Veranderingen basispakket ziektekostenverzekering 2011

In 2011 gaan er weer veranderingen plaatsvinden in het basispakket van de ziektekostenverzekering. Dit betreft met name veranderingen die leiden tot bezuiniging; bezuiniging die nodig is omdat de kosten in de zorgsector te hoog zijn. Lees hier meer over de te verwachten maatregelen in 2011 betreffende de vergoedingen uit het basispakket van de ziektekostenverzekering.

De Zvw en het basispakket van de ziektekostenverzekering

Alle mensen die wonen of werken in Nederland zijn op verplichte basis volgens de Zvw, de Zorgverzekeringwet, verzekerd. Zorgverzekeraars zijn ook verplicht om iedereen die een zorgverzekering wil afsluiten te accepteren voor wat betreft het basiszorgpakket, dus een basiszorgverzekering. In de Zvw is vastgelegd op welke noodzakelijke medische zorg mensen recht hebben. Verzekeraars vertalen dit naar begrijpelijke taal in de polisvoorwaarden die je als klant ontvangt.

Het CVZ en de basiszorgverzekering

De basiszorgverzekering, dus het basispakket van de ziektekostenverzekering, wordt bijna ieder jaar wel hier en daar aangepast. Er vinden dan veranderingen plaats voor wat betreft de behandelingen en dergelijke die ervan deel uitmaken, maar ook voor wat betreft eigen risico en eigen bijdragen die betaald moeten worden. Het CVZ, het College Voor Zorgverzekeringen, brengt jaarlijks of vaker als nodig advies uit aan de overheid inzake de inhoud van het basispakket. Hun advies wordt gebaseerd op zowel aspecten die direct met de zorg zelf te maken hebben, maar ook met aspecten die te maken hebben met financiën en maatschappelijke ontwikkelingen.

Wat behoort er tot het basiszorgpakket

Tot het basispakket van de ziektekostenverzekering behoren onder meer:
  • Ziekenhuisopname en verblijf in het ziekenhuis.
  • Geneeskundige zorg door huisarts (geen eigen risico), verloskundige (geen eigen risico) en specialist.
  • Veel hulpmiddelen.
  • Veel geneesmiddelen (soms eigen bijdrage vereist).
  • Kraamzorg (geen eigen risico).
  • Gedeeltelijk paramedische zorg.
  • Ziekenvervoer.
  • Tandartskosten van kinderen tot en met 21 jaar (geen eigen risico).

Maatregelen in 2011 die het basispakket beperken

De kosten in de zorg worden volgens de overheid te hoog en daarom wordt er per 1 januari 2011 een aantal vergoedingen uit het basispakket geschrapt. Zoals al eerder beschreven heeft men hierover een advies van het CVZ ontvangen, dat zoals gewoonlijk vrijwel geheel wordt overgenomen. Welke bezuinigingen kun je zoal verwachten:
  • De pil gaat voor vrouwen vanaf 21 jaar weer uit het basispakket. Verwachte besparing per jaar is 32 miljoen euro.
  • Enkele hulpmiddelen zoals looprekjes, krukken en rollators worden niet meer uit het basispakket vergoed. Verwachte jaarlijkse besparing hiervan is 21 miljoen euro.
  • De tandartskosten van kinderen vanaf 18 jaar worden niet meer door het basispakket vergoed. Verwachte jaarlijkse besparing is 100 miljoen euro.
  • Er wordt een eigen bijdrage ingevoerd van maandelijks minimaal 400 euro bij opnames in instellingen, hetgeen een besparing van 80 miljoen euro moet opleveren.
  • Tenslotte zal er een beperking komen op het voorschrijven van bepaalde geneesmiddelen, worden er nog meer eigen bijdragen ingevoerd en zullen verdere beleidsmaatregelen ook nog een besparing op moeten leveren, zodat de jaarlijks te verwachten besparing in totaal uitkomt op ruim 800 miljoen euro.
Overigens wordt de voorgestelde maatregel van het invoeren van een eigen bijdrage van 10 euro voor bezoeken aan diëtist,ergotherapeut en logopedist niet verder in het plan opgenomen, omdat er dan een te grote kans bestaat dat mensen met een laag inkomen niet meer van deze, vaak hard nodige zorg, gebruik zullen maken.Uiteraard zullen bepaalde vergoedingen die uit het basispakket verdwijnen, wel weer verzekerd kunnen worden via de aanvullende verzekeringen van de ziektekostenverzekering.

De pil in en uit het basispakket

Zoals je hebt kunnen lezen wordt vanaf 2011 de anticonceptiepil alleen nog maar uit het basispakket vergoed aan vrouwen tot 21 jaar. Deze bezuiniging vindt overigens snel plaats, want pas vanaf 2008 werd de anticonceptiepil weer uit het basispakket aan alle vrouwen vergoed. De leeftijdsgroep tot 21 jaar wordt echter gespaard om enerzijds ongewenste zwangerschappen en anderzijds abortussen te voorkomen.
© 2010 - 2012 Annika_schrijft, gepubliceerd in Verzekering (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van Annika_schrijft is vermenigvuldiging van dit artikel verboden. Meer informatie…

Gerelateerde artikelen
Inhoud basisverzekering 2012 De inhoud van de basisverzekering wordt door de overheid bepaalt en verschilt per jaar. In 2…
Basisverzekering 2012 De basisverzekering zorg 2012 is wettelijk voor iedereen in Nederland verplicht. De inhoud van deze…
Eigen risico zorgverzekering 2012 In 2012 zullen we meer gaan betalen voor de zorgverzekering. De jaren erna zal de eigen…
Ziektekostenverzekering 2011: Vergelijken zorgverzekeringen Verzekeraars verzekeren ons allemaal keer op keer dat hun zor…
Veranderingen in in de regelgeving in 2008 In januari 2008 gaat er het e.e.a. veranderen in de regelgeving. Om het een be…

Reageer op het artikel "Veranderingen basispakket ziektekostenverzekering 2011"

Annika_schrijft, 17-03-2011 19:20
Hoi,

Waar lees je in dit artikel dat fysiotherapie vanaf de 13e behandeling uit de basisverzekering wordt vergoed? Dit is inderdaad niet zo, maar staat hier ook nergens.
groetjes

Vraagje, 17-03-2011 13:13
Volgens de info op deze site wordt fysiotherapie vanaf de 13e behandeling uit de basisverzekering vergoed. Klopt niet he? Klinkt mij nml niet als een 'bezuiniging'.

Vraagje, 17-03-2011 13:08
Volgens de info op deze site wordt fysiotherapie vanaf de 13e behandeling uit de basisverzekering vergoed. Klopt niet he? Klinkt mij nml niet als een 'bezuiniging'.

Verbitterd Of Realistisch, 18-02-2011 21:37
Thuiswonend gehandicapt kind, volledig incontinent: bed-onderleggers worden niet meer vergoed. Ik kan ze nu wel kopen, 13,50 euro per pak. En mijn kind mag naar bekkenbodemspierentraining. Spannend, ze heeft geen spier-controle, geen spierspanning. Ach ja, ik probeer er wel meer bij te gaan werken, vanuit huis dus. Dat zat toch al in de planning, de premie ziekenfonds is al zo hoog. Tel er idd de eigen bijdrage bij op, de tandartskosten. Het moet gezegd; het PGB-systeem en ons belastingsstelsel houden afhankelijke ouderen, chronisch zieken en gehandicapten nog overeind. Van de overige overheids-plannen, regels en de gemeenten valt niets te verwachten.

Bert Lakmaker, 05-12-2010 15:29
Er zou geen verschil mogen zijn tussen jong en oud, arm of rijk. We zijn zo voor eenheid, een europa en alle mensen gelijk. Waarom dan ook geen gelijkheid in ziektekosten. Maar er is niets veranderd. De rijken worden rijker, de armen worden armer.

Jan van Westerveld, 01-11-2010 09:48
Waardeloos systeem, waarbij weer de ouderen, de chronisch zieken en gehandicapten de dupe van worden. Mensen met een hoog inkomen, die merken geen ene sodemieter. Het wordt tijd voor een burgeroorlog, of een massale demonstratie! De tijd is er rijp voor!

Annika_schrijft, 24-10-2010 08:48
Hoi,
In dit kader wordt met ''de pil'' alle anticonceptie in dit kader bedoeld, dus ook de prikpil en pessarium. Nu zijn er wel verzekeraars die hebben aangekondigd wellicht deze anticonceptie in aanvullende pakketten op te gaan nemen en (gedeeltelijk) te gaan vergoeden.
groetjes

Regina, 23-10-2010 14:05
Ik vraag me af of in plaats van de pil een ander soort anti-conceptie wel wordt vergoed. Denk aan de "prikpil". Dit is een injectie en geen pil, of de andere gebruikelijke anticonceptie, géén pil. Worden deze anti-conceptiemiddelen wel vergoed? Dan kunnen vrouwen boven de 21 jaar van anti-conceptie veranderen zonder "de pil" te hoeven afschaffen.

Marco, 05-10-2010 20:04
@Annika: Bedankt voor het antwoord. Hier had ik nog niet aan gedacht nee. Kan ik weer in rust slapen

Annika_schrijft, 05-10-2010 08:57
@Marco
Denk aan de volgende huisartskosten:
-medische keuring ten behoeve van sport, beroep of verzekering op eigen aanvraag. Deze vallen niet onder de basisverzekering en worden door huisarts gefactureerd aan de klant/patient en zijn daarmee huisartskosten.Ze mogen wel als aftrekpost worden opgevoerd.
-bepaalde inentingen voor bijvoorbeeld de Tropen worden door de huisarts gegeven en gefactureerd, dus daarmee zijn dit huisartskosten. Deze vallen normaliter niet onder de basisverzekering en mogen wel als aftrekpost worden opgevoerd.
Ik hoop dat hiermee je prangende vraag is beantwoord!!!!!!
grtz

Marco, 04-10-2010 20:19
@Annika: De kosten voor vervoer worden als aparte aftrekpost vermeld. Dus zal niet onder de aftrekpost huisarts vallen. Daarnaast heb ik vandaag contact gehad met mijn eigen verzekering en de belastingdienst. Zij kunnen mij beide niet vertellen wat er onder de aftrekpost huisarts en geneeskundige hulp zou kunnen vallen. De belastingsdienst heeft mij vertelt dat ik het beste een brief kan sturen naar mijn eigen regiokantoor. Misschien dat die mij dan kunnen vertellen wat er onder die aftrekpost zou kunnen vallen. Want de beste man die ik aan de lijn had wist het echt niet meer.

En nogmaals. Ik ben erg nieuwsgierig hoe het nou precies zit. Want het lijkt er nog steeds op dat dit een achterhaalde aftrekpost is, die wel te gebruiken was bij het vorige zorgverzekeringenstelsel, maar nu niet meer.

Groeten en als iemand nog iets weet, ik hoor het graag

Annika_schrijft, 04-10-2010 09:27
@Marco: Mijn interpretatie is: onder huisartskosten vallen ook de kosten van vervoer naar de huisarts die, wanneer ze niet vergoed worden door een aanvullende verzekering, onder de aftrekbare kosten vallen.

Marco, 03-10-2010 21:23
@Annika: Ik wil nog even op mijn vorige bericht terugkomen. Het klopt dat kosten van het ziekenhuis en dergelijke gedeeltelijk niet vergoed worden. Je moet namelijk eerst je eigen risico betalen en daarna gaat de verzekering pas vergoeden. Maar datgene wat betaalt moet worden via het eigen risico (verplicht of vrijwillig), is niet aftrekbaar van de belasting. En de kosten hoger dan je eigen risico worden voor deze posten weer vergoed door de verzekering, wat ook niet aftrekbaar is van de belasting. Dus waarom wel beschikbaar als aftrekpost bij de belasting?

Marco, 03-10-2010 21:03
@Annika: Ik heb bij de belastingdienst de aanvullende toelichting specifieke zorglosen opgevraagd. Daarin staat duidelijk vermeld dat de huisartskosten aftrekbaar zijn. Maar van de huisarts zul je nooit een rekening krijgen. Valt ook niet onder het eigen risico. Achterhaalde post bij de belasting? Ben voornamelijk erg nieuwsgierig hoe dit precies zit. Ik heb gezien dat het voor een ziekenhuisopname en specialistische hulp anders ligt.

Annika_schrijft, 28-09-2010 10:47
@Marco: ook de kosten van ziekenhuis en dergelijke worden binnen het eigen risico NIET vergoed, al vallen ze wel in de basisverzekering. De kosten ter hoogte van het bedrag van je eigen risico moet je altijd eerst zelf betalen!
groetjes

Marco, 27-09-2010 20:44
Ik heb zomaar een vraagje. Ik ben aan het kijken of ik wel of niet een eigen risico moet nemen. Maar nu kwam ik erachter dat de kosten voor huisarts, ziekenhuis ed aftrekbaar zijn bij de belasting. Maar deze kosten worden ten allen tijde volledig gedekt door de verzekering(basispakket). Hoe kan ik nu iets aftrekken waar ik nooit een rekening van zal krijgen? Iemand een idee?

Cindy, 21-09-2010 15:08
Het is toch te gek voor woorden? wij moeten allen boeten voor de fouten van het land,de chronisch zieken waaronder ook ik mogen nog verder lijden en tsja dan nog maar te spreken over de pil,misschien lonen van hoge heren verlagen? maar nee die worden gespaard,alsmede alles in het koninklijk huis

Bronnen en referenties
  • www.cvz.nl
Infoteur: Annika_schrijft
Rubriek: Financieel / Verzekering
Bronnen en referenties: 1
Reacties: 17
Schrijf mee!