InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > WGA: wat is dat?

WGA: wat is dat?

WGA: wat is dat? De WGA is de Werkhervattingsregeling voor gedeeltelijk arbeidsgeschikten. Wat houdt de WGA precies in en wie komt ervoor in aanmerking? Hieronder wordt de wet op eenvoudige wijze uitgelegd.

WGA

Je komt in aanmerking voor een WGA uitkering als je:
  • Meer dan 35% en minder dan 80% arbeidsongeschikt bent
  • Meer dan 80% arbeidsongeschikt bent maar niet duurzaam

Samenstelling van de WGA uitkering:

De WGA uitkering bestaat uit verschillende onderdelen. Per onderdeel gelden andere eisen. Hieronder staan de verschillende onderdelen uitgewerkt.

Loongerelateerde uitkering

Je krijgt een loongerelateerde uitkering als je:
  • 26 weken of langer hebt gewerkt in de 36 maanden voorafgaand aan de arbeidsongeschiktheid.
  • Je nu niet meer werkt.

Hoogte van de loongerelateerde uitkering:

De eerste twee maanden bedraagt de loongerelateerde WGA uitkering 75% van het dagloon. Ook hiervoor geldt dat het dagloon een maximum heeft dat elk jaar opnieuw wordt vastgesteld. Voor 2008 is het maximum dagloon 177,03.
Na de eerste twee maanden bedraagt de uitkering 70% van het (maximum) dagloon.

Twee rekenvoorbeelden:

Geert verdient 100 euro per dag. Zijn maandloon is dus 2175 euro. De loongerelateerde WGA uitkering van Geert wordt dan 2175 x 75% = 1631,25 euro per maand voor de eerste twee maanden. Het verschil met zijn oorspronkelijke maandloon is precies 25%. Daarna wordt zijn uitkering 2175 x 70% = 1522,50 per maand.

Frans verdient 300 euro per dag. Zijn maandloon is dus 6525 euro. Het dagloon van Frans is hoger dan het maximum dagloon dus wordt het maximum dagloon als uitgangspunt genomen. De loongerelateerde WGA uitkering van Frans wordt dan 177,03 x 21,75 = 3850,40 x 75% = 2887,80. Het verschil met zijn oorspronkelijke maandloon is ruim 55%. Na twee maanden krijgt Frans een loongerelateerde uitkering van 3850,40 x 70% = 2695,28. Het verschil met zijn oude loon is opgelopen tot ruim 58%. Dit noemt men het WGA hiaat. Frans kan hiervoor een WGA excedent verzekering afsluiten.

Duur van de uitkering:

De duur van de loongerelateerde WGA uitkering bedraagt minimaal 3 maanden en maximaal 38 maanden. Dit is afhankelijk van je arbeidsverleden. Hoe langer je gewerkt hebt hoe langer de uitkering duurt. Na de loongerelateerde WGA uitkering heb je recht op de WGA loonaanvullings uitkering of de WGA vervolg uitkering, afhankelijk van je situatie.

WGA loonaanvullings uitkering:

Je krijgt een loonaanvullings uitkering als je:
  • tenminste 50% van het loon dat je volgens de arbeidsdeskundige nog kan verwerven, verdient.

Hoogte van de loonaanvullings uitkering:

Om de hoogte van je loonaanvullings uitkering te berekenen moet je eerst het verschil tussen je oude en je nieuwe maandloon (nadat je arbeidsongeschikt bent geworden) uitrekenen. Een rekenvoorbeeld kan dit duidelijk maken:

Geert verdiende voor zijn arbeidsongeschiktheid 2175 euro per maand. Na 2 jaar ziekte verdient hij nog 957 euro per maand. Het verschil is dan 2175 - 957 = 1218 per maand. De loonaanvullings uitkering wordt dan 70% van 1218 euro: 852,60. Bij elkaar ontvangt Geert dus 1218 + 852,60 = 2070,60 per maand.

WGA Vervolg uitkering

Je krijgt een vervolg uitkering als je:
  • minder dan 50% van het loon dat je volgens de arbeidsdeskundige nog kan verwerven verdient.

Hoogte van de vervolg uitkering:

De vervolg uitkering bereken je door het arbeidsongeschiktheids percentage te vermenigvuldigen met het minimum loon. Hieronder een rekenvoorbeeld:

Geert verdiende voor zijn arbeidsongeschiktheid 2175 euro per maand. Geert is voor 45% arbeidsongeschikt maar na 2 jaar ziekte werkt hij nog steeds niet. Hij ontvangt eerst 2 maanden lang een loongerelateerde uitkering van 1631,25 euro per maand, daarna ontvangt hij nog 4 maanden 1522,50 per maand. Omdat Geert niet werkt krijgt hij na de periode van de loongerelateerde uitkering een vervolg uitkering van 45% van het minimum loon. Het minimum loon in 2008 is 1356,60. De vervolg uitkering van Geert wordt dan 0,45 x 1356,60 = 610,47. Het verschil met zijn oude loon is bijna 72%. Dit noemt men het WGA gat.
© 2008 - 2017 Mickey14, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
WIA geeft hogere inkomens geen 75%WIA geeft hogere inkomens geen 75%De WIA is de opvolger van de WAO. Er geldt nog steeds een MAXIMUM uitkering. Voor mensen met hogere inkomens gelden dus…
WIA arbeidsongeschiktheidsverzekering werknemersWIA arbeidsongeschiktheidsverzekering werknemersWat voor vangnet heeft u als u arbeidsongeschikt raakt? Als werknemer heeft Nederland deels voor u een vangnet opgezet.…
Uitkeringen 2015: IVA, WIA en WGA 2015Uitkeringen 2015: IVA, WIA en WGA 2015De WGA 2014 en 2015 veranderen door de premiedifferentiatie per werkgever in de Werkhervattingskas Whk. Verder vindt u h…
IVA: wat is dat?IVA: wat is dat?IVA staat voor Inkomensverzekering volledig en duurzaam arbeidsongeschikten. Wat is de IVA en wie komen ervoor in aanmer…

Reageer op het artikel "WGA: wat is dat?"

Reacties

Kristelvandermeer, 01-02-2017 17:23 #4
Ik heb bericht gekregen dat ik recht heb op een arbeidsongeschiktheids uitkering van het ABP. Nu is mijn vraag of dit gekort wordt op mijn wga uitkering. Ben voor 73.5 afgekeurd moet 20 uur werken pw, daar kom ik gemiddeld pm aan.

vr groet Kristel van der Meer

Marjolein, 10-06-2013 08:35 #3
Wat voor verplichtingen heeft je werkgever als je wga / wia uitkering heb. Heb wel gehoord dat ze je kunnen oproepen bij bedrijfsarts maar moeten ze je ook helpen met werk zoeken? Ook al was ik afgelopen januari met ontslag?

Remco, 29-03-2012 13:48 #2
Vraagje/correctie. 'Geert verdiende voor zijn arbeidsongeschiktheid 2175 euro per maand. Na 2 jaar ziekte verdient hij nog 957 euro per maand. Het verschil is dan 2175 - 957 = 1218 per maand. De loonaanvullings uitkering wordt dan 70% van 1218 euro: 852, 60. Bij elkaar ontvangt Geert dus 1218 + 852, 60 = 2070, 60 per maand.'
Geert verdient toch 957 + die 852, 60 ipv dat er staat: 1218+852, 60?

Martin van Zuylen, 07-05-2010 20:22 #1
Als werknemer ben ik m.i.v. Januari 2010 voor het eerst geconfronteerd met een inhouding op mijn salaris van 1.06%
Mijn werkgever verteld mij dat dit een wettelijk vastgestelde premie is waarvoor wergever en werknemer ieder 50% moeten betalen. Er is volgens hen voor mij geen keuze, het is verplicht. Via het internet, deze site probeer ik meer hierover te weten te komen, maar blijf zitten met de nodige vragen
Waar staat de afkorting WGA voor? Ik heb gelezen dat het een verzekering is die uitkeerd bij arbeidsongeschiktheid, maar hoe gaat dat wanneer je al 40% arbeidsongeschikt ben zoals in mijn geval?
Ik heb dus een 60% dienstbetrekking en een 40% WAO uitkering (sinds 1997)
Het komt vreemd op mij over wanneer je wettelijk verplicht wordt een verzekering af te sluiten voor uitkering bij arbeidsongeschiktheid wanneer je al in de WAO zit. (een brandverzekering afsluiten wanneer je huis al in brand staat)
Graag verneem ik meer info over de basis WGA verzekering, of misschien kunt u mij aangeven waar ik deze info kan verkrijgen
Met vriendelijke groet,
Martin

Infoteur: Mickey14
Laatste update: 09-04-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 4
Schrijf mee!