InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Autoverzekering soorten, autoverzekeringen vergelijken

Autoverzekering soorten, autoverzekeringen vergelijken

Autoverzekering soorten, autoverzekeringen vergelijken Een autoverzekering afsluiten is niet eenvoudig. Welke soorten autoverzekeringen zijn er zoal? Er wordt veel aangeboden door verzekeraars waardoor de meeste mensen moeite hebben met het vinden van de juiste soort autoverzekering. In feite zijn alle soorten autoverzekeringen terug te brengen tot drie categorieën, de WA, de WA+ beperkt casco en de WA+ allrisk. Bij het afsluiten van een autoverzekering moet je goed opletten wat er verzekerd wordt. Vergelijk daarom altijd meerdere aanbieders.

Soorten Autoverzekeringen bij afsluiten

Verzekeringsmaatschappijen bieden vele producten (varianten) aan op het gebied van autoverzekeringen. Ze zijn allen te herleiden tot drie basis soorten: WA-verzekering, WA-plusverzekering en een WA-cascoverzekering (ook wel allrisk verzekering genoemd).

WA-Verzekering

Een WA-verzekering (wettelijke aansprakelijkheid) dekt de schade die met de eigen auto is veroorzaakt en waarvoor u aansprakelijk bent. De schade aan het motorrijtuig, letselschade of schade aan goederen vallen niet onder de WA-verzekering. Schade ontstaan bij andere inzittenden valt wel onder de WA-verzekering.

WA+ Beperkt Casco-Verzekering

De WA + Beperkt Casco-verzekering (ook wel WA-plusverzekering genoemd) dekt het aansprakelijkheidsrisico. Wat deze vorm meer biedt ten opzichte van de vorige is de dekking van schade aan het motorrijtuig als gevolg van brand en blikseminslag, joy riding, inbraak en diefstal.

WA+ Allrisk-Verzekering

De WA + Allrisk-verzekering (ook wel Volledig Casco-verzekering genoemd) vergoedt naast de schade genoemd bij de WA+ Beperkt Casco ook de schade aan uw eigen auto of motorvoertuig. Met deze vorm wordt in principe alles verzekerd.

De Bonusmalus Ladder

De bonusmalus ladder is het systeem dat wordt gebruikt door verzekeraars om de premiekorting of premietoeslag te berekenen. Dit gebeurt op basis van het aantal schadevrije jaren. Elk schadevrije jaar levert een stijging op de ladder op. Met deze stijging neemt het kortingspercentage op de premie toe. Is er sprake van schade in een jaar, en deze wordt geclaimd, dan neem het aantal treden op de ladder af waardoor de korting ook afneemt en de premie stijgt. Een zogenaamde 'no-claim beschermer' beschermt tegen een relatief lage jaarpremie tegen terugval in de no-claimkorting.

De huidige bonusmalus trede (de no-claimkorting) staat op de prolongatienota van de verzekering. Via de bonusmalus ladder in de polisvoorwaarden is de bijbehorende trede te vinden.

Premiehoogte

Er zijn enkele zaken die invloed hebben op de hoogte van de premie die wordt betaald voor een autoverzekering die is afgesloten. De volgende zaken zijn bepalend voor de hoogte van de premie:

  • de leeftijd van de bestuurder
  • het schadeverleden van de bestuurder
  • het merk, model en type auto
  • het gewicht van de auto
  • de aard van het gebruik (zakelijk of privé-gebruik)
  • de kilometers per jaar
  • de regio waar de verzekerde woont

Goedkope Premie Berekenen

Het berekenen van de goedkoopste premie voor het afsluiten van een autoverzekering kan veel winst opleveren. Er zijn veel aanbieders van goedkope autoverzekeringen. Het is zeker de moeite waard om, voordat een verzekering wordt afgesloten, meerdere berekeningen te doen om de verschillen te ontdekken. Let daarbij goed op wat er wordt verzekerd, let goed op de dekking.

Autoverzekeringen vergelijken

Een autoverzekering berekenen en vergelijken kan heel gemakkelijk op verschillende websites. Websites waar u uw autoverzekering kunt berekenen:
  • Independer: Bij Independer worden per dag veel offertes opgevraagd. Independer berekent de autoverzekering bij meer dan 90 verzekeraars.
  • Premie.nl: De website Premie.nl vergelijkt heel veel autoverzekeringen. Dit gebeurt bij maatschappijen en tussenpersonen. Deze website heeft dus een enorm productenbereik.
  • Verzekeringssite: De Verzekeringssite vergelijkt veel autoverzekeringen. Deze website heeft in verhouding tot de eerder genoemde vrij veel gegevens nodig voor het uitvoeren van een berekening. Een pluspunt hiervan is dat de berekening veel nauwkeuriger zal zijn.
© 2010 - 2017 Jozzie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Welke autoverzekering?In Nederland is de autoverzekering verplicht. Jaarlijks lopen auto’s schade op. Met de autoverzekering kan die schade (v…
Autoverzekering vergelijken: Waar moet je op letten?Een voordelige autoverzekering kiezen is belangrijk. Of een verzekering voor je auto goedkoop is, zegt echter nog niets…
De Auto online verzekerenDe Auto online verzekerenEr is veel geld te besparen door de auto online te verzekeren. In deze tijden met steeds hoger wordende brandstofprijzen…
Wat is een autoverzekering?Wat is een autoverzekering?Het is voor iedere autobezitter in Nederland wettelijk verplicht om een autoverzekering af te sluiten. Op deze manier wo…
Verplichte autoverzekeringenVerplichte autoverzekeringenEr bestaan verschillende autoverzekeringen, welke je kunnen beschermen tegen de kosten van schade veroorzaakt door of aa…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Autoverzekering soorten, autoverzekeringen vergelijken"

Infoteur: Jozzie
Laatste update: 27-08-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!