InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Zwarte lijst voor verzekeringen: stichting CIS

Zwarte lijst voor verzekeringen: stichting CIS

Zwarte lijst voor verzekeringen: stichting CIS U kunt voor een verzekering op de zwarte lijst staan van de stichting Centraal Informatiesysteem CIS, bijvoorbeeld door verzekeringsfraude. Het CIS voor verzekeringen is een beetje vergelijkbaar met het BKR voor leningen. In het CIS register staan alle schadeclaims van verzekerden met daarbij mogelijk de negatieve registratie dat u een slechte betaler bent, ten onrechte schadeclaims indient of dat de verzekering door een andere verzekeringsmaatschappij werd gestopt. Maar het CIS weet nog meer van u, wat weet u van het CIS?

Stichting CIS registreert fraudeurs

Stichting CIS heet voluit stichting Centraal Informatiesysteem. Het CIS is een organisatie van en voor verzekeraars en hun gevolmachtigden en wat vergelijkbaar met het BKR voor leningen. Een verzekeringsmaatschappij wil niet zo maar een verzekering afsluiten, maar wil ook weten met wat voor een verzekeringsnemer men van doen heeft. Het CIS zorgt daarvoor. Zeker 400 verzekeringsmaatschappijen en een aantal gevolmachtigden zijn in 2017 bij deze organisatie aansloten en hebben inzicht in de daar opgeslagen informatie. Deze registratie is niet onschuldig en kan worden geraadpleegd door de deelnemende verzekeringsmaatschappijen, maar ook enkele opsporingsinstanties zoals de politie en justitie.

Soorten registratie bij het CIS, een zwarte lijst

Over welke informatie beschikt het CIS zoal? De CIS-databank bevat de volgende registraties:
  • Claimmeldingen, CM.
  • Waarborgfondsmeldingen onverzekerden, WBF.
  • Ontzeggingen van de rijbevoegdheid, OBM.
  • Vertrouwelijke Mededelingen, VM.
  • Extern Verwijzingsregister, EVR.

Claimmeldingen verzekeringen

Onder de claimmeldingen vallen alle schademeldingen, toegewezen en niet toegewezen, die bij verzekeraars en gevolmachtigden zijn ingediend. Een verzekeraar kan zo snel zien worden welke schade u tot dusverre hebt geclaimd.

Waarborgfondsmeldingen onverzekerden

In deze databank wordt elk onverzekerd motorvoertuig vermeld dat betrokken is bij een schade. Bovendien staan de NAW-gegevens geregistreerd van de kentekenhouder, de bezitter en/of bestuurder van het onverzekerde voertuig.

Ontzeggingen van de rijbevoegdheid

De overheid levert de gegevens van de rijontzeggingen aan. De verzekeraar heeft hier geen invloed op maar wordt op deze manier direct geïnformeerd.

Vertrouwelijke Mededelingen

Onder de vertrouwelijke mededelingen in het CIS valt de registratie van een royement, maar ook het niet contractueel nakomen van bepaalde verplichtingen en het niet op tijd betalen van de premies (wanbetaling). Een opzegging van een verzekering door uzelf wordt hier niet geregistreerd.

Extern Verwijzingsregister

Het EVR bevat de gegevens van verzekerden die volgens een verzekeringsmaatschappij eerder in de fout zijn gegaan. Denk daarbij bijvoorbeeld aan (pogingen tot) verzekeringsfraude, of het geven van onjuiste gegevens, het niet vertellen van de waarheid.

Hoeveel jaren blijft de registratie in het CIS staan?

Hoeveel jaren een registratie vermeld blijft in het register, hangt van de categorie van de registratie af:
  • Een claimmelding van een schade blijft vijf jaar staan.
  • Een ontzegging van de rijbevoegdheid wordt na vijf jaar verwijderd vanaf de laatste dag van de ontzegging.
  • Een vertrouwelijke mededeling in verband met Royement verdwijnt na vijf jaar.
  • Een externe verwijzing blijft tot maximaal acht jaar geregistreerd.

Wat staat er over u in het CIS en kunt u dat opvragen?

U kunt uw gegevens opvragen bij het Centraal Informatiesysteem CIS. Dit moet via een speciaal aanvraagformulier, telefonisch of per e-mail worden er geen gegevens over uw registratie verstrekt. Binnen ongeveer twee weken krijgt u naar aanleiding van uw verzoek antwoord. De aanvraag is persoonsgebonden en kan niet door een andere particulier dan uzelf worden gedaan.

U wilt niet op de zwarte lijst staan en dient een correctieverzoek in

Als nadat u uw gegevens hebt opgevraagd blijkt dat bepaalde vermeldingen niet correct zijn, kunt u een correctieverzoek indienen om dit aan te passen. Hiervoor is een speciaal formulier beschikbaar. Het CIS is niet verplicht om uw verzoek te honoreren. In dat geval kunt u wel nog een klacht indienen bij het KIFID.

Hoezo zwarte lijst?

Het CIS is meer dan een zwarte lijst en het CIS zal het waarschijnlijk ook niet een zwarte lijst willen noemen, maar verzekeraars kunnen aan deze databank veel informatie ontlenen en dan tot de conclusie komen dat u bij hen geen verzekering meer kunt afsluiten. Het spreekt voor zich dat u dat maar beter kunt voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verzekeraars verschillende verzekeraarsVerzekeraars zijn er in allerlei soorten en maten, voor allerlei verschillende doeleinden. Toch kun je in Nederland twee…
Geld lenen met een negatief BKRGeld lenen met een negatief BKRJe staat negatief geregistreerd bij het BKR maar wilt toch een lening afsluiten? Tegenwoordig is dat bij een aantal bedr…
Wat is een BKR-registratie en hoe krijg je die?Een BKR kredietregistratie, 9 miljoen mensen in Nederland hebben er een en bijna iedereen heeft er wel eens van gehoord.…
Duitsland: SchufaIn Duitsland kent men Schufa (Schutzgemeinschaft für allgemeine Kreditsicherung), oftewel bedrijf voor de bescherming va…
Nederland: Bureau Krediet RegistratieIn Nederland beschermt het Bureau Krediet Registratie in Tiel de consument voor overkreditering (te veel lenen). Deze in…
Bronnen en referenties
  • CIS

Reageer op het artikel "Zwarte lijst voor verzekeringen: stichting CIS"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 27-07-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Verzekeringen
Schrijf mee!