InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Aansprakelijkheidsverzekering, de meest gestelde vragen

Aansprakelijkheidsverzekering, de meest gestelde vragen

Aansprakelijkheidsverzekering, de meest gestelde vragen Een aansprakelijkheidsverzekering dekt de schade die ontstaat doordat de verzekerde als particulier ergens aansprakelijk voor is, waar schade door ontstaat. Het kan hierbij gaan om zaakschade of letselschade. Bewust of opzettelijk veroorzaakte schade door volwassenen valt niet binnen de dekking.
Een aansprakelijkheidsverzekering is een zeer belangrijke verzekering om af te sluiten. De gevolgen van het niet sluiten van deze verzekering kunnen zeer groot zijn. Onbewust kunt u een schade veroorzaken die honderdduizenden euro’s aan schade-uitkering voor één schade kost. Hierbij kunt u denken aan een ongeval die u als fietser maakt. U fietst en rijdt door uw schuld een voetganger aan die ten val komt en hersenletsel oploopt. De omvang van de schade wordt vooral veroorzaakt doordat de voetganger mogelijk niet meer zijn werk kan verrichten en arbeidsongeschikt is geworden. De kans dat dit gaat gebeuren is klein, maar indien het gebeurt zijn de financiële gevolgen groot indien u geen aansprakelijkheidsverzekering hebt afgesloten.

Wat kost een aansprakelijkheidsverzekering?

De premie die u moet betalen voor deze verzekering is afhankelijk van de gezinssituatie. Voor een alleenstaande dekking betaalt u ongeveer tussen de €25 en €38. Voor een gezin komt de jaarlijkse premie uit tussen de €40 en €60. Er zijn meerdere dekkingen mogelijk, waaronder een alleenstaande met kinderen. De premie bedraagt in dat geval ongeveer tussen de €30 en €45. De hoogte van de premie is nog te overzien indien u in overweging neemt wat de gevolgen kunnen zijn van het niet afsluiten van een aansprakelijkheidsverzekering.

Wie zijn er verzekerd op de polis?

In het geval van een gezinsdekking zijn alle gezinsleden verzekerd op de polis. Ook voor studie uitwonende kinderen zijn nog steeds verzekerd op de polis. Logees zijn op de polis meeverzekerd indien ze schade toebrengen aan iemand anders. Hierbij maakt het niet uit of de polis een gezinsdekking of een alleenstaanden dekking kent. Zelfs het huispersoneel is op de polis verzekerd voor schade veroorzaakt in het kader van de werkzaamheden voor de verzekerde. Het gaat hierbij niet om schade die veroorzaakt is aan de bezittingen van de verzekerde.

Biedt de polis ook dekking voor schade door motorrijtuigen?

Nee, voor schade door motorrijtuigen moet de WA verzekeraar van de auto worden aangesproken. Dit geldt ook in het geval u de auto leent van iemand anders. Schade veroorzaakt door een auto of een andere motorrijtuig moet altijd geclaimd worden op de verplichte WA verzekering van de motorrijtuig.

Wat moet ik doen bij schade?

U moet de schade binnen een paar dagen melden bij de verzekeraar. Hij zal u verzoeken om een schadeformulier in te vullen om de toedracht van de schade te achterhalen. U bent verplicht om volledige medewerking te verlenen aan de schaderegeling.

Mijn kind heeft opzettelijk schade veroorzaakt, is dit verzekerd?

Kinderen kunnen de gevolgen van bepaalde handelingen niet overzien. Voor schade veroorzaakt door kinderen zijn de ouders verantwoordelijk. Schade veroorzaakt door kinderen tot 14 jaar valt in principe binnen de dekking van de aansprakelijkheidsverzekering. Kinderen tussen de 14 en 16 jaar zijn zich al meer bewust van de gevolgen van hun daden en zal de verzekeraar kritischer kijken naar de situatie en gaat de schade niet zonder meer vergoeden.

Zie ook:
Zorgverzekering, de meest gestelde vragen
Opstalverzekering, de meest gestelde vragen
Autoverzekering, de meest gestelde vragen
Inboedelverzekering, de meest gestelde vragen
Gerelateerde artikelen
Aansprakelijkheidsverzekering vergoedt niet allesAansprakelijkheidsverzekering vergoedt niet allesEen aansprakelijkheidsverzekering vergoedt niet alles terwijl mensen daar wel van uitgaan. Overigens is een aansprakelij…
Verzekeren & WEGAM polis is noodzaak voor werkgeversVerzekeren & WEGAM polis is noodzaak voor werkgeversWerkgevers kunnen een hoge claim tegemoet zien wanneer een werknemer betrokken raakt bij een ongeluk met een motorvoertu…
Aansprakelijkheidsverzekering, ja of nee?Aansprakelijkheidsverzekering, ja of nee?Een aansprakelijkheidsverzekering is een verzekering die u bescherming biedt tegen schade die door u of door een van uw…
AansprakelijkheidsverzekeringAansprakelijkheidsverzekeringDe meeste mensen in Nederlad hebben wel een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten. Dit is in ieder geval zeker aan te…
Afsluiten van een aansprakelijkheidsverzekering verplicht?Een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren beschermd u tegen claims van derden indien u schade hebt aangebrach…

Reageer op het artikel "Aansprakelijkheidsverzekering, de meest gestelde vragen"

Reacties

Jan van de Vliet, 25-02-2017 12:30 #8
Een vraag. Bij het oppassen op de kleinkinderen heeft een van hen (2 jaar oud) met een wilde zwaai mijn bril beschadigd met een stuk speelgoed. Dekt de wa verzekering van de ouders deze schade als het oppassen in hun huis plaatsvindt en ook als het bij ons plaatsvindt? De polisvoorwaarden zijn onduidelijk hieromtrent. Het wordt vermeld bij bijzondere voorwaarden. Maar wat valt onder wettelijk aansprakelijk hierbij? Mij lijkt beide situaties. Graag uw hulp.

G. Bach, 27-05-2015 22:45 #7
Mijn zoon heeft per ongeluk de telefoon van een buurmeisje "aangereden" het telefoontje lag op een plantenbak van ongeveer 20 cm hoog, mijn zoon fietste erlangs en de telefoon viel op de grond. Daardoor kwam er een klein barstje in het hoekje. De vader vond dat er een nieuwe glas op moest van 40,- euro en dat wij dat moeten betalen. Zijn wij inderdaad aansprakelijk? Of was het misschien niet zo handig om de telefoon op een plantenbak neer te leggen en zijn ze zelf ook aansprakelijk?

Reginald, 08-11-2013 20:10 #6
Een kind van 6 jaar heeft een fietsongeluk bij een derde geen familie veroorzaakt. Met als gevolg materiële en letselschade bij wie kan de schade worden geclaimd? Valt dit onder aansprakelijkheidsverzekering van de ouders? Reactie infoteur, 11-11-2013
Ja, een dergelijke schade is te claimen op de aansprakelijkheidsverzekering van de ouders.

Sheeta, 11-01-2013 20:00 #5
Mijn kinderen van 11 en 14 jaar hebben in de woonkamer met een plantenspuit een "spel gevecht" gehouden. Hierdoor is er water op de tv terechtgekomen, met als gevolg dat het water erin gelopen is. Wij (beide ouders) waren niet thuis.
Valt deze schade onder onze inboedelverzekering en/of aansprakelijkheid verzekering? En zal de verzekering de schade vergoeden? Reactie infoteur, 11-01-2013
Nee, de schade is niet te claimen op de inboedelverzekering of de aansprakelijkheidsverzekering. Uw eigen kinderen zijn verzekerden op uw aansprakelijkheidsverzekering en schade aan eigen spullen is niet gedekt. Op de inboedelverzekering is hier ook geen dekking voor. Helaas!

W. van Schooten, 07-01-2013 18:07 #4
Tot welke leeftijd zijn thuiswonende kinderen meeverzekerd voor de Wa verzekering? Reactie infoteur, 08-01-2013
Dat kan verschillen. Hiervoor moet u de polisvoorwaarden raadplegen.

Fred Wieting, 28-03-2012 20:02 #3
Geachte mevr./mijnh. Ik heb een vraag. Dekt een WA-gezinsverzekering (aansprakelijkheidsverz.) ook de schade, die in het buitenland veroorzaakt wordt?
Struikelen en dan met boodschappenwagen, tegen een auto vallen, in Spanje. Reactie infoteur, 29-03-2012
Ik neem aan dat het niet om schade aan de eigen auto gaat, maar er bestaat ook dekking in het buitenland.

Gerrit de Boer, 16-09-2011 11:54 #2
Een vriend rijdt regelmatig met mijn paard; ook wedstrijden. Kan hij mij aansprakelijk stellen als er iets gebeurt waarbij mijn paard betrokken is onder zijn verantwoording?

Fred, 07-08-2011 13:56 #1
Gaat je premie omhoog als je gebruikt maakt van je aansprakelijkheidsverzekering?

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 22-09-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 8
Schrijf mee!