InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Verzekeren tegen overstroming

Verzekeren tegen overstroming

U kunt het zo gek niet bedenken of u kunt zich er tegen verzekeren. Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders zich willen verzekeren tegen de gevolgen van overstromingen.

Overstroming

In Nederland kunt u zich niet verzekeren tegen de gevolgen van een overstroming. In alle overige Europese landen bestaat er wel een dergelijke dekking. Uit een onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam blijkt dat er behoefte is aan een verzekering die naast evenementen als brand en storm ook dekking biedt voor schade ten gevolge van een overstroming.

Verandering van klimaat

De laatste jaren krijgen wij te maken met een veranderd klimaat. Hevige regen en hagelbuien komen vaker voor dan zo’n tien jaar geleden. Extreme weersomstandigheden zal in de toekomst vaker schade aan huizen en auto’s veroorzaken. Het gaat hierbij niet alleen om overstroming, maar ook om onweer, hagel en stormschade.

Verzekeringslasten

De kosten van een verzekering die schade door deze oorzaken vergoedt zal in de toekomst sterk stijgen. De schadelasten ten gevolge van de extreme weersomstandigheden en eventueel overstromingen zullen toenemen. Stijgende premies voor bijvoorbeeld de opstalverzekering en de “all risks” dekking in de autoverzekering zijn een logisch gevolg. Voor storm- en hagelschade geldt er vaak een eigen risico van twee promille van het verzekerd kapitaal bij de opstalverzekering. De premies van de woonhuisverzekering zullen ongeveer vijf tot zes procent hoger komen te liggen door de invoering van de dekking tegen overstroming.

Woonhuisverzekering

De dekking tegen schade door overstroming kan opgenomen worden in de woonhuisverzekering. Deze dekkingsuitbreiding zou moeten worden aangeboden door alle verzekeraars die woonhuisverzekeringen aanbieden. Zou één verzekeraar de polisvoorwaarden uitbreiden dan is er een grote kans dat uitsluitend de bewoners van een risicogebied zich gaan aansluiten bij deze verzekeraar. Zodra er zich een overstroming voordoet in dit gebied, wegen de premies niet op tegen de omvang van de schades. De betreffende verzekeraar zal komen te staan voor te hoge schadelasten.

Geschiedenis

Vroeger boden de Nederlandse verzekeringspolissen dekking tegen de gevolgen van overstromingen. De verzekeraars hebben de dekking van de polis gehaald na de Watersnoodramp van 1953. Deze ramp heeft zo’n grote schade veroorzaakt dat ze van deze dekking af zagen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verzekeren tegen overstroming"

Reactie

Tineke van Doorne, 17-09-2012 15:43 #1
Begin september 2012 stond er in de krant dat er een maatschappij storm- en overstroming ging verzekeren. Graag informatie over welke maatschappij en welke condities. Reactie infoteur, 17-09-2012
Tineke, Vereniging Eigen Huis heeft samen met Neerlandse BV een catastrofeverzekering geintroduceerd. Zie: http://mijngeld.blog.nl/algemeen/2012/09/12/catastrofeverzekering-van-vereniging-eigen-huis#more-2611

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 26-08-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 1
Schrijf mee!