie€ 95,00€ 98,75€ 108
De Friesland-€ 91,75€ 99,95
Agis natura€ 101,95€ 109,45-
Agis restitutie€ 104,95€ 113,25-
Avéro Achmea combinatie€ 102,45€ 109,45€ 117,20
Avéro Achmea restitutie€ 106,95€ 113,25€ 121,75
CZ natura€ 100,50€ 104,95€ 112,85
CZ restitutie€ 106,00€ 110,70€ 119,05
Delta Lloyd restitutie€ 102,90€ 107,50€ 115,85
Hema natura€ 99,00€ 97€ 108,00
IZA natura€ 92,60€ 113,95-
IZA restitutie€ 95,76€ --
IZZ natura€ 103,28€ 103,28-
IZZ restitutie€ 107,72€ 107,72-
Menzis natura polis€ 104,25€ 107€ 119,00
Menzis restitutie€ 108,25€ 109,75€ 122,00
ONVZ-€ 106,65€ 115,92
ProLife combinatie polis€ 102,45€ 109,45€ 117,45
Ohra restitutie-€ 96,10€ 104,55
Univé natura€ 107,00€ 107€ 113,25
Univé restitutie€ 112,00€ 112€ 117,25
VGZ goede keuze€ 97,95€ 97,95€ 104,95
VGZ restitutiepolis€ 113,95€ 113,95€ 118,95
VGZ natura€ 107,95€ 107,95€ 112,95
Zilveren Kruis natura€ 102,45€ 109,45€ 117,45
Zilveren Kruis restitutie€ 106,25€ 113,25 € 121,75

DSW heeft ook dit jaar als eerste zijn premie voor 2017 bekend gemaakt, 108 euro per maand.

Slot verplicht eigen risico 2017 en zorgpremie 2017

Wie verwacht niet veel van de zorg gebruik te hoeven maken, kan ook in 2017 veel op de maandpremie voor de zorg besparen. Verlaag uw zorgpremie eventueel door een hoger vrijwillig risico te nemen. Eerder waren Zekur en Anderzorg met de premie de goedkoopste. In 2017 gaat het eigen risico niet omhoog. Voor lage inkomens is er enige compensatie van de zorgkosten via de zorgtoeslag 2017.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vrijwillig eigen risico 2016 en 2017 verhogenVrijwillig eigen risico 2016 en 2017 verhogenEen zorgverzekering 2016 of 2017 afsluiten met een hoger eigen risico? Ook in 2016 en 2017 levert een hoger vrijwillig r…
Zorgverzekering Hema 2017Zorgverzekering Hema 2017Ook de Hema heeft voor 2017 een zorgverzekering in de aanbieding. Niet zomaar een basisverzekering, maar een verzekering…
Zorgverzekering studenten 2017Zorgverzekering studenten 2017Studenten willen een goedkope zorgverzekering voor 2016 en 2017 kunnen afsluiten en hebben het meestal niet breed. Geluk…
Student verdient geld met zorgtoeslag 2016 of 2017 (Besured)Student verdient geld met zorgtoeslag 2016 of 2017 (Besured)Een student kan verdienen met de maandelijkse zorgtoeslag. Tot wel 300 euro in 2016 en 2017. De zorgtoeslag krijgt u tot…
Acceptatie zorgverzekering 2017Acceptatie zorgverzekering 2017De verplichte acceptatie voor een zorgverzekering geldt niet voor een aanvullende verzekering. Bij de aanmelding voor ee…

Reageer op het artikel "Verplicht eigen risico 2017 en de zorgpremie 2017"

Reacties

Marga, 05-10-2016 21:07 #17
Ik vraag mij af waar die eigen bijdrage naartoe gaat. Wie profiteren ervan? De een zegt de specialist krijgt een percentage de ander zegt is voor de overheid en weer een ander zegt de zorgverzekeraar? Reactie infoteur, 06-10-2016
Beste Marga,
Van het verplicht eigen risico profiteren vooral degenen die in een jaar niet van het verplicht eigen risico gebruik maken en zo een lagere zorgpremie betalen. Zonder het verplicht eigen risico in de zorg zou voor iedereen de zorgpremie (basispakket) duurder uitvallen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mooi, 03-11-2015 18:24 #16
Waarom moet het zoveel zijn!
Wij kunnen niet eens leuke dingen doen voor ons is het 750 euro plus iedere maand nog.
Wat doen de asielzoekers betalen die dat ook en als er wat gebeurt wie mag dan de kosten dragen.(wij)

MVG. R.Mooi Reactie infoteur, 04-11-2015
Beste Mooi,
Als die verplicht verzekerd zijn, hebben ze ook een verplicht eigen risico. Zolang er geen inkomen is, zal de gemeente die kosten wel overnemen, denk ik.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ceriel van Doorn, 02-12-2013 15:35 #15
De eigen risico zorgverzekering ( 2014 360,00 euro ) voor lage inkomens MOET stoppen.
Mijn eigen woon-genot valt omver en dan zit ik met de gebakke peren straks.

Ik ben namelijk psychiatrie patient en krijg weinig geld.
vb. tandarts kosten ( frames ) stijgen de pan uit. Reactie infoteur, 02-12-2013
Beste Ceriel van Doorn,
Het verplicht eigen risico wordt nog voor een deel vergoed via de zorgtoeslag, maar de kosten van een aanvullende verzekering zoals de tandarts niet. De tandarts komt er bovenop.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Henk Kaan, 25-08-2013 11:48 #14
Hallo, Mijn vrouw gebruikt sinds 2008 een borst prothese, om de 2 jaar mag zij er een aan schaffen zonder bijbetaling of eigen risico, dit jaar word het totale bedrag van 207 euro aan eigen risico in rekening gebracht. Wij zijn verzekert bij delta lloyd en aanvullend tot en met delta lloyd compleet, graag een reactie of dit correct is.

hoogachtend H.c.f. Kaan. Reactie infoteur, 25-08-2013
Hallo Henk Kaan,
Als u delta lloyd compleet hebt als aanvullende verzekering, hebt u ook recht op een vergoeding van maximaal 1000 euro voor dit hulpmiddel (mammaprothese). Het zou zo kunnen zijn dat de prothese ten laste van uw eigen risico is gekomen maar dat u het onmiddelijk weer vergoed krijgt via de aanvullende verzekering. Dat laatste (de vergoeding) moet natuurlijk ook gebeuren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. L. Seelen, 18-01-2013 11:28 #13
Wij hebben bij Ohra een hoge aanvullende ziekenkosten afgesloten. Het eigen risico is al verhoogd naar 350, 00 euro en nu nog daar bovenop 200, 00 euro voor psychologie, s zorg.
Voor een juffrouw die twee keer bij ons aan huis is geweest voor een praatje in 2012.
Zo helpen ze de burger wel van zijn geld af, verschrikkelijk. Reactie infoteur, 18-01-2013
Beste J. L. Seelen,
Al die verplichte eigen risico's, maken de zorg inderdaad duur. Wel is voor lagere inkomens de zorgtoeslag wat verhoogd:

http://zeemeeuw.infoteur.nl/specials/zorgtoeslag-2013.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mathilde, 21-12-2012 13:37 #12
Het lijkt me goed om te benadrukken dat het Eigen Risico na een ziekenhuisbehandeling met klinische opname, vaak dubbel wordt aangesproken. Vóór 2012 was een Dbc in het ziekenhuis 365 dagen geldig. Vanaf 2012 wordt een initiële dbc op de 43ste dag na een klinisch opname afgesloten en wordt een vervolg-dbc geopend. Veel mensen krijgen hiermee te maken, waardoor dubbel eigen risico wordt aangesproken.
Een voorbeeld:
Eerste afspraak met de specialist in augustus 2012, operatie in maart 2013. Dan wordt een vervolgdbc geopend in april 2013. Vaak zal hier nog zoeg op worden geboekt, zodat voor dezelfde behandeling, twee dbc 's worden geopend. Hierdoor twee keer eigen risico. Reactie infoteur, 21-12-2012
Beste Mathilde,
Dank u wel voor uw reactie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Catheleine, 09-10-2012 14:56 #11
Beste Zeemeeuw,
Ik ga binnenkort met een groep jongeren naar het buitenland voor een uitwisseling. De helft van de groep zijn jongeren met een verstandelijke beperking. Moeten wij ons extra verzekeren voor spoedeisende medische hulp, als we allemaal een zorgverzekering hebben en een reisverzekering?
Bedankt voor uw hulp! Reactie infoteur, 09-10-2012
Beste Catheleine,
Helaas is daar niet een algemeen antwoord op te geven, omdat het sterk afhangt van waar u heen gaat, hoe iedereen verzekerd is en wat de reisverzekering inhoudt. Ik heb wel eens een aantal aandachtspunten voor een aanvullende verzekering op reis (reisverzekering) op een rij gezet in. Vooral spoedeisende hulp in het buitenland kan duur zijn:

http://www.financieel.infonu.nl/verzekering/6417-wel-of-geen-reisverzekering-afsluiten.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rein Brein, 18-09-2012 11:06 #10
Maar gelukkig hebben we allemaal op de SOPN gestemd dus nu niemand meer zeuren over premiestijgingen. Wie geen sopn heeft gestemd heeft niet het recht om te zeuren over premiestijgingen.

E., 10-07-2012 15:09 #9
Als je naar de Dermatoloog (specialist) wordt doorverwezen via de huisarts omdat de huisarts het niet meer weet. En de huidspecialist kijkt nog geen 30 sec. naar je huid en zegt dat hij het niet weet. Moet je dan alsnog betalen voor dit bezoek en hoe hoog bedraagt dit dan ongeveer? Reactie infoteur, 10-07-2012
Beste E,
De kosten van een huisarts zijn per bezoek en die van een huidarts ook. Dus moet u wel betalen. De huisarts valt niet onder het eigen risico, maar de huidarts en laboratoriumonderzoek wel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gewoon Zo Boos, 25-06-2012 14:48 #8
Ik ben chronisch ziek net als vele anderen. En ik ben zo beu van deze regering met name demisionair president Rutte met zijn joker gezicht whipe that grin of your face! Hoe moeilijk is het om medemenselijk te zijn meneer Rutte? Jij bent geen man van het volk liever sta je met een grote grijns de schoenen van hoge heren van de Europese Unie waar al ons geld naar toe gaat te poetsen. Je beloofd the US 90 miljard euro en de chronische zieken maar betalen voor het begrotingstekort. Kijk om je heen en zie je eigen land verarmen… leef voor deze mensen. Je eigen volk en de armoede die zich hard huilend laat zien. Je bent het in mijn ogen niet waard op Nederland op de kaart te zetten. Sterker nog ik wens je de eerste klas van de van de kleuterschool weer toe misschien vermenselijk je dan weer en leer je weer prioriteiten stellen. But it is all about the money jij gaat straks lekker rentenieren en na 8 jaar pak je eens een andere baan aan bij een bank of the US waar je al de billetjes van de amerikanen hebt geveegd met 90 miljoen euro voor Afghanistan. Dan hoef je de armoede en de ellende van mensen die straks uit vuilnisbakken moeten eten ook niet te zien. Doe je open toch open en maak van Nederland geen tweede US waar de rijken alleen nog maar naar het ziekenhuis kunnen gaan en de armen geen leven en geen gezondheidszorg meer hebben. Een week geleden lachtte je Emiel Roemer nog uit in de krant. Lach maar niet te hard het volk schreeuwt om gehoord te worden en Emiel Roemer is een man van het volk die het volk ook op alle vlakken heeft beleeft. Jij niet je bent een elite mens en elite houdt meestal erg van zichzelf en hun elite vriendjes niet van anderen die zij alleen maar lastig. De verkiezingen komen er aan en ik hoop dat de bevolking jou zullen laten zitten en Roemer als nieuwe volksvertegenwoordiger gaan stemmen. Sterker nog ik zal er voor bidden dat je vertrekt uit de regering zodat wij chronisch zieken en de armen en de bejaarden misschien nog een kans krijgen om ons huisje en voedsel te behouden. De wettelijke premies voor de zorgpremies zijn een melkkoe van voor regering. Wat erg geachte heer Rutte, mensen van de tweede kamer dat u op de schouders van de zieken en de zwakken u eigen verkeerde investeringen weggraaid via deze mensen en ze achter laat met… niets.
Ik zal stemmen zoals vele Nederlanders maar zeker VVD. Ik probeer te leven voor zolang het nog mij nog is gegunt met een dodelijke hersentumor in mijn hoofd en dankzij de regering kan ik dit niet in rust doen. Ik heb steeds maar zorgen hoe het nu verder moet met de stijgende premies, jammer dat onze overheid geen gevoel heeft voor onze bevolking en onze mooie natuur alleen hun eigen portemonnee.

afz: Een vrouw van het gewone volk. Reactie infoteur, 25-06-2012
Beste Gewoon Zo Boos,
Er is wel een troost, namelijk dat is toegezegd dat lagere inkomens de verhoging van het eigen risico krijgen terugbetaald via een hogere zorgtoeslag. Het is daarbij natuurlijk altijd nog maar afwachten of dat ook gaat gebeuren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M. Muis, 10-05-2012 21:20 #7
Wordt er bij lagere inkomens ook gecompenseerd op een een of andere manier? Het schijnt namelijk niet helemaal door te dringen bij deze besluiten dat er mensen zijn die in de WAO zitten en een laag inkomen hebben en die ook nog ziek zijn en daardoor hun eigen risico snel op hebben. Deze mensen worden dubbel gestraft lijkt het, men geeft de schuld aan het ouder worden de vergrijzing maar vergeten wordt dat deze mensen die Nederland op hebben gebouwd ook vaak ziek zijn en veelal alleen een AOW hebben, dus toch moeten betalen. Het schijnt dus dat we betalen voor de gezonde mens die niet veel medische zorg nodig heeft. Deze mensen kunnen gerust een hoog eigen risico afsluiten want het wordt toch niet gebruikt. Reactie infoteur, 11-05-2012
Beste M. Muis,
Het plan is om de zorgtoeslag voor lagere inkomens te verhogen. Wie vrijwillig een hoger eigen risico neemt, loopt daarmee ook een verhoogd risico dat hij de rekening zelf moet betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

E. Holthof, 06-05-2012 14:31 #6
Het nog weer extra verhogen van het verplicht eigen risico is de genadeslag voor de sociaal zwakkeren en ouderen in onze samenleving.velen zullen er aan onderdoorgaan.als het niet voldoende word gecompenceerd. er zijn voor de politici in den haag toch nog zat andere mogelijkheden om te besparen in de zorg? iets wat duidelijk is gebleken… we moeten af van de marktwerking in de zorg… dit werkt niet politici open uw ogen denk aan uw burgers… Reactie infoteur, 06-05-2012
Beste E. Holthof,
Dat er iets moet gebeuren is wel duidelijk. Dat de politiek het inzicht krijgt dat het steeds maar verhogen van het verplicht eigen risico in de zorg niet zo kan doorgaan, hoop ik ook.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Henderik, 05-05-2012 00:11 #5
Wat is dit voor een kloten land? Aan het pensioen tekort mag iedereen meebetalen, solidariteit wordt dat genoemd. Lees ik in het bovenstaande artikel "Wie niet vaak ziek is en zijn maandlasten verder wil verlagen, kan ook kiezen voor een vrijwillig eigen risico". Bij ons in huis zijn we met twee chronisch zieken. Dat betekent aanvullende verzekeringen en geen vrijwillig eigen risico, zonder dit wordt het chronisch ziek zijn nog duurder. Hierdoor zijn wij een behoorlijk bedrag extra kwijt t.o.v. de niet zieke nederlander. Nu komt daar een forse verhoging van het verplichte eigen risico bij. Extra kosten t.o.v. 2012 voor ons: 360 Euro. Extra kosten t.o.v. de niet zieke nederlander: 800 Euro. Is er hier geen sprake van solidariteit?
Gelukkig kunnen we besparen, de kinderen gaan nog naar sport, dat kunnen we stopzetten. Zelf sporten stopt eveneens. Dat zal tot extra ziekteverzuim bij de werkgever leiden. Stoppen met medicatie kan eveneens. Nog meer ziekteverzuim, waarschijnlijk niet meer in staat om te kunnen werken. Pensioen? Dat is geen probleem, dat halen we bij lange na niet. Heb ik wel een vraag: wie wil onze kinderen opvoeden?
Het Kunduz akkoord? Lekker over de rug van de zwakken, een echt christelijke gedachte! Ach, het levert wel 300 miljoen op. Hoeveel belastinggeld hebben de banken en Griekenland van ons gekregen? Reactie infoteur, 05-05-2012
Beste Hendrik,
Ik vrees dat we pijn in de gezondheidszorg nog niet hebben gehad. Helaas. En voor wie veel zorg nodig heeft, is het nemen van een hoger vrijwillig risico om zo de premie te drukken al helemaal geen optie. Denkbaar is misschien wel dat de zorgtoeslag voor lagere inkomens wordt verhoogd, maar dat zal nooit voor het hele bedrag zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jur, 04-05-2012 23:57 #4
Als er al van discriminatie gesproken kan / mag worden vind ik dit er een van. chronisch zieken worden financieel gestraft.

Ziekte verzuim gaat omhoog en word langduriger omdat mensen geen medicatie kunne betalen die nu al naar de voedselbank moeten…

3 % blabla met hun salarisen zo hoog… bezuinig daar leker op. bezuinig op geld weg geven naar andere landen terwijl er in onze achtertuin ook armoede leeft. Europa kost onderhand 2/3 van je salaris… Word maar weer nederland zonder je volk uit tenkleden om groot te doen naar andere landen… Reactie infoteur, 05-05-2012
Tja.

Dagmara, 04-05-2012 13:10 #3
Zoals gebruikelijk worden hardwerkende mensen uitgekleed om de linkse hobby's te financieren. Ik werk fulltime en verdien net te veel voor de zorgtoeslag en vraag mij af hoe ik mijn medicijnen volgend jaar moet betalen… terwijl mensen die geen zin hebben om te werken alles gratis krijgen. Hoe oneerlijk kan het nog worden? Reactie infoteur, 04-05-2012
Beste Dagmara,
Vergeet ook de aanstaande vermogenstoets in de zorgtoeslag niet, die de zorgtoeslag voor minder mensen bereikbaar maakt en het lager inkomen dat wordt toegestaan sinds 2012:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/19608-zorgtoeslag-2011-aanvragen-en-zorgtoeslag-2013.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rita Lynn, 03-05-2012 22:57 #2
Wat ik hier lees is dat de bevolking met de rug tegen de muur wordt gezet en gigantisch uitgekleed door een regering die incapabel is om een land te besturen. Dit is te min voor woorden dat foutief beleid wordt gecompenseerd door gezondheid van inwoners op scherp te zetten. Hoever kan een overheid afdwalen van wat humaan is. Zijn hier geen conventies over geweest? Schande. Walgelijk. Reactie infoteur, 04-05-2012
Beste Rita Lynn,
Dit zijn forse stijgingen inderdaad. In het Kunduz akkoord van Groenlinks, D'66, VVD, CDA en Christen Unie is afgesproken om 1 miljard euro te bezuinigen op de zorg, dus we zijn er nog niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marcel, 03-05-2012 19:47 #1
Dus je gaat EN meer premie betalen EN ook meer zelf betalen?! Dit is de enige verzekering waar dat mee gebeurd. Het verplichte eigen risico moeten ze afschaffen. Je kiest er tenslotte niet voor om ziek te worden. Dat overkomt je. Je kunt zo ineens een chronische ziekte krijgen. Soms speelt erfelijkheid mee en soms helemaal niet. Laat liever mensen meer betalen voor zorg die zorg nodig hebben als gevolg van dingen waar je wel voor kiest.
Bijvoorbeeld kinderen en alles wat daar mee te maken heeft. Aan kinderen beginnen is een keuze. Of laat comazuipers de kosten daarvan zelf (gedeeltelijk) betalen. Reactie infoteur, 04-05-2012
Beste Marcel,
Alleen als er niet meer uit het basispakket wordt gehaald dan de rollator, zullen zowel het verplicht eigen risico als de zorgpremie stijgen, waarbij het verplicht eigen risico al naar ruim 400 euro gaat in 2013. De basisverzekering is ook nog eens niet een vrijwillige verzekering, maar verplicht.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 01-12-2016
Gepubliceerd: 01-12-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Zorgverzekering 2017
Reacties: 17
Schrijf mee!