InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > IVA: wat is dat?

IVA: wat is dat?

IVA: wat is dat? IVA staat voor Inkomensverzekering volledig en duurzaam arbeidsongeschikten. Wat is de IVA en wie komen ervoor in aanmerking? Hieronder wordt de wet op eenvoudige wijze uitgelegd.

Wanneer krijg je een IVA uitkering?

Wanneer je volledig (80% of meer) èn duurzaam arbeidsongeschikt bent, krijg je een IVA uitkering. De beoordeling of iemand duurzaam arbeidsongeschikt is wordt gedaan door een bevoegd persoon van het UWV (Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen). Over het algemeen geldt dat je duurzaam arbeidsongeschikt bent als:
  • Herstel uitgesloten is
  • De kans op herstel op lange termijn (5 jaar of langer) klein is

Hoogte van de uitkering:

Hoe bereken je de IVA uitkering? De IVA uitkering bedraagt 75% van het dagloon. Het dagloon heeft een maximum dat elk jaar opnieuw wordt vastgesteld. Voor 2008 is het maximum dagloon €177,03. Op basis van het dagloon kun je het maandloon uitrekenen door het dagloon te vermenigvuldigen met 21,75. Men gaat er namelijk van uit dat je per maand 21,75 dagen werkt. De IVA uitkering bedraagt dan 75% van het uitgerekende maandloon.

Twee rekenvoorbeelden:

Piet verdient 100 euro per dag. Zijn maandloon is dus 2175 euro. De IVA uitkering van Piet wordt dan €2175 x 75% = €1631,25 euro per maand. Het verschil met zijn oorspronkelijke maandloon is precies 25%.

Jan verdient 300 euro per dag. Zijn maandloon is dus 6525 euro. Het dagloon van Piet is hoger dan het maximum dagloon dus wordt het maximum dagloon als uitgangspunt genomen. De IVA uitkering van Jan wordt dan €177,03 x 21,75 = €3850,40 x 75% = €2887,80. Het verschil met zijn oorspronkelijke maandloon is ruim 55%. Dit wordt veroorzaakt doordat de IVA uitkering is gebaseerd op het maximum dagloon en niet op Jan zijn maandloon. Jan kan het verschil verzekeren door een IVA-excedent verzekering af te sluiten. Deze verzekering vult de IVA uitkering aan tot een bepaald maximum, bijvoorbeeld 80% van het oude maandloon.

Duur van de uitkering:

]De uitkering duurt tot de eerste maand waarin je 65 wordt. Er bestaan 3 uitzonderingen:
  • je situatie verbeterd en je bent niet langer 80% of meer arbeidsongeschikt. In dat geval wordt je IVA uitkering omgezet in een WGA uitkering.
  • Je woont langer dan 3 maanden in een land waarmee Nederland geen verdrag heeft gesloten over het uitbetalen van uitkeringen. Een overzicht van de landen waarmee Nederland wel een verdrag heeft afgesloten kun je hier vinden: http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=39166
  • Je wordt in detentie geplaatst ( in de gevangenis). In dat geval vervalt je uitkering.
© 2008 - 2017 Mickey14, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Arbeidsongeschiktheid - Regelingen en verzekeringenArbeidsongeschiktheid is een breed begrip. De kern bestaat eruit dat u, als gevolg van ziekte, ongeval of andere oorzaak…
De woonlastenbeschermerDe woonlastenbeschermerSinds een aantal jaren is het begrip doorgedrongen dat het bezitten van een eigen woning ook risico’s met zich brengt. H…
Wat is een woonlastenverzekering?Wat is een woonlastenverzekering?De woonlastenverzekering wordt onder diverse namen verkocht. Dit is een verzekering die een deel van de hypotheeklasten…
WIA-uitkering: Hoogte, duur en voorwaardenIn dit artikel leest u wat de hoogte is van een WIA-uitkering en welke voorwaarden er gelden om in aanmerking te komen v…
WGA: wat is dat?WGA: wat is dat?De WGA is de Werkhervattingsregeling voor gedeeltelijk arbeidsgeschikten. Wat houdt de WGA precies in en wie komt ervoor…

Reageer op het artikel "IVA: wat is dat?"

Reacties

Marja Schouten, 01-03-2016 20:09 #3
Ik ben sinds 13-2-14 ziek en nu 100% arbeidsongeschikt verklaard door het UWV. Sinds 4-3-15 krijg ik de IVA -uitkering. Deze was in 1e instantie zó laag, dat ik een toeslag kreeg om op het sociaal minimum te komen. Ik krijg nu € 915,- netto per maand. Vandaag verneem ik van het nieuws dat de armoedegrens op € 1016 voor een alleenstaande ligt. Nu woont mijn dochter van 32 nog steeds bij mij, heeft sinds mrt 15 haar eigen bedrijfje, dus nog helemaal in opbouw. Gaat zij nu als medebewoner meetellen, wanneer het UWV per 1-7-16 een nieuwe "leefsituatie" gaat toevoegen? Zo ja, dan krijg ik nóg minder en kom ik weer onder het sociaal minimum?. Denkt u dat dat weer aangevuld gaat worden, én op welk bedrag aan uitkering ik "recht" heb? Het is best vechten met de huidige uitkering om rond te komen.
Dank voor de reactie(s).

Joke Schalk, 27-12-2015 16:36 #2
Hallo
mijn vraag is of in geval van iva uitkering ook de woonsituatie wordt meegenomen. b.v een alleenstaande die iva krijgt en later besluit om te gaan samenwonen, heeft dat gevolgen voor de hoogte van de uitkering?
groet en alvast bedankt, joke schalk

Rudy Hemels, 14-07-2014 10:40 #1
Goedemorgen

Heb alles gelezen maar snap er niks van. Sinds 2 juli 2014 ben ik in de IVA gekomen en heb hier een brief over mijn loon gehad. Mijn dagloon is vastgesteld op 103,03. Als ik het bereken op jullie manier dan zou mijn maandloon toch op 1680,68 uitkomen? Nu staat er iets verder in mijn brief dat mijn maand loon is vastgesteld op 1556,18. Ik vraag mij dan ook af waarom er een verschil in zit van 124,50. Dit alles is volgens mij exclusief vakantiegeld. Weet er iemand hoe dit kan.

vr gr Rudy Hemels

Infoteur: Mickey14
Laatste update: 24-02-2009
Gepubliceerd: 20-07-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 3
Schrijf mee!