InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Online autoverzekering afsluiten

Online autoverzekering afsluiten

Online autoverzekering afsluiten In de Europese Unie is een aansprakelijkheidsverzekering voor motorrijtuigen verplicht, waarbij de bescherming van slachtoffers van verkeersongevallen rondom een motorrijtuig centraal staat. Een autoverzekering verzekert alle soorten auto's, al kan je bijvoorbeeld een speciale oldtimer verzekering afsluiten. De verplichting van het hebben van een autoverzekering is in Nederland en België geregeld in de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen. Er zijn drie grote dekkinggebieden in een autoverzekering:
  • Aansprakelijkheidsdekking
  • Beperkt cascodekking
  • Volledig cascodekking

Aansprakelijkheidsdekking

Dit is het enige onderdeel van de auto verzekering welke verplicht is. De Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen stelt een aantal eisen waaraan de autoverzekering moet voldoen:
  • Een verzekerd bedrag van minimaal 907.560,-
  • Dekking van letselschade
  • Dekking van materiële schade

Aanvullende verzekeringen voor bijvoorbeeld schade aan vervoerde zaken, schade aan de bestuurder en schade veroorzaakt tijdens snelheidswedstrijden kunnen desgewenst afgesloten worden, maar zijn niet verplicht.

Beperkt cascodekking

De beperkt cascodekking is een aanvullende verzekering op de WA verzekering. De beperkt casco dekking vergoedt kosten aan de eigen auto wanneer deze niet veroorzaakt is door aanrijding, botsingen en van de weg geraken. Hierbij kan je denken aan diefstal, brand, blikseminslag, botsing met dieren of vervoer van geworden.

Volledig cascodekking

De volledig cascodekking vergoedt die zaken die vergoed worden door de beperkt cascodekking én schade door omslaan, slippen, te water raken, botsen en van de weg raken.

Online autoverzekering afsluiten

Waarom zou je nu een online auto verzekering afsluiten? Omdat je goedkope autoverzekeringen het gemakkelijkst op het Internet vindt! Omdat je direct je premie kan berekenen en kan vergelijken met online autoverzekering vergelijking sites! Omdat je geen ellenlange gesprekken hoeft te voeren met diverse verzekeraars welke allen beweren dé perfecte autoverzekering voor je te hebben. Van achter je computer kan je rustig een eisen- en wensenlijstje opstellen en vervolgens een aantal autoverzekeringen online met elkaar vergelijken. Je ontloopt hiermee de kans dat je verleid wordt door de mooie en veelbelovende woorden van de autoverzekeraar.

Kosten online autoverzekering

De kosten van een online auto verzekering lopen desondanks sterk uiteen. Gemiddeld liggen de prijzen tussen 600 en 1000 premie op jaarbasis.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Online autoverzekering afsluiten"

Infoteur: Melod
Laatste update: 02-12-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!