InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Pensioen opbouwen als ZZP'er

Pensioen opbouwen als ZZP'er

Met het onderwerp “pensioen opbouwen” houden de meeste ondernemers zich niet bezig. Dat is een zorg voor later, denken zij. Een ZZP’er (Zelfstandige Zonder Personeel) heeft niet de mogelijkheid om een pensioen in eigen beheer op te bouwen. Toch zouden zij pensioen op moeten bouwen, om reserves te hebben voor de oude dag.

Fiscale Oudedagreserve (FOR)

Voor ZZP’ers zijn er verschillende mogelijkheden om pensioen op te bouwen. Zo is er de Fiscale Oudedagsreserve. De ZZP’er trekt dan elk jaar een bedrag van de belastbare winst af. Het resultaat is een jaarlijkse belastingbesparing, die geïnvesteerd kan worden voor de financiering van het bedrijf. Het bedrag mag maximaal 12% van de jaarwinst zijn.

De ZZP’er hoeft geen belasting te betalen over de bedragen in deze FOR, maar wel nadat hij 65 is geworden. De FOR is in feite uitstel van betaling.

Lijfrente

Als de ZZP’er de leeftijd van 65 jaar heeft bereikt, moet hij alle bedragen die in de FOR zitten bij elkaar optellen. Die kan hij gebruiken om lijfrente bij een verzekeraar aan te kopen. Een voorwaarde is wel dat de ondernemer over voldoende liquiditeiten beschikt. Het is ook mogelijk (en aan te raden) om al eerder een lijfrenteverzekering af te sluiten.

Investeren in onroerend goed

Investeren in onroerend goed, door bijvoorbeeld een bedrijfspand te kopen, kan ook een middel zijn om voor een pensioen te zorgen. De waardestijging van het bedrijfspand kan in de toekomst worden gebruikt voor het pensioen.

Pensioen opbouwen via verzekeringsmaatschappij

Er zijn enkele beroepspensioenfondsen voor zelfstandigen, zoals advocaten en artsen. Maar meestal komen zelfstandigen niet in aanmerking om deel te nemen aan een pensioenfonds. Wel kunnen zij jaarlijks een bedrag opzij zetten bij een verzekeringsmaatschappij voor een lijfrente.

Pensioen opbouwen door beleggingen

]Pensioen opbouwen door middel van beleggingen brengt de nodige risico’s met zich mee. Beleggen door een spaarrekening heeft vrijwel geen risico’s, maar er zijn ook weinig opbrengsten. Aandeelrendementen kunnen zeer positief zijn, maar ook zeer negatief.

Veel banken (bijvoorbeeld de ING) bieden de mogelijkheid om de beleggingen volledig over te laten aan experts.

Pensioenplan ZZP

ZZP Nederland heeft een Pensioenplan ontwikkeld die garant staat voor een redelijke opbrengst. Betaalbaar, transparant, zonder hoge kosten en er worden geen gouden bergen beloofd. De kosten zijn vanaf €50 per maand.
Gerelateerde artikelen
Pensioen opbouwen bij Brand New DayPensioen opbouwen bij Brand New DayBrand New Day is een nieuwekomer op de financiële markt. Bij Brand New Day kun je o.a. een aanvullend pensioen opbouwen…
Lijfrente - de fiscale regels voor premieaftrekLijfrente - de fiscale regels voor premieaftrekIn een eerder artikel heb ik uiteengezet wat een lijfrente inhoudt. In dit artikel zal ik verder ingaan op de fiscale ge…
Lijfrente wat houdt dat in?Lijfrente wat houdt dat in?Voor uw pensioen kunt u op verschillende manieren sparen. Het pensioenstelsel bestaat grofweg uit drie pijlers. Deze pij…
Wat is lijfrenteverzekering?Wat is lijfrenteverzekering?Wat is een lijfrenteverzekering? Met een lijfrenteverzekering kunt u aanvullend pensioen opbouwen. De premie of de uitke…
Banksparen pensioen: Tips vergelijken en kosten banksparenBanksparen is een populaire nieuwe manier om belastingvrij vermogen te besparen voor je pensioen. Wanneer je een pensioe…

Reageer op het artikel "Pensioen opbouwen als ZZP'er"

Reactie

Ans Cornelissen, 20-11-2012 14:43 #1
Hallo, Helaas krijg ik omdat ik ziek ben geworden in 1999 een waz uitkering. Mijn vraag is, hoe gaat dat dadelijk met een aow uitkering. heb ik ook nog wat pensioen of valt de uitkering weg en kom ik gewoon alleen in aanmerking voor de op dat moment geldende aow uitkering?

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 18-11-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 1
Schrijf mee!