InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Verzekeringen huis: Welke verzekeringen heb je echt nodig?

Verzekeringen huis: Welke verzekeringen heb je echt nodig?

Wonen in een eigen huis of huurhuis is niet zonder risico. Het is dan ook belangrijk om je goed te verzekeren tegen eventuele schade aan je woonhuis en inboedel, zodat je niet te maken krijgt met enorme kosten wanneer er onverhoopt toch iets zou gebeuren. Maar welke verzekeringen bestaan er voor huizen en welke woonhuisverzekeringen heb je ook echt nodig bij huren of kopen van een woning? Wat zijn de belangrijkste woonverzekeringen, die je als huiseigenaar of huurder moet afsluiten?

Welke verzekeringen bestaan er allemaal voor je huis?

De meest bekende en echt noodzakelijke verzekeringen voor particulieren worden hier kort beschreven. In de volgende paragrafen vind je een toelichting welke verzekeringen je moet afsluiten als huurder of als eigenaar van een eigen woning. Welke verzekeringen moet je minimaal hebben?

Opstalverzekering ofwel woonhuisverzekering

Met een woonhuisverzekering of opstalverzekering wordt je huis verzekerd tegen schade als gevolg van onder andere diefstal, inbraak, storm, bliksem en lekkage. Wanneer je huiseigenaar bent is deze verzekering verplicht. De verzekering dekt schade aan alles wat aan het huis zelf verbonden is zoals deuren, muren, schuren, leidingen, dak en fundering.

Inboedelverzekering

Met een inboedelverzekering wordt alles verzekerd aan roerende zaken, waarbij je geld en juwelen apart kunt meeverzekeren. Je bent in principe altijd verzekerd tegen schade aan je interieur ten gevolge van brand, inbraak, storm en waterschade maar de precieze voorwaarden en het maximaal verzekerde bedrag verschillen per inboedelverzekering.

Woonlastenverzekering

Een woonlastenverzekering zorgt ervoor dat je in geval van onverwachte werkloosheid, ziekte of arbeidsongeschiktheid toch je woonlasten (huur of hypotheek) kunt blijven betalen. Hierdoor ben je dus beschermd tegen een onverwachte inkomensdaling en kun je ook wanneer er zoiets gebeurt aan je betalingsverplichtingen voor je huis blijven voldoen.

Aansprakelijkheidsverzekering

Een aansprakelijkheidsverzekering dekt schade, die jijzelf, huisdieren of je gezinsleden onopzettelijk veroorzaken bij anderen. In het geval van een woonhuis kan het zijn dat je aansprakelijk wordt gesteld voor schade aan een huurhuis of per ongeluk schade veroorzaakt bij buren.

Rechtsbijstandverzekering
Een rechtsbijstandverzekering dekt juridische kosten, die voortkomen uit een geschil met andere partijen. In het geval van een woonhuis moet je hierbij denken aan geschillen met een verhuurder of bijvoorbeeld buren of de gemeente.

Welke verzekeringen heb je nodig bij een huurwoning?

Wanneer je een huis huurt, ben je niet automatisch verzekerd tegen schade aan je interieur of inboedel. De eigenaar van de huurwoning is verantwoordelijk voor de staat van de woning en zal mogelijke schade aan de woning zelf via een opstalverzekering of woonhuisverzekering afdekken. Als huurder moet je echter nog een inboedelverzekering afsluiten om eventuele toekomstige schade aan alles wat niet vastzit aan het huurhuis af te dekken. Je moet dus zelf zorg dragen voor een juiste inschatting van wat je bezit, zodat je je voor het juiste bedrag kunt beschermen tegen bijvoorbeeld brand, lekkage of inbraak.

Daarnaast is het raadzaam om een rechtsbijstandverzekering af te sluiten, zodat je beschermd bent bij een eventueel conflict met de verhuurder dat betrekking heeft op de huurovereenkomst. Ook een aansprakelijkheidsverzekering is aan te raden voor wanneer er schade zou ontstaan aan de huurwoning. Een minder bekende maar zeker aan te raden verzekering is de huurgarantieverzekering of woonlastenverzekering, die ervoor zorgt dat je wanneer je jouw huurverplichting niet zou kunnen nakomen door bijvoorbeeld ziekte of het verliezen van je baan, toch je huur kunt blijven betalen en in de huurwoning kunt blijven wonen.

Welke verzekeringen moet je afsluiten als huiseigenaar?

Wanneer je een huis koopt, ben je volledig verantwoordelijk voor jouw nieuwe woning en voor eventuele schade daaraan. Het is dan ook belangrijk en zelfs verplicht om je niet alleen te verzekeren tegen schade aan je interieur of meubilair maar ook tegen schade aan het woonhuis zelf. Dit betekent dat je als huiseigenaar minimaal zelf een opstalverzekering of woonhuisverzekering moet afsluiten en daarnaast ook nog je inboedel moet verzekeren voor de totale waarde daarvan.

Als bezitter van een eigen huis wordt door Vereniging Eigen Huis aanbevolen om naast de basis verzekeringen ook een aansprakelijkheidsverzekering en rechtsbijstandsverzekering af te sluiten. Ook is het aan te raden om een woonlastenverzekering af te sluiten, zodat je aan je hypotheekverplichtingen kunt blijven voldoen als je je baan verliest of langdurig ziek of arbeidsongeschikt zou worden.
Gerelateerde artikelen
Verplichte verzekeringen eigen huisAls woningbezitter bent u verplicht om een aantal verzekeringen af te sluiten. De inboedelverzekering en de opstalverzek…
Verzekeringen huurhuis: Welke verzekeringen bij huren?De meeste mensen weten wel dat je bij het kopen van een eigen huis woonverzekeringen moet afsluiten. Maar wist je dat je…
CAR verzekeringCAR verzekeringDe CAR verzekering is een verzekering die schade vergoed op en rondom een bouwterrein. Wanneer je een huis wilt (ver)bou…
Verhuizen en verzekeringenVoordat u gaat verhuizen moet u stil staan bij uw verzekeringen. Er zijn namelijk bepaling waar u rekening mee moet houd…

Reageer op het artikel "Verzekeringen huis: Welke verzekeringen heb je echt nodig?"

Reacties

V. D. Velde, 20-10-2014 21:40 #3
Woning geërfd en ik kan hem niet in de opstalverzekering krijgen doordat er achterstallig onderhoud is.
Maar volgens onderstaande (van deze site: financieel.infonu.nl) ben ik verplicht om het huis te verzekeren? Als er iemand is die weet waar ik een verzekering kan vinden die dit wil doen, meldt u dan.

Financieel.infonu.nl----Welke verzekeringen moet je afsluiten als huiseigenaar?
Wanneer je een huis koopt, ben je volledig verantwoordelijk voor jouw nieuwe woning en voor eventuele schade daaraan. Het is dan ook belangrijk en zelfs verplicht om je niet alleen te verzekeren tegen schade aan je interieur of meubilair maar ook tegen schade aan het woonhuis zelf

R., 26-07-2013 15:26 #2
Citaat uit jullie artikel over de aansprakelijkheidsverzekering:

"In het geval van een woonhuis kan het zijn dat je aansprakelijk wordt gesteld voor schade aan een huurhuis of per ongeluk schade veroorzaakt bij buren."

Dit klopt niet, in de polisvoorwaarden van mijn aansprakelijkheidsverzekering staat namelijk het volgende:

Opzicht
4.3.a Niet gedekt is de aansprakelijkheid van een verzekerde voor schade:
4.3.a.l aan zaken die een verzekerde of iemand namens hem/haar onder zich heeft uit hoofde van:
een huur-, huurkoop-, lease-, erfpacht-, pacht- of pandovereenkomst of
vruchtgebruik (waaronder het recht van gebruik en bewoning)

Mijn vraag: hoe kan ik zorgen bij een onzelfstandige huurwoning (student die in een kamer woont), dat ik goed verzekerd ben tegen schade die buiten mijn inboedel (mijn kamer + spulletjes) valt?

Bijvoorbeeld: ik warm een maaltijd op in de gemeenschappelijke keuken en daarbij vat de magnetron vlam. Het hele huis brandt af en ik word hiervoor aansprakelijk gesteld (bedrag van een aantal ton). Aansprakelijkheidsverzekering dekt dit niet en dit valt tevens niet onder de inboedelverzekering. De verhuurder heeft geen opstalverzekering.

Leggen jullie maar eens uit hoe een student zich hier tegen kan verzekeren.

Serah, 08-03-2013 13:22 #1
Ik ben eigenaar van een flat die ik gemeubileerd wil gaan verhuren. Wat voor verzekering moet ik, als eigenaar, afsluiten?

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 15-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 3
Schrijf mee!