InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Aansprakelijkheidsverzekering

Aansprakelijkheidsverzekering

Aansprakelijkheidsverzekering De meeste mensen in Nederlad hebben wel een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten. Dit is in ieder geval zeker aan te raden, want een ongeluk schuilt in een klein hoekje. En de kans dat een persoon of bedrijf dan zelf voor de schade moet opdraaien is erg groot. Daarom is een verzekering zeker aan te raden.
Een Aansprakelijkheidsverzekering, ook bekend als de WA-verzekering, is een verzekering die personen beschermt wanneer zij onverhoopt (grote) schade aanrichten. In de meeste gevallen beschermt een verzekering tegen alle zaak- e letselschade die de verzekerde aanricht. Het is voor zowel particulieren als bedrijven mogelijk om een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. In dat eerste geval spreken we over een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP). Bij een verzekering voor een bedrijf spreken we over een verzekeringen voor bedrijven en beroepen (AVB). De premie voor deze verzekering hangt sterk af van het soort bedrijf en het risico dat zij loopt. Voor een ziekenhuis is dat bijvoorbeeld veel hoger dan voor een school.

Aansprakelijkheidsverzekering

In de meeste landen van Europa is een aansprakelijkheidsverzekering niet perse verplicht. In Nederland is dat zo in sommige gevallen. Dan ka je denken voor de bezitter van een motorrijtuig, voor jagers en bouwaannemers. De AVP verzekert in alle gevallen tenzij er echt sprake is van overmacht of opzet. Ook als de schade te groot wordt door bijvoorbeeld een onverwachte ramp kan de verzekering weigeren uit te betalen. Dit kan zijn om te voorkomen dat zij failliet gaat. Dat zou bijvoorbeeld kunnen in een geval van een grote aardbeving met veel schade.

Verzekeren

Er zijn sommige verzekeraars die de keuze geven uit bedragen tot 1 miljoen en 2,5 mln. Als het bedrag namelijk te laag is dan zou de rechter de persoon die verzekerd is namelijk kunnen dwingen om zelf het overige bedrag te betalen. In het algemeen leggen rechters dan de grens bij anderhalf miljoen euro. Als de persoon die verzekerd is niet verantwoordelijk is voor de schade, dan zal de verzekering deze ook niet vergoeden. Toch maken veel verzekeraars kleine uitzondering. Dat is het geval van een vriendendienst. De aansprakelijkheid ontbreekt, maar iemand kan zich moreel verplicht voelen om de geleden schade toch te vergoeden. Soms wil de verzekering dan toch het bedrag dekken. Dit doen ze tot ongeveer tienduizend euro.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Aansprakelijkheidsverzekering"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 23-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Verzekering
Schrijf mee!