InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Bent u wel goed verzekerd?

Bent u wel goed verzekerd?

In Nederland is het gebruikelijk om voor veel verschillende risico’s verzekeringen af te sluiten. Wij geven jaarlijks duizenden euro’s uit aan verzekeringen. Niet alle verzekeringen zijn zinvol, er worden ook veel verzekeringen aangeboden die vrijwel zinloos zijn. Alle Nederlanders zijn verplicht om een zorgverzekering af te sluiten. Iedere auto (of ander motorrijtuig) moet verzekerd worden zodra deze zich op de openbare weg begeeft. Bij het verstrekken van een hypotheek eisen de meeste banken een verplichte overlijdensrisicoverzekering. Daarnaast verplicht de bank ook nog een opstalverzekering (brandverzekering) voor het huis. De overige particuliere verzekeringen zijn vrijwillig, maar er zijn meerdere verzekeringen waarvan het wel raadzaam is om ze af te sluiten. De gevolgen van het niet afsluiten zijn zo groot, dat het zeer onverstandig is om dit niet te verzekeren. Hieronder treft u een aantal verzekeringen aan waar u niet zonder kunt.

Aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP)

Deze verzekering neemt schade voor haar rekening op het moment dat u als particulier ergens aansprakelijk voor word gesteld, zonder dat u het opzettelijk veroorzaakt hebt. De verzekering dekt ook opzettelijke schade veroorzaakt door kinderen. Door bijvoorbeeld een zeer klein foutje als fietser kunt u een voetganger zware lichamelijke letsel aanbrengen, met alle gevolgen van dien. De voetganger kan door de aanrijding mogelijk nooit weer werken. Indien hij u hiervoor aansprakelijk kan stellen, moet u misschien wel levenslang betalen. Dit kunt u voorkomen door een AVP af te sluiten. Deze verzekeringen zijn niet duur (maximaal €100 voor een gezin) en kunnen veel problemen voorkomen.

Overlijdensrisicoverzekering

Een overlijdensrisicoverzekering keert een bedrag uit bij het overlijden van de verzekerde. De meeste huiseigenaren met een hypotheek hebben een dergelijke verzekering, maar de meeste mensen met een huurhuis hebben hier niets voor geregeld. Over het algemeen beschikken ze wel over een uitvaartverzekering, maar de verdere financiële consequenties laten ze buiten beschouwing. Vooral voor jonge gezinnen is het belangrijk om bij dit risico stil te staan. Voor deze groep is het verzekeren van dit risico niet kostbaar. Mensen staan er niet bij stil wat de financiële gevolgen zijn van het overlijden van één van de kostwinners. De nabestaande met kinderen tot 18 jaar ontvangt wel een ANW uitkering, maar deze uitkeringen zijn laag.

Inboedelverzekering

De mensen met een koophuis met een hypotheek hebben het huis verplicht verzekerd, maar ook de inboedelverzekering is een zeer zinvolle verzekering. Deze polis dekt de schade die kan ontstaan aan alles in het huis dat niet vastgenageld zit aan het huis. Het brandrisico is de belangrijkste risico dat deze polis afdicht.

Zinloze verzekeringen

Naast verzekeringen die iedereen zou moeten hebben zijn er ook nog verzekeringen die eigenlijk zinloos zijn om af te sluiten. Een goed voorbeeld hiervan is de spaarverzekering of een kinderspaarplan. In deze polis spaart u een bedrag, die op de einddatum tot uitkering komt. De kostenstructuur in deze polissen in dermate hoog dat u beter kunt gaan sparen op een reguliere spaarrekening. Ook de in het verleden veel afgesloten woonlastenverzekeringen. Deze keerden onder zeer strikte voorwaarden een bedrag uit in het geval u werkloos werd of arbeidsongeschikt raakte. De polissen gesloten na 2007 zijn beter, maar de eerder afgesloten polissen bevatten zeer strenge eisen om in aanmerking te komen voor een uitkering uit de polis.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bent u wel goed verzekerd?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 15-01-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!