InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Hypotheek afsluiten en ontslagverzekering

Hypotheek afsluiten en ontslagverzekering

Er zijn veel meer mensen die een verzekering tegen werkloosheid afsluiten. Dat is omdat zij bang zijn om hun baan te verliezen. Deze vrees is gegroeid door de vele ontslagen die vallen door de kredietcrisis. Ook eisen banken steeds vaker dat mensen een verzekering afsluiten. Het kan lonen om de verschillende soorten verzekeringen met elkaar te vergelijken. Lees er alles over in dit artikel.

Ontslagverzekering afsluiten

Steeds meer mensen verzekeren zich tegen werkloosheid als ze een hypotheek afsluiten. Want soms kan ontslag leiden tot een plotselinge inkomstendaling. Veel mensen lenen op het randje en kunnen daardoor makkelijk in de problemen komen door een plotseling ontslag. Vanwege de kredietcrisis vallen er steeds meer ontslagen en dat maakt veel mensen onzeker. Daarom sluiten zij een verzekering in. Tegelijkertijd stijgen ook de premies omdat het risico dat iemand wordt ontslagen toeneemt en daardoor zijn verzekeraars meer geld kwijt. Ook eisen banken steeds vaker dat iemand een ontslagverzekering afsluit. Vaak zit die al inbegrepen bij die hypotheek als deze wordt afgesloten.

Verschillende soorten ontslagverzekering

Een ontslagverzekering vergoedt de inkomsten die iemand misloopt vanwege zijn ontslag. De verzekering vult bijvoorbeeld de ww-uitkering aan tot het loon van voor het ontslag. Er zijn verschillende soorten verzekering en het verschilt dus ook hoeveel uitbetaald krijgt en voor hoe lang. Sommige verzekeringen vergoeden bijvoorbeeld alleen het eerste half jaar de kosten na het ontslag. De verzekerde heeft dan een soort van overbruggingsperiode waarin hij nieuw werk kan zoeken of bijvoorbeeld ook overwegen om het huis te verkopen. Kijk dus goed naar de voorwaarden wanneer u een ontslagverzekering afsluit zodat u precies weet in wat voor positie u verkeert. Bij eigenlijk verzekeraar en bank is het mogelijk om een verzekering op maat te krijgen.

Ontslagverzekering en arbeidsongeschiktheid

Het is ook zeker aan te bevelen om de verschillende aanbieders te vergelijken qua prijsniveau. Deze prijzen kunnen behoorlijk variëren. Iets anders dat belangrijk is om te weten is dat sommige verzekeraars niet uitkeren als u arbeidsongeschiktheid bent geworden vanwege psychische klachten. Sommigen geloven dat dat uitsluitend tussen de oren zit en dat u daarop zelf invloed kunt uitoefenen. Ook keren veel verzekeraars slechts het percentage uit waarvoor u arbeidsongeschikt bent geraakt. Als u dus voor 45 procent arbeidsongeschikt bent, dan krijgt u ook maar voor dit bedrag een vergoeding.

Overlijdensrisicoverzekering

Naast een ontslagverzekering is het ook mogelijk om een verzekering tegen overlijden af te sluiten. Dit is ook iets dat banken vaak eisen. Deze verzekering wordt overlijdensrisicoverzekering genoemd. Want in het geval dat iemand dood gaat kan hij waarschijnlijk zijn hypotheek niet meer aflossen, tenzij hij of zij een groot bedrag achter laat. Maar dit is niet waarschijnlijk, want dan had deze persoon geen hypotheek af te sluiten. De bank heeft op deze manier dus de garantie dat zij haar geld terug krijgt.
© 2009 - 2014 Simcha, gepubliceerd in Verzekering (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hypotheek afsluiten en ontslagverzekering"

Infoteur: Simcha
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!