InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Welke autoverzekering?

Welke autoverzekering?

In Nederland is de autoverzekering verplicht. Jaarlijks lopen auto’s schade op. Met de autoverzekering kan die schade (volledig of gedeeltelijk) gedekt worden. Er zijn drie soorten autoverzekeringen, namelijk de WA-verzekering, de WA+ beperkt casco verzekering en de All risk autoverzekering.

WA-verzekering (Wettelijke Aansprakelijkheid)

Iedere autobezitter is verplicht om zijn auto minimaal WA te laten verzekeren. Als de verzekerde schade aanricht aan andere voertuigen of personen, wordt de schade vergoed. Maar de schade aan het eigen voertuig wordt niet vergoed. Omdat de auto verzekerd is, wordt de schade ook vergoed als er iemand anders in de auto van de eigenaar rijdt.

WA+ Beperkt Casco

Dit is een aanvulling op de verplichte WA-verzekering. Als de eigenaar van de auto schade verricht aan de eigen auto, wordt deze schade vergoed in een aantal , door de verzekeraar vastgestelde gevallen. Het gaat om specifieke gebeurtenissen die in de polis genoemd zijn. Botsen en slippen valt hier niet onder. Het gaat eerder om diefstal, hagel, brand en ruitbreuk. Ook geldt er een eigen risico voor een gedeelte van de schade. Dit is het deel van de schade dat de verzekerde zelf moet betalen.

WA+ Volledige Casco/ All risk verzekering

De WA+Volledige Casco wordt ook wel “All risk verzekering” genoemd. In bijna alle gevallen wordt de schade aan de eigen auto vergoed, behalve als er sprake is van slijtage (afschrijving van de auto), opzet of rijden onder invloed van drank of drugs.

Aanvullende autoverzekering

Als je een keuze hebt gemaakt uit de bovenstaande drie verzekeringen, kun je ook kiezen voor een aanvullende autoverzekering. Voorbeelden hiervan zijn “rechtsbijstand”, “ongevallen inzittenden” en “schade inzittenden”.

Bonus/malus ladder / No claim - korting

Elke verzekeringsmaatschappij hanteert een basispremie. Als je schadevrij rijdt, wordt je daarvoor beloond volgens een bepaald systeem. Je krijgt dan namelijk een premiekorting per schadevrij jaar, die wel kan oplopen tot 75%. Maar je kunt ook een tree lager gaan op de ladder. Als je wel schade hebt aan de auto, moet je weer meer premie betalen.

Welke autoverzekering afsluiten?

Het spreekt voor zich dat de All risk verzekering de beste autoverzekering is, omdat vrijwel alle schade wordt gedekt. Maar deze autoverzekering heeft ook de hoogste premie.

WA-verzekering: Deze wordt aanbevolen voor wat oudere auto’s. Dit zijn auto’s die ouder dan 8 jar zijn.
WA+ Beperkt Casco: Voor auto’s van 3 tot 8 jaar.
WA+ Volledig Casco/All risk: Voor “jonge” auto’s. (3 jaar of minder)

Er zijn sites zoals “independer.nl” waar je gegevens van de auto kunt invoeren. Hieruit komt een vergelijking van autoverzekeringen.

Tips autoverzekering afsluiten

Hieronder een aantal tips voor het afsluiten van een autoverzekering.
  • Sluit niet zomaar een autoverzekering af, maar stel jezelf een aantal vragen. Wat wil je gedekt hebben? Welke aanvullende dekking wil je? Bij welke autoverzekeringsmaatschappij wil je je verzekeren?
  • Vergelijk de prijs van autoverzekeringen
  • Vergelijk de voorwaarden van autoverzekeringen
  • Vergelijk de dekking
  • Vergelijk de aanbieders en kijk naar zekerheid/betrouwbaarheid
  • Zeg tijdig de oude autoverzekering op
  • Soms is het zinvol om de schade niet te claimen bij de verzekeraar en zelf te betalen. Anders krijg je minder premiekorting (de bonus-malusregeling)
  • Dit vergelijken kun je het beste doen door offertes aan te vragen via internet.
Gerelateerde artikelen
Autoverzekering opzeggen, wat is de opzegtermijn 2017?Autoverzekering opzeggen, wat is de opzegtermijn 2017?U wilt uw autoverzekering in 2017 opzeggen of uw schadeverzekering opzeggen? U kunt direct online overstappen en meteen…
Wat is een autoverzekering?Wat is een autoverzekering?Het is voor iedere autobezitter in Nederland wettelijk verplicht om een autoverzekering af te sluiten. Op deze manier wo…
Goedkope autoverzekering 2012Goedkope autoverzekering 2012Welke autoverzekering kunt u het beste afsluiten? Het aanbod van verzekeringsmaatschappijen is groot. Wat zijn de laagst…
Opzeggen & overstappen autoverzekeringOpzeggen & overstappen autoverzekeringWelke stappen moet u ondernemen om over te stappen naar een goedkopere autoverzekering? En wat is de opzegtermijn voor d…
Bonus/malusladder autoverzekeringBonus/malusladder autoverzekeringAutoverzekeraars gebruiken een bepaald systeem om de premie voor de autoverzekering vast te stellen: de bonus/malusladde…

Reageer op het artikel "Welke autoverzekering?"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 14-10-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!